Anonym bruker Skrevet 8. mars 2025 #1 Skrevet 8. mars 2025 Jeg tar stadig noen runder på budsjettet, har derfor budsjett bakover i tid liggende. Synes det har blitt dyrt, men nå fikk jeg det sort på hvitt. Tross huslånet vårt er en del lavere etter vi skiftet bolig og reduserte det, har vi økt utgiftene med 50 % siden 2020. Det er helt hinsides. Hvordan er ståa hos dere? Anonymkode: 2ab54...56b
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2025 #2 Skrevet 8. mars 2025 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg tar stadig noen runder på budsjettet, har derfor budsjett bakover i tid liggende. Synes det har blitt dyrt, men nå fikk jeg det sort på hvitt. Tross huslånet vårt er en del lavere etter vi skiftet bolig og reduserte det, har vi økt utgiftene med 50 % siden 2020. Det er helt hinsides. Hvordan er ståa hos dere? Anonymkode: 2ab54...56b Jeg har det som deg, kan gå tilbake til tidligere budsjetter, men har ikke gjort det ennå. Det holdt for meg bare å regne ut alle økninger fra januar 2025 - kommunale avgifter, forsikringer, alarm, barneidrett og kommunal kulturskole økte med 20-25%, jeg blir kvalmt når politikerne henter opp meningsløse tall som prisstigning 2 eller 4 % .. Alt økte med minst 20%, maten også, forresten, for vi kjøper stort sett samme i stort sett samme mengde og det er 20% opp i familiebudsjett (med mer bevisst valg og planlegging) bare fra i fjor. Lønnsøkning i år var 2,6% forresten .. Etter siste nyheter om 85 milliarder til Ukraina er min konklusjon at det pågår et ran av nordmenn. Begynner å snakke med mine tenåringer om at de må se utover i verden når de velger studier, dette her går til h… om 20-30 år med sånt styring av samfunnsøkonomi som de holder på med Anonymkode: 4e4ee...bd0
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2025 #3 Skrevet 8. mars 2025 Lånet har økt med 10.000 per måned, det merker man jo. Og vi har ikke så høyt lån.. så fatter ikke hvordan folk med 3 ganger vår sum klarer det. Matbudsjettet er mye høyere. Men har ikke eksakt tall der. Merker at posen med mat blir mindre og mindre for samme pris. og det blir vel ikke bedre nå fremover, med Trumpas Rabiatas. Vi hadde jo utsiktene til at det skulle snu til det positive.. men Neida.. Anonymkode: 29b9b...345
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2025 #4 Skrevet 8. mars 2025 Boutgiftene mine har blitt lavere (medregnet sparing til vedlikehold) etter jeg gikk fra å leie til å eie. Strømutgiftene er også lavere pga. bedre isolering i boligen. Matprisene har gått opp da. Har gått mye opp i lønn de siste årene. Totalt sett har jeg bedre råd nå enn for 5 år siden. Anonymkode: 2aab1...e45
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2025 #5 Skrevet 8. mars 2025 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Jeg har det som deg, kan gå tilbake til tidligere budsjetter, men har ikke gjort det ennå. Det holdt for meg bare å regne ut alle økninger fra januar 2025 - kommunale avgifter, forsikringer, alarm, barneidrett og kommunal kulturskole økte med 20-25%, jeg blir kvalmt når politikerne henter opp meningsløse tall som prisstigning 2 eller 4 % .. Alt økte med minst 20%, maten også, forresten, for vi kjøper stort sett samme i stort sett samme mengde og det er 20% opp i familiebudsjett (med mer bevisst valg og planlegging) bare fra i fjor. Lønnsøkning i år var 2,6% forresten .. Etter siste nyheter om 85 milliarder til Ukraina er min konklusjon at det pågår et ran av nordmenn. Begynner å snakke med mine tenåringer om at de må se utover i verden når de velger studier, dette her går til h… om 20-30 år med sånt styring av samfunnsøkonomi som de holder på med Anonymkode: 4e4ee...bd0 … og likevel har vi i Norge det nest høyeste personlige konsumet i Europa, kun slått av Luxembourg. Så SÅ dårlig stilt kan det da umulig være? Anonymkode: 42230...190
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2025 #6 Skrevet 8. mars 2025 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): … og likevel har vi i Norge det nest høyeste personlige konsumet i Europa, kun slått av Luxembourg. Så SÅ dårlig stilt kan det da umulig være? Anonymkode: 42230...190 Joda, for gjennomsnittet av personlig konsum tar ikke hensyn til variasjon i kontraster i samfunnet - klart det kan opprettholdes høyt personlig konsum i gjennomsnittstall i Norge når folk fra vestkanten drar kortet uten å måtte tenke seg om Anonymkode: 4e4ee...bd0
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2025 #7 Skrevet 8. mars 2025 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Lånet har økt med 10.000 per måned, det merker man jo. Og vi har ikke så høyt lån.. så fatter ikke hvordan folk med 3 ganger vår sum klarer det. Matbudsjettet er mye høyere. Men har ikke eksakt tall der. Merker at posen med mat blir mindre og mindre for samme pris. og det blir vel ikke bedre nå fremover, med Trumpas Rabiatas. Vi hadde jo utsiktene til at det skulle snu til det positive.. men Neida.. Anonymkode: 29b9b...345 Hva har Trump å gjøre med styring av NORSK økonomi? Det er ikke akkurat Trump som sender 85 milliarder norske kroner UT av Norge vel? Anonymkode: 4e4ee...bd0
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2025 #8 Skrevet 8. mars 2025 Mine to eldste sønner har flyttet ut på de årene, og når to gutter (nå 21 og 24 år) forsvinner fra mat og strøm(varmtvann) regningen skulle en tro det ble litt romsligere. Det har det ikke blitt. Bruker akkurat det samme på mat nå som før, enda det handles mye mindre mat. Lånet betaler vi vel ca 8.000 mer på i måneden, så det merkes godt. Så er det den generelle oppgangen i alt fra forsikring, klær, tannlege, frisør osv, som også har blitt dyrere. Alt i alt har vi en del mindre å rutte med nå ja. Jeg er også ufør, og min trygd blir bare indeksregulert, så ingen lønnsvekst å spore heller. Mannen har gått opp litt i lønn siste årene, men ikke nok til å dekke opp de økte utgiftene. Anonymkode: 74fb0...399
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2025 #9 Skrevet 8. mars 2025 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Joda, for gjennomsnittet av personlig konsum tar ikke hensyn til variasjon i kontraster i samfunnet - klart det kan opprettholdes høyt personlig konsum i gjennomsnittstall i Norge når folk fra vestkanten drar kortet uten å måtte tenke seg om Anonymkode: 4e4ee...bd0 Det er ikke bare rike vestkantfolk som drar kortet, altså. Reiselivsbransjen blant annet skalv i buksene da strømprisene gikk til himmels og renta steg, de var redde folk ikke lenger ville ha råd til å reise på ferie. Men nordmenn bestilte sydenferier som aldri før, de. I desember kom det nok en salgsrekord, enda så høylytt folk klagde over de økte prisene. Folk pusser fortsatt opp som gale, bytter kjøkken hvert femte år og bruker uhorvelige summer på klær og spesielt interiør. Nordmenn flest har penger så det holder, og hadde hatt enda mer hvis de evnet å begrense forbruket sitt. De som har minst har riktignok fått det tøffere. Anonymkode: 42230...190
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2025 #10 Skrevet 8. mars 2025 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Joda, for gjennomsnittet av personlig konsum tar ikke hensyn til variasjon i kontraster i samfunnet - klart det kan opprettholdes høyt personlig konsum i gjennomsnittstall i Norge når folk fra vestkanten drar kortet uten å måtte tenke seg om Anonymkode: 4e4ee...bd0 Greia er at flertallet har nok penger. Fikk et gavekort på Egon til jul, og i kveld brukte jeg det Var kjempemasse folk der, full restaurant, reserverte bord, de som jobbet der løp bena av seg. Og det var ikke rike vestkantfolk, de spiser sikkert ikke på Egon. Men det koster penger! To middager og to brus, 970 kr. Så på prisene for øl og drinker, det var helt hårreisende. Men mange drakk alkohol. Folk som har råd til drinker til 170 kr stk har ikke dårlig råd. Men forskjellen mellom fattig og rik blir jo større og større.... Anonymkode: 74fb0...399
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2025 #11 Skrevet 8. mars 2025 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Hva har Trump å gjøre med styring av NORSK økonomi? Det er ikke akkurat Trump som sender 85 milliarder norske kroner UT av Norge vel? Anonymkode: 4e4ee...bd0 Ap og Stoltenberg-effekten vil gjøre mye større skade på norsk økonomi enn Trump. Det er garantert. Stoltenberg har jo regnet ut at det er rom for lønnsøkninger. Hvor mye blir den norske krona verdt etter 4 nye år med Ap?? Noen som husker pesetas og lire..? Dit er vi på vei. Anonymkode: 03c86...a37
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2025 #12 Skrevet 9. mars 2025 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Jeg har det som deg, kan gå tilbake til tidligere budsjetter, men har ikke gjort det ennå. Det holdt for meg bare å regne ut alle økninger fra januar 2025 - kommunale avgifter, forsikringer, alarm, barneidrett og kommunal kulturskole økte med 20-25%, jeg blir kvalmt når politikerne henter opp meningsløse tall som prisstigning 2 eller 4 % .. Alt økte med minst 20%, maten også, forresten, for vi kjøper stort sett samme i stort sett samme mengde og det er 20% opp i familiebudsjett (med mer bevisst valg og planlegging) bare fra i fjor. Lønnsøkning i år var 2,6% forresten .. Etter siste nyheter om 85 milliarder til Ukraina er min konklusjon at det pågår et ran av nordmenn. Begynner å snakke med mine tenåringer om at de må se utover i verden når de velger studier, dette her går til h… om 20-30 år med sånt styring av samfunnsøkonomi som de holder på med Anonymkode: 4e4ee...bd0 Hvor i verden er det så mye bedre mener du? Anonymkode: 99a06...84c
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2025 #13 Skrevet 9. mars 2025 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Joda, for gjennomsnittet av personlig konsum tar ikke hensyn til variasjon i kontraster i samfunnet - klart det kan opprettholdes høyt personlig konsum i gjennomsnittstall i Norge når folk fra vestkanten drar kortet uten å måtte tenke seg om Anonymkode: 4e4ee...bd0 De fleste i Norge har et høyt personlig konsum. Og folk fra vestkanten? Norge er mer enn Oslo som jeg antar du sikter til Anonymkode: 99a06...84c
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2025 #14 Skrevet 9. mars 2025 Anonym bruker skrev (4 timer siden): De fleste i Norge har et høyt personlig konsum. Og folk fra vestkanten? Norge er mer enn Oslo som jeg antar du sikter til Anonymkode: 99a06...84c Det er mange som fremdeles har god råd, boomers har virkelig hatt en fest med sine boliger som ble kjøpt for slikk og ingenting. Men en må allikevel se på tallene, ikke legge til grunn enkelte grupper med god råd. Det budsjettet jeg regner på nå, der er det ingen spise ute eller ferie. Vi er helt på snittet hva gjelder lån på hus og inntekt. Dette er mat, forsikring, strøm, boliglån. Ikke luksusforbruk. Det budsjettet har økt 50 % på 5 år. Lønnen har definitivt ikke økt tilsvarende. Akkurat det finner jeg skremmende, hele drivkraften i et godt velferdssamfunn er en stor middelklasse. Den gruppen reduseres i dag i følge statistikken. Veldig uheldig etter min mening. Anonymkode: 2ab54...56b
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2025 #15 Skrevet 9. mars 2025 Tror de faste utgiftene har økt med 6000 i mnd. Fra 18 000 til 24 000. Men matbudsjettet er jo blitt større, så det tror jeg har økt med noe sånt som 50% Anonymkode: 3014c...103
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2025 #16 Skrevet 9. mars 2025 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Hva har Trump å gjøre med styring av NORSK økonomi? Det er ikke akkurat Trump som sender 85 milliarder norske kroner UT av Norge vel? Anonymkode: 4e4ee... Du ser ikke at rystelser i verdensøkonomien og potensiell tollskvis for Norge dersom Trump kjører tollkrig mot EU vil kunne føre til inflasjon og høyere renter her i Norge? Det vil kunne ramme bedrifter, arbeidsplasser osv. Vi sitter ikke på en egen øy her i Norge. Og de 85 milliardene er et piss i havet i forhold til hva vi har tjent på den krigen. Og det er ikke sånn at de pengene går til Ukraina, de går til å trygge Europa og oss selv mot helvetet som kan komme dersom Putin ser at han kommer unna med å invadere et land. Hvorfor stoppe der? Anonymkode: 29b9b...345
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2025 #17 Skrevet 9. mars 2025 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er mange som fremdeles har god råd, boomers har virkelig hatt en fest med sine boliger som ble kjøpt for slikk og ingenting. Men en må allikevel se på tallene, ikke legge til grunn enkelte grupper med god råd. Det budsjettet jeg regner på nå, der er det ingen spise ute eller ferie. Vi er helt på snittet hva gjelder lån på hus og inntekt. Dette er mat, forsikring, strøm, boliglån. Ikke luksusforbruk. Det budsjettet har økt 50 % på 5 år. Lønnen har definitivt ikke økt tilsvarende. Akkurat det finner jeg skremmende, hele drivkraften i et godt velferdssamfunn er en stor middelklasse. Den gruppen reduseres i dag i følge statistikken. Veldig uheldig etter min mening. Anonymkode: 2ab54...56b Det er ikke mange prosent av Norge som lever under kommerlige forhold. 90-95% av Norges befolkning hadde blitt regnet som middelklassen i nesten alle andre land. Anonymkode: 99a06...84c
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2025 #18 Skrevet 9. mars 2025 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det er mange som fremdeles har god råd, boomers har virkelig hatt en fest med sine boliger som ble kjøpt for slikk og ingenting. Men en må allikevel se på tallene, ikke legge til grunn enkelte grupper med god råd. Det budsjettet jeg regner på nå, der er det ingen spise ute eller ferie. Vi er helt på snittet hva gjelder lån på hus og inntekt. Dette er mat, forsikring, strøm, boliglån. Ikke luksusforbruk. Det budsjettet har økt 50 % på 5 år. Lønnen har definitivt ikke økt tilsvarende. Akkurat det finner jeg skremmende, hele drivkraften i et godt velferdssamfunn er en stor middelklasse. Den gruppen reduseres i dag i følge statistikken. Veldig uheldig etter min mening. Anonymkode: 2ab54...56b Hva er «snittet på lån på hus»? Bare det at du har et hus tilsier jo at det ikke er økonomisk synd på deg. Anonymkode: 42230...190
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2025 #19 Skrevet 9. mars 2025 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Hva er «snittet på lån på hus»? Bare det at du har et hus tilsier jo at det ikke er økonomisk synd på deg. Anonymkode: 42230...190 Snittet på huslån varierer fra førstegangs til par med barn til pensjonister. Jeg ligger på snittet til min egen gruppe. Ingen har bedt deg om å synes synd på noen her, det går an å se utvikling i et land som uheldig uten det. Anonymkode: 2ab54...56b
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2025 #20 Skrevet 9. mars 2025 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Snittet på huslån varierer fra førstegangs til par med barn til pensjonister. Jeg ligger på snittet til min egen gruppe. Ingen har bedt deg om å synes synd på noen her, det går an å se utvikling i et land som uheldig uten det. Anonymkode: 2ab54...56b Hva er snittet for din gruppe da? Det som utgjør den største forskjellen er vel hvor folk har kjøpt seg bolig. Har man valgt å kjøpe bolig på det sentrale Østlandet eller i en av Norges store byer så må man selvsagt betale dyrt for det. Anonymkode: 42230...190
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2025 #21 Skrevet 9. mars 2025 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Hvor i verden er det så mye bedre mener du? Anonymkode: 99a06...84c Hvor i verden har du et land du kan sammenlikne med mtp ressurser, kapital og Oljefondet? INGEN STEDER .. Oljefondet som var opprettet for «fremtidige generasjoner i Norge» blir brukt på et land i Øst-Europa … Forstå det den som kan 😏 Anonymkode: 4e4ee...bd0
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2025 #22 Skrevet 9. mars 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er ikke mange prosent av Norge som lever under kommerlige forhold. 90-95% av Norges befolkning hadde blitt regnet som middelklassen i nesten alle andre land. Anonymkode: 99a06...84c Nei Anonymkode: 4e4ee...bd0
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2025 #23 Skrevet 9. mars 2025 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Du ser ikke at rystelser i verdensøkonomien og potensiell tollskvis for Norge dersom Trump kjører tollkrig mot EU vil kunne føre til inflasjon og høyere renter her i Norge? Det vil kunne ramme bedrifter, arbeidsplasser osv. Vi sitter ikke på en egen øy her i Norge. Og de 85 milliardene er et piss i havet i forhold til hva vi har tjent på den krigen. Og det er ikke sånn at de pengene går til Ukraina, de går til å trygge Europa og oss selv mot helvetet som kan komme dersom Putin ser at han kommer unna med å invadere et land. Hvorfor stoppe der? Anonymkode: 29b9b...345 Med din logikk som må Norge bruke HELE Oljefondet umiddelbart - tenk hva hvis det kommer en ny pandemi og vi ikke er forberedt? Hva hvis Putin erobrer EU? Hva hvis Kina kjøper eller tar kontroll over europeiske ressurser? Hva hvis Trump melder usa ut av nato? Da må Norge med under 6 mill i befolkning steppe inn for hele Europa, de 450 millioner mennesker har jo ingenting der, så Norge må redde de med penger fra Oljefondet? Håper du ser at det blir for dumt med den logikken du foreslår .. Anonymkode: 4e4ee...bd0
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2025 #24 Skrevet 9. mars 2025 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Nei Anonymkode: 4e4ee...bd0 Jo kan være greit å ta av skylappene noen ganger Anonymkode: 99a06...84c
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2025 #25 Skrevet 9. mars 2025 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Hvor i verden har du et land du kan sammenlikne med mtp ressurser, kapital og Oljefondet? INGEN STEDER .. Oljefondet som var opprettet for «fremtidige generasjoner i Norge» blir brukt på et land i Øst-Europa … Forstå det den som kan 😏 Anonymkode: 4e4ee...bd0 Nei oljefondet blir ikke brukt opp på et land i Øst Europa, Norge har tjent store summer på krigen. https://www.nrk.no/rogaland/fersk-masteroppgave_-norge-har-tjent-cirka-334-milliarder-kroner-pa-ukraina-krigen-1.16650318 (Gamle tall så summen er enda høyere nå) Anonymkode: 99a06...84c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå