Gå til innhold

Mann som ikke tar ansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan få en meget umoden mann til å ta ansvar? Han virket moden og ansvarsfull når vi ble sammen. Hadde ryddig og velholdt bolig, mener jeg.

Vi flyttet sammen ganske raskt og gradvis havnet mer på meg, jeg fikk ansvaret for hus, ferier, forsikringer og han tok det "ute". Etter vi fikk barn ble det helt håpløst, han taklet ikke ansvaret i det hele tatt. Nå var alt på meg og jeg var alltid den som "kunne det best" å måtte gjøre det. Unntatt om vi var med andre, DA var han veldig "hjelpsom".

Ham tar heller ikke ansvar for det han gjør, ikke gjør/glemmer eller sier. Han sier det ikke har skjedd/at han ikke sa det/at jeg sa noe annet/at jeg bare tenkte det/ eller at jeg er mentalt ustabil og ikke skjønner det. Legger alltid skylda på meg og nærmest gaslighter. Han kaller meg også ufine ting midt oppi dette. 

Hvordan få ham til å ta ansvar for ting? Både praktisk gjøre ting av seg selv og ta ansvar for egne handlinger? Alt jeg sier er liksom et angrep på han virker det spm og han går helt av skaftet for å rakke ned på meg, til han bryter ned meg og han da kan si jeg er gal fordi jeg reagerer slik.

Anonymkode: 1c61c...146

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror neppe at du klarer å forandre han, så da må du gjøre noe med det du kan forandre, nemlig ditt forhold til han. 

Vil du at barna skal vokse opp med å høre at mor blir kalt for mentalt ustabil og gal? Vil du bruke det ene livet du har på å tilrettelegge og liste deg rundt for at han ikke skal  kritisere deg? 

Skrevet

For meg kan det virke som at eneste måten han kan begynne å ta ansvar, er at dere flytter fra hverandre. Det ser ut som at det kan bli en helsikes jobb, spesielt for deg, om han skal endre seg. Han vil nok alltid være et vedheng, og aldri noen støtte, for deg. Jeg vil tro du får det lettere i hverdagen din uten han. Rett og slett ❤️

Skrevet

Han vet hva som må gjøres hjemme, men han velger å overlate alt til deg.  Han ser at du strever og er sliten, men synes ikke det gjør noe.  Han bryr seg om andres mening om innsatsen hans (siden han står på når dere har gjester), men han synes det er greit å utnytte deg.  Han koser seg som gjest mens du står for alt som må gjøres. I tillegg mener han at alt som er galt her i verden er din feil.  

Er det sånn du har det?  Er det sånn du vil ha det?  Jeg anbefaler deg å ta kontakt med familievernkontor, eventuelt krisesenter.  Få noen å snakke med.  Har du en god venninne, et familiemedlem eller andre du kan åpne deg for?  Sannsynligvis har de allerede sett det du ser. 

Anonymkode: 169e8...ccf

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Han vet hva som må gjøres hjemme, men han velger å overlate alt til deg.  Han ser at du strever og er sliten, men synes ikke det gjør noe.  Han bryr seg om andres mening om innsatsen hans (siden han står på når dere har gjester), men han synes det er greit å utnytte deg.  Han koser seg som gjest mens du står for alt som må gjøres. I tillegg mener han at alt som er galt her i verden er din feil.  

Er det sånn du har det?  Er det sånn du vil ha det?  Jeg anbefaler deg å ta kontakt med familievernkontor, eventuelt krisesenter.  Få noen å snakke med.  Har du en god venninne, et familiemedlem eller andre du kan åpne deg for?  Sannsynligvis har de allerede sett det du ser. 

Sånn jeg føler det ja. Og nei, vil ikke ha det sånn.

Har snakker med flere og de ser det ikke, føler de ikke tror meg. Det gjør det 1000 ganger verre. For han er jo verdens hyggeligste, så snill og hjelpsom. Og ja, han er det mot andre, men ikke mot meg, og ikke hjemme. Og når de ikke tror meg så begynner jeg jo å tro at han har rett når han mener jeg er syk i hodet. Det er så psykisk utmattende. 

Skrevet

Hvorfor bry seg om hva andre mener? Du lever i dette. Flytt fra ham, ingen orker å bo sånn. 

Anonymkode: 44b77...f43

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sånn jeg føler det ja. Og nei, vil ikke ha det sånn.

Har snakker med flere og de ser det ikke, føler de ikke tror meg. Det gjør det 1000 ganger verre. For han er jo verdens hyggeligste, så snill og hjelpsom. Og ja, han er det mot andre, men ikke mot meg, og ikke hjemme. Og når de ikke tror meg så begynner jeg jo å tro at han har rett når han mener jeg er syk i hodet. Det er så psykisk utmattende. 

Men det er jo du som mistrives.  Det er du som ikke har det bra.  Om samboeren til bestevennen hans synes han er en kjernekar, så endrer jo ikke det din opplevelse.  

Mange gruer seg for å involvere seg i andre sine konflikter  Det kan ha mange ulike grunner.  Jeg anbefaler deg å søke råd hos familievernkontoret, fastlegen din eller andre.  

Det viktigste er å ivareta eventuelle barn og selvfølgelig deg selv.  

Skrevet

Jeg har det sånn jeg også. Det ble mer og mer sånn (eller jeg merka det mer og mer) etter vi fikk barn. Jeg er helt utslitt. Når han «hjelper» så lager han gjerne bare dobbel jobb for meg. Eller ødelegger noe. Jeg kommer ikke til å gå fra han nå, mens barna bor hjemme, men jeg har et separat liv hvor jeg ikke inkluderer han, hvis du skjønner. Altså han får styre med sitt og jeg med mitt. I andres øyne er han nok superhjelpsom og en stor ressurs. Og veldig snill. 

Anonymkode: 172e6...535

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor bry seg om hva andre mener? Du lever i dette. Flytt fra ham, ingen orker å bo sånn. 

Anonymkode: 44b77...f43

Blir matt av slike råd! Bare flytt fra mannen din, riv opp barna og si opp jobben. Quick fix! 
En sak har alltid to sider, og man kan ikke gi hi råd utifra noen få linjer. 

Anonymkode: 68099...ce7

Skrevet

Jeg løste dette ved å si at nå er det nok, og så sluttet jeg å gjøre alt. Jeg streiket ganske lenge, og det var fullstendig kaos her en periode. Han har ikke blitt perfekt av det, men ungene har lært at pappa også kan hjelpe og fikse, og alle må hjelpe med husarbeid (tenåringer). Middagsmenyer og ferier bestemmer vi sammen. Handlingen bytter vi på. Han er ansvarlig for gaver til sin side av familien og jeg tar min. Alt blir ikke gjort slikt jeg ville gjort det, men det er greit nok.

Anonymkode: 3045b...af2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...