Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sagt og sier fortsatt nei til snap. Det er ikke lett når 5 av 7 i venninneflokken har det. De aller fleste foreldre synes tydeligvis det er ok. Jeg kan ikke fatte og begripe det. Jentene er 11år. Noen har hatt fra de var 9…

Vi ville jo ikke la dem få øl når de er 16år, eller kjøre bil?

Nå regner jeg med å få massiv motbør, men hva er det egentlig som gjør at så mange synes det er greit. At «alle andre har» synes jeg er et svakt argument.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen av mine 4 har fått noe før aldergrense.  Nå er de i slutten av tenåra og har unngått all dritten i innboks som mange av dered venner slet med. Du gjør ungene dine en tjeneste ved å ha ryggrad.

Anonymkode: 2e50c...215

Skrevet

Snap er for voksne og knapt nok det. Men hva skal vi gjøre? Det er mange som vil tøffe seg, og det er mange som vil se. Er det ikke bedre å påvirke ungene positivt, forsøke å gi dem de riktige verktøyene, framfor å stenge verden ute? Verden presser seg på uansett. Kanskje skolen burde ha et eget fag i sosiale medier? På linje med norsk og matematikk?

Anonymkode: 97d45...c7b

Skrevet

Blir selv helt matt av at ikke foreldre skjønner ringvirkningene det har ved å la en 9 åring få snap. Så får neste og neste og neste… Og plutselig er det bare et par som ikke har og blir utenfor fordi foreldrene vil gjøre det riktige og rette seg etter aldersgrense.

Holder fortsatt igjen 12 åringen, men mange på trinnet har sluppet opp og gitt etter. I vennegjengen til min datter er det kun 1 av 6 som har snap, noe som gjør det enkelt for oss, men i den andre «gjengen» i klassen er det omvendt, flertallet har og en har ikke… Og det gjør det jo forferdelig vanskelig å stå imot…

Anonymkode: 3928f...057

Skrevet

Vi har latt 11 åringen få det. Det startet med at han fikk være med i familiegruppen sist sommer og dette året har han fått legge til de nærmeste vennene. Vi er nesten daglig inne og sjekker vennelisten, han får ikke legge til noen som ikke vi godkjenner.

Jeg tror det er mye klokere å lære dem nettvett og å bruke sosiale medier, som dessverre er kommet for å bli i hvert fall i en god stund fremover, enn å konsekvent nekte. Det medfører ofte at de sniker seg til.

Når det er sagt er jeg absolutt for å følge aldersanbefalinger, men også å bruke skjønn. Og jeg er opptatt av at mine barn også skal respektere at andre ikke har det samme, uavhengig av grunn. 

Man kan ikke sammenligne med kjøp av alkohol og kjøring av bil da det er nedfelt i lovverket og at det er en helt annen ting å bryte det enn å bryte en anbefaling. 

Skrevet

Et barn er langt ifra moden nok til å forstå alle ringvirkningene dårlige valg, kommentarer, sosiale avtaler og ting gjør med både dem selv og de rundt dem.

Et barn bør ha fri når de har fri. Presset med å alltid være tilgjengelig og alltid være redd for å gå glipp av noe er ikke bra.

Så mine barn har ikke fått noen sosiale medier før de var 13. De er 15, 17 og 19 nå da, og jeg skjønner at det blir vanskeligere og vanskeligere for hvert år som går fordi sosiale medier gjennomsyrer samfunnet rundt oss og er plattformer vi alle benytter daglig. Men vi ser jammen medaljens bakside tydeligere og tydeligere også, så jeg begriper ikke at folk er så slepphendte med dette.

Anonymkode: 2ecc8...16e

Skrevet
MissSaigon skrev (1 time siden):

Vi har latt 11 åringen få det. Det startet med at han fikk være med i familiegruppen sist sommer og dette året har han fått legge til de nærmeste vennene. Vi er nesten daglig inne og sjekker vennelisten, han får ikke legge til noen som ikke vi godkjenner.

Jeg tror det er mye klokere å lære dem nettvett og å bruke sosiale medier, som dessverre er kommet for å bli i hvert fall i en god stund fremover, enn å konsekvent nekte. Det medfører ofte at de sniker seg til.

Når det er sagt er jeg absolutt for å følge aldersanbefalinger, men også å bruke skjønn. Og jeg er opptatt av at mine barn også skal respektere at andre ikke har det samme, uavhengig av grunn. 

