Anonym bruker Skrevet 9. mars #1 Skrevet 9. mars Vi har levd en minimalistisk livsstil i 5 år nå. Mye er arvet bort, mye er solgt og lite nytt er kjøpt inn. Opplever huset som ryddig og harmonisk uten alle tingene. Det passer oss godt. Barna også kommenterer at de liker at det er ryddig og lite ting. Så det er et felles ønske å fortsette denne livsstilen. Vi bruker like mye penger som tidligere, men da på ferier og opplevelser. Dette trives alle med. Så til utfordringen. Familien kjøper mye ting til barna, foreldrene mine er «verst». (Misforstå meg rett, de gjør det ut av godhet og jeg vil IKKE såre de). Rommene fyller seg opp med plast som bare må arves bort så fort ungene vokser fra det. Vil mye heller at familien, da fortrinnsvis mine foreldre, skal bruke pengene på seg selv. Hvordan ta opp dette på en fin måte? Vil ikke vise utakknemlighet, jeg vet at vi er veldig heldig med disse besteforeldrene, derfor søker jeg råd. Vi ønsker ikke et hus fylt med ting, vi verdsetter minner høyere. En café tur med bestemor og bestefar er bedre enn ting. Noen som har tatt opp noe sånt før? 😊 Anonymkode: 00968...1f4
Anonym bruker Skrevet 9. mars #2 Skrevet 9. mars Jeg ville sagt det i situasjoner som ikke sårer. Hva ønsker Lise seg til bursdagen? Hun ønsker en opplevelse med dere, kan dere ikke ta henne med på cafe, teater, besøksgård e.l. Hva ønsker Petter seg til jul? Han har så mange ting nå at han ikke rekker leke med alt, så han vil mye heller ha et godt minne med dere, en kinotur, kjøre toget til byen og spise på cafe, gå på teater e.l. Også ville jeg nå heller kjøpt et skap eller en kommode til rommene deres som de kan putte tingene i jeg da. Det er ikke bare deres behov for et minimalistisk hjem som skal tas hensyn til synes jeg, besteforeldrenes ønske om å kjøpe en gave kan også verdsettes. Anonymkode: e82ab...b62
Anonym bruker Skrevet 9. mars #3 Skrevet 9. mars Hvor gamle er barna? Du får heler ønske penger til en reisekasse eller noe, at dere planlegger en tur. Så felles ønske fra familien er penger til reise kassen Anonymkode: 7271e...9c0
Anonym bruker Skrevet 9. mars #4 Skrevet 9. mars Kan du kanskje foreslå at foreldrene dine kjøper ting til barna som de kan bruke når de er på besøk der? Kanskje det går an å ha et lukket skap med alt du synes er tull? Det trenger jo ikke stå i åpne hyller slik at det ser rotete ut. Ellers nør du huske på at deres minimalisme kan bli ganske irriterende for familie og venner hvis det blir som her. Min søster liker å ha det minimalistisk, men det betyr også at de må låne ting hele tiden. Jeg må innrømme at jeg er litt lei det. Det går jo aldri den andre veien for de har jo bare fine ting de bruker selv og ikke liker å låne bort og de ser det ikke som naturlig å ta med vår barn på ting med mindre vi betaler for det for eksempel. Grunnen til at de kan leve minimalistisk er at de kan låne av oss og foreldrene våre. Når de har lånt akeutdtyr og duker tre ganger det siste året blir det faktisk provoserende når de er misfornøyd med å få akebrett og duker til jul fordi de ikke vil ha så mye ting. Anonymkode: 2d6d6...f20
Anonym bruker Skrevet 9. mars #5 Skrevet 9. mars Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg ville sagt det i situasjoner som ikke sårer. Hva ønsker Lise seg til bursdagen? Hun ønsker en opplevelse med dere, kan dere ikke ta henne med på cafe, teater, besøksgård e.l. Hva ønsker Petter seg til jul? Han har så mange ting nå at han ikke rekker leke med alt, så han vil mye heller ha et godt minne med dere, en kinotur, kjøre toget til byen og spise på cafe, gå på teater e.l. Også ville jeg nå heller kjøpt et skap eller en kommode til rommene deres som de kan putte tingene i jeg da. Det er ikke bare deres behov for et minimalistisk hjem som skal tas hensyn til synes jeg, besteforeldrenes ønske om å kjøpe en gave kan også verdsettes. Anonymkode: e82ab...b62 Er helt enig i at opplevelser er supre gaver, men det kan fort bli mye mer kostbart enn en ting. En teatertur er jo ikke bare billett til barnet. Besteforeldre må ha billett, drivstoff/tog, parkering og kanskje noe snacks. Pengene flyr fort da. Likeså med en togtur til byen. Billett til alle, noe å spise og gjerne litt annet. Man tar jo ikke toget tur-retur uten å gjøre noe annet. Er selv helt for opplevelser, men ser lett at en ting til 5-6 hundre kr er billigere. Anonymkode: 05589...afb
Anonym bruker Skrevet 9. mars #6 Skrevet 9. mars Ønsk dere noe veldig konkret. Teaterbilletter, kinogavekort, sesongkort i alpinbakken, klippekort på riding på den lokale besøksgården osv. Samt nyttegaver. Ulltøy, vintersko - ting selv minimalister eier. Opplever at det har gjort gavene vesentlig mer anvendelige at jeg alltid har en liste med slikt klart når noen spør hva vi/barna ønsker seg. Anonymkode: 50b4f...25d
Anonym bruker Skrevet 9. mars #7 Skrevet 9. mars Slapp av. La foreldrene dine ha den gleden. Ikke innbill deg at ikke ungene dine liker ting - ingen barn er minimalister. Anonymkode: d5b63...bef
Anonym bruker Skrevet 9. mars #8 Skrevet 9. mars Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Er helt enig i at opplevelser er supre gaver, men det kan fort bli mye mer kostbart enn en ting. En teatertur er jo ikke bare billett til barnet. Besteforeldre må ha billett, drivstoff/tog, parkering og kanskje noe snacks. Pengene flyr fort da. Likeså med en togtur til byen. Billett til alle, noe å spise og gjerne litt annet. Man tar jo ikke toget tur-retur uten å gjøre noe annet. Er selv helt for opplevelser, men ser lett at en ting til 5-6 hundre kr er billigere. Anonymkode: 05589...afb Og i tillegg skal man finne et tidspunkt som passer for alle. Vi har fått vår anndel "opplevelser" som har endt med at enten ikke har blitt noe av eller som har blitt dyre for mottakeren. Et eksempel var at vi fikk en hundesledetur en gang. Fint det, men vi måtte selv betale reise, nødvendig overnatting, mat og ta oss fri fra jobben for å få gjennomført. Det ble en veldig dyr gave å motta. Anonymkode: 2d6d6...f20
Anonym bruker Skrevet 9. mars #9 Skrevet 9. mars Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Slapp av. La foreldrene dine ha den gleden. Ikke innbill deg at ikke ungene dine liker ting - ingen barn er minimalister. Anonymkode: d5b63...bef Blir litt de samme som mener at kjæledyrene sine er vegetarianere😂 Anonymkode: 5ca4d...020
Anonym bruker Skrevet 9. mars #10 Skrevet 9. mars Takk for mange fine svar! Barna er begge passert 10, så de er lite opptatt av disse tingene enn akkurat når de kjøpes. De havner bare i kasser på rommet og det syntes vi er bortkastet penger og miljø. De er som andre store barn mer opptatt av spilling og trening på ettermiddagene. Skjønner at besteforeldrene fortsatt tenker at de leker som vi gjorde når vi var 10 år. Skal være flinkere å formidle fornuftige ønsker. Trenger ikke koste mye, et kafébesøk er mer enn nok. Mener ikke at de skal betale for noe ferieturer, men syntes forslaget om penger til reisekasse er helt supert. De er veldig glad i å reise, den eldste ønsker seg fotballtur til England, så det var faktisk et supert forslag! Anonymkode: 00968...1f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå