Gå til innhold

Jeg kunne gjort akkurat det samme

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/far-truet-barn-etter-mobbing-domt-til-fengsel-angrer-ingenting/17473914/?

En far skremmer ungene som mobber hans barn, og blir dømt til fengsel. 

Jeg skjønner at man egentlig ikke skal ta slike saker i egne hender, men hva skal man gjør når politiet ikke gjør noe og man så ofte leser og hører om unge som tar sitt liv pga mobbing. Jeg heier på denne faren og håper han anker saken. 

Anonymkode: 2c430...3e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig! 

Min sønn har blitt mobbet og blir litt plaget av enkelte enda. Jeg vet jo at jeg får trøbbel om jeg gjør noe, så jeg har faktisk bestilt "torpedoer" for å skremme dem. 

Som tidligere rusavhengig (20 år uten rus), så kjenner jeg til en hel del mennesker som andre helst ikke snakker med. Disse er fine å ha i slike situasjoner jeg er i nå. 

Anonymkode: edb98...f69

Skrevet

Her var løsningen en fetter på 13.

Anonymkode: f6ef9...65a

Skrevet

Støtter faren 100%. Jævla drittunger.

Anonymkode: ab7f9...a30

Skrevet

Dette er så komplekst, at det nesten er umulig å diskutere det.

Men jeg skjønner pappaen godt, det gjør jeg, mannen min er ganske lik.

Datteren min ble mobbet gjennom hele ungdomsskolen nemlig, og gutten som var sjef i mobbegjengen hadde mange diagnoser. En gutt som overhodet ikke mestret skolen, hadde sosiale problemer osv. Så han ble en bølle, det var hans "skall" mot verden. Selvfølgelig får slike bøller en liten gjeng med gutter som nesegrus beundrer hans "mot" og tøffhet, gutter som også har div diagnoser og sliter med allverdens.

Når min datter, den litt engstelige jenta, som aldri turte ta igjen, som snek seg langs veggene og nærmest unnskyldte at hun var til ble valgt ut som offer var det ingen andre som ville være sammen med henne heller.

Mannen min ville fillerriste disse guttene, og da særlig sjefen deres. Men hvilken nytte hadde det hatt? Kanskje hadde han blitt skremt nok til å velge seg et annet offer, men han hadde ikke sluttet være en bølle, det var hans identitet.

Gud jeg er glad den tiden er over, og at datteren min nå, i 2.klasse på vgs har mange venner og klarer seg fint. At de vonde årene på ungdomsskolen ikke har skadet henne mer enn de gjorde.

Anonymkode: 03643...38b

Skrevet

Jeg er 100% enig med far! 
Det eneste tiltaket som får mobbing til å opphøre er det far her gjorde. Ingen andre tiltak fungerer, men ødelegger sønnens helse. Men også eneste tiltaket som er straffbart.. det er noe riv ruskende galt med samfunnet vårt. 
Jeg holdt på å bli som denne faren. En utlending plaget min sønn på skolen over tid. Til slutt hadde han vært i lomma på sønnen min sin jakke og stjelt nøklene på mopeden hans og spant avgårde med. Gutten hadde heller ikke lappen. 
Jeg satt med i bilen og kjørte ned på skolen, jeg var da sikkert like rasende som denne faren. Vet ikke hva jeg hadde gjort om jeg fikk tak i han. Men da jeg kom hadde han stukket av. Gikk rett inn til rektor og dagen etter tok rektor tak i gutten. Ble helt slutt på dette. Dette var vgs og der mister man skoleplassen om man mobber andre. Dette er også en rektor med bein i nesa. 
Men grunnskolen - der er det skummelt. Fritt fram for mobbing. Den verste konsekvensen en mobber kan få er å få beskjed om at det ikke er lov å mobbe. 

Anonymkode: 18ff7...874

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette er så komplekst, at det nesten er umulig å diskutere det.

Men jeg skjønner pappaen godt, det gjør jeg, mannen min er ganske lik.

Datteren min ble mobbet gjennom hele ungdomsskolen nemlig, og gutten som var sjef i mobbegjengen hadde mange diagnoser. En gutt som overhodet ikke mestret skolen, hadde sosiale problemer osv. Så han ble en bølle, det var hans "skall" mot verden. Selvfølgelig får slike bøller en liten gjeng med gutter som nesegrus beundrer hans "mot" og tøffhet, gutter som også har div diagnoser og sliter med allverdens.

Når min datter, den litt engstelige jenta, som aldri turte ta igjen, som snek seg langs veggene og nærmest unnskyldte at hun var til ble valgt ut som offer var det ingen andre som ville være sammen med henne heller.

Mannen min ville fillerriste disse guttene, og da særlig sjefen deres. Men hvilken nytte hadde det hatt? Kanskje hadde han blitt skremt nok til å velge seg et annet offer, men han hadde ikke sluttet være en bølle, det var hans identitet.

