Gå til innhold

Relasjon vs jeg er sjefen = 1-0

Anbefalte innlegg

Dette er ulikt meg, men nå må jeg faktisk bare få ut et lite "ha, in your face!" et eller annet sted, og da er dette et nøytralt sted.

Så kort oppsummert som mulig: Jeg er lærer, erfaren, men har for første gang fått et fag i en yrkesfagsklasse ved en linje der det er kjent på vår skole at elevene er veldig utfordrende, stort sett bare gutter og med mye atferdsvansker. Jeg ble fortalt av alle mannlige kollegaer på 50+ at jeg måtte være beinhard og sette grenser fra dag 1, ellers ville de ta knekken på en liten kvinne som meg. Jeg takket for omtanken (?), men ville gjøre det på min måte, som er å bruke litt tid på å skape gode relasjoner, noe det ble fnyst grundig av. Her ville det ikke hjelp med pusing og vennlighet, jeg måtte vise hvem som er sjefen!

Vel, nå er vi i mars. Jeg har ikke fått noen ufine kommentarer fra en eneste elev, ikke opplevd en eneste gang at noen har gått for langt, eller følt meg redd eller truet. Joda, det er mange der som har utfordringer, men ikke på en måte som jeg opplever som et problem. De er høflige, vi ler mye sammen og jeg er sikker på at jeg skal få alle igjennom rent faglig, om enn ikke med toppkarakter akkurat. På klassemøter med de andre lærerne hører jeg mye klager over den og den, over klassen som helhet, over at det nok blir strykkarakter på den og den osv, og kollegaene mine skjønner ikke hvordan jeg kan synes at klassen er kjempehyggelig og at jeg ikke har problemer med noen av dem. Nå sist var resultatet av undervisningsevalueringen kommet, og flere var helt oppgitt over de dårlige resultaten elevene hadde gitt dem. De lurte på hvordan det hadde gått med meg, og jeg endte til slutt opp med å vise dem resultatet. Det ble lange masker det, for mine resultater er veldig gode. Et av spørsmålene eleven får i undersøkelsen er om de opplever at læreren møter dem med respekt, og kan rangere mellom 1 (helt uenig) til 5 (helt enig). Jeg hadde fått en total på 4.9, ingen av de andre hadde fått over 3... Så ja, jeg tenker jo at det må være et rimelig godt bevis på at man kommer mye lenger ved å bruke litt tid på å bygge relasjoner og være vennlig, fleksibel og vise dem respekt, enn å absolutt skulle være så opptatt av å vise hvem som bestemmer. 

Jeg sa selvfølgelig ikke dette på den måten til kollegaene mine, altså, jeg har ikke for vane å skulle hovere eller gni ting inn, men dette året har faktisk vært litt tøft på grunn av at det har vært nesten litt konfliktfullt mellom kollegaene mine der og meg fordi jeg har nektet å gjøre som dem, og da i tillegg har opplevd så mye bedre resultater også, så det var litt godt å bare skrive det her i hvert fall. 

Anonymkode: 84c9c...e35

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453018-relasjon-vs-jeg-er-sjefen-1-0/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra - har selv en gutt som hadde digget deg som lærer. Heier på dere lærere som ønsker og tør og møte ungdommen på en måte som gjør at de føler seg velkommen og ønsket på skolen, selv om de kanskje ikke er "6" er elever. Stå på videre - du gjør en viktig jobb for veldig mange!!

Anonymkode: b05d9...2b2

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Så bra - har selv en gutt som hadde digget deg som lærer. Heier på dere lærere som ønsker og tør og møte ungdommen på en måte som gjør at de føler seg velkommen og ønsket på skolen, selv om de kanskje ikke er "6" er elever. Stå på videre - du gjør en viktig jobb for veldig mange!!

Anonymkode: b05d9...2b2

Takk! Jeg brenner faktisk litt ekstra for akkurat disse elevene jeg, for jeg er overbevist om at alle er gode på noe og kan hvis de får bruke rett metode, man må bare finne ut hvordan akkurat den eleven skal få sjansen til å vise det.  Akkurat det er jo ikke alltid er bare, men det er viktig synes jeg. På plassen min har jeg hengt opp det bildet der det sitter en person som representerer myndighetene framfor en rekke ulike dyr, og peker på et tre bak dem og mener at det mest rettferdige er å måle alle likt, og at alle derfor skal bli målet etter hvor godt de klatrer i treet. Som om det er en rettferdig oppgave med ulike dyr som apekatt, elefant, fisk osv. For meg er denne satiriske tegningen en viktig påminnelse om at alle er like verdifulle, og at det gjelder å finne deres styrke.

HI

Anonymkode: 84c9c...e35

Hurra for deg! Slike lærere er gull verd. Vi kan jo bare tenke oss selv hvor dedikerte vi hadde vært om vi hver dag ble møtt med mistro og strenge miner. Gjensidig respekt og forventninger gjør hverdagen bra for både voksne og unge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...