Anonym bruker Skrevet fredag kl 08:28 #51 Del Skrevet fredag kl 08:28 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Så ille det enn høres ut gavner det oss å ikke la Russland vinne Ukraina, så lenge russerene møter hard motstand vil de ikke ha midler til å bygge opp angrepskraft mot resten av Europa. Blir Ukraina latt i stikken, og Russland tar hele landet, står vi på lista over neste mål. Desverre vil det også gjelde om Ukraina vinner. Da vil russerne slikke sine sår og angripe et annet sted. Anonymkode: 76c54...333 Det er bare viktig å være klar over at Europeiske politikere, og frem til dagens administrasjon, også USA, ønsker en langtrukken krig nettop for å svekke Russland militært. Det er sikkert en helt grei taktisk fremgangsmåte, men da skal våre folkevalgte være ærlige på det også. Ikke slik som nå, at man later som man støtter Ukrainas frihetskamp, mens man i selve verket tilpasser bistanden slik at de akkurat holder seg flytende. De taper ikke, men de vinner ikke heller. Og dermed kan man holde en krig som svekker Russland gående i lang, lang tid. Det kan godt være det er taktisk lurt for oss her i vesteuropa. Men jeg synes det er vemmelig at Europeiske politikere later som de gjør dette av sitt gode hjerte, når Ukraina bare er en brikke i et storpolitisk spill. Anonymkode: b46f8...edc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453021-jeg-vil-ikke-at-norge-skal-bruke-85-milliarder-p%C3%A5-ukraina/page/3/#findComment-150191398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet fredag kl 08:34 #52 Del Skrevet fredag kl 08:34 MissSaigon skrev (11 minutter siden): Det er jo utrolig at voksne folk ikke skjønner at dette gir et viktig signaleffekt både til resten av Europa, men spesielt til Russland og USA om at Norge står med Ukraina i denne konflikten. Vi KAN ikke la Russland tro at bare de går inn tungt nok så kan de tilegne seg hvilke land de vil. Husk at de er vår nærmeste nabo og at vi har store naturressurser de gjerne skulle hatt tak i. Og dere som tror at om det ikke hadde gått mer penger til Ukraina så hadde skoler og barnehager fått mer - seriøst? Har dere da ingen kunnskap om hvordan statsbudsjettet blir satt opp? Man kan jo bli både matt og litt skremt av så mye kunnskapsløshet som man til tider ser her inne. Heldigvis treffer jeg sjelden på "dere" i den virkelige verden, så enten er dere svært få eller så er dere flinke til å kamuflere manglene deres. Jo, selvfølgelig kan de det. På samme måte som de bare tar 85 milliarder nå, kan de, hvis de virkelig mener det er verdt det, ta midler derfra til andre ting og. De gjør hva de vil. Og for å bruke din retorikk, utrolig at ikke voksne folk skjønner det Anonymkode: de261...d1b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453021-jeg-vil-ikke-at-norge-skal-bruke-85-milliarder-p%C3%A5-ukraina/page/3/#findComment-150191399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSaigon Skrevet fredag kl 08:49 #53 Del Skrevet fredag kl 08:49 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Jo, selvfølgelig kan de det. På samme måte som de bare tar 85 milliarder nå, kan de, hvis de virkelig mener det er verdt det, ta midler derfra til andre ting og. De gjør hva de vil. Og for å bruke din retorikk, utrolig at ikke voksne folk skjønner det Anonymkode: de261...d1b Selvfølgelig kan de hva? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453021-jeg-vil-ikke-at-norge-skal-bruke-85-milliarder-p%C3%A5-ukraina/page/3/#findComment-150191406 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet fredag kl 09:40 #54 Del Skrevet fredag kl 09:40 Jeg blir også kvalm. Vi er mange som blir kvalme, dårlige rett og slett av hvordan politikerne øser ut penger straks det er nød og uro i verden. Her hjemme øker skattene konstant, for vi må redde velferden. Det er ekstremt kvalmende. Jeg orker ikke argumentere en gang, blir kvalm av det også, for det nytter ikke. Vi har ingen innflytelse over norske politikere. De gjør som de vil, med våre penger. Jeg har gitt opp Norge og hjernevaskede nordmenn. Jeg