Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et veldig godt konsept. I utgangspunktet. Men ikke i praksis. Jeg skulle ønske det var høyere krav til innlesere. Jeg gledet meg til den nye boka til Camilla Läckberg - Drømmer av bronse. Men hun som leser den boka hadde passet bedre om hun jobbet i en sextelefontjeneste. Helt forferdelig creepy å høre på. Andre lesper, uttaler ord feil gjennomgående gjennom hele boka, lager teite stemmer på eldre og utlendinger.
Hva er deres erfaringer? Jeg liker å høre på lydbok mens jeg kjører bil, rydder, maler osv. Og noen er dyktige, men nå har det vært mye dårlige innlesere til bra bøker. 

Anonymkode: b5238...1f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har nesten blitt sånn at jeg velger bøker etter innlesere og ikke forfattere ja, men det er mulig folk liker veldig forskjellige innlesere og det er derfor de jeg ikke liker får fortsette?

Jeg liker å lese selv også da, så forfattere jeg liker, men ikke kan tåle innleseren av leser jeg selv.

Anonymkode: 6161d...7cd

Skrevet

Ja, det har dessverre en del å si hvem som leser inn. Noen liker jeg veldig godt, for eksempel foretrekker jeg faktisk å lytte til Stephen Fry sin lesing av Harry Potter framfor å lese selv fordi stemmen hans er som om å bli pakket inn i fløyel, mens andre klarer jeg bare ikke. De fleste er ok, noen er også mulig å venne seg til, men jeg har også måtte avslutte bøker etter kort tid fordi jeg ikke takler innleseren sin stemme. 

Litt av problemet er vel kanskje også at folk har ulike preferanser? Jeg har lest kommentarer på lydbøker der noen skriver at de synes innleseren er grusom og ødelegger hele boken, mens andre skryter av akkurat samme innleseren. 

Nå har de vel uansett kommet ganske langt med digitale stemmer, at disse blir mer og mer naturtro, så da blir det kanskje mulig å velge stemme selv på sikt. Gitt at det er mulig å få til at AI-en klarer å tilpasse seg litt etter de ulike karakterene i skjønnlitterære bøker. For meg er litt av det som gjør en innleser god, at vedkommende klarer å lage egne "stemmer" til hver karakter, slik at man faktisk kan høre hvem som snakker i dialoger, uten å måtte få navnet. Altså at om Ola og Kari har en dialog, vil innleseren ha et noe ulikt tonefall for Ola enn Kari, sånn at man hører når det er Ola som har replikkene, og når det er Kari.

Anonymkode: f0f2a...9ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...