Gå til innhold

Barnet vårt har kostet samfunnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av andre tråder siste dagene. 
Vårt barn er nå 17 år og har blitt mobbet på skolen, skolen gjorde ikke jobben sin og gjorde alt bare verre. Ubrukelig rektor. 
Vi har regnet på det, og dette har kostet samfunnet over 2,5 mill hittil. Dette da med sykemelding, erstatning og behandling.  Jeg personlig mener rektor på skolen burde tatt den regningen. Når det er dokumentert stor svikt fra rektor. 
Det koster samfunnet enorme summer å ha ledere i skolen som ikke fungerer 

Anonymkode: fdddd...4f6

Skrevet

Du høres jo ikke ut til å ha en helt konstruktiv tilnærming til problemet, unnskyld at jeg sier det.

Det er neppe bare rektor som har sviktet dette barnet. 

Jeg forstår at det er frustrerende å ha et barn som fungerer dårlig, og som har opplevd mye vondt, men likevel. 

Anonymkode: 900ac...216

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du høres jo ikke ut til å ha en helt konstruktiv tilnærming til problemet, unnskyld at jeg sier det.

Jeg forstår at det er frustrerende å ha et barn som fungerer dårlig, og som har opplevd mye vondt, men likevel. 

Rektor er ansvarlig leder på skolen, og har ikke fulgt opp mobbingen, selv om x antall varslinger til skolen. Skolen tapte saken, og det sier mye. 
Vi har dokumentasjon på at vi er ressurssterke og gode omsorgspersoner og at skolen har sviktet barnet. 
Rektor har selv krenket barnet, også andre barn 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Inspirert av andre tråder siste dagene. 
Vårt barn er nå 17 år og har blitt mobbet på skolen, skolen gjorde ikke jobben sin og gjorde alt bare verre. Ubrukelig rektor. 
Vi har regnet på det, og dette har kostet samfunnet over 2,5 mill hittil. Dette da med sykemelding, erstatning og behandling.  Jeg personlig mener rektor på skolen burde tatt den regningen. Når det er dokumentert stor svikt fra rektor. 
Det koster samfunnet enorme summer å ha ledere i skolen som ikke fungerer 

Hvis man vil at ingen skal ville jobbe i skolen, så kan man gjøre det sånn.

Anonymkode: 71fad...408

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg forholder meg til det som sto i dommen kommunen fikk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man vil at ingen skal ville jobbe i skolen, så kan man gjøre det sånn.

Det må settes et minimumskrav for å være rektor på en skole. Jeg vil ikke ha noen ansatt i skolen som ikke gjør jobben sin. 
Jeg vil heller ikke ha helsepersonell på sykehusene som ikke gjør jobben sin. 
Se for deg at en sykepleier spiser medisinene smerte pasienter skal ha? Pasienten sliter med smerter og får ikke medisin, mens pleier går på en liten rus hver dag. 
og ja, dette er sammenlignbart med denne rektoren 

Skrevet

Det er jo ingen som kan jobbe som ledere i skolen om de skal stå til økonomisk ansvar på den måten...

Jeg sier ikke at det ikke ble gjort feil i deres tilfelle, om dere har vunnet saken er jo det avgjort. Deres skole hadde elendig ledelse og dårlig oppfølging av en mobbesak. Søk erstatning om dere har krav på det.

Men faktum er dessverre at det er mobbing på absolutt alle skoler, og vi har ihvertfall ingenting å vinne på at alle rektorene forsvinner fordi de ikke har råd til å ta det økonomiske ansvaret for evt bøller på sin skole.

Anonymkode: 4726e...0d6

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det må settes et minimumskrav for å være rektor på en skole. Jeg vil ikke ha noen ansatt i skolen som ikke gjør jobben sin. 
Jeg vil heller ikke ha helsepersonell på sykehusene som ikke gjør jobben sin. 
Se for deg at en sykepleier spiser medisinene smerte pasienter skal ha? Pasienten sliter med smerter og får ikke medisin, mens pleier går på en liten rus hver dag. 
og ja, dette er sammenlignbart med denne rektoren 

Selvfølgelig så både vil og skal man ha kompentente folk i yrkene. Men å skulle la ett menneske stå ansvarlig for et millionkrav vil jo gjøre at ingen tør å jobbe i yrket.

Skrevet

Kanskje starte ny kanal for de som hater rektor? Eller er alle postene fra samme person?

Anonymkode: 8496e...868

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Selvfølgelig så både vil og skal man ha kompentente folk i yrkene. Men å skulle la ett menneske stå ansvarlig for et millionkrav vil jo gjøre at ingen tør å jobbe i yrket.

Mener det jo ikke helt bokstavelig, men slik systemet fungerer i dag i det offentlige blir det lite konsekvenser for de som sitter i disse stillingene. Det burde vært annerledes, kanskje folk gjorde jobben sin bedre da

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje starte ny kanal for de som hater rektor? Eller er alle postene fra samme person?

Systemsvikt skjer i alle yrker, både skoler og i helse. Når man jobber med mennesker kan feil skje. Men alvorlige feil over tid, der en rektor får pålegg fra myndigheter, og likevel gir f.. så finnes det andre jobber man kan ta. Litt selvinnsikt bør man ha. 
Det er mye klage på helsepersonell også, der mange får erstatning. Bra er det, men likevel må man luke ut ugress når det gjentar seg med samme person over tid 

Skrevet

Du må seriøst komme deg videre:

Anonymkode: 5de80...9da

Skrevet

Du har et vanvittig usunt oppheng i denne saken. Det er forståelig at du er bitter, men denne oppførselen går kun ut over deg selv, og muligens barnet som alt har hatt nok! Du bør oppsøke hjelp på dine egne vegner før du blir (mer) koko. 

Anonymkode: 5222d...bff

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Systemsvikt skjer i alle yrker, både skoler og i helse. Når man jobber med mennesker kan feil skje. Men alvorlige feil over tid, der en rektor får pålegg fra myndigheter, og likevel gir f.. så finnes det andre jobber man kan ta. Litt selvinnsikt bør man ha. 
Det er mye klage på helsepersonell også, der mange får erstatning. Bra er det, men likevel må man luke ut ugress når det gjentar seg med samme person over tid 

Hvordan føles det å kaste bort livet på å være bitter? Livet har så mye å by på. Det her er bare trist.

Skrevet

Å sitte og regne på hva ungen din har kostet samfunnet pga mobbing, er en veldig usunn måte å håndtere situasjonen og hjelpe barnet ditt videre. 

Jeg har selv en sønn som ble mobbet ut i 3.klasse. Da måtte jeg ta han ut av skolen, slutte i jobben og flytte. Vi ble avvist på Bup, så jeg har betalt privat barnepsykolog selv, til 1300 kr timen. Aner ikke hvor mange timer vi brukte, men det kostet for en alenemor på aap.

Jeg måtte selv oppsøke hjelp for å bearbeide traumene jeg satt med, for hvis jeg skulle fortsette å være bitter, ville jeg ikke være en god støtte for sønnen. Du burde også få hjelp til å gå videre, for dette er ikke bra for noen av dere.

Anonymkode: 89cc6...275

Skrevet

Unnskyld, men mener du at alle yrkesgrupper skal personlig være økonomisk ansvarlig for ting som skjer? Så hvis ett verksted ødelegger bilen så skal mekanikeren hoste opp 60.000 for å fikse feilen? Hvis en lege setter feil diagnose som fører til millionerstatning så skal han betale det selv? Djisses så virkelighetsfjern du er

Jeg har selv ett barn som sliter og som ikke får den hjelpen hun trenger, og som kommer til å koste samfunnet mye penger. Jeg ønsker da ikke at rektor på skolen skal betale fordi han burde tatt tak før??

Anonymkode: a9442...cbb

Skrevet

Du bør virkelig få hjelp til å skru fast alle dine løse skruer 

Anonymkode: e6418...15a

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 10.3.2025 den 22.54):

Det der vet vel ikke du!

Her var det én lærer som mobbet barnet vårt I 4 år, uten at noen løftet én finger. 

Anonymkode: 78f5a...880

Skrevet

Det jeg kan være enig i er at kompetansen på dette området er for dårlig. Det bør jobbes mer med at medelever tar ansvar for å motvirke mobbing. Det jobbes med dette også, men der kan vi bli mye flinkere. Det er medelevene som ser mobbingen tydeligst, det er veldig vanskelig for myndighetspersoner å håndtere slike ting uten hjelp fra elever.

