Gå til innhold

Sier du mail eller e-post?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Men det er jo forskjellige ting. Bitcoin er en kryptovaluta. 

Anonymkode: 6d282...30e

Men det brukes jo som fellesbetegnelse akkurat som penger dekker sedler og mynter

Anonymkode: 23d5c...d50

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Haha, litt ironisk at du mener språket -forringes- så du bruker norske -uttrykk- bare her er det jo to ord med tysk bakgrunn. Tenker du disse ordene også forringet språket, eller er det greit siden du er vant til dem?

Hvilke to ord da?

Anonymkode: c1b0b...221

Jeg er bevisst ordbruken min og sier "e-post". I tillegg sier jeg "punkt enno" og ikke "dott enno". Den prikken er et punktum og ikke en dott. Det norske ordet "dott" betyr opprinnelig "(liten) flekk" og har slik endt opp med å bli engelsk for punkt. Men den prikken er ikke en flekk, det er et punkt.

Anonymkode: cb2e9...285

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Haha, litt ironisk at du mener språket -forringes- så du bruker norske -uttrykk- bare her er det jo to ord med tysk bakgrunn. Tenker du disse ordene også forringet språket, eller er det greit siden du er vant til dem?

Språk lever og mange ord har sin opprinnelse i andre land, ikke minst har vi mange latinske ord i språket vårt.

Men selv du skjønner nok at man nå blir eksponert for spesielt engelsk i en mye større grad enn generasjonene før oss. Så mens meningen din nok var å shame (!) hi så fremstår du selv som rimelig kort. Et flaut forsøk på å fremstå belest, men som strandet på oppløpet. Bedre lykke neste gang. 

Anonymkode: f8563...244

Annonse

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg er bevisst ordbruken min og sier "e-post". I tillegg sier jeg "punkt enno" og ikke "dott enno". Den prikken er et punktum og ikke en dott. Det norske ordet "dott" betyr opprinnelig "(liten) flekk" og har slik endt opp med å bli engelsk for punkt. Men den prikken er ikke en flekk, det er et punkt.

enno? Du mener no? 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Språk lever og mange ord har sin opprinnelse i andre land, ikke minst har vi mange latinske ord i språket vårt.

Men selv du skjønner nok at man nå blir eksponert for spesielt engelsk i en mye større grad enn generasjonene før oss. Så mens meningen din nok var å shame (!) hi så fremstår du selv som rimelig kort. Et flaut forsøk på å fremstå belest, men som strandet på oppløpet. Bedre lykke neste gang. 

Anonymkode: f8563...244

Men du skjønner ikke at før ble man også eksponert fra ord fra utlandet? Hvordan tror du ellers alle disse ordene kom inn i språket? Du fremstår historieløs og lite skolert på dette området. Eneste du virker å ha mye erfaring med er hersketeknikk.

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det som er ironisk er at du i din iver etter å ta noen (meg?) tabber deg litt ut. Det er ingen ord i mitt innlegg som ikke har vært vanlig i norsk dagligtale i årtider og som naturlig kan erstattes med et (annet) norsk ord som man som regel kan med de engelske låneordene.  

MissSaigon skrev (6 minutter siden):

Det som er ironisk er at du i din iver etter å ta noen (meg?) tabber deg litt ut. Det er ingen ord i mitt innlegg som ikke har vært vanlig i norsk dagligtale i årtider og som naturlig kan erstattes med et (annet) norsk ord som man som regel kan med de engelske låneordene.  

Nemlig! Min tanke også. Det er en sak at det har sneket seg inn ord fra andre deler av det europeiske fastland som er ord eller begrep som vi ikke har på norsk, det er noe annet å bruke engelske ord, som "guts", i stedet for gode tilsvarende norske ord og begrep som allerede finnes i det norske språk, som "tæl".

Annonse

MissSaigon skrev (19 minutter siden):

Du ser det ikke? Det er jo sånn språket utvikles og endres. Hvordan tror du folk snakker i Norge for noen hundre år siden? 

Dette er typisk eldre folk som ikke liker endring, også ser de ikke at endring skjer hele tiden. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det blir jo samme lyd, har aldri hørt noen bruke enno🤣

Nei, "no" er ikke samme lyd som hver bokstav for seg, "enno". Du lyver for øvrig. Selvfølgelig har du hørt folk si hver bokstav for seg.

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Nemlig! Min tanke også. Det er en sak at det har sneket seg inn ord fra andre deler av det europeiske fastland som er ord eller begrep som vi ikke har på norsk, det er noe annet å bruke engelske ord, som "guts", i stedet for gode tilsvarende norske ord og begrep som allerede finnes i det norske språk, som "tæl".

Men de ordene hi bruker som opprinnelig ikke er norske som forringe er da veldig lett å erstatte med et norsk ord. Likevel valgte hun å bruke det ikke norske, hvorfor det tror du? Nettopp 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei, "no" er ikke samme lyd som hver bokstav for seg, "enno". Du lyver for øvrig. Selvfølgelig har du hørt folk si hver bokstav for seg.

Ja, no sies hver for seg, men man sier jo ikke enno 

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Ja, no sies hver for seg, men man sier jo ikke enno 

Nei, sier du "no" så sier du de sammen. Sier du "enno" så sier du de hver for seg. Hvor ble det av den krampaktige lattersmileyen? Du har aldri hørt noen si bokstavene "n" og "o" hver for seg 🤣 morsomt morsomt må le må le haha. Det finnes garantert de som sier bokstavene sammen, "no", men de fleste av oss sier bokstavene hver for seg, "enno". Vil du kverulere om noe ingen av oss interesserer oss for, fonetisk skrift, abjad vs alfabet, uttale av konsonanter med vokaler, og alt det der så lag deg en egen tråd om det der du helt alene kan sitte og le over at folk uttaler konsonanter med vokaler.

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Men det brukes jo som fellesbetegnelse akkurat som penger dekker sedler og mynter

Nei, det brukes på ingen måte som en fellesbetegnelse. Bitcoin er en av mange ulike kryptovaluta. 

På samme måte sier vi ikke norske kroner om dollar, pund, euro og yen. Vi omtaler valuta overordnet, eller nevner den det er snakk om spesifikt. 

jeg sier forøvrig stort sett mail. Er opptatt av å bruke norske ord der jeg kan, men mail er en av mine godt etablerte glipper. 

Anonymkode: 18336...54b

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du ser det ikke? Det er jo sånn språket utvikles og endres. Hvordan tror du folk snakker i Norge for noen hundre år siden? 

Dette er typisk eldre folk som ikke liker endring, også ser de ikke at endring skjer hele tiden. 

Neida, om du evner å ta til deg det jeg skriver så er det ikke språkets naturlige utvikling jeg vil til livs. Men for all del, kjør på, du har vel behov for det ❤️ 

Endret av MissSaigon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...