Anonym bruker Skrevet 10. mars #1 Skrevet 10. mars Jeg har sett det brukt flere ganger på forumet de siste dagene, at man bruker begrepet arve bort når det er snakk om gjenbruk. Det blir jo helt feil? Å arve er noe helt annet enn å gi bort/donere. Er å arve bort et vanlig begrep som jeg har gått glipp av? Anonymkode: eb9ee...108
Anonym bruker Skrevet 10. mars #2 Skrevet 10. mars Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Jeg har sett det brukt flere ganger på forumet de siste dagene, at man bruker begrepet arve bort når det er snakk om gjenbruk. Det blir jo helt feil? Å arve er noe helt annet enn å gi bort/donere. Er å arve bort et vanlig begrep som jeg har gått glipp av? Anonymkode: eb9ee...108 Kan det være dialekt? Anonymkode: 7cfea...41e
Anonym bruker Skrevet 10. mars #3 Skrevet 10. mars Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Jeg har sett det brukt flere ganger på forumet de siste dagene, at man bruker begrepet arve bort når det er snakk om gjenbruk. Det blir jo helt feil? Å arve er noe helt annet enn å gi bort/donere. Er å arve bort et vanlig begrep som jeg har gått glipp av? Anonymkode: eb9ee...108 Helt enig med deg HI, en veldig rar ting å si Anonymkode: 87563...2d6
Anonym bruker Skrevet 10. mars #4 Skrevet 10. mars Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Kan det være dialekt? Anonymkode: 7cfea...41e Det virker rart da det først er de siste årene jeg har hørt folk si dette Anonymkode: 87563...2d6
Anonym bruker Skrevet 10. mars #5 Skrevet 10. mars Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Jeg har sett det brukt flere ganger på forumet de siste dagene, at man bruker begrepet arve bort når det er snakk om gjenbruk. Det blir jo helt feil? Å arve er noe helt annet enn å gi bort/donere. Er å arve bort et vanlig begrep som jeg har gått glipp av? Anonymkode: eb9ee...108 Jeg tipper det er dialekt/vanligere i noen deler av landet enn andre. Jeg er fra Vestlandet og kan ikke huske å ha hørt det før. Har nok lest det uten å bite merke i det. Måtte google for å se bruken og bare på første side er det treff tilbake til 2017 så tripper det har vært i bruk lenge. Jeg tenker det er i bruk både på klær og andre verdier som det er naturlig at man arver - gir fra seg til andre i familien (eller om man ikke har noen som naturlig arver etter en så går det videre til venner etc). Setningene er ofte snudd "motsatt" vei enn det som jeg synes er mer vanlig i språket og bytter på hva som er subjektet og objektet. I stedet for å si at etterkommerne mine ikke arver så mye fra meg eller at denne artige tingen kommer barna mine til å arve så snur de setningene. De sier jeg har ikke så mye å arve bort eller denne artige tingen kommer jeg til å arve bort til barna mine. Anonymkode: abb94...073
Anonym bruker Skrevet 10. mars #6 Skrevet 10. mars Jeg bor på sørlandet, og har aldri hørt uttrykket i tale, bare sett det skriflig her inne. For meg er det også en veldig rar til å si. For meg er det naturlig å si at mine barn arver fra, og jeg lar andre arve ting mine barn har vokst fra. Ordet 'bort' bruker jeg ikke i slike setninger. Anonymkode: b1707...ed7
monty12 Skrevet 10. mars #7 Skrevet 10. mars Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har sett det brukt flere ganger på forumet de siste dagene, at man bruker begrepet arve bort når det er snakk om gjenbruk. Det blir jo helt feil? Å arve er noe helt annet enn å gi bort/donere. Er å arve bort et vanlig begrep som jeg har gått glipp av? Anonymkode: eb9ee...108 Nei, du har ikke gått glipp av noe.