Gud jeg er glad den tiden er over, og at datteren min nå, i 2.klasse på vgs har mange venner og klarer seg fint. At de vonde årene på ungdomsskolen ikke har skadet henne mer enn de gjorde.

Anonymkode: 03643...38b

Fy faen! Kan tenke meg du satt med mye fortvilelse og smerte den perioden. Jeg tror ikke mobbere har vondt av å bli tatt tak i av andre foreldre. Mobbere har en anti sosial adferd, som trenger hjelp til å regulere adferden sin. Blir de ikke stoppet går de på en smell når de kommer i 17-18 års alderen da venner tar avstand og de står der alene. 

Skrevet

Skjønner faren godt. Det eneste som hjelper er å skremme livskiten av de. Hadde far og sønn henvendt seg til politiet for å få hjelp, så hadde de ikke fått noen.

Anonymkode: b4d3e...f02

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner faren godt. Det eneste som hjelper er å skremme livskiten av de. Hadde far og sønn henvendt seg til politiet for å få hjelp, så hadde de ikke fått noen.

Samfunnet er på heilt feil kurs. Da jeg var barn på 90 tallet var det normalt at foreldre røsket tak i mobbere. Samfunnet krever at barn som blir mobbet bare skal stå i det og tåle det- holde ut! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Samfunnet er på heilt feil kurs. Da jeg var barn på 90 tallet var det normalt at foreldre røsket tak i mobbere. Samfunnet krever at barn som blir mobbet bare skal stå i det og tåle det- holde ut! 

Det er helt tragisk. Lærere kan jo heller ikke ta tak i de skikkelig lenger, for da blir det ramaskrik.  At det er mobberne som beskyttes er en tragedie.

Skrevet

Dette her jeg skriver nå går ikke på mobbing, men mer plaging/erting. Over tid så var det et par gutter som gikk i paralellklassen til vår mellomste, de var da 12-13 år når dette pågikk. De var litt ertene på skolen, men kan ikke kalle det mobbing. Her hjemme så kom de og sparket og kastet stein på døra vår og sprang av gårde. En dag så så vi hvem det var og mannen her i huset løp etter dem. Han var dritt lei og forbanna av det tullet der. Tok tak i de og sa at NÅ holder der, han ene gråt litt og han andre ble skremt, men det har ikke skjedd flere ganger etter det og de har heller ikke plaget jenta vår. 

Så av og til må man bare ta litt tak i de, så jeg er enig i det faren her gjør. Mobbere skal puses med og forstås ihjel, mens de som blir mobbet må bare stå i det, og det er så feil.

Anonymkode: cf20a...b0c

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Dette her jeg skriver nå går ikke på mobbing, men mer plaging/erting. Over tid så var det et par gutter som gikk i paralellklassen til vår mellomste, de var da 12-13 år når dette pågikk. De var litt ertene på skolen, men kan ikke kalle det mobbing. Her hjemme så kom de og sparket og kastet stein på døra vår og sprang av gårde. En dag så så vi hvem det var og mannen her i huset løp etter dem. Han var dritt lei og forbanna av det tullet der. Tok tak i de og sa at NÅ holder der, han ene gråt litt og han andre ble skremt, men det har ikke skjedd flere ganger etter det og de har heller ikke plaget jenta vår. 

Så av og til må man bare ta litt tak i de, så jeg er enig i det faren her gjør. Mobbere skal puses med og forstås ihjel, mens de som blir mobbet må bare stå i det, og det er så feil.

Anonymkode: cf20a...b0c

Det er jo helt riktig! De gjør herverk på deres eiendom, og har en hensynsløs adferd, trakassering og skremmende oppførsel på deres eiendom. 
Hva skal man ellers gjøre? 
Skal vi anmelde de barna til politiet? 
Melde disse barna inn til barnevernet? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg er 100% enig med far! 
Det eneste tiltaket som får mobbing til å opphøre er det far her gjorde. Ingen andre tiltak fungerer, men ødelegger sønnens helse. Men også eneste tiltaket som er straffbart.. det er noe riv ruskende galt med samfunnet vårt. 
Jeg holdt på å bli som denne faren. En utlending plaget min sønn på skolen over tid. Til slutt hadde han vært i lomma på sønnen min sin jakke og stjelt nøklene på mopeden hans og spant avgårde med. Gutten hadde heller ikke lappen. 
Jeg satt med i bilen og kjørte ned på skolen, jeg var da sikkert like rasende som denne faren. Vet ikke hva jeg hadde gjort om jeg fikk tak i han. Men da jeg kom hadde han stukket av. Gikk rett inn til rektor og dagen etter tok rektor tak i gutten. Ble helt slutt på dette. Dette var vgs og der mister man skoleplassen om man mobber andre. Dette er også en rektor med bein i nesa. 
Men grunnskolen - der er det skummelt. Fritt fram for mobbing. Den verste konsekvensen en mobber kan få er å få beskjed om at det ikke er lov å mobbe. 

Utlending?

Skrevet

Heier 100 % på denne pappaen!!! 👍

Anonymkode: e7c72...c66

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Heier 100 % på denne pappaen!!! 👍

Anonymkode: e7c72...c66

Samme her! Helt hårreisende at samfunnet, eller myndighetene forventer at foreldre skal stå å se på at barna sine blir mobbet til grunne, uten å kunne gjøre noe. Skole og myndigheter gjør ingenting, da hadde jo ikke mobbingen fortsatt. 
Spurte min sønn i kveld hva han tenkte kunne være en løsning på en slik sak.

Han svarte at en forelder ikke skal ta tak i andres barn på den måten. Men at systemet rundt må forandres. Han mener at skolen skal ha et eget typ «rettssystem» der et mobbeombud kommer inn, og hvis det blir avdekket at mobbing har foregått så blir straffen hjemmeskole for mobbere, og melding til barnevernet. På den måten får mobberen hjelp, og de som blir mobbet kan gå gå på skolen uten frykt. 
jeg er faktisk veldig enig med han! Da må foreldrene steppe inn med hjemmeskole og det koster samfunnet mye penger å få til en slik ordning. Siden ikke foreldre kan ta saken i egne hender og ikke annet hjelper er det slike harde tiltak som må inn. 

Skrevet

Jeg har full forståelse for faren her, de er et offer for berøringsangsten i samfunnet og valgte å handle selv. Kjenner til et tilfelle der faren kjente litt ymse folk fra MC-miljø, hentet på skolen med klar statement. Kødder du med han her, kødder du med oss. Ikke alle har den ressursen. 

På tide å gjeninnføre sideskolene igjen, det er for mange utilpassede bøller i skolen i dag, hvor ingen har ressursene og verktøyene til å håndtere de tidlig nok. Resultatet er at de ødelegger for resten av klassen og undervisningen, alle taper på det. La lærere være lærere i klasserommet igjen og ha en plass til de som trenger den strukturen hvor ressursene er mer tilpasset behovet. 

Anonymkode: ef6a3...0be

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Utlending?

Det er en som kommer fra et annet land

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 8.3.2025 den 7.36):

Enig! 

Min sønn har blitt mobbet og blir litt plaget av enkelte enda. Jeg vet jo at jeg får trøbbel om jeg gjør noe, så jeg har faktisk bestilt "torpedoer" for å skremme dem. 

Som tidligere rusavhengig (20 år uten rus), så kjenner jeg til en hel del mennesker som andre helst ikke snakker med. Disse er fine å ha i slike situasjoner jeg er i nå. 

Anonymkode: edb98...f69

De må bare snakke ikj vere borti de.De finner nok bare noen annen å mobbe så følg med og gi navnet til de du kjenner til neste familie som blir rammet.

Anonymkode: ef2aa...ece

Skrevet

Denne faren tar ansvar for drittunger som ødelegger andres liv ved å mobbe! 

Denne pappaen burde fått TAKK og ÆRE fordi han setter mobberen på plass … 

men han blir straffet 😢

Anonymkode: 25b69...0c1

Skrevet

Helt enig! 
jeg har nettopp sendt kopi av stygge meldinger og lyd meldinger som er skrevet og  sagt om min datter  til foresatte, lærere. 
Jeg fikk nok. Unger som lyver foreldre som sier nei det har jeg ikke sagt og gjort. Den ene moren satt og sa min datter lyver ikke, hun forteller alltid sannheten. Denne moren fikk nok litt av en overraskelse  over hvilke ord hennes datter tok i sin, 

Skrevet

Det er forskjell på å snakke til mobberne og å true dem. Snakke til er ikke straffbart i seg selv, men å true noen, spesielt barn, er ulovlig.

Anonymkode: 94183...475

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det er forskjell på å snakke til mobberne og å true dem. Snakke til er ikke straffbart i seg selv, men å true noen, spesielt barn, er ulovlig.

Anonymkode: 94183...475

Ja, forskjellen er at «å snakke til» mobberen, som har vært hovedfremgangsmåten gjennom flere år, har vist seg å være en særdeles dårlig og lite effektiv taktikk, mens å true, og gjerne denge, mobberen litt , trolig er langt mer effektivt.

Jeg har NULL medlidenhet med mobbere som får en smak av sin egen medisin. 

Anonymkode: 4356e...385

Skrevet
Anonne skrev (2 timer siden):

Helt enig! 
jeg har nettopp sendt kopi av stygge meldinger og lyd meldinger som er skrevet og  sagt om min datter  til foresatte, lærere. 
Jeg fikk nok. Unger som lyver foreldre som sier nei det har jeg ikke sagt og gjort. Den ene moren satt og sa min datter lyver ikke, hun forteller alltid sannheten. Denne moren fikk nok litt av en overraskelse  over hvilke ord hennes datter tok i sin, 

Kunne gjort det samme👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...