Gå til innhold

Relasjon vs jeg er sjefen = 1-0


Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ulikt meg, men nå må jeg faktisk bare få ut et lite "ha, in your face!" et eller annet sted, og da er dette et nøytralt sted.

Så kort oppsummert som mulig: Jeg er lærer, erfaren, men har for første gang fått et fag i en yrkesfagsklasse ved en linje der det er kjent på vår skole at elevene er veldig utfordrende, stort sett bare gutter og med mye atferdsvansker. Jeg ble fortalt av alle mannlige kollegaer på 50+ at jeg måtte være beinhard og sette grenser fra dag 1, ellers ville de ta knekken på en liten kvinne som meg. Jeg takket for omtanken (?), men ville gjøre det på min måte, som er å bruke litt tid på å skape gode relasjoner, noe det ble fnyst grundig av. Her ville det ikke hjelp med pusing og vennlighet, jeg måtte vise hvem som er sjefen!

Vel, nå er vi i mars. Jeg har ikke fått noen ufine kommentarer fra en eneste elev, ikke opplevd en eneste gang at noen har gått for langt, eller følt meg redd eller truet. Joda, det er mange der som har utfordringer, men ikke på en måte som jeg opplever som et problem. De er høflige, vi ler mye sammen og jeg er sikker på at jeg skal få alle igjennom rent faglig, om enn ikke med toppkarakter akkurat. På klassemøter med de andre lærerne hører jeg mye klager over den og den, over klassen som helhet, over at det nok blir strykkarakter på den og den osv, og kollegaene mine skjønner ikke hvordan jeg kan synes at klassen er kjempehyggelig og at jeg ikke har problemer med noen av dem. Nå sist var resultatet av undervisningsevalueringen kommet, og flere var helt oppgitt over de dårlige resultaten elevene hadde gitt dem. De lurte på hvordan det hadde gått med meg, og jeg endte til slutt opp med å vise dem resultatet. Det ble lange masker det, for mine resultater er veldig gode. Et av spørsmålene eleven får i undersøkelsen er om de opplever at læreren møter dem med respekt, og kan rangere mellom 1 (helt uenig) til 5 (helt enig). Jeg hadde fått en total på 4.9, ingen av de andre hadde fått over 3... Så ja, jeg tenker jo at det må være et rimelig godt bevis på at man kommer mye lenger ved å bruke litt tid på å bygge relasjoner og være vennlig, fleksibel og vise dem respekt, enn å absolutt skulle være så opptatt av å vise hvem som bestemmer. 

Jeg sa selvfølgelig ikke dette på den måten til kollegaene mine, altså, jeg har ikke for vane å skulle hovere eller gni ting inn, men dette året har faktisk vært litt tøft på grunn av at det har vært nesten litt konfliktfullt mellom kollegaene mine der og meg fordi jeg har nektet å gjøre som dem, og da i tillegg har opplevd så mye bedre resultater også, så det var litt godt å bare skrive det her i hvert fall. 

Anonymkode: 84c9c...e35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra - har selv en gutt som hadde digget deg som lærer. Heier på dere lærere som ønsker og tør og møte ungdommen på en måte som gjør at de føler seg velkommen og ønsket på skolen, selv om de kanskje ikke er "6" er elever. Stå på videre - du gjør en viktig jobb for veldig mange!!

Anonymkode: b05d9...2b2

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Så bra - har selv en gutt som hadde digget deg som lærer. Heier på dere lærere som ønsker og tør og møte ungdommen på en måte som gjør at de føler seg velkommen og ønsket på skolen, selv om de kanskje ikke er "6" er elever. Stå på videre - du gjør en viktig jobb for veldig mange!!

Anonymkode: b05d9...2b2

Takk! Jeg brenner faktisk litt ekstra for akkurat disse elevene jeg, for jeg er overbevist om at alle er gode på noe og kan hvis de får bruke rett metode, man må bare finne ut hvordan akkurat den eleven skal få sjansen til å vise det.  Akkurat det er jo ikke alltid er bare, men det er viktig synes jeg. På plassen min har jeg hengt opp det bildet der det sitter en person som representerer myndighetene framfor en rekke ulike dyr, og peker på et tre bak dem og mener at det mest rettferdige er å måle alle likt, og at alle derfor skal bli målet etter hvor godt de klatrer i treet. Som om det er en rettferdig oppgave med ulike dyr som apekatt, elefant, fisk osv. For meg er denne satiriske tegningen en viktig påminnelse om at alle er like verdifulle, og at det gjelder å finne deres styrke.

HI

Anonymkode: 84c9c...e35

Skrevet

Hurra for deg! Slike lærere er gull verd. Vi kan jo bare tenke oss selv hvor dedikerte vi hadde vært om vi hver dag ble møtt med mistro og strenge miner. Gjensidig respekt og forventninger gjør hverdagen bra for både voksne og unge. 

 

Skrevet

Kjenner meg godt igjen i det du forteller. Hos meg gikk det faktisk så langt at avdelingsleder ble med i timen min for å sjekke at det jeg påsto faktisk stemte når jeg snakket om den engasjerte og høflige gjengen jeg hadde i klasserommet. 

Anonymkode: 3f2c2...ef8

Skrevet

Godt jobba! 

Ikke for å skryte, men jeg er også i nærheten av å være en slik lærer. Stikkord: Relasjon, anerkjennelse, tydelige grenser, ignorere negativitet , belønne positivitet, god takhøyde. 

Anonymkode: 1a130...0ce

Skrevet

Takk! ❤️ Takk for at du gjør en god jobb! Takk for at du tør . ❤️ Tenk så mange av elevene dine har det godt pga deg!

Jeg er medlem av div grupper på Facebook som handler om skolevegring. 17 000 medlemmer fordelt på 2 grupper. Der hadde samtlige gitt deg stående applaus. 

Barnet vårt er for tidlig født, fikk hjernehinnebetennelse rett etter fødsel, traumatisk første mnd, vært sjenert og hatt noen utfordringer. Leverte skjema til lærer før skolestart, slik vi skulle. 

DET gadd hun ikke lese... Hadde ikke tid sa hun.. Så hun ante ikke noe om barnet. Sa ifra dag én at hun synes det var tøft i klasserommet.

Lang historie kort.   1. -4. Klasse var et mareritt pga denne læreren. 

Ingen instanser skjønte hvorfor denne læreren ble så trigget av lille, søte , redde jenta våres. Hun gjorde ingenting ut av seg. Bortsett fra å gråtende stille tårer i alle hennes timer... Pga. At hun sto over henne og ba henne kjappe seg med å gjøre oppgavene. Lærer fortalte selv. 

Hun himlet med øynene da jeg fulgte til skolen,løp vekk fra oss, orket ikke lage dagsplaner. Gadd ikke si hei til barnet. Nevnte jeg at barnet ble sendt til bupp for å få diagnoser? Frisk som en fisk unge. Og nevnte jeg at skolen sendte inn bekymring til bv da vi sa at noe må gjøres. At hun kunne trengt en trygg voksen i klasserommet...

Så i 5., 6., og 7. Klasse har barnet vært på skolen hver dag. Vært mange lærerbytter, men alle har vært greie. Giddet å snakke med barnet, sagt hei, smilt. 

Så lite skal til. Så stor forskjell gjør det. 

Jeg har hørt lærere gape til hverandre i korridoren mens det var mange elever der. 

:" Nå skal det bli deilig å pensjonere seg!! Nå er jeg dritt lei av å være her!" 😳

Eller :" Han sitter bare der! Klarer ikke lese engang! " ( liten lesegruppe sønnen er i. Jeg bare.. :

Eh, det er ikke sønnen min dere snakker om?" :" Åh nei, det var ikke HAN ! Han er heldighvis ikke sånn. " 😳 Husker ikke hva jeg svarte etter det. Stod der vel sjokkert. 

Heldighvis er det noen fine folk som blir lærere. 😊 Det er alfa og omega det. Å ha en god lærer. 

 

Anonymkode: 32b06...27d

Skrevet

Jeg er sjefen.  De ungene jeg jobber med, enten de går i første eller sjuende klasse er aldri i tvil om hvem som er sjefen .  Det er meg. Det er ikke negativt å være sjef, altfor få tør å være skikkelige sjefer i dag. Men en god, pålitelig, hyggelig, rettferdig, omsorgsfull og sikkert mer sjef som er god til å kommunisere er gull verdt. Det gjelder både i forhold til ungene og til foreldrene.  Det handler om bygge og å fortjene tillit. 

Men jeg snakker aldri negativt om noen barn.  Det kan riktignok være problemer eller utfordringer er det vel mest korrekt å si i dag...  Jeg er ikke spesielt glad i ordet utfordringer som man i dag slenger rundt seg med.  Marius har et problem og det er en utfordring for meg  å finne en løsning på. Gjerne sammen med Marius Og ofte sammen med Marius sine foreldre og kanskje noen andre også. Han har ikke en utfordring som det er et problem for meg finne en løsning for.  Det er omvendt. 

Hilsen hun som irriterer seg grenseløst over at alt skal være en "utfordring" i stede for å kalle en spade for en spade. "Stakkers, han har en utfordring han. Det er mye lettere å løse problemer enn utfordringer.

Anonymkode: 1aaad...1c2

Skrevet

Menn brukte ris for å ha kontroll på barn før i tiden. Lærere hadde bjørkeris som ble advart med hvis barn ikke gjorde som de ble tilsagt. Slo med linjal gjorde de også. Skal ikke lenger tilbake enn 80-tallet så var det vanlig.

Jeg er glad jeg er vokst opp etter at feminismen gjorde at slikt ikke var lov mer.

Anonymkode: 52422...5a0

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Menn brukte ris for å ha kontroll på barn før i tiden. Lærere hadde bjørkeris som ble advart med hvis barn ikke gjorde som de ble tilsagt. Slo med linjal gjorde de også. Skal ikke lenger tilbake enn 80-tallet så var det vanlig.

Jeg er glad jeg er vokst opp etter at feminismen gjorde at slikt ikke var lov mer.

Anonymkode: 52422...5a0

Forbudet mot å bruke ris ol på skolen kom i 1936. Det var på ingen måte vanlig på 80-tallet.

Anonymkode: 8a4b6...568

Skrevet

Bravo! 👏 

Jeg blir så glad for at det finnes lærere som deg! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...