Gå til innhold

Så fordi matvarekjedene er blitt enda grådigere må vi fortsette å betale høye renter?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Hvorfor dobbeltstraffes forbrukerne? Dette kan ikke vi styre på noe som helst måte. Mat må man ha. Hvordan henger det sammen? Forklar en enkel sjel uten master i økonomi, takk. 🙏 

https://www.nrk.no/norge/matvareprisane-steig-med-naer-prosent-1.17332969

Anonymkode: 16159...71a

Nei, vi må det fordi Trump og Musk har blitt enda grådigere. Desto verre de turer frem, desto verre blir den økonomiske siruasjonen for både USA og Europa.

Anonymkode: 7b238...405

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, vi må det fordi Trump og Musk har blitt enda grådigere. Desto verre de turer frem, desto verre blir den økonomiske siruasjonen for både USA og Europa.

Anonymkode: 7b238...405

Hehe. Man kan beskylde Trump for mye, men en en som har vært president i USA i to måneder kan ikke klandres for økte strøm- og matvarepriser i Norge, altså…

Anonymkode: 40023...878

Skrevet

Men forklar meg dette da, dere som stadig forsvarer renteøkningen og prisstigningen. Jeg var i Sverige i helgen og handlet. Der er matvareprisene betraktelig lavere enn her. Renta har de satt ned flere ganger og den er omtrent halvparten av i Norge. Den svenske kronen styrker seg stadig mot den norske. Hvordan er det mulig?

HI

Skrevet

Hehe. Man kan beskylde Trump for mye, men en en som har vært president i USA i to måneder kan ikke klandres for økte strøm- og matvarepriser i Norge, altså…

Så lenge urolighetene fører til svekket krone gir det også høyere matpriser. Det meste av det vi spiser er importert eller produsert på importert råvare. Med en svak krone blir da alt vi importerer dyrere. Det slår ut på mat, klær, byggningsartikler, arbeidskraft og alt annet vi importerer. 

Anonymkode: 599af...5bf

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men forklar meg dette da, dere som stadig forsvarer renteøkningen og prisstigningen. Jeg var i Sverige i helgen og handlet. Der er matvareprisene betraktelig lavere enn her. Renta har de satt ned flere ganger og den er omtrent halvparten av i Norge. Den svenske kronen styrker seg stadig mot den norske. Hvordan er det mulig?

HI

Det viktigste er at lønningene i Sverige er lavere enn I Norge og at de jobber fler timer per uke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Så lenge urolighetene fører til svekket krone gir det også høyere matpriser. Det meste av det vi spiser er importert eller produsert på importert råvare. Med en svak krone blir da alt vi importerer dyrere. Det slår ut på mat, klær, byggningsartikler, arbeidskraft og alt annet vi importerer. 

Urolighetene som kan pålegges Trump har vart i to måneder. Det forklarer ikke svak krone, altså. Krona ble svakere lenge før Trump ble president.

For øvrig kan ikke økte matvarepriser forklares med at innkjøpsprisen for dagligvarehandelen er blitt dyrere, ref Dagsrevyen i går.

Skrevet

Det viktigste er at lønningene i Sverige er lavere enn I Norge og at de jobber fler timer per uke.

I tillegg jobber atskillig flere i bedrifter som skaper verdier til nasjonen. Som HM, IKEA, SAAB, VOLVO, SPOTIFY, Clas Ohlson, Jula, Biltema, Rusta osv osv. Norge selger stort sett olje, gass, strøm og fisk. Vi holder på med primærnæringer og naturressurser. Sverige har et næringsliv. Vi har atskillig flere ansatte i offentlige kontorer i Norge, der skapes det ingen verdier. Men det blåser opp BNP, så vi ser rike ut. Selv vindusknusing og kriminalitet øker BNP som mål på velstand. Det er vår velstand. Derfor vil kronekursen fortsette ned, og renta være høy.

Anonymkode: 84d5e...5a7

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Kraftig prisvekst for kundene, mens butikkenes innkjøpspriser nesten står i ro.
https://www.nettavisen.no/okonomi/prisokninger-hos-kiwi-og-rema-de-har-et-forklaringsproblem/s/5-95-2328148

Spesielt. Butikkene må ikke betale mer for varene, men vi må. Rart at prisene har økt så voldsomt for oss men ikke for butikkene? Hvorfor er det blitt så mye dyrere da?

Anonymkode: 5d1e9...621

Det er bra noen følger med prisene, men slike undersøkelser forteller bare litt av bildet. Jeg tror butikkene spekulerer mye i at folk vet at prisene skal stige, da slenges det på store prosenter litt tilfeldig her og der, det er et kaos. Dette mistenker jeg butikkene for å utnytte. Små prosenter her og der utgjør store summer for store aktører. Men at de generelt skrur opp prisene for å flå folk det tror jeg ikke på, det er konkurranse, og de følger med hverandre. 

Jeg mener det burde vært lov til å "mobbe" andre butikker for høye priser, feks fortelle om andre som setter prisene opp. Det hadde gitt sterkere konkurranse, og mer realistisk prisinformasjon. Slik reklamen er i dag får en inntrykk av at prisene snart er kr 0, for alle skryter av at de kutter prisene, hele tiden. Noe ingen gjør selvsagt. Virkeligheten er at prisene hele tiden går opp. 

Selvsagt er det ikke realistisk. Men det er noe i det likevel. Det burde vært enklere for oss kunder å straffe butikker som setter prisene opp. Kanskje røde prislapper burde vært påbudt når prisene øker? De burde jo fortelle med førpris når prisene går opp også, ikke bare skryte med førpris og prosenter når prisen går ned.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

HI

Svenskene bruker en høyere andel av lønnen sin på mat enn nordmenn 

Anonymkode: b5714...9df

Skrevet

I tillegg jobber atskillig flere i bedrifter som skaper verdier til nasjonen. Som HM, IKEA, SAAB, VOLVO, SPOTIFY, Clas Ohlson, Jula, Biltema, Rusta osv osv. Norge selger stort sett olje, gass, strøm og fisk. Vi holder på med primærnæringer og naturressurser. Sverige har et næringsliv. Vi har atskillig flere ansatte i offentlige kontorer i Norge, der skapes det ingen verdier. Men det blåser opp BNP, så vi ser rike ut. Selv vindusknusing og kriminalitet øker BNP som mål på velstand. Det er vår velstand. Derfor vil kronekursen fortsette ned, og renta være høy.

Vi har Nammo da, som selger våpen som hakka møkk. Bra vi kan bidra med noe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...