Gå til innhold

Hvorfor får uføre engangstønad når de beholder inntekten sin?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Er du misunnelig på uføre og hva de får? Dette er virkelig et ikke-problem 

Anonymkode: c7585...d0b

Ja for oss som jobber og sliter med å gå endene til å møtes. Vi må få det til å gå opp med permisjon og ferier så det skal gå opp med barnehageplass. De har fast intekt og ikke avhengi av den barnehageplassen og hele den kabalen. Bare sitter på revva og hover inn trygden og alle bidrag. Faktisk kan de få kontantstøtte i tillegg.

Anonymkode: ecbbd...26b

Engangsstønad utbetales de som ikke får foreldrepenger når de er I permisjon.  En som er uføretrygdet får ikke foreldrepenger, men sin vanlige trygd når de får barn. Siden de ikke får foreldrepenger så får de engangsstønad

Anonymkode: 66b81...506

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ja for oss som jobber og sliter med å gå endene til å møtes. Vi må få det til å gå opp med permisjon og ferier så det skal gå opp med barnehageplass. De har fast intekt og ikke avhengi av den barnehageplassen og hele den kabalen. Bare sitter på revva og hover inn trygden og alle bidrag. Faktisk kan de få kontantstøtte i tillegg.

Der kom det ja. Å være misunnelige på de som ikke kan jobbe, er noe av det stusseligste som finnes.

Anonymkode: 9c178...990

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Bare sitter på ræva? Virkelig? Hva har skjedd med dette forumet i det siste??

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du vet selvfølgelig at uføre får utbetalt 2/3 av sin opprinnelige lønn, oppad begrenset til 6G, det vil si at en uføre kan ha en årslønn på maks kr 496.112,- som er under medianlønnen i Norge, og de fleste har langt mindre enn det.

Når det kommer til barnehage, kommunene støtter barnehagene per barn. Kontantstøtten gis til de som ikke er i barnehagen som en kompensasjon for støtten de ikke får. Barnehager får mer støtte per barn enn hva kontantstøtten er slik at det faktisk lønner seg for kommuner å gi kontantstøtte fremfor å ha barn i barnehage.  Når, det er sagt, uføre er uføre av en grunn, de fleste av den benytter seg faktisk av barnehage for å kunne samle krefter til å være med barnet når det er hjemme.

Dersom du klager på stresset med å få barnehageplass,  sett av 1/3 av lønnen din fra du planlegger å bli gravid, lev på den inntekten du ville hatt som uføre og bruk de oppsparte midlene til ubetalt permisjon fra foreldrepermisjonen er over til dere har barnehageplass 

Anonymkode: 66b81...506

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Synes dette blir å få dobbelt.

Skal vi bytte ? Gjerne for meg! Min største drøm er fortsette å jobbe som sykepleier, men en full sjåfør ødela livet mitt. Smerter 24/7 og dårlig råd.

Er dette din drøm? Å være ensom, ikke orke å dusje, ikke ha venner, bruke opp all trygda på fysio og medisiner? 

Anonymkode: bdcca...c7a

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Skal vi bytte ? Gjerne for meg! Min største drøm er fortsette å jobbe som sykepleier, men en full sjåfør ødela livet mitt. Smerter 24/7 og dårlig råd.

Er dette din drøm? Å være ensom, ikke orke å dusje, ikke ha venner, bruke opp all trygda på fysio og medisiner? 

Ja men da er jo ikke du en av de som får barn mens de er uføre håper jeg. Når man er frisk nok til å få barn og til og med ha de hjemme ekstra lenge er man ikke for syk til å jobbe. Jeg tenker jo ikke alle som et uføre er snyltere, men det er uten tvil en del som er det. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja men da er jo ikke du en av de som får barn mens de er uføre håper jeg. Når man er frisk nok til å få barn og til og med ha de hjemme ekstra lenge er man ikke for syk til å jobbe. Jeg tenker jo ikke alle som et uføre er snyltere, men det er uten tvil en del som er det. 

Herregud, uføretrygdete skal ikke få lov til å barn, skal ikke like godt tvangsterilisere alle sammen da. Klart du tenker at uføretrygdede er snyltere, det lyser lang vei.

Anonymkode: 9c178...990

Det er heldigvis ikke så mange som tror at å være ufør er en evig ferie 🙈

Nå ble jeg ufør etter at jeg fikk barn, men trygda mi er drøya 60 % av gjennomsnittslønnen jeg hadde hatt de beste 3 av siste 5 årene før jeg ble syk. Så det tok ikke lang tid før de som hadde samme utdanning og jobb som meg med lønnsøkning og ansiennitetshopp tjente mer en dobbelt så mye som min trygd.

Det burde derfor være helt uproblematisk for deg å sette av 40-50% av lønnen din årene før du får barn for å være litt mer hjemme når du får dem. Da har du samme sum å leve for i måneden som en ufør, og kan ta litt mer ulønnet permisjon....

Anonymkode: aa7c9...d22

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Mange, de fleste(?) har da allerede fått barn når de blir uføre. Og om ikke, mener du seriøst at om man er syk så skal man ikke få lov å få barn? Tenker du noengang før du snakker?

Anonymkode: 1fee7...522

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Hvis du tjener mindre enn en ufør som får 2/3 av lønnen sin (maks 2/3 av 6G) så bør du gå i deg selv. For jeg går uti fra at du mener den uføre som får trygt ikke sliter med å få endene til å møtes? 

for et totalt latterlig innlegg. Hvis du er så fordømt flink i forhold til en ufør så få deg bedre jobb da så du tjener nok til å få endene til å møtes. Det blir vel ikke lettere for deg økonomisk om uføre ikke får engangsstønad 

Anonymkode: c7585...d0b

Annonse

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Hvorfor i himmelens navn har du ikke ordnet deg slik at du tjener nok til å betale for det dere trenger? Hadde du giddet å bruke noen år på utdannelse hadde du sluppet å sitte her som en taper og misunne mennesker som er syke og skadet. Men det er enklere å rette misnøyen utover, det kan være tøft å innse at en selv har tatt så feil valg i livet. 

MissSaigon skrev (30 minutter siden):

Hvorfor i himmelens navn har du ikke ordnet deg slik at du tjener nok til å betale for det dere trenger? Hadde du giddet å bruke noen år på utdannelse hadde du sluppet å sitte her som en taper og misunne mennesker som er syke og skadet. Men det er enklere å rette misnøyen utover, det kan være tøft å innse at en selv har tatt så feil valg i livet. 

Og det tragiske i disse debattene er at personer som hi er de som ofte stemmer FRP uten å tenke på at FRP politikken kun vil gjøre deres økonomiske hverdag enda verre.

Anonymkode: d0c1d...1f6

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du er morsom! Du kan da umulig være alvorlig når du skriver at uføre håver inn trygden og alle bidrag. Uføretrygd er ikke på langt nær nok til at det trengs håv av noe slag. Bidrag? Som barnetrygd? Den smøres likt over både Kong Salomo og Jørgen Hattemaker. Engangsstønaden er til barnet. Om du er misunnelig på de 92 000,- de får, tenk på hvor mye mer de får de som er i permisjon og får foreldrepenger! Der er det virkelig noen å bli misunnelig på. De får jo så det monner og er i tillegg friske nok til å nyte å ha fri fra jobb. 

Anonymkode: cd2b0...7ba

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Håper ikke du har barn, du som dømmer og synser uten å ha peiling. 

Ingen bare får ufør. Det var 30 år siden. 

Og folk har gjerne en partner. 

Jeg var 20 år da jeg ble syk. Da jeg ble 30 år var skaden satt. Jeg trenger ikke forklare meg for deg men. Barna har en god far, og jeg sover mens de er på skolen. Litt dårlig råd. Men lever nøkternt. 

Kjenner folk som er i jobb som kanskje ikke burde hatt barn...

Jeg vet ingenting om reglene og utbetalinger på ufør. Men hvis du lurer på hva og hvorfor anbefaler jeg deg å henvende deg til NAV, og spør der hva du lurer på. Så kan du ta det videre til politikere hvis du er uenig i deres bestemmelser. Ingen her inne bestemmer reglene ved utbetalinger av folketrygden. 

Anonymkode: d9cf6...d3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...