Anonym bruker Skrevet i går, 00:24 #1 Del Skrevet i går, 00:24 Mamma hjertet er knust og jeg gråter og gråter. Vårt barn på snart 16 år har kommet inn i feil miljø og brukt rus, da hasj. Hen er sårbar og har hatt det vanskelig på skolen i tillegg. vi har fått hjelp fra ulike instanser og det har gått litt opp og ned. Nå ville hen selv ha seg en time out og ville prøve å bo på en institusjon noen måneder. Vi foreldre har vært ufattelig sliten og vi har vært på hele veien, så nå ble hen flyttet. Hen ønsket dette selv, men visste nok ikke hva hen kom til. Hen vil hjem og det er strengt der. Vi foreldre tenker det kan være godt for hen å komme seg bort en periode og bort fra miljøet, samt få god terapatisk hjelp til å komme seg på beina igjen. Uansett, dette er det jævligste jeg har vært med på. Hjertet mitt blør og det er så ufattelig vondt. Men samtidig er det det beste for hen selv. Er også ambivalent til slike steder der det er veldig strengt regime og redd det skal bli verre. Verre fordi hen kanskje treffer andre ungdommer som utagerer eller går på sterke stoffer der han blir dratt inn i det. Alt føler helt surrealistisk og hodet er helt kaos. Bv tjenesten skriver at det er barnet trenger dette grunnet adferd, og at det ikke er oss foreldre som er dårlige. De beskriver oss som ressurssterke og gode omsorgspersoner. Det er hen som trenger hjelp i forbindelse med å holde seg unna rusmidler og få «hodet på plass» om en kan si det sånn. Noen med lignende erfaringer? Hen har søsken som ikke har slike utfordringer. Dette gjør så vondt at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg Anonymkode: 7f455...65d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452983-mamma-hjertet-bl%C3%B8r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet i går, 00:29 #2 Del Skrevet i går, 00:29 Mange klemmer til deg♥️ Helt ærlig så ville jeg gjort alt jeg kunne for å styrt unna institusjon, har sett så mange fine ungdommer som har hatt det tøft fått livene sine ødelagte etter å ha vært på institusjon, rusbruken har eskalert til de så grader hos enkelte også.Forstår det kan være tøft å ha ungdommen hjemme, men institusjon er virkelig det siste stedet jeg ville hatt ungdommen min. Anonymkode: fa39f...f04 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452983-mamma-hjertet-bl%C3%B8r/#findComment-150190666 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet i går, 02:22 #3 Del Skrevet i går, 02:22 Anonym bruker skrev (1 time siden): Mange klemmer til deg♥️ Helt ærlig så ville jeg gjort alt jeg kunne for å styrt unna institusjon, har sett så mange fine ungdommer som har hatt det tøft fått livene sine ødelagte etter å ha vært på institusjon, rusbruken har eskalert til de så grader hos enkelte også.Forstår det kan være tøft å ha ungdommen hjemme, men institusjon er virkelig det siste stedet jeg ville hatt ungdommen min. Anonymkode: fa39f...f04 Nå er hen jo allerede der. Det var sagt at hen skulle være der frivillig og at både hen og oss kunne trekke samtykket når som helst og hen kunne komme hjem. Etter noen dager ville hen trekke samtykket, og da bestemte Bv at de kunne holde hen tilbake på en annen paragraf slik at hen må være der. Hen føler seg lurt, og det gjør jeg også. Det er snakk om 1-3 måneder. Jeg prøver å si at hen kan ringe meg å få ut frustrasjon om det topper seg, og bare være samarbeidsvillig der hen er. Jo fortere kan hen komme hjem. Det er kun 2 personer på denne institusjonen og den andre personen har ikke rus problematikk. Anonymkode: 7f455...65d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452983-mamma-hjertet-bl%C3%B8r/#findComment-150190667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet i går, 05:51 #4 Del Skrevet i går, 05:51 Hvilken insitusjon? På bakgrunn av det du skriver hadde jeg aldri gått for plassering fordi lovkravet er ikke oppfylt. Insitusjon er ikke et lavterskeltilbud for ungdommer som vil ha ‘time-out’. Det skal være langvarige og sammensatte utfordringer på rus, adferd, prostitusjon/vagabondering, kriminalitet etc. Omsorgsinstitusjon er ikke et alternativ. Og lovkravet på adferd er strengt. Anonymkode: d8098...d97 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452983-mamma-hjertet-bl%C3%B8r/#findComment-150190669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
amandine Skrevet i går, 06:34 #5 Del Skrevet i går, 06:34 Uavhengig av hva og hvor og hvorfor, det må være en forferdelig situasjon å stå i for deg, sender deg en klem og håper det går bra. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452983-mamma-hjertet-bl%C3%B8r/#findComment-150190672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet i går, 07:00 #6 Del Skrevet i går, 07:00 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Mange klemmer til deg♥️ Helt ærlig så ville jeg gjort alt jeg kunne for å styrt unna institusjon, har sett så mange fine ungdommer som har hatt det tøft fått livene sine ødelagte etter å ha vært på institusjon, rusbruken har eskalert til de så grader hos enkelte også.Forstår det kan være tøft å ha ungdommen hjemme, men institusjon er virkelig det siste stedet jeg ville hatt ungdommen min. Anonymkode: fa39f...f04 Må si meg enig i denne. Mitt søskenbarn var på en slik og mye grums skjer der. Dette har også gjort at hen har kuttet ut flere familiemedlemmer samt foreldre. Her var det også barnevernet som mente at det var best. Har ikke snakket med et eneste menneske som har hatt noe godt å si om slike institusjoner. Mye rus på slike, sterkere stoffer. Og når du ser i media at barnevernet viste om rusmiddelbruk men lot det skje i den saken som ble rullet i media der to av tre venninner døde av overdoser. Man kan fint ta hen ut av institusjonen og få hjelp hjemme (psykolog etc bup). Hadde aldri etter hva jeg vet, sendt ungene mine til en slik plass. Anonymkode: 6a25d...c3a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452983-mamma-hjertet-bl%C3%B8r/#findComment-150190678 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet i går, 07:01 #7 Del Skrevet i går, 07:01 Sender deg en klem. Det må være forferdelig vanskelig å stå i. Håper det hjelper han å være der han er nå. Anonymkode: 77052...a53 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452983-mamma-hjertet-bl%C3%B8r/#findComment-150190681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet i går, 07:47 #8 Del Skrevet i går, 07:47 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvilken insitusjon? På bakgrunn av det du skriver hadde jeg aldri gått for plassering fordi lovkravet er ikke oppfylt. Insitusjon er ikke et lavterskeltilbud for ungdommer som vil ha ‘time-out’. Det skal være langvarige og sammensatte utfordringer på rus, adferd, prostitusjon/vagabondering, kriminalitet etc. Omsorgsinstitusjon er ikke et alternativ. Og lovkravet på adferd er strengt. Anonymkode: d8098...d97 Det var bare et muntlig samtykke fra meg og far og ungdommen om frivillig, der hen eller oss kunne trekke samtykket når som helst og hen kunne reise hjem på dagen. Dette fikk vi vedtak på. Når hen da trakk samtykket plasserte de hen på adferds institusjon på tvang. Da var det ikke frivillig likevel? Problemet er røyking av hasj, der hen har hengt med dårlige venner. Litt sånn «bryr meg ikke holdning» ingen av oss har signert på noe som helst. Hen trenger en oppvåkning der hen skjønner at hasj er ikke noe en bør holde på med, også at dårlig miljø kan skape større vansker der det kan eskalere med annen type rus. Men veldig usikker på om å være på en institusjon hjelper på. Hen føler seg lurt, og et slikt lureri kan jo skape mer motstand hos hver og en. Vi foreldre er kjempe sliten av situasjonen vi har stått i over tid, og er helt på felgen. Anonymkode: 7f455...65d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452983-mamma-hjertet-bl%C3%B8r/#findComment-150190685 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østerdølen Skrevet i går, 09:04 #9 Del Skrevet i går, 09:04 Siden dere alle er så sliten,er da løsningen at han nå kommer hjem? Eller klarer dere å få samlet krefter, nå når han tydeligvis blir der han er og ansvaret er BV sitt og ikke bare dere? Jeg forstår at dere opplever dere lurt,om dere mente det var frivillig, noe det plutselig ikke er lengre. Men kan dere snu tankegangen litt? Det blir ikke frivillig om han havner bak lås og slå, heller. Så nå ble det faktisk konsekvenser av de valgene han har tatt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452983-mamma-hjertet-bl%C3%B8r/#findComment-150190700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pele Skrevet i går, 10:03 #10 Del Skrevet i går, 10:03 Østerdølen skrev (59 minutter siden): Siden dere alle er så sliten,er da løsningen at han nå kommer hjem? Eller klarer dere å få samlet krefter, nå når han tydeligvis blir der han er og ansvaret er BV sitt og ikke bare dere? Jeg forstår at dere opplever dere lurt,om dere mente det var frivillig, noe det plutselig ikke er lengre. Men kan dere snu tankegangen litt? Det blir ikke frivillig om han havner bak lås og slå, heller. Så nå ble det faktisk konsekvenser av de valgene han har tatt. Dette👍 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452983-mamma-hjertet-bl%C3%B8r/#findComment-150190716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pele Skrevet i går, 10:13 #11 Del Skrevet i går, 10:13 Østerdølen skrev (1 time siden): Siden dere alle er så sliten,er da løsningen at han nå kommer hjem? Eller klarer dere å få samlet krefter, nå når han tydeligvis blir der han er og ansvaret er BV sitt og ikke bare dere? Jeg forstår at dere opplever dere lurt,om dere mente det var frivillig, noe det plutselig ikke er lengre. Men kan dere snu tankegangen litt? Det blir ikke frivillig om han havner bak lås og slå, heller. Så nå ble det faktisk konsekvenser av de valgene han har tatt. Anonym bruker skrev (7 timer siden): Nå er hen jo allerede der. Det var sagt at hen skulle være der frivillig og at både hen og oss kunne trekke samtykket når som helst og hen kunne komme hjem. Etter noen dager ville hen trekke samtykket, og da bestemte Bv at de kunne holde hen tilbake på en annen paragraf slik at hen må være der. Hen føler seg lurt, og det gjør jeg også. Det er snakk om 1-3 måneder. Jeg prøver å si at hen kan ringe meg å få ut frustrasjon om det topper seg, og bare være samarbeidsvillig der hen er. Jo fortere kan hen komme hjem. Det er kun 2 personer på denne institusjonen og den andre personen har ikke rus problematikk. Anonymkode: 7f455...65d Gi det en sjanse. Har jobbet på institusjon og det er masse varme mennesker som jobber det. Eg tenker at det er større sjans for at de er for milde enn at de er for strenge. Om dere får han heim er det ikkje sikkert at dere lykkes og dere er slitne og trenger at noen andre er kapteiner på skuta for en stund. Oppmuntre han til å ta imot hjelpen han får. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452983-mamma-hjertet-bl%C3%B8r/#findComment-150190719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet i går, 10:31 #12 Del Skrevet i går, 10:31 Jeg har vært i deres sko. Vi fant ut av sønnen vår røykte hasj. Og gjett om jeg tok det opp på alle måter med han, både den riktige og feil måten. Alt fra "gode samtaler" til at vi kranglet som aldri før. Smelling i dører og høylytte rop. Det var ett helvete! Han utagerte ikke, var forholdsvis ærlig, men fortsatte å røyke Så kom russetiden! På den tiden hadde han fått seg kjæreste. Noe jeg var SÅÅÅÅ glad for. Ei ordentlig jente med bein i nesa. Russetiden gikk forholdsvis greit, men festene i Mai gikk vist over stokk og stein! Der ble det tatt kokain på vei opp og røykt hasj på vei ned. Dette fikk ikke jeg vite før det ble slutt mellom de to, og hun fortalte meg det. Mye dumt skjedde under den russetiden... Jeg tok en lang prat med han. Endret min strategi totalt. Jeg sa at jeg ville vite alt, og jeg lovet han og ikke kjefte, ikke rette pekefinger. Men jeg ville vite alt, og han skulle vite at jeg ville hjelpe han ut v dette. Og han fortalte. Om ikke alt, så nesten! Og mer enn det jeg hadde blitt fortalt av jenta han var sammen med. Men dette var begynnelsen på var nye start. Vi hadde ca ett halvt år til med tidvis helvete, da han ble mer og mer frustrert, faktisk pga de gode valgene han tok. Denne driten skulle jo bort fra han, og miljøet "banket på alle dører". Konsekvensene slo han plutselig i tryne. Og der var en hard tid! En dag sto politiet på døra og skulle ransake rommet hans! De fant ingenting. Uansett. Nå er det ca 1.5 år siden han brøt ut av det miljøet, og hver dag er ett steg i riktig retning. Han innrømmer at han røyker en gang i blandt, og det skremmer vettet av meg! Men han jobber, trener og lever (bortsett fra joint) ett veldig bra liv. Akkurat der har jeg mått svelge en kamel, og det er nok mange som mener jeg gjør en feil der. Men det får så være. Jeg kan ikke si annet til deg enn stå på! Vis han at dere er der, han skal stole på dere. Vis han at dere knuses av valgene han tar, og Vis han at dere blir VANVITTIG stolt og TAKKNEMLIG for alle de gode valgene han tar. Små som store valg. Alt fra å gjennomføre terapiforme, til å henge opp sin egen klesvask. Jeg håper virkelig dette går over. Og i motsetning til mange her, tror jeg dere kan være glad dere får hjelp. En kompis av sønnen min fikk ikke det. Han var også på deres barns alder. Han var "for stor for bup, men for ung for dps" Mangle klemmer til dere ❤️ Anonymkode: df413...ecf Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452983-mamma-hjertet-bl%C3%B8r/#findComment-150190724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet i går, 12:22 #13 Del Skrevet i går, 12:22 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Nå er hen jo allerede der. Det var sagt at hen skulle være der frivillig og at både hen og oss kunne trekke samtykket når som helst og hen kunne komme hjem. Etter noen dager ville hen trekke samtykket, og da bestemte Bv at de kunne holde hen tilbake på en annen paragraf slik at hen må være der. Hen føler seg lurt, og det gjør jeg også. Det er snakk om 1-3 måneder. Jeg prøver å si at hen kan ringe meg å få ut frustrasjon om det topper seg, og bare være samarbeidsvillig der hen er. Jo fortere kan hen komme hjem. Det er kun 2 personer på denne institusjonen og den andre personen har ikke rus problematikk. Anonymkode: 7f455...65d I utgangspunktet har jeg lite tro på at det går an å hjelpe noen til varige endringer, dersom de ikke er motivert for det selv. Jeg tenker uansett at det er svært uheldig når Barnevernstjenesten går fra frivillig tiltak og over til tvangstiltak. Det må nødvendigvis gjøre noe med tilliten til systemet både for dere som foreldre og for barnet. Du må få en jurist til å se på lovligheten av vedtaket hvis du tenker det er til mere skade en gavn at barnet er der. Det nå jo oppleves som et overtramp for barnet, og det er kanskje ikke den beste måten å starte på veien bort fra rusmidler. Anonymkode: 88be0...cb7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452983-mamma-hjertet-bl%C3%B8r/#findComment-150190754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13 timer siden #14 Del Skrevet 13 timer siden Anonym bruker skrev (10 timer siden): I utgangspunktet har jeg lite tro på at det går an å hjelpe noen til varige endringer, dersom de ikke er motivert for det selv. Jeg tenker uansett at det er svært uheldig når Barnevernstjenesten går fra frivillig tiltak og over til tvangstiltak. Det må nødvendigvis gjøre noe med tilliten til systemet både for dere som foreldre og for barnet. Du må få en jurist til å se på lovligheten av vedtaket hvis du tenker det er til mere skade en gavn at barnet er der. Det nå jo oppleves som et overtramp for barnet, og det er kanskje ikke den beste måten å starte på veien bort fra rusmidler. Anonymkode: 88be0...cb7 Vi kommer til å gjøre det, men hen sier at hen liker veldig godt de som jobber der, de er snille og fine folk. Også at hen føler de liker hen. Jeg tenker et opphold på et par måneder vil gjøre hen godt hvis det fortsetter slik som det er nå. Så lenge hen har det bra, er trygg og føler seg trygg på de som jobber der og finner seg til rette og får jobbet med de tingene som er viktig er jeg glad. Jeg har det bra når hen har det bra. Anonymkode: 7f455...65d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452983-mamma-hjertet-bl%C3%B8r/#findComment-150190977 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13 timer siden #15 Del Skrevet 13 timer siden Anonym bruker skrev (12 timer siden): Jeg har vært i deres sko. Vi fant ut av sønnen vår røykte hasj. Og gjett om jeg tok det opp på alle måter med han, både den riktige og feil måten. Alt fra "gode samtaler" til at vi kranglet som aldri før. Smelling i dører og høylytte rop. Det var ett helvete! Han utagerte ikke, var forholdsvis ærlig, men fortsatte å røyke Så kom russetiden! På den tiden hadde han fått seg kjæreste. Noe jeg var SÅÅÅÅ glad for. Ei ordentlig jente med bein i nesa. Russetiden gikk forholdsvis greit, men festene i Mai gikk vist over stokk og stein! Der ble det tatt kokain på vei opp og røykt hasj på vei ned. Dette fikk ikke jeg vite før det ble slutt mellom de to, og hun fortalte meg det. Mye dumt skjedde under den russetiden... Jeg tok en lang prat med han. Endret min strategi totalt. Jeg sa at jeg ville vite alt, og jeg lovet han og ikke kjefte, ikke rette pekefinger. Men jeg ville vite alt, og han skulle vite at jeg ville hjelpe han ut v dette. Og han fortalte. Om ikke alt, så nesten! Og mer enn det jeg hadde blitt fortalt av jenta han var sammen med. Men dette var begynnelsen på var nye start. Vi hadde ca ett halvt år til med tidvis helvete, da han ble mer og mer frustrert, faktisk pga de gode valgene han tok. Denne driten skulle jo bort fra han, og miljøet "banket på alle dører". Konsekvensene slo han plutselig i tryne. Og der var en hard tid! En dag sto politiet på døra og skulle ransake rommet hans! De fant ingenting. Uansett. Nå er det ca 1.5 år siden han brøt ut av det miljøet, og hver dag er ett steg i riktig retning. Han innrømmer at han røyker en gang i blandt, og det skremmer vettet av meg! Men han jobber, trener og lever (bortsett fra joint) ett veldig bra liv. Akkurat der har jeg mått svelge en kamel, og det er nok mange som mener jeg gjør en feil der. Men det får så være. Jeg kan ikke si annet til deg enn stå på! Vis han at dere er der, han skal stole på dere. Vis han at dere knuses av valgene han tar, og Vis han at dere blir VANVITTIG stolt og TAKKNEMLIG for alle de gode valgene han tar. Små som store valg. Alt fra å gjennomføre terapiforme, til å henge opp sin egen klesvask. Jeg håper virkelig dette går over. Og i motsetning til mange her, tror jeg dere kan være glad dere får hjelp. En kompis av sønnen min fikk ikke det. Han var også på deres barns alder. Han var "for stor for bup, men for ung for dps" Mangle klemmer til dere ❤️ Anonymkode: df413...ecf Såg det Rus programmet som ligger ute på NRK. 1 av 3 Berges russ bruker illegale rusmidler. Det går mye i kokain. Det er nesten blitt mer vanlig enn uvanlig. Ei jeg kjenner som er barne - ungd psykolog sier at innen 5 år er det blitt behandlingstilbud for barn under 18 med rusproblemer. Pr nå er det kun voksne over 18 som får komme på avrusning. Dette fordi rusbruken hos unge er på kraftig vei opp. Det er veldig skummelt fordi de unge i dag normaliserer rus, og da spesielt hasj da det er blitt lovlig i veldig mange land. Siden alkohol er mer skadelig så lener de seg på at hasj ikke er så farlig. Det trengs ei stor holdningsendring! jeg ser at hvem som helst kan komme borti rus, både skoleflinke og de som er flinke i idrett, til de som sitter å gamer. Det er ikke standard ungdom lengre slik som tidligere. Men det er livsfarlig, da man roter seg inn i både gjeld og sosial status og skylder tjenester. Anonymkode: 7f455...65d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452983-mamma-hjertet-bl%C3%B8r/#findComment-150190982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6 timer siden #16 Del Skrevet 6 timer siden Mange ungdommer ødelegger seg selv med narkotika under russefeiring, for mange begynner det der, og for mange blir utdannelse ødelagt ( i min datters kull, er det flere som sliter mange år etter russetiden. ) Så jeg mener at det er her en bør gjøre noe drastisk. Her vi bor, kutter en av de større skolene ut busser, og det vil hjelpe mye på miljøet der. Er ikke lett å hele tiden ha kontroll på barna, men en må kaste seg rundt å få hjelp med en gang! Ungene kjendte godt en som tok overdose om 17 åring, det satte en støkker i alle. Det er aldri en garanti hva barna havner ut i, en kan bare snakke med di, gi rett og god info og hjelpe til når og viss slik skjer, og at de alltid kan være ærlige med foreldre/ skole/ helsetjenesten og søke hjelp der de er tryggest Anonymkode: 1e9e1...285 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452983-mamma-hjertet-bl%C3%B8r/#findComment-150191014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå