Gå til innhold

Konkurranseuttak - kriterier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan hadde dere løst dette?

En liten plass har ansvar for et stort arrangement. Det er en stor ære å få lov til å arrangere og det skjer ikke ofte. Klubben stiller også i konkurransen, men det er ikke nok som driver med dette så de har kontaktet områdene rundt. Et av områdene har et godt lagt, der mange ønsker å være med. Det er ikke plass til alle, men dette er prestisjetungt og man har valgt de flinkeste. Det viser seg da at det neste bare er de fra nabo-områdene som har kommet med. Disse har drevet med dette lenge og holder et litt høyere nivå. Arrangørbygdas klubbdeltagere vil mest sannsynlig holde like høyt nivå på konkurransen når de får trene like mye som de andre og med deres trenere, men de fleste der får da ikke sjansen. De som tilhører elitelaget i nabobygden er dessuten mer individualistisk rettet og det har vært litt konflikter og de må følges tettere opp sosialt. De som tilhører arrangørbygden har et veldig godt samhold der alle er inkludert og der man heier på hverandre

Organiseringen av selve arrangementet er for det meste frivillig arbeid, der det legges ned utallige dugnadstimer. Nå er det noen nøkkelpersoner arrangør hadde regnet med som har takket nei til å være med. De ønsker ikke å bruke store deler av feriedagene på dette, når barnet deres ikke er med. De kunne prioritert dette om dette var en familieopplevelse sammen med barnet, men ikke når det kun blir lange dugnadstimer på den voksne, mens barnet ikke får delta. Det har skapt en utfordring, da det er få som vil og kan ta over disse oppgavene, som har kontaktene og mulighetene som noen av disse har. Det at disse ikke deltar vil gå utover professionaliteten ved arrangementet. Dette har skapt en diskusjon for hvordan man burde tatt ut deltagerne til konkurransen. Området kan kun stille med ett lag så naboområdene kan ikke delta med eget lag. De er heller ikke kvalifisert da det klubben som er arrangør får være med fordi de er arrangører

Når det er snakk om uttak til et konkurransen: Ville dere da valgt de flinkeste av de som faller innunder kriteriene (etter at man åpnet opp for et utvidet område) eller mener dere at det kan forsvare at man kan prioritere etter hvilken klubb som egentlig er arrangør?

Anonymkode: faf9b...c0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke brukt mine feriedager på et stort arrangement der nabobygdas barn ble tatt ut. Det burde de som står for arrangementet skjønne. Så får man velge - vil man ha et proft arrangement med lokale utøvere som er litt dårligere eller et mindre bra arrangement med bedre lokalt lag.

Jeg hadde valgt det første alternativet.

Anonymkode: 785cd...5a8

Skrevet

Det kommer an på hvilke oppgaver jeg hadde hatt. Dugnad i klubben gjelder vel uansett om barnet er på trening, blir tatt ut eller hva det skulle være? Jeg har levert kaker og boller og alt mulig i flere år til et arrangement klubben gjør, men sønnen min ikke deltar på. Er man vonbroten, så er det en dårlig grunn til å trekke seg

Anonymkode: 41b93...ae6

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Det kommer an på hvilke oppgaver jeg hadde hatt. Dugnad i klubben gjelder vel uansett om barnet er på trening, blir tatt ut eller hva det skulle være? Jeg har levert kaker og boller og alt mulig i flere år til et arrangement klubben gjør, men sønnen min ikke deltar på. Er man vonbroten, så er det en dårlig grunn til å trekke seg

Anonymkode: 41b93...ae6

Tror heller ikke noen er vonbroten. Det er nok heller ikke type oppgave som er utfordringen, men tidspunkt og varighet over tid. Alle er vant med å stille opp på dugnad selv om barnet ikke er med, spesielt de som gjør en ekstra innsats i klubben. Da blir dette noe de gjør for klubben og alle medlemmer, litt uavhengig om eget barn er med. Noen ganger er det jo arrangementer for andre grupper og man er litt avhengig av bidrag på små steder da det er færre å spille på. Slike aktiviteter gjennom året er gjerne isolert til en helg innimellom eller noen timer på noen ettermiddager i uken.

Utfordring her er at dette er et stort arrangement og noen av disse rollene vil da kreve mye jobb/tid. I forkant vil de nok stille opp som vanlig for da kan man ta oppgavene litt over langs, men under arrangementet vil jeg tippe at det er det snakk om ca seks-syv timer hver dag (inkludert helgene) i ca to uker. Tidspunktet er delvis overlappende med vanlig arbeidstid. Når det tar så mye tid og krefter så må man gjerne ta ut ferie, og man forsaker mye annet i denne perioden. Da er det nok noen som kan gjøre dette om barnet deres også er med. Da ser man jo litt til hverandre i løpet av arrangementet og det blir en opplevelse man deler. Uten barnet er det mange som føler at de ikke kan og vil gi så mye tid til en hobby. Da prioriterer de tiden sin annerledes. 

Skrevet

Hadde aldri brukt så mye tid på en ting mitt barn ikke fikk delta i, nei.

Snakk om 2 uker, og helger og eventuelt bruke ferie på dette. Dette er noe de som lager til dette, måtte tenkt på.
Hvorfor skal foreldrene bruke så mye tid på dette og la det gå ut over sine barn? De vil da miste ferie sammen som familie…..

Anonymkode: 5a160...a6e

Skrevet

Her har dere selv satt dere i en kiknig situasjon ved å åpne for andre deltagere samtidig som dere er avhengig av at foreldre i klubben deltar på dugnad, selv om ungene deres ikke får konkurrere.

I et slikt opplegg hadde jeg sagt nei til å delta på dugnad om barnet mitt ikke fikk delta. Jeg regner med at foreldrene til de barna som får delta vil stille opp ettermiddager, helger, ta ut feriedager mm. 

Anonymkode: f9898...309

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her har dere selv satt dere i en kiknig situasjon ved å åpne for andre deltagere samtidig som dere er avhengig av at foreldre i klubben deltar på dugnad, selv om ungene deres ikke får konkurrere.

I et slikt opplegg hadde jeg sagt nei til å delta på dugnad om barnet mitt ikke fikk delta. Jeg regner med at foreldrene til de barna som får delta vil stille opp ettermiddager, helger, ta ut feriedager mm. 

Anonymkode: f9898...309

Jeg tror de som bestemmer/er ansatt i denne klubben er veldig fokusert på å ha med de beste. Jeg tror dermed de er fornøyd med beslutningen og at de ikke bryr seg så mye om hvordan det treffer utøverne i egen klubb. Jeg tror rett og slett de har litt tunnelsyn og tenker at resultatene er det viktigste for andre også. De har ikke noe med selve gjennomføringen å gjøre og har vel sikkert et ikke-forhold til denne. 

Jeg regner med noen foreldre i den andre klubben kommer til å delta på vanlige dugnadsoppgaver (noen timer her og der). Problemet er disse spesialiserte oppgavene som krever mye mer tid og ekspertise og der med ved andre tilsvarende og mindre arrangement har kunne bruke frivillige nøkkelpersoner. Det er nok ikke så mange som vil ta på seg et slik ansvar uten erfaring fra før. Dessuten er nok den største utfordringen tid. Alle er ikke like med hvor mye tid, krefter, mulighet, fleksibilitet eller ønsker om å legge ned så mye tid i frivillig arbeid. 

Det er mulig klubben tror at foreldrene synes dette er kjekkere enn de gjør. Joda, samholdet er kjekt, men jeg regner med de primært legger ned så mye tid fordi det er en aktivitet sammen med barna deres. En aktivitet de deler. Når barnet ikke lenger er inkludert (selv om barnet vil), vektes jo alt annerledes for mange.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...