Anonymkode: c1eed...092

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det der vet vel ikke du!

Her var det én lærer som mobbet barnet vårt I 4 år, uten at noen løftet én finger. 

Anonymkode: 78f5a...880

Slike opplevelser er det bare vi foreldre som forstår omfanget av. De som ikke har opplevd liknende har ikke sjans til å sette seg inn i det. Det er en smerte vi foreldre bærer på. En lærer mobbet barnet ditt i 4 år. En lærer som skal være en trygg voksen som barnet skal føle seg trygg på. 
Jeg tror deg! Her på forumet er det ingen som kan tro at en lærer er en drittsekk. Når de voksne lar mobbing fra lærer skje, da har ikke barn et rettsvern. Lærere er pliktig til å varsle skolesjef når voksne går overtramp mot elever, dette fordi det er alvorlig. Men det gjør de ikke. 
Jeg jobber selv med mennesker, og hadde jeg krenket og vært ufin mot brukere og pårørende hadde jeg blitt oppsagt tvert. Glad er jeg for det, for jeg vil ha en arbeidsplass med høy faglig standard. 
mange skoler i dag legger lista så lavt at de forventer mer av barna enn av de ansatte. 
Vi er der i vår sak at dette har fått alvorlige konsekvenser, og vårt barn har fått traumer og psykiske helseplager av det som er skjedd. Det er klart jeg som mor er rasende og forbanna på de som sitter der med topp lønn har gjemt unna dokumenter, løyet, og prøvd hardt å slokke brannen rundt beina sine. Vi fikk heldigvis avslørt dette og skoleleder fikk slakt av myndighetene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det jeg kan være enig i er at kompetansen på dette området er for dårlig. Det bør jobbes mer med at medelever tar ansvar for å motvirke mobbing. Det jobbes med dette også, men der kan vi bli mye flinkere. Det er medelevene som ser mobbingen tydeligst, det er veldig vanskelig for myndighetspersoner å håndtere slike ting uten hjelp fra elever.

Elever kan bidra, men ikke ha ansvar for at mobbing ikke skjer. Når skolen får inn ei mobbesak er de forpliktet til å følge opp saken og har aktivitetsplikt som skal dokumenteres. Når skolen gjør dette halvveis og gir f er dette brudd på opplæringsloven. Barn kan ikke sykmelde seg fra skolen, de må gå dit og ta i mot. 
Bup ba oss til slutt om å ikke sende barnet på skolen da det er pågående mobbing og skolen ser en annen vei. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Hvordan føles det å kaste bort livet på å være bitter? Livet har så mye å by på. Det her er bare trist.

Har du barn? Tipper nei. Vi foreldre har det ikke bra når barna våre ikke har det bra. Vi står på, er sterke og fikser, men gråter når vi er alene av smerte i hjertet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sier veldig mye om deg som sitter anonym på nett, og er direkte ufin og stygg mot en trådstarter / mor som er kjempe fortvilt og står i en vanskelig situasjon. Hvis du ikke har evne nok til å snakke om saken jeg skriver kan du la være

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ironisk nok handler tråden min om mobbing som har gitt store konsekvenser. Så får man slike svar fra en som også liker å mobbe og trykke ned andre. 
ikke rart barn mobber i dag når man ser slike kommentarer fra deg 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Sier veldig mye om deg som sitter anonym på nett, og er direkte ufin og stygg mot en trådstarter / mor som er kjempe fortvilt og står i en vanskelig situasjon. Hvis du ikke har evne nok til å snakke om saken jeg skriver kan du la være

Veldig enig med deg, det passer absolutt ikke med fleip og hån rundt dette temaet.

Mobbing er noe av det vondeste en kan oppleve som forelder. Når ungen din, som er som alle andre unger, og bare vil være glad og ha det gøy, blir knust hver eneste dag av andres idiotiske oppførsel. Det er fryktelig rett og slett. Selv om det sjelden er så vondt ment som det faktisk er, mobberne skjønner jo ofte ikke selv hvor skadelig de oppfører seg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...