Anonym bruker Skrevet 10. mars #8 Skrevet 10. mars Det er ganske vanlig her. Enig i at det i prinsippet er feil, men de alternative ordene er ikke helt dekkende synes jeg. Anonymkode: eeaa6...15c
Anonym bruker Skrevet 10. mars #9 Skrevet 10. mars Det er feil, men mye mer dekkende enn å si gi bort/donere likevel. I «arve bort» er det mer forståelig at det er brukte klær som gis bort. Her er det et helt vanlig uttrykk. Anonymkode: a2894...ea8
Anonym bruker Skrevet 10. mars #10 Skrevet 10. mars Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Det er feil, men mye mer dekkende enn å si gi bort/donere likevel. I «arve bort» er det mer forståelig at det er brukte klær som gis bort. Her er det et helt vanlig uttrykk. Anonymkode: a2894...ea8 Man sier jo "gi i arv". Anonymkode: 4de2c...ff4
Anonym bruker Skrevet 10. mars #11 Skrevet 10. mars Å «arve bort» har jeg aldri hørt om, det blir jo heller ikke riktig grammatisk. Å arve (verbet) er å ta imot noe, mens «bort» tyder på å gi fra seg noe. Man kan gi bort klær som barna har vokst fra, og man kan arve klær av naboen. Å blande sammen de to uttrykkene blir jo bare rot. Substantivet arv derimot, kan man både gi og få. Anonymkode: b5234...e63
Anonym bruker Skrevet 10. mars #12 Skrevet 10. mars Det har jeg aldri hørt, og det høres jo også helt feil ut!! Anonymkode: de79d...0cb
Anonym bruker Skrevet 10. mars #13 Skrevet 10. mars Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er feil, men mye mer dekkende enn å si gi bort/donere likevel. I «arve bort» er det mer forståelig at det er brukte klær som gis bort. Her er det et helt vanlig uttrykk. Anonymkode: a2894...ea8 Hilken del av Norge er dette? Anonymkode: 7cfea...41e
Anonym bruker Skrevet 10. mars #14 Skrevet 10. mars Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er feil, men mye mer dekkende enn å si gi bort/donere likevel. I «arve bort» er det mer forståelig at det er brukte klær som gis bort. Her er det et helt vanlig uttrykk. Anonymkode: a2894...ea8 Føler også at å si «arve bort» er mer dekkende når det er snakk om klær 😅 Anonymkode: 83d36...cd8
Anonym bruker Skrevet 10. mars #15 Skrevet 10. mars Jeg ville sagt "la noen arve" om fravokste klær og sånt, eventuelt "gi bort", men ikke "arve bort". "Gi i arv" ville jeg kun bruke om det var en faktisk arv. Anonymkode: f22a1...4bf
Anonym bruker Skrevet 10. mars #16 Skrevet 10. mars Anonym bruker skrev (1 time siden): Hilken del av Norge er dette? Anonymkode: 7cfea...41e Oslo. Anonymkode: eeaa6...15c
Anonym bruker Skrevet 10. mars #17 Skrevet 10. mars Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg har sett det brukt flere ganger på forumet de siste dagene, at man bruker begrepet arve bort når det er snakk om gjenbruk. Det blir jo helt feil? Å arve er noe helt annet enn å gi bort/donere. Er å arve bort et vanlig begrep som jeg har gått glipp av? Anonymkode: eb9ee...108 Veldig enig! Arv er når en person har gått bort. Alt annet er gaver, donasjon osv. Men folk bruker ordet feil. Jeg kan f eks si at minst en arver klærne etter storebror. Men det er jo ikke arv, det er jo gave Anonymkode: a8fdc...460
Anonym bruker Skrevet 10. mars #18 Skrevet 10. mars Anonym bruker skrev (1 time siden): Veldig enig! Arv er når en person har gått bort. Alt annet er gaver, donasjon osv. Men folk bruker ordet feil. Jeg kan f eks si at minst en arver klærne etter storebror. Men det er jo ikke arv, det er jo gave Anonymkode: a8fdc...460 Jeg også sier arver mellom søsken. Blir veldig rart å si at storebror har donert klærne til lillebror 😂 Anonymkode: 83d36...cd8
Anonym bruker Skrevet 10. mars #19 Skrevet 10. mars Jeg arver bort ting til familie og venner. Om jeg gir bort noe på finn, Facebook eller til loppemarked gir jeg det bort. Jeg kjøper brukt, henter gratis brukt, og arver fra familie og venner. Er jo det samme man gjør, bare at man har ulik relasjon, og at de man arver fra gjerne vet at barnet mitt nå er den størrelsen, og sier vil du ha sånn og sånn. Anonymkode: 99c16...9db
Anonym bruker Skrevet 10. mars #20 Skrevet 10. mars Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg arver bort ting til familie og venner. Om jeg gir bort noe på finn, Facebook eller til loppemarked gir jeg det bort. Jeg kjøper brukt, henter gratis brukt, og arver fra familie og venner. Er jo det samme man gjør, bare at man har ulik relasjon, og at de man arver fra gjerne vet at barnet mitt nå er den størrelsen, og sier vil du ha sånn og sånn. Anonymkode: 99c16...9db Men det er jo ikke arv? Anonymkode: 87563...2d6
Anonym bruker Skrevet 10. mars #21 Skrevet 10. mars Jeg sier det. Oslo/rett utenfor Oslo. Er enig i at det kanskje ikke er grammatisk korrekt. Likevel - i min nærmeste familie har vi norsklærere og universitetetsprofessorer, ingen ville ha reagert. Anonymkode: bdbf1...406
Anonym bruker Skrevet 11. mars #22 Skrevet 11. mars Det kan oppsummeres som språklig forfall. Anonymkode: 6aa73...65a
Himmel og hav Skrevet 11. mars #23 Skrevet 11. mars Jeg har aldri hørt "arve bort". Ungene mine har arvet klær, vi har hatt sykler som har gått i arv til et søskenbarn osv, men jeg "arve bort" høres rart ut i mine ører. Jeg ville sagt at Petter skal arve vinterdressen eller skiutstyret skal gå i arv til Frida.
Anonym bruker Skrevet 11. mars #24 Skrevet 11. mars Anonym bruker skrev (20 timer siden): Men det er jo ikke arv? Anonymkode: 87563...2d6 I juridisk forstand er arv noe som gis fra en generasjon til den neste, f.eks eiendom eller penger. Enten forskudd på arv, eller arv fra en avdød. Men i følge ordboka kan "å arve" også bety at man får noe, f.eks arver klær etter søskenbarn eller eldre søsken. I dagligtale bruker man begrepet når man får/gir bort noe uten å ta betaling for det. Anonymkode: b1707...ed7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå