Anonym bruker Skrevet 10. mars 2025 #1 Skrevet 10. mars 2025 Hvor mye, eller heller hvor lite bidrar mannen hjemme? Her handler han mer enn meg siden han jobber ved en butikk og dette er en ting han faktisk gjør. Skulle gjerne gjort handlingen for han handler bare noe fra listen, ikke alt, noe som gjør det å lage middag vanskelig. Derfor lager han middag de dagene han er hjemme til middag, ca 3-5 dager i uka. Dette er også en ting han gjør ellers skulle jeg gjerne gjort det. Jeg liker ikke maten hans så godt og jeg elsker å lage mat, han hater det. Men tar jeg over disse oppgavene bidrar han jo ikke noe hjemme. Han begynner ikke å vaske istedenfor, da får han bare mer fri og jeg får mer jobb. Han sier han gjør alt ute, men hva er det og hvor mye jobb? Skifte dekk, to ganger per år. Vaske bil, 10 ganger per år, måke snø 3 ganger i året, klippe gress 12 ganger? Male gjør jeg... Han mener han gjør så mye, tom mest, noe jeg er uenig i. Han starter og ordner med oppvask de dagene han lager mat, jeg nekter rydde slagmarken etter ham. Er dette "nok" bidrag hjemme? Vi har barn som gjør at det er mye rydding, vasking, klesvask, ordning med klær og utstyr, aktiviteter og administrative ting, bursdager, ferier, tannleger osv. Alt dette er det jeg som må ta. Han kan ikke engang gjøre ting på kommando, dvs at jeg sier fra hva som må gjøres, da blir han bare trassig og sur. For i hans hode er ikke dette hans jobb virker det som. Han liker ikke å skifte sengetøy og da må gan slippe? Har prøvd å si at jeg liker det ikke jeg heller, men det må gjøres, men han synes det er kjedelig så det trumper det liksom. Er det jeg som er kravstor? Anonymkode: 74b18...47d
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2025 #2 Skrevet 10. mars 2025 Slik du beskriver det var også utgangspunktet vårt den første tiden vi bodde sammen. Det var helt uaktuelt for meg å ha det sånn. Jeg begynte rett og slett å forvente at vi gjorde ting sammen/samtidig. «Når skal vi vaske huset og skifte på sengene?» «Skal jeg tørke støv og vanne planter, mens du vasker kjøkkenet?» «Vil du vaske badene eller støvsuge og vaske gulvene?» «Det er en ferdig maskin med tøy, vil du brette og legge på plass klær, og henge opp det våte mens jeg lager middag? Eller skal vi bytte?» «Jeg har tatt av sengetøyet vårt og lagt til vask, legger du på nytt mens jeg rydder kjøkkenet?» Osv osv osv. Altså, ikke at det er perfekt balanse i forholdet vårt nå, men det er MYE bedre. Og mannen får nå dårlig samvittighet av å slenge seg på sofaen mens jeg ordner i huset, fordi det nå er innarbeidet at begge bidrar til jobben er gjort. Så nå er det en hovedregel at vi begge jobber, ute eller inne, og at vi begge slapper av når jobben er gjort. Selvfølgelig mange unntak, trening, sykdom, kjøring og henting av barn osv. Men nå har mannen kommet så langt at han ser hva som må gjøres i huset, og gjerne gjør det mens jeg er ute av hus med ungene. Anonymkode: 58677...2cb
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2025 #3 Skrevet 10. mars 2025 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Slik du beskriver det var også utgangspunktet vårt den første tiden vi bodde sammen. Det var helt uaktuelt for meg å ha det sånn. Jeg begynte rett og slett å forvente at vi gjorde ting sammen/samtidig. «Når skal vi vaske huset og skifte på sengene?» «Skal jeg tørke støv og vanne planter, mens du vasker kjøkkenet?» «Vil du vaske badene eller støvsuge og vaske gulvene?» «Det er en ferdig maskin med tøy, vil du brette og legge på plass klær, og henge opp det våte mens jeg lager middag? Eller skal vi bytte?» «Jeg har tatt av sengetøyet vårt og lagt til vask, legger du på nytt mens jeg rydder kjøkkenet?» Osv osv osv. Altså, ikke at det er perfekt balanse i forholdet vårt nå, men det er MYE bedre. Og mannen får nå dårlig samvittighet av å slenge seg på sofaen mens jeg ordner i huset, fordi det nå er innarbeidet at begge bidrar til jobben er gjort. Så nå er det en hovedregel at vi begge jobber, ute eller inne, og at vi begge slapper av når jobben er gjort. Selvfølgelig mange unntak, trening, sykdom, kjøring og henting av barn osv. Men nå har mannen kommet så langt at han ser hva som må gjøres i huset, og gjerne gjør det mens jeg er ute av hus med ungene. Anonymkode: 58677...2cb Min mener ikke jeg har rett til å kommandere ham, så dette fungerer ikke på ham. Han kan si rett ut at det er ikke hans jobb å rydde etter ungene. Sier jeg hvorfor er det min jobb da, bare fnyser gan, himler med øynene og sier det er kjedelig. Han gjør alt ute, bla bla bla. Har tatt ham flere ganger når han "jobber ute" å bare sitte å trykke på tlf i garasjen. Tipper han bare går ut og gjemmer seg der, ser ikke at ting blir gjort heller så. Anonymkode: 74b18...47d
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2025 #4 Skrevet 10. mars 2025 Du får si til han at det er greit, dere kan bytte jobb. Du tar ansvaret ute, han inne. Anonymkode: 07cb3...59c
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2025 #5 Skrevet 10. mars 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du får si til han at det er greit, dere kan bytte jobb. Du tar ansvaret ute, han inne. Anonymkode: 07cb3...59c Ja, hadde det gått så. Anonymkode: 74b18...47d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå