Gå til innhold

Kreative folk, hjelp. Om hårvask

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så utkjørt nå at hjernen min ikke fungerer som den burde, og derfor sikkert overser åpenbare løsninger. Kanskje dere kan hjelpe?

Saken er at jeg har en tenåringsjente med blant annet autisme (asperger) som både har utrolig mye angst og vegring knyttet til hårvask og dusjing, samt store sensoriske utfordringer. Hun druknet nesten som liten, og det kan virke som om det først er nå de siste par årene traumet innhenter henne. 

Inntil nylig har jeg kunnet vasket håret hennes mens hun står foroverbøyd over badekaret, men nå har det også blitt for vanskelig fordi hun får for mye vann i ansiktet, selv med en vaskeklut over. Så da er jeg i villrede. 

Stol eller krakk inntil badekaret og lene hodet bakover går ikke, rent fysisk, det blir for bratt/stor knekk i nakken. Vasken er for liten og uten sånn dings vi kan ta løs for å skylle skikkelig. Inni i dusjen blir vanskelig uten at vi begge blir klissvåt. Akkurat nå ønsker jeg meg en friørvask 😅 

Det er sikkert en god løsning på dette, som jeg bare ikke ser nå, så hjelp? 

Anonymkode: 0f28d...e8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Til Hi.

begge disse to finner du på Temu til mye lavere pris;)

Anonymkode: 3fead...118

Det gjør du sikkert. Men jeg vil ikke linke til temu eller oppfordre folk til å handle der.

Anonymkode: df878...de9

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er så utkjørt nå at hjernen min ikke fungerer som den burde, og derfor sikkert overser åpenbare løsninger. Kanskje dere kan hjelpe?

Saken er at jeg har en tenåringsjente med blant annet autisme (asperger) som både har utrolig mye angst og vegring knyttet til hårvask og dusjing, samt store sensoriske utfordringer. Hun druknet nesten som liten, og det kan virke som om det først er nå de siste par årene traumet innhenter henne. 

Inntil nylig har jeg kunnet vasket håret hennes mens hun står foroverbøyd over badekaret, men nå har det også blitt for vanskelig fordi hun får for mye vann i ansiktet, selv med en vaskeklut over. Så da er jeg i villrede. 

Stol eller krakk inntil badekaret og lene hodet bakover går ikke, rent fysisk, det blir for bratt/stor knekk i nakken. Vasken er for liten og uten sånn dings vi kan ta løs for å skylle skikkelig. Inni i dusjen blir vanskelig uten at vi begge blir klissvåt. Akkurat nå ønsker jeg meg en friørvask 😅 

Har dere mulighet til å setteflere stoler på rad sånn at hun kan ligge på rygfen på dem med hodet over badekaret?

Anonymkode: e2a0f...255

Skrevet

Kan ligge på kjøkkenbenken? Da kan dere ta det i den vasken.

Anonymkode: f7b93...bb3

Skrevet

Tusen takk for tips, dere skjønne mennesker! Her var det jo masse gode alternativer, så jeg skal definitivt prøve ut flere av disse, eller i hvert fall lufte det for tenåringen 👍

HI

Skrevet

Sett en liten krakk oppi badekaret også sitter jenta på den og bøyer hodet bakover. Voila!  

Evt kan hun bare sitte på kne oppi badekaret.

Ta på bikini eller noe sånt.

Anonymkode: 1c214...b57

Skrevet

Alternativt er å få vasket det hos frisøren 

Anonymkode: dd0b6...ab0

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vet ikke om det kan være til hjelp, men datteren min brakk beinet og hadde gips fra hofta og ned og da vasket jeg håret hennes mens hun lå på sofaen, tilbakelent med hodet oppå armlenet. Jeg klippet opp en søppelsekk i siden så den ble stor og la over sofakanten og hadde en stor balje stående på gulvet under håret og så hadde jeg en vaskebøtte med varmt vann og et litermål og skylte håret. Det fungerte veldig bra, og på den måten slipper hun at vannet og håret kommer i ansiktet hennes.

Anonymkode: 02741...931

Skrevet

Hva med å bare la henne legge hodet bakover i en balje med varmt vann, sjampoere, og gjenta prosessen, med at du bytter vann til du har fått skylt ut all såpen. 

Anonymkode: 7c3ce...cca

Skrevet

Har du prøvd å skylle håret hennes med litermål el, når hun står over badekaret? Da spruter ikke vannet rundt overalt som en dusj gjør og det kommer heller ikke med samme trykk, og du har mye bedre kontroll med hvor vannet renner. Da kan hun snu hodet til siden når du skal skylle bak ørene og ingenting vil sprute henne i fjeset. 

Skrevet

Vet det koster litt, men om du har plass og råd sjekk ut frisørvask på Finn.no. Du får tak i dem for under 2000 tror jeg

Anonymkode: 13a05...3e7

Skrevet

Jeg ville satt en rimelig strandstol i badekaret så kan hun sitte bakovervendt i den mens du står på utsiden av badekaret og vasker håret hennes.

https://www.clasohlson.com/no/Campingstol-sammenleggbar/p/31-6232-4?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-no-pmax-clas-ohlson-feed&utm_id=21899911595&gad_source=1&gclid=CjwKCAiArKW-BhAzEiwAZhWsINhMvLM0NNRHc2iNVG7o7B_M5xbIVi0gNtx1kMVwanj-GCTjd_IKLRoC12cQAvD_BwE

Så tar ikke frisørene mye for å bare vaske håret til folk heller, svigermor gjorde det da hun brakk armen. Hun gikk til frisøren og vasket håret en gang i uken, men om dere bare vil ha en grundig vask av og til kan dere gjøre det en gang i måneden eller annenhver måned.

Anonymkode: a40ad...2d5

Skrevet

Igjen, tusen takk for alle tips! Dere er helt fantastiske 🥰 Vi kikket på de ulike forslagene og endte opp med to ting. En frisørvask til hjemme, fant en fin og flyttbar en på tilbud til drøyt tusen kroner, samt den oppblåsbare til vanlig vask for når vi er på reise. 

Jeg hadde faktisk ikke en gang tenkt over at man kan kjøpe frisørvasker selv, så det er jo bare genialt! Slangen i dusjen er lang nok til å bruke sammen med vasken hvis jeg står inni dusjen og hun sitter på en stol med hodet i frisørvasken inn mot dusjen. Hun likte også løsningen kjempegodt, så da krysser jeg fingrene for at hårvasken vil gå lettere heretter. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Igjen, tusen takk for alle tips! Dere er helt fantastiske 🥰 Vi kikket på de ulike forslagene og endte opp med to ting. En frisørvask til hjemme, fant en fin og flyttbar en på tilbud til drøyt tusen kroner, samt den oppblåsbare til vanlig vask for når vi er på reise. 

Jeg hadde faktisk ikke en gang tenkt over at man kan kjøpe frisørvasker selv, så det er jo bare genialt! Slangen i dusjen er lang nok til å bruke sammen med vasken hvis jeg står inni dusjen og hun sitter på en stol med hodet i frisørvasken inn mot dusjen. Hun likte også løsningen kjempegodt, så da krysser jeg fingrene for at hårvasken vil gå lettere heretter. 

HI

Så bra ting løste seg❤️

Anonymkode: e2a0f...255

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...