Man kan ikke sammenligne med kjøp av alkohol og kjøring av bil da det er nedfelt i lovverket og at det er en helt annen ting å bryte det enn å bryte en anbefaling. 

Sånt irriterer meg så fælt. Det er ikke hvem de har som venner som er problemet, det er alt det ufiltrerte de blir utsatt for gjennom alle de andre åpne snappene. Du trenger ikke bruke skjønn her. Du kan bare følge reglene. 

Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener hi.

Her fikk også 90% av trinnet snap lenge før anbefalt aldersgrense, til tross for skolens bønn , tryglingog advarsler. Shit hit the fan, så klart, grove ting smørt i øynene på barna, en helt hinsides ondskapsfull mobbing og bare kaos. Og hva gjør de hjernedøde foreldrene? Retter seg mot skolen så klart, DE måtte selvsagt løse problemet. Så elever fikk ikke undervisningen de hadde krav på fordi lærerne måtte bruke masse tid på brannslukking fordi foreldre ikke evnet å sette grenser og ta ansvar for sin egen tilkortkommenhet. 

Anonymkode: 5ec5c...590

Skrevet
MissSaigon skrev (11 timer siden):

Det er ikke en aldersanbefaling, det er en aldersgrense.

Anonymkode: 7efcb...793

Skrevet
oslofrk skrev (13 timer siden):

Jeg har sagt og sier fortsatt nei til snap. Det er ikke lett når 5 av 7 i venninneflokken har det. De aller fleste foreldre synes tydeligvis det er ok. Jeg kan ikke fatte og begripe det. Jentene er 11år. Noen har hatt fra de var 9…

Vi ville jo ikke la dem få øl når de er 16år, eller kjøre bil?

Nå regner jeg med å få massiv motbør, men hva er det egentlig som gjør at så mange synes det er greit. At «alle andre har» synes jeg er et svakt argument.

Kudos for foreldre som deg, bra noen står i mot.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kudos for foreldre som deg, bra noen står i mot.

Takk! 
Det er faktisk skikkelig dritt! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Jeg skjønner godt hva du mener hi.

Her fikk også 90% av trinnet snap lenge før anbefalt aldersgrense, til tross for skolens bønn , tryglingog advarsler. Shit hit the fan, så klart, grove ting smørt i øynene på barna, en helt hinsides ondskapsfull mobbing og bare kaos. Og hva gjør de hjernedøde foreldrene? Retter seg mot skolen så klart, DE måtte selvsagt løse problemet. Så elever fikk ikke undervisningen de hadde krav på fordi lærerne måtte bruke masse tid på brannslukking fordi foreldre ikke evnet å sette grenser og ta ansvar for sin egen tilkortkommenhet. 

Anonymkode: 5ec5c...590

På ungdomsskolen, når alle faktisk har lov, blir dette helt vannvittig.

En kommentar fra en person til en annen den ene dagen blir til neste dag blåst opp til noe helt enormt. Det deles mellom folk hva den har sagt til den, det videreformidles og diskuteres. Plutselig har Lise fått 15 kommentarer fra 15 forskjellige mennesker om hvor teit den kommentaren var, hvor teit hun var som sa akkurat det osv. Lise blir helt knust og overveldet fordi hun hadde ment å være teit, og de 15 forskjellige som har sent "kjefte-snap" til henne vet jo ikke om hverandre så de tenker ikke over at Lise har fått høre det fra en haug med mennesker nå.

De er ikke modne nok til å takle bruken av Snap som 13-åringer engang, og skolen må hele tiden jobbe med dette. Læringsmiljø er uhyre viktig, en tenåring med hodet fullt av sosiale problemer klarer ikke konsentrere seg om matteoppgavene. Så da må lærerne først jobbe med miljøet, og det er en evigvarende spiral som det må føles helt uoppnåelig å jobbe med og mot.

Da har jeg ikke engang nevnt alle disse snap-kontoene til allverdens influensere og div som de sitter og ser på, det er slett ikke bare positiv influensing derfra altså.

Greit at vi skal lære barn om nettvett og bruk av sosiale medier, men vi trenger ikke gi dem sosiale medier på barneskolen for å klare den jobben!

Anonymkode: 2ecc8...16e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...