Gå til innhold

Jeg vil ikke at Norge skal bruke 85 MILLIARDER på Ukraina!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vet ikke helt hva jeg føler om det.

Russland invaderte Krim, så var en del av Ukraina, i mars 2014.
De fikk Krim lett, men ville roe ned den store russiske bjørnen, slik at det ikke ble krig.
I mars 2022 angrep de resten av Ukraina.
Hvem vet hvem som er de neste dersom vi lar dem vinne denne gangen også....

På den andre siden, kommune Norge blør.
Over halvparten av kommunene i Norge går med underskudd.
Det kuttes ned på alt som ikke er pålagt, dette går spesielt utover barn og unge.
Barn og unge som er vårt lands fremtid.
Bare halvparten av de pengene det vil betydd enormt mye.

Jeg ønsker ikke at Russland skal vinne krigen, jeg er redd for hva som skjer dersom de gjøre det, men jeg er også redd for hva som skjer med Norge dersom kommunene må fortsette å kutte slik som de gjøre nå.

Anonymkode: c724e...bcb

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Politikerne i Europa kappes om å svi av mest mulig nå, i en stillingskrig Ukraina ikke kan vinne uten ekstra soldater. 
Jeg er så totalt imot denne sløsingen at jeg blir kvalm!

Anonymkode: de261...d1b

Helt enig. Men dessverre er dette samme psykosen, som får politikerne til å sende svimlende summer i U-hjelp som ikke virker, eller elektrifisere norsk sokkel. Har ikke ord.

Anonymkode: b46f8...edc

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

De fikk Krim lett, men ville roe ned den store russiske bjørnen, slik at det ikke ble krig.

Det kuttes ned på alt som ikke er pålagt, dette går spesielt utover barn og unge.

Jeg ønsker ikke at Russland skal vinne krigen, jeg er redd for hva som skjer dersom de gjøre det, men jeg er også redd for hva som skjer med Norge dersom kommunene må fortsette å kutte slik som de gjøre nå.

Problemene i kommuneforlaget kan ikke løses med penger på samme måte. Det blir ikke fler sykepleiere for eksempel av mer penger. Å betale folk mer kan til og med gjøre det være. Høyere lønn kan redusere lysten til å jobbe, kanskje gjør høyere lønn at fler velger å jobbe 80% og droppe ekstrajobbing for eksempel. Med mer penger uten fler folk til å jobbe får vi bare en lønnsspiral uten at mer arbeid blir gjort.

Anonymkode: 03b60...28f

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Problemene i kommuneforlaget kan ikke løses med penger på samme måte. Det blir ikke fler sykepleiere for eksempel av mer penger. Å betale folk mer kan til og med gjøre det være. Høyere lønn kan redusere lysten til å jobbe, kanskje gjør høyere lønn at fler velger å jobbe 80% og droppe ekstrajobbing for eksempel. Med mer penger uten fler folk til å jobbe får vi bare en lønnsspiral uten at mer arbeid blir gjort.

Mye av dette med sykepleiere er pålagt, og som du selv sier, en annen diskusjon.
Det jeg snakker om er tilbud til barn og unge.
Tiltak som hjelper barn og unge som har kommet skjevt ut siden det ikke er pålagt, ungdomssteder ungdommer kan være istedenfor å henge i gata/kjøpesenter og lignende blir lagt ned, linjer på videregående legges ned, spesielt på yrkesfag hvor de svakeste går, foruten grunnskole og barnehage er det ikke så alt for mye at det som tilbys barn og unge som er lovpålagt, og det kuttes ned på siden kommunene ikke har noe valg.

Svalbard og NordNorge er ganske sannsynlige mål å se seg ut for Russland. Ellers vil jeg tro de vil ra de baltiske landene og Polen før de prøver seg på Finnland, Sverige og resten av Norge. Det trenger ikke ta lang tid hvis de får det som de vil.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Høyere lønn reduserer lysten til å jobbe? Men det gjelder bare sykepleiere det da eller, eller det sånn at folk med høyere lønn enn de jobber lite? Sykepleiere skal straffes med lavere lønn, sånn at kan bli tvunget økonomisk til å jobbe ekstra. Det er faktisk noe va det verste jeg har hørt.

Anonymkode: b45f5...2e7

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Mye av dette med sykepleiere er pålagt, og som du selv sier, en annen diskusjon.
Det jeg snakker om er tilbud til barn og unge.
Tiltak som hjelper barn og unge som har kommet skjevt ut siden det ikke er pålagt, ungdomssteder ungdommer kan være istedenfor å henge i gata/kjøpesenter og lignende blir lagt ned, linjer på videregående legges ned, spesielt på yrkesfag hvor de svakeste går, foruten grunnskole og barnehage er det ikke så alt for mye at det som tilbys barn og unge som er lovpålagt, og det kuttes ned på siden kommunene ikke har noe valg.

Det blir akkurat det samme problemet. Man trenger mennesker som skal gjøre de jobbene. Mer penger løser ikke nødvendig vis det problemet. Om du for eksempel får penger til en ungdomsarbeider og det ikke er arbeidsledige ungdomsarbeidere tilgjengelig er man jo like langt. Det som er viktig for å gjøre samfunnet bra er å få flest mulig til å jobbe helst litt over 100%. I tillegg kan det offentlige kjøpe en del innsatsmidler og tjenester i utlandet uten at det vil virke prisdrivende i Norge, men det er ikke så rett frem.

Det har ingen hensikt å pøse flere milliarder inn i et gjennomkorrupt land. Det har jo ikke alle hjulpet så mye til nå. Det Ukraina evt. trenger er soldater og militært utstyr som soldater vet å bruke. Det har de ikke, og det ønsker ikke NATO-landene å bidra med. Forståelig nok, for da har vi 3. verdenskrig. Så dermed blir det meningsløst å pøse mer inn. 
De 85 milliardene, jeg har noen forslag på hva Norge burde brukt dem på. Skole f.eks. Eller eldreomsorg. Eller opprusting av helsesektoren. Men neida, gi dem til Ukraina for å vise at vi er best i klassen også her. 
HI

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det blir akkurat det samme problemet. Man trenger mennesker som skal gjøre de jobbene. Mer penger løser ikke nødvendig vis det problemet. Om du for eksempel får penger til en ungdomsarbeider og det ikke er arbeidsledige ungdomsarbeidere tilgjengelig er man jo like langt. Det som er viktig for å gjøre samfunnet bra er å få flest mulig til å jobbe helst litt over 100%. I tillegg kan det offentlige kjøpe en del innsatsmidler og tjenester i utlandet uten at det vil virke prisdrivende i Norge, men det er ikke så rett frem.

Det er ikke det samme problemet i det øyeblikket de legger ned tilbud på grunn av økonomien de har folk nok til å drive

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Høyere lønn reduserer lysten til å jobbe? Men det gjelder bare sykepleiere det da eller, eller det sånn at folk med høyere lønn enn de jobber lite? Sykepleiere skal straffes med lavere lønn, sånn at kan bli tvunget økonomisk til å jobbe ekstra. Det er faktisk noe va det verste jeg har hørt.

Anonymkode: b45f5...2e7

Nei, selvfølgelig gjelder ikke det bare sykepleiere. Jeg brukte den yrkesgruppen som eksempel fordi det har vært mye snakk om sykepleiermange og det er lett å forstå at vi trenger dem.

Det er faktisk sånn at mange som når en grei levestandard heller prioriterer fritid og mer tid med fammile, enn mer jobb. Jeg jobber for eksempel sammen med fler som både velger å jobbe redusert, ta friår og pensjonere seg før de er 70 fordi de har råd til det, selv om helsa er god nok til at de kunne jobbet. Det er fint for dem at de har muligheten, men det gjør det vanskeligere å skaffe den nødvendige arbeidskraften.

Det er jo helt meningsløst å sette helt forskjellige budsjetter mot hverandre.

Det fungerer ikke sånn at vi bruker pengene på eldreomsorg eller skole om vi ikke bruker det på krig og forsvar.

Anonymkode: 6ad2c...ab7

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Hvor stor andel av BNP bruker Norge på tiltak for barn og unge, og er dette mye eller lite i forhold til andre land?

Jeg tror nordmenn må stikke fingeren i jorda snart. Vi er det landet i verden som bruker mest på velferd målt i BNP, likevel skriker og bæljer vi etter mer. Bare to eksempeler er gratis tannlege og gratis skolemat. Det må da jaggu «staten» dekke for oss, for det har vi jo ikke råd til, vi skal tross alt til Syden, bytte ut kjøkkenet (som for øvrig er fullt brukbart etter bare fem år) og bruke dumt mye penger på oppussing og nytt interiør. Og det kommer stadig flere grupper som mener seg berettiget til spesiell oppfølging av helsevesenet. Folk som hadde blitt redde etter hjerteinfarkt var vel den siste gruppa. Her må alle få tilgang til psykolog og støttegruppe… det er jo ikke rart helsevesenet er overbelasta!

Hvis vi skal ha råd til de kostnadene som kommer i årene fremover så kanskje vi skal brette opp ermene litt og ikke være så hjelpeløse og kravstore? 

Anonymkode: a6e70...388

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke det samme problemet i det øyeblikket de legger ned tilbud på grunn av økonomien de har folk nok til å drive

Teoretisk sett kunne de ansatte ha jobbet for halv pris , men det vil de ikke (naturlig nok) siden Norge er så rikt at de uansett får penger nok å leve av og kanskje heller kan ta en annen jobb i steden. For den enkelte kommunen kunne mer penger løst problemet der og da, men for landet totalt er det usikkert om det ville hjulpet.

Jeg er helt enig med HI, vi kaster nå penger ut av vinduet som fulle sjømenn. 

Nei ingen ønsker at denne krigen skal fortsette, men kanskje må man nå se til å jobbe for en våpenhvile? 

Anonymkode: 635ba...e5d

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Det fungerer ikke sånn at vi bruker pengene på eldreomsorg eller skole om vi ikke bruker det på krig og forsvar.

Det kalles å prioritere. Og er det politikerne burde ha gjort dersom de ikke var så opptatt av å vise seg frem som best i bidragsklassen

Anonymkode: b46f8...edc

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Og hvem er det som setter budsjettene tror du?
Det er de samme som bevilger pengene, man kan bare sette budsjettene annerledes.

Men som jeg skrev, jeg vet ikke hva jeg føler om det, selv om jeg ønsker mer penger til kommune Norge, ser jeg også hvorfor man bør støtte Ukraina økonomisk

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Å tro at man vet bedre enn et samlet politisk Norge… det grenser jo til syklige storhetstanker om seg selv. 

Anonymkode: 9a496...fcc

… for du er alltid enig med beslutningene politikerne tar? 100%? 

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Og hvem er det som setter budsjettene tror du?
Det er de samme som bevilger pengene, man kan bare sette budsjettene annerledes.

Men som jeg skrev, jeg vet ikke hva jeg føler om det, selv om jeg ønsker mer penger til kommune Norge, ser jeg også hvorfor man bør støtte Ukraina økonomisk

Å bevilge penger er jo en del av budsjettering.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva er alternativet da, å la Russland vinne?

Gud vet hva de finner på neste gang da...

Alternativet var fred. Fred. Å avslutte krigen. Men vi kunne ikke la Ukraina få bestemme selv, vi måtte tvinge de til å krige. Men det var altså alternativet.

The seventh round of talks on March 29 saw the renewal of face-to-face negotiations in Istanbul. The discussion centred on a draft treaty, the gist of which was permanent Ukrainian neutrality and non-nuclear status, in return for which Ukraine would have security guarantees similar to Article 5 of the NATO military alliance from China, Russia, UK, France, Belarus and others. Ukraine would also start a 15 year consultation period on the status of Crimea, though reserving the right to reconquer Luhansk and Donetsk. For its part, Russia would “ drastically reduce” military activity near Kyiv to “create the necessary conditions for further negotiations.” Ukraine’s successful counteroffensive had started a week before the Istanbul peace talks. The Russian offer to “withdraw” on March 29 was thus far from voluntary.

This draft was the one Putin waved on television on June 17, 2023. He called it a “not bad result.”

The talks of March 29 ended in the expectation that the draft agreement would be initialed bythe principals, laying the foundations for a compromise peace. Putin even suggested meeting Zelensky. This never happened, and that was the end of the bilateral talks. Russian Foreign Minister Sergey Lavrov stated that “Washington, London and Brussels want to use Ukraine to their advantage” and “no peace deal can be made.” Zelensky stated that Ukraine would not agree to peace until Russia agreed to return Crimea and Donbas region to Ukraine.

To sum up: in the early weeks that followed the Russian invasion of Ukraine, Russia and Ukraine engaged in substantial attempts to negotiate a peaceful settlement. These could have ended the war before the devastation of Ukraine’s infrastructure, the massive loss of lives, and the increased risk of unchecked escalation. They featured an offer by Ukraine not to join NATO in return for equivalent security guarantees. Crucial points of disagreement about Crimea and Donbas, as well as about the practicability of the no-NATO guarantees, remained. But on March 29, both sides apparently expected to go on talking.
<<<>>>
An even bigger obstacle to further talks may have been the arrival in Kyiv on April 6 of British Prime Minister Boris Johnson. According to Davyd Arakhhamia, Ukraine’s chief negotiator at Istanbul, “Johnson brought two simple messages to Kyiv. The first is that Putin is a war criminal; he should be pressured, not negotiated with. And the second is that even if Ukraine is ready to sign some agreements on guarantees with Putin, they [the NATO powers] are not.” Three days after Johnson returned home Putin announced publicly that talks with Ukraine “had reached a dead end.” For his part, Johnson promised Zelensky $130 million of military equipment and $500 million kin financial aid, while President Biden announced a $800 million military package to Ukraine.

https://www.thenation.com/article/world/ukraine-russia-war-peace-diplomacy/

Anonymkode: 0c334...91d

Status nå er at Ukraina ikke har nubbsjanse, militært. Russland kommer til å ta over hele Ukraina. Samme hvor mye våpen som sendes deres vei.

Det er alt for mye prat om "burde". Selvsagt BURDE Russland aldri ha angrepet Ukraina! Men de gjorde det. Samme hvor mye jeg babler og babler og babler om "burde aldri ha angrepet" fra morgen til kveld så er det skjedd. Om jeg babler i flere år om "burde aldri ha angrepet" så endrer ikke det på noe.

Fakta er at Russland har angrepet Ukraina. Det er fakta.

Fakta er at Russland gjør voldsomme fremskritt i Ukraina for tiden. Jeg vet, norske medier melder at "Ukraina seirer på alle fronter!", akkurat som komiske Ali meldte om den irakiske hæren under USAs angrep på Irak. Men samme hvor mye vi drømmer om en ukrainsk seier så skjer det ikke. Av flere grunner. Den største grunnen er at Russland er selvforsynt. De klarer å produsere våpen i et langt større tempo enn vi kan.

Krigen burde vært avsluttet i 2022. Men så mange politikere var opptatt av å gjenerobre det Russland hadde tatt.

Nå går penger som skulle gått til sykehus, sykehjem, eldre, skoler, lærere, til våpen og granater i stedet. De går til å sikre at folk blir skadd for livet eller drept.

‘Their human resources are unlimited’: Russia’s advances signal bleak spring for Ukrainians

Russian troops in the summer then swallowed up the brigade’s next position in the town of Ocheretnye, west of Avdiivka. Vladimir Putin’s ground forces have in the months since been moving at their quickest rate since 2022, advancing across a frosty landscape of slag-heaps, mining towns and villages. Their tactics are familiar: destroy and occupy.

“We have seen this big Russian wave. They have never gone forward this quickly before,” Valerii said. “They take terrible losses. But their human resources are unlimited.” His mechanised units – equipped with Soviet-era 152mm howitzers – are defending the southern town of Velyka Novosilka as the Russians try to encircle it.
https://www.theguardian.com/world/2025/jan/16/their-human-resources-are-unlimited-russias-advances-signal-bleak-spring-for-ukrainians

Russia Advances, Ukraine Struggles, The War Turns Grimmer For Kyiv

Outflanked, overwhelmed, and almost overrun, Ukrainian forces are struggling to hold back a Russian army that has more men, more firepower, and overall momentum across frozen fields and muddy trenches in eastern Ukraine.

Pokrovsk, a city with a prewar population of 60,000, is the biggest location where Ukraine’s defenses are at risk of buckling under relentless Russian assault. It’s far from the only one, however.

Even as pressure builds for talks between Kyiv and Moscow, the Kremlin and President Vladimir Putin have shown no interest in pulling any punches or considering cease-fire terms that could be acceptable to Ukraine and its Western backers.

“The war has tilted in Russia’s favor, and Russia is pressing its armaments and manpower advantage relentlessly,” Max Bergmann, director of the Europe, Russia, and Eurasia Program at the Center for Strategic and International Studies in Washington, wrote last month. “There is now little reason for Russia to negotiate, as [Putin] likely believes he can win the war -- which, in his view, means the subjugation of Ukraine under Russian control.”
https://www.rferl.org/a/ukraine-russia-pokrovsk-donbas-war-offensive/33261303.html

Ukraine front could 'collapse' as Russia gains accelerate, experts warn

Data from the Institute for the Study of War (ISW) shows that Russia has gained almost six times as much territory in 2024 as it did in 2023, and is advancing towards key Ukrainian logistical hubs in the eastern Donbas region.

Meanwhile, Ukraine's surprise incursion into Russia's Kursk region is faltering. Russian troops have pushed Kyiv's offensive backwards. Experts have questioned the success of the offensive, with one calling it a "strategic catastrophe" given manpower shortages faced by Ukraine.
...
The ISW data shows Moscow’s forces have seized around 2,700 sq km of Ukrainian territory so far this year, compared with just 465 sq km in the whole of 2023, a near six-fold increase.

Dr Marina Miron, a defence researcher at Kings College London, suggested to the BBC that there was a possibility the Ukrainian eastern front “might actually collapse” if Russia continued to advance at pace.
https://www.bbc.com/news/articles/cn0dpdx420lo

Russian advances in Ukraine grew seven-fold in 2024, data shows

Russia advanced by almost 4,000 square kilometres (1,500 miles) in Ukraine in 2024, seven times more than in 2023, an AFP analysis of data from the Institute for the Study of War showed Tuesday.
https://www.france24.com/en/live-news/20241231-russian-advances-in-ukraine-grew-seven-fold-in-2024-data-shows

Alle disse mediene er Vestlige medier. Alle disse mediene har forakt for Putin (akkurat som meg). Men fakta er at Ukraina taper denne kampen. Penger hjelper ikke. Våre våpen hindrer ikke at det skjer.

Anonymkode: 0c334...91d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...