gjør som stadig flere, lukker meg inne, og fokuserer bare på meg, mitt og mine. Ikke rart vi er i verdenstoppen når det gjelder sykefravær og forbruk av antidepressiva. Frustrasjonen får konsekvenser og utløp. Anonymkode: e87a6...078 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453021-jeg-vil-ikke-at-norge-skal-bruke-85-milliarder-p%C3%A5-ukraina/page/3/#findComment-150191417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet fredag kl 09:48 #55 Del Skrevet fredag kl 09:48 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg blir også kvalm. Vi er mange som blir kvalme, dårlige rett og slett av hvordan politikerne øser ut penger straks det er nød og uro i verden. Her hjemme øker skattene konstant, for vi må redde velferden. Det er ekstremt kvalmende. Jeg orker ikke argumentere en gang, blir kvalm av det også, for det nytter ikke. Vi har ingen innflytelse over norske politikere. De gjør som de vil, med våre penger. Jeg har gitt opp Norge og hjernevaskede nordmenn. Jeg gjør som stadig flere, lukker meg inne, og fokuserer bare på meg, mitt og mine. Ikke rart vi er i verdenstoppen når det gjelder sykefravær og forbruk av antidepressiva. Frustrasjonen får konsekvenser og utløp. Anonymkode: e87a6...078 Det får være en mager trøst at du ikke er alene. Fornuft og rasjonell tankegang males langsomt i stykker av det moralske hysteriet som rir den vestlige verden som en mare. Jeg også føler meg faktisk fysisk uvel, når jeg ser våre politikere love bort "halve oljefondet". Det som plager meg mest, er vel opplevelsen av at alle andre er så veldig mye viktigere enn vår egen nasjon, og vårt eget folk. Anonymkode: b46f8...edc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453021-jeg-vil-ikke-at-norge-skal-bruke-85-milliarder-p%C3%A5-ukraina/page/3/#findComment-150191420 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet fredag kl 10:04 #56 Del Skrevet fredag kl 10:04 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Jeg blir også kvalm. Vi er mange som blir kvalme, dårlige rett og slett av hvordan politikerne øser ut penger straks det er nød og uro i verden. Her hjemme øker skattene konstant, for vi må redde velferden. Det er ekstremt kvalmende. Jeg orker ikke argumentere en gang, blir kvalm av det også, for det nytter ikke. Vi har ingen innflytelse over norske politikere. De gjør som de vil, med våre penger. Jeg har gitt opp Norge og hjernevaskede nordmenn. Jeg gjør som stadig flere, lukker meg inne, og fokuserer bare på meg, mitt og mine. Ikke rart vi er i verdenstoppen når det gjelder sykefravær og forbruk av antidepressiva. Frustrasjonen får konsekvenser og utløp. Anonymkode: e87a6...078 Hva er det du opplever å mangle i livet ditt som du mener staten svikter i å gi deg? Anonymkode: a6e70...388 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453021-jeg-vil-ikke-at-norge-skal-bruke-85-milliarder-p%C3%A5-ukraina/page/3/#findComment-150191428 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet fredag kl 10:26 #57 Del Skrevet fredag kl 10:26 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Det får være en mager trøst at du ikke er alene. Fornuft og rasjonell tankegang males langsomt i stykker av det moralske hysteriet som rir den vestlige verden som en mare. Jeg også føler meg faktisk fysisk uvel, når jeg ser våre politikere love bort "halve oljefondet". Det som plager meg mest, er vel opplevelsen av at alle andre er så veldig mye viktigere enn vår egen nasjon, og vårt eget folk. Anonymkode: b46f8...edc Samtidig, for å betale for alt dette, går renta opp og opp. Maten blir dyrere, strømmen blir dyrere, kommunale avgifter blir dyrere. Til og med medlemskontingenten for barna i fritidsaktiviteter blir dyrere pga at alt annet blir dyrere. Helt bak mål. Anonymkode: de261...d1b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453021-jeg-vil-ikke-at-norge-skal-bruke-85-milliarder-p%C3%A5-ukraina/page/3/#findComment-150191431 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet fredag kl 10:33 #58 Del Skrevet fredag kl 10:33 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Hva er det du opplever å mangle i livet ditt som du mener staten svikter i å gi deg? Anonymkode: a6e70...388 Spørsmålet ditt er symptomatisk for hvordan samfunnet er blitt. Ideelt sett burde alle tenke hva kan jeg gjøre for samfunnet. Slik du tenker overfor mennesker du er glad i. Dessverre er det ikke slik de fleste nordmenn tenker, vi tvinges til å forsøke å holde staten unna, fordi den trenger seg på og blander seg inn i omtrent alt. Staten er fryktelig i veien for enkeltmennesket. Forutsatt at du har egne ambisjoner og ideer, og ikke trives med å bli styrt, kontrollert, og veiledet, i alt du foretar deg. I dag handler det om å være dyktig til å vite hvordan du kan få hjelp fra staten. Du må kjenner regler som utløser støtte og trygd, regler som gir minst mulig skatt. Du bør vite hvilke skjema du skal fylle ut osv. Det er lite verdifulle ferdigheter. Årsaken til at vi er kommet dit kan staten takke seg selv for. Staten er blitt en fiende for gode og verdifulle egenskaper ved oss. Og derfor flykter også de med mange kreative og ideskapende ferdigheter. Igjen sitter vi som ikke har råd til å flytte, og de som er lever av å tigge fra staten. Anonymkode: e87a6...078 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453021-jeg-vil-ikke-at-norge-skal-bruke-85-milliarder-p%C3%A5-ukraina/page/3/#findComment-150191433 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet fredag kl 10:33 #59 Del Skrevet fredag kl 10:33 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Samtidig, for å betale for alt dette, går renta opp og opp. Maten blir dyrere, strømmen blir dyrere, kommunale avgifter blir dyrere. Til og med medlemskontingenten for barna i fritidsaktiviteter blir dyrere pga at alt annet blir dyrere. Helt bak mål. Anonymkode: de261...d1b Nei, å bruke oljefondpenger i utlandet som dette er vil i liten grad påvirke norsk rente, matpriser osv. Om pengene hadde blitt brukt i Norge derimot ville det påvirket de faktorene. Anonymkode: 03b60...28f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453021-jeg-vil-ikke-at-norge-skal-bruke-85-milliarder-p%C3%A5-ukraina/page/3/#findComment-150191434 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet fredag kl 11:04 #60 Del Skrevet fredag kl 11:04 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Nei, å bruke oljefondpenger i utlandet som dette er vil i liten grad påvirke norsk rente, matpriser osv. Om pengene hadde blitt brukt i Norge derimot ville det påvirket de faktorene. Anonymkode: 03b60...28f Jo. Det henger sammen alt sammen. Anonymkode: de261...d1b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453021-jeg-vil-ikke-at-norge-skal-bruke-85-milliarder-p%C3%A5-ukraina/page/3/#findComment-150191440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet fredag kl 11:06 #61 Del Skrevet fredag kl 11:06 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Nei, å bruke oljefondpenger i utlandet som dette er vil i liten grad påvirke norsk rente, matpriser osv. Om pengene hadde blitt brukt i Norge derimot ville det påvirket de faktorene. Anonymkode: 03b60...28f Dette er en myte som kommer fra høye mørke politikere som ønsker å framstå som de eneste ansvarlige. Oljefondet kan vi bruke som vi vil i utlandet, det er riktig. Det vil kun gjøre at vi blir blakk til slutt. Feilen er at vi har veldig mye vi kan bruke pengene på i Norge. Staten trenger ikke sende regningen til folket for nye kloakkrør eller øke nettleie for å bygge mer elnett. Vi trenger ikke ha et veinett på nivå med Albania, vi trenger ikke ha togtrafikk som svikter, dyre bussbiletter, lange helsekøer, eller alt for få leger som gir dårlig helsetilbud. Vi trenger ikke være underbemannet i eldreomsorg, barnehager og omsorgsyrker. Her kan vi sprute inn penger, rydde opp og gjøre samfunnet velfungerende. Samtidig kan skattene senkes, og lønningene også. Både skattenivå og lønnsnivå kan senkes kraftig. Da vil krona stige i verdi, prisene vil synke, og det vil ta bort press på renta som vil synke med prisene. Norske produkter vil kunne selges i utlandet, vi vil få mye mer eksport, og det fantastiske landet vårt kan ta i mot vanlige turister, som også kan bruke penger i Norge. Så dette maset om handlingsregelen, og at det er farlig å bruke penger, eller "uansvarlig", det er bare et påskudd for å øke statsbudsjettet med stadig høyere skatter. Det er dette som gir prispress, høye renter og synkende kronekurs. Staten sløser og griper inn i alt mulig den aldri burde blandet seg inn i. Det er problemet. Og det kan ikke løses ved at vi får stadig høyere lønn. Vi må ned i lønn, og ned i skatt. Da kan vi bruke av oljefondet. Anonymkode: e87a6...078 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453021-jeg-vil-ikke-at-norge-skal-bruke-85-milliarder-p%C3%A5-ukraina/page/3/#findComment-150191441 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet fredag kl 11:09 #62 Del Skrevet fredag kl 11:09 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Dette er en myte som kommer fra høye mørke politikere som ønsker å framstå som de eneste ansvarlige. Oljefondet kan vi bruke som vi vil i utlandet, det er riktig. Det vil kun gjøre at vi blir blakk til slutt. Feilen er at vi har veldig mye vi kan bruke pengene på i Norge. Staten trenger ikke sende regningen til folket for nye kloakkrør eller øke nettleie for å bygge mer elnett. Vi trenger ikke ha et veinett på nivå med Albania, vi trenger ikke ha togtrafikk som svikter, dyre bussbiletter, lange helsekøer, eller alt for få leger som gir dårlig helsetilbud. Vi trenger ikke være underbemannet i eldreomsorg, barnehager og omsorgsyrker. Her kan vi sprute inn penger, rydde opp og gjøre samfunnet velfungerende. Samtidig kan skattene senkes, og lønningene også. Både skattenivå og lønnsnivå kan senkes kraftig. Da vil krona stige i verdi, prisene vil synke, og det vil ta bort press på renta som vil synke med prisene. Norske produkter vil kunne selges i utlandet, vi vil få mye mer eksport, og det fantastiske landet vårt kan ta i mot vanlige turister, som også kan bruke penger i Norge. Så dette maset om handlingsregelen, og at det er farlig å bruke penger, eller "uansvarlig", det er bare et påskudd for å øke statsbudsjettet med stadig høyere skatter. Det er dette som gir prispress, høye renter og synkende kronekurs. Staten sløser og griper inn i alt mulig den aldri burde blandet seg inn i. Det er problemet. Og det kan ikke løses ved at vi får stadig høyere lønn. Vi må ned i lønn, og ned i skatt. Da kan vi bruke av oljefondet. Anonymkode: e87a6...078 Riktig! (Og nå kommer en eller annen uten argumenter til å rope: «Du som tror du er smartere enn alle på stortinget, hvorfor forteller du ikke dette til dem? Hahahaha!») 😉 Anonymkode: de261...d1b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453021-jeg-vil-ikke-at-norge-skal-bruke-85-milliarder-p%C3%A5-ukraina/page/3/#findComment-150191443 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet fredag kl 11:21 #63 Del Skrevet fredag kl 11:21 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Det blir akkurat det samme problemet. Man trenger mennesker som skal gjøre de jobbene. Mer penger løser ikke nødvendig vis det problemet. Om du for eksempel får penger til en ungdomsarbeider og det ikke er arbeidsledige ungdomsarbeidere tilgjengelig er man jo like langt. Det som er viktig for å gjøre samfunnet bra er å få flest mulig til å jobbe helst litt over 100%. I tillegg kan det offentlige kjøpe en del innsatsmidler og tjenester i utlandet uten at det vil virke prisdrivende i Norge, men det er ikke så rett frem. Anonymkode: 03b60...28f Når det kuttes i stillinger og folk må gå, er det ikke mangel på folk, det er det som skjer mange steder. Jeg har ikke lest noen steder at fritidstilbud og miljøarbeidere i skolen kuttes pga stillinger som er ledige, men for å spare penger. Disse pengene hadde kommet godt med til kommune og spesielt forebyggende arbeid mot kriminialitet og rus, også personell og utstyr i tolletaten for å stoppe narkotika. I Oslo flyter det kokain, sikkert ikke bedre i andre storbyer, men der gjøres det ikke nok. Nei politikerne er i en pengerus og ivrer over å gi mest mulig, men det går jo ikke ut av egen lomme.... Anonymkode: 2509e...d8f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453021-jeg-vil-ikke-at-norge-skal-bruke-85-milliarder-p%C3%A5-ukraina/page/3/#findComment-150191448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet fredag kl 11:24 #64 Del Skrevet fredag kl 11:24 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva er det du opplever å mangle i livet ditt som du mener staten svikter i å gi deg? Anonymkode: a6e70...388 Ikke meg du spør, men vil tro det er opplevelsen av at våre politikere setter andre først, der de først og fremst burde ha tatt hensyn til hva som gagner den Norske befolkningen. Opplevelsen av å bli ivaretatt og prioritert av eget lands politikere, er vel det som mangler. Anonymkode: b46f8...edc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453021-jeg-vil-ikke-at-norge-skal-bruke-85-milliarder-p%C3%A5-ukraina/page/3/#findComment-150191451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet fredag kl 11:27 #65 Del Skrevet fredag kl 11:27 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Dette er en myte som kommer fra høye mørke politikere som ønsker å framstå som de eneste ansvarlige. Oljefondet kan vi bruke som vi vil i utlandet, det er riktig. Det vil kun gjøre at vi blir blakk til slutt. Feilen er at vi har veldig mye vi kan bruke pengene på i Norge. Staten trenger ikke sende regningen til folket for nye kloakkrør eller øke nettleie for å bygge mer elnett. Vi trenger ikke ha et veinett på nivå med Albania, vi trenger ikke ha togtrafikk som svikter, dyre bussbiletter, lange helsekøer, eller alt for få leger som gir dårlig helsetilbud. Vi trenger ikke være underbemannet i eldreomsorg, barnehager og omsorgsyrker. Her kan vi sprute inn penger, rydde opp og gjøre samfunnet velfungerende. Samtidig kan skattene senkes, og lønningene også. Både skattenivå og lønnsnivå kan senkes kraftig. Da vil krona stige i verdi, prisene vil synke, og det vil ta bort press på renta som vil synke med prisene. Norske produkter vil kunne selges i utlandet, vi vil få mye mer eksport, og det fantastiske landet vårt kan ta i mot vanlige turister, som også kan bruke penger i Norge. Så dette maset om handlingsregelen, og at det er farlig å bruke penger, eller "uansvarlig", det er bare et påskudd for å øke statsbudsjettet med stadig høyere skatter. Det er dette som gir prispress, høye renter og synkende kronekurs. Staten sløser og griper inn i alt mulig den aldri burde blandet seg inn i. Det er problemet. Og det kan ikke løses ved at vi får stadig høyere lønn. Vi må ned i lønn, og ned i skatt. Da kan vi bruke av oljefondet. Anonymkode: e87a6...078 Dette var en veldig fornuftig analyse med mange gode poeng. Men hva kan man gjøre, i dette landet er det etterslep på vedlikehold på nesten alt, og når det er nødvendige reperasjoner på f.eks. tog el strømnettet, hvorfor skulle det gi inflasjon? Det skjønner jeg ikke, ja det gir verdiskapning, men ikke unødvendige penger det sløses med? Anonymkode: 2509e...d8f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453021-jeg-vil-ikke-at-norge-skal-bruke-85-milliarder-p%C3%A5-ukraina/page/3/#findComment-150191453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSaigon Skrevet fredag kl 11:29 #66 Del Skrevet fredag kl 11:29 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ikke meg du spør, men vil tro det er opplevelsen av at våre politikere setter andre først, der de først og fremst burde ha tatt hensyn til hva som gagner den Norske befolkningen. Opplevelsen av å bli ivaretatt og prioritert av eget lands politikere, er vel det som mangler. Anonymkode: b46f8...edc Du mangler opplevelsen av å bli ivaretatt og prioritert? Dette sier du mens du benytter deg av subsidierte barnehageplasser, gratis skole, gratis helsevesen, veier å kjøre på og generelt velter oss i velstand? Hva med å løfte blikket og se hva bistandspengene virkelig går til? Tror du at noen av dem som mottar dette hadde takket nei til å bytte liv med den velferden de aller flest av oss opplever i dette landet? Det er jo ikke rart at det går bra med Frp når man ser hvor egoistiske og empatiløse mange fremstår! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453021-jeg-vil-ikke-at-norge-skal-bruke-85-milliarder-p%C3%A5-ukraina/page/3/#findComment-150191454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet fredag kl 11:42 #67 Del Skrevet fredag kl 11:42 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Dette er en myte som kommer fra høye mørke politikere som ønsker å framstå som de eneste ansvarlige. Oljefondet kan vi bruke som vi vil i utlandet, det er riktig. Det vil kun gjøre at vi blir blakk til slutt. Feilen er at vi har veldig mye vi kan bruke pengene på i Norge. Staten trenger ikke sende regningen til folket for nye kloakkrør eller øke nettleie for å bygge mer elnett. Vi trenger ikke ha et veinett på nivå med Albania, vi trenger ikke ha togtrafikk som svikter, dyre bussbiletter, lange helsekøer, eller alt for få leger som gir dårlig helsetilbud. Vi trenger ikke være underbemannet i eldreomsorg, barnehager og omsorgsyrker. Her kan vi sprute inn penger, rydde opp og gjøre samfunnet velfungerende. Samtidig kan skattene senkes, og lønningene også. Både skattenivå og lønnsnivå kan senkes kraftig. Da vil krona stige i verdi, prisene vil synke, og det vil ta bort press på renta som vil synke med prisene. Norske produkter vil kunne selges i utlandet, vi vil få mye mer eksport, og det fantastiske landet vårt kan ta i mot vanlige turister, som også kan bruke penger i Norge. Så dette maset om handlingsregelen, og at det er farlig å bruke penger, eller "uansvarlig", det er bare et påskudd for å øke statsbudsjettet med stadig høyere skatter. Det er dette som gir prispress, høye renter og synkende kronekurs. Staten sløser og griper inn i alt mulig den aldri burde blandet seg inn i. Det er problemet. Og det kan ikke løses ved at vi får stadig høyere lønn. Vi må ned i lønn, og ned i skatt. Da kan vi bruke av oljefondet. Anonymkode: e87a6...078 Hvordan får man det til uten at det er prisdrivende i Norge? Jeg forstår at det går fint å kjøpe selve kloakrørene i utlandet uten at det påvirker norske priser, men da må det jo også leies inn utlendinger til å gjøre jobben, de må ha med egne maskiner, kjøpe fyllmasse i utlandet osv. Må de ikke? Vi får jo ikke mer arbeidskraft i Norge bare med å betale, men vi kan jo bruke den arbeidskraften vi har mer effektivt eller til andre ting enn i dag. Er det det du mener? Anonymkode: 03b60...28f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453021-jeg-vil-ikke-at-norge-skal-bruke-85-milliarder-p%C3%A5-ukraina/page/3/#findComment-150191458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet fredag kl 11:43 #68 Del Skrevet fredag kl 11:43 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Ikke meg du spør, men vil tro det er opplevelsen av at våre politikere setter andre først, der de først og fremst burde ha tatt hensyn til hva som gagner den Norske befolkningen. Opplevelsen av å bli ivaretatt og prioritert av eget lands politikere, er vel det som mangler. Anonymkode: b46f8...edc Men hvis man mener politikerne setter andre først, så innebører vel det at man føler seg nedprioritert? Altså at politikerne gir noe til andre som vi mener de burde ha gitt til oss (nordmenn/norske statsborgere) i stedet. Og derfor lurer jeg på: HVA er det du opplever å mangle i livet ditt som du mener staten svikter i å gi deg? Anonymkode: a6e70...388 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453021-jeg-vil-ikke-at-norge-skal-bruke-85-milliarder-p%C3%A5-ukraina/page/3/#findComment-150191459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet fredag kl 17:20 #69 Del Skrevet fredag kl 17:20 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Men hvis man mener politikerne setter andre først, så innebører vel det at man føler seg nedprioritert? Altså at politikerne gir noe til andre som vi mener de burde ha gitt til oss (nordmenn/norske statsborgere) i stedet. Og derfor lurer jeg på: HVA er det du opplever å mangle i livet ditt som du mener staten svikter i å gi deg? Anonymkode: a6e70...388 Trygghet. Både her og nå, og for fremtidige generasjoner. Anonymkode: b46f8...edc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453021-jeg-vil-ikke-at-norge-skal-bruke-85-milliarder-p%C3%A5-ukraina/page/3/#findComment-150191514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet fredag kl 17:43 #70 Del Skrevet fredag kl 17:43 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Trygghet. Både her og nå, og for fremtidige generasjoner. Anonymkode: b46f8...edc Ok, det er et ærlig svar. Men på hvilke områder savner du trygghet? Er det økonomisk trygghet? Nedbyggingen av Forsvaret? Trygghet når det gjelder lov og orden? Anonymkode: a6e70...388 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453021-jeg-vil-ikke-at-norge-skal-bruke-85-milliarder-p%C3%A5-ukraina/page/3/#findComment-150191517 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet fredag kl 18:50 #71 Del Skrevet fredag kl 18:50 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Ok, det er et ærlig svar. Men på hvilke områder savner du trygghet? Er det økonomisk trygghet? Nedbyggingen av Forsvaret? Trygghet når det gjelder lov og orden? Anonymkode: a6e70...388 Helt overordnet gjelder det nedbyggingen av demokratiet, der vi beveger oss mot et demokratur, altså et skinn-demokrati. Dette spiser seg inn på nær sagt alle samfunnsområder. Støtten til Ukraina er i så måte et godt eksempel. Jeg kan aldri tenke meg at støtte i den målestokk vi snakker om her, kommer til å få bred folkelig forankring. I hvertfall ikke når det etter hvert skal finansieres gjennom kutt som rammer oss Nordmenn. Men det vil ikke bety noen ting. Det er andre, overnasjonale hensyn som alltid virker til å veie tyngst. Et annet eksempel man ikke kommer utenom i en slik diskusjon, er innvandring. Være seg fra MENA-landene eller Ukraina for den saks skyld. Det går en tålegrense for alt, men igjen er det andre hensyn som tillegges større vekt. Løgn og bedrag gjør meg redd. Jeg er fullt klar over at Putins Russland ikke er noe å spøke med. Samtidig så er det så ÅPENBART at Ukraina-krigen ikke ensidig handler om russisk agressjon. Det gjør meg skremt når våre politikere, der mange snakker så varmt om mangfold, ikke en gang er villige til å ta ordet "nyanser" i sin munn når det kommer til denne krigen. Anonymkode: b46f8...edc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453021-jeg-vil-ikke-at-norge-skal-bruke-85-milliarder-p%C3%A5-ukraina/page/3/#findComment-150191537 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Admin Skrevet fredag kl 19:31 #72 Del Skrevet fredag kl 19:31 Tråden er ryddet for brukerangrep og brukerdebatt. Admin Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453021-jeg-vil-ikke-at-norge-skal-bruke-85-milliarder-p%C3%A5-ukraina/page/3/#findComment-150191541 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet fredag kl 22:12 #73 Del Skrevet fredag kl 22:12 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Helt overordnet gjelder det nedbyggingen av demokratiet, der vi beveger oss mot et demokratur, altså et skinn-demokrati. Dette spiser seg inn på nær sagt alle samfunnsområder. Støtten til Ukraina er i så måte et godt eksempel. Jeg kan aldri tenke meg at støtte i den målestokk vi snakker om her, kommer til å få bred folkelig forankring. I hvertfall ikke når det etter hvert skal finansieres gjennom kutt som rammer oss Nordmenn. Men det vil ikke bety noen ting. Det er andre, overnasjonale hensyn som alltid virker til å veie tyngst. Et annet eksempel man ikke kommer utenom i en slik diskusjon, er innvandring. Være seg fra MENA-landene eller Ukraina for den saks skyld. Det går en tålegrense for alt, men igjen er det andre hensyn som tillegges større vekt. Løgn og bedrag gjør meg redd. Jeg er fullt klar over at Putins Russland ikke er noe å spøke med. Samtidig så er det så ÅPENBART at Ukraina-krigen ikke ensidig handler om russisk agressjon. Det gjør meg skremt når våre politikere, der mange snakker så varmt om mangfold, ikke en gang er villige til å ta ordet "nyanser" i sin munn når det kommer til denne krigen. Anonymkode: b46f8...edc Hvilke kutt initiert av støtten til Ukraina tenker du kommer til å ramme nordmenn? Anonymkode: a6e70...388 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453021-jeg-vil-ikke-at-norge-skal-bruke-85-milliarder-p%C3%A5-ukraina/page/3/#findComment-150191570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 00:31 #74 Del Skrevet lørdag kl 00:31 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Dette var en veldig fornuftig analyse med mange gode poeng. Men hva kan man gjøre, i dette landet er det etterslep på vedlikehold på nesten alt, og når det er nødvendige reperasjoner på f.eks. tog el strømnettet, hvorfor skulle det gi inflasjon? Det skjønner jeg ikke, ja det gir verdiskapning, men ikke unødvendige penger det sløses med? Anonymkode: 2509e...d8f Om Staten betalte for å fikse tog og strømnett så ville det ikke gitt inflasjon. Denne typen utgifter er investeringer, fornuftige investeringer. De som hevder det gir økt inflasjon forutsetter at vi ikke har ledig kapasitet til å gjøre slike ting, og at det vil skape lønnspress. Dersom vi ikke har ledig arbeidskraft i Norge henter vi det fra utlandet. Det gjør vi allerede i mange næringer. Vanskeligere er det ikke. Pengene har vi. Er behovet permanent da allokeres det mer permanent arbeidskraft til den næringen det er snakk om. Vi har allerede tusenvis av arbeidsomme kompetente polakker som har bosatt seg i Norge. De bidrar godt til velstanden i det norske samfunnet. Men vi bør starte med å flytte norsk unyttig arbeidskraft over til verdiskapende arbeid. Det er det mest lønnsomme. Vi bør forsøke å gjøre jobben selv, det er samfunnsøkonomisk det beste. Deretter kan vi importere arbeidskraft. Som gjerne kan bli permanent. Det er bra for økonomien, og vil ikke skape press på prisene, men økt velstand for alle, fordi de går inn i et økosystem hvor alle gir og får. Myndighetene vil ikke bruke penger på slike ting fordi de ønsker å binde mest mulig av pengene våre i slike kostnader. Slik de feks gjør ved å bevisst holde boligprisene høye. De ønsker at vi skal ha mye penger bundet opp i bolig. Da kan de beskatte boligen, og de unngår inflasjon drevet fram av høyt forbruk, fordi vi har mesteparten av vår formue i boligen. Boligformuen kan vi ikke handle varer for, det er død kapital. Det er slik myndighetene vil at det skal være. De anstrenger seg for å begrense vår økonomiske handlefrihet. For mye økonomisk handlefrihet for oss, innskrenker deres makt over oss. Da kan de ikke kontrollere og styre oss ved hjelp av avgifter og subsidier i like stor grad. Det er kynisk. Politikk inneholder mye falskhet og kynisme. Anonymkode: e87a6...078 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453021-jeg-vil-ikke-at-norge-skal-bruke-85-milliarder-p%C3%A5-ukraina/page/3/#findComment-150191597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 20:01 #75 Del Skrevet lørdag kl 20:01 Anonym bruker skrev (På 6.3.2025 den 23.08): Vel, kompetansen i Stortinget er ikke bedre enn «på sofa» hjemme Det er langt flere «sofa-professorene» med gjennomført høyre utdanning enn stortingsrepresentantene har til sammen Anonymkode: 9e932...2a1 Det har du helt rett i. Kirken og prestene hadde i middelalderen stor makt, fordi de var de eneste som hadde kunnskap i befolkningen. Vi vet alle hvordan det gikk med kirkens innflytelse, det er på tide at politikerne får samme utvikling. Det er faktisk middelmådigheter som sitter og forvalter vanvittige summer, på vegne av oss. Det finnes ikke bedre argument for å få senket skattene, og gjennom det, politikernes makt i samfunnet. Makten må tilbake til befolkningen. Da snakker vi om demokrati. Anonymkode: e87a6...078 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453021-jeg-vil-ikke-at-norge-skal-bruke-85-milliarder-p%C3%A5-ukraina/page/3/#findComment-150191737 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå