Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Igjen får en såkalt ekspert, fra et bortgjemt kontor, på et norsk universitet overskrift i VG. Fordi det passer med VG's agenda. Overskriftene er som alltid med caps lock, og Trump tabber seg ut i følge eksperten, alt er slik det skal være i norsk mediehverdag.

"Eksperten" utmaler hvor forferdelig det er det Trump nå har gjort. Faktum er at dette er et utspill for å vise at USA mener alvor, og for å gi Putin inntrykk av at USA er en nøytral part som ikke logrer for Europa. Det er nemlig en forutsetning for at Putin skal forhandle. Smart av Trump. Putin vil nå tro at Trump er en alliert. Da kan avtaler forhandles. Det vil aldri bli noen avtale om Putin har inntrykk av at USA jobber for Ukraina. Denne forhandlingsteknikken skjønner ikke "eksperten" noen ting av. Han har sin egen analyse, hvor han selvsagt framstiller Trump som lite intelligent, ikke på hans eget nivå, som "ekspert" altså:

Trump sier Putin er hans venn, men Russland er ikke USAs venn – og det skjønner simpelthen ikke Trump, ifølge Mjelde.

– Dette er USAs største feiltrinn siden invasjonen av Irak. Jeg kan ikke fatte at republikanerne i Kongressen lar dette skje. De vet jo bedre.

Anonymkode: adeca...a34

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452965-kolossal-tabbe-av-trump/
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Ekspert" fra et bortgjemt kontor? Jeg tror du må sjekke kildene dine litt før du driter deg ut. 

https://nsm.no/kurs-og-konferanser/sikkerhetskonferansen/alle-foredragsholdere/hilmar-mjelde

Hilmar Mjelde er statsviter med doktorgrad i sammenlignende politikk (Universitetet i Bergen 2014).

Hans kompetansefelt er politiske partier, politikk i USA, politikk og media, sivilsamfunn, det ytre høyre og radikalisering, og innvandringsdebatt i media. Han er også aktiv som ekspertkommentator innen amerikansk politikk i media.

MissSaigon skrev (1 minutt siden):

"Ekspert" fra et bortgjemt kontor? Jeg tror du må sjekke kildene dine litt før du driter deg ut. 

https://nsm.no/kurs-og-konferanser/sikkerhetskonferansen/alle-foredragsholdere/hilmar-mjelde

Hilmar Mjelde er statsviter med doktorgrad i sammenlignende politikk (Universitetet i Bergen 2014).

Hans kompetansefelt er politiske partier, politikk i USA, politikk og media, sivilsamfunn, det ytre høyre og radikalisering, og innvandringsdebatt i media. Han er også aktiv som ekspertkommentator innen amerikansk politikk i media.

Trenger du kilder for å mene at Bergen og Norge er et bortgjemt kontor relatert til Ukraina-konflikten?

Jeg tror ikke det er telefonkø når VG ringer for å få en uttalelse, for å si det sånn. Det er nok kraftig ekko i de veggene.

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Igjen får en såkalt ekspert, fra et bortgjemt kontor, på et norsk universitet overskrift i VG. Fordi det passer med VG's agenda. Overskriftene er som alltid med caps lock, og Trump tabber seg ut i følge eksperten, alt er slik det skal være i norsk mediehverdag.

"Eksperten" utmaler hvor forferdelig det er det Trump nå har gjort. Faktum er at dette er et utspill for å vise at USA mener alvor, og for å gi Putin inntrykk av at USA er en nøytral part som ikke logrer for Europa. Det er nemlig en forutsetning for at Putin skal forhandle. Smart av Trump. Putin vil nå tro at Trump er en alliert. Da kan avtaler forhandles. Det vil aldri bli noen avtale om Putin har inntrykk av at USA jobber for Ukraina. Denne forhandlingsteknikken skjønner ikke "eksperten" noen ting av. Han har sin egen analyse, hvor han selvsagt framstiller Trump som lite intelligent, ikke på hans eget nivå, som "ekspert" altså:

Trump sier Putin er hans venn, men Russland er ikke USAs venn – og det skjønner simpelthen ikke Trump, ifølge Mjelde.

– Dette er USAs største feiltrinn siden invasjonen av Irak. Jeg kan ikke fatte at republikanerne i Kongressen lar dette skje. De vet jo bedre.

Men du vet bedre, du vet akkurat hva Trump tenker, du vet aklurat hva Trump sine intensjoner er. For et flaut innlegg hi, helt blottet for nyanser.

Anonymkode: 7dd5a...0bf

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men du vet bedre, du vet akkurat hva Trump tenker, du vet aklurat hva Trump sine intensjoner er. For et flaut innlegg hi, helt blottet for nyanser.

For meg er det opplagt hvilken strategi Trump har. Det er opplagt at han må gi inntrykk av at han tar parti, OGSÅ, for Russland. Det er en forutsetning for at han skal kunne være en megler i en konflikt. At det ikke er åpenbart for en ekspert er direkte pinlig. 

At du ønsker å framstille meg som selvgod skrythals, eller noe i den retningen, er heller ikke overraskende. 

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

For meg er det opplagt hvilken strategi Trump har. Det er opplagt at han må gi inntrykk av at han tar parti, OGSÅ, for Russland. Det er en forutsetning for at han skal kunne være en megler i en konflikt. At det ikke er åpenbart for en ekspert er direkte pinlig. 

At du ønsker å framstille meg som selvgod skrythals, eller noe i den retningen, er heller ikke overraskende. 

Det vat ikke akkurat selvgod skrythals eller noe som helst i den retningen jeg hadde i tankene.

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Du mener faktisk at du skjønner mer enn eksperter på emnet! Det er gøy. 

MissSaigon skrev (5 timer siden):

Du mener faktisk at du skjønner mer enn eksperter på emnet! Det er gøy. 

Jeg føler meg sikker på at det eksperten mener er en kolossal tabbe, ikke er en kolossal tabbe ja.

Jeg tror du burde lære deg å være mer kritisk til kildene dine. Du vet at journalister veldig ofte leter opp eksperter som kan bekrefte det de selv mener? Det er ikke ekspertene som står i kø og ringer til VG for å forklare oss mindre smarte hva som skjer i verden skjønner du. Bare et tips. Det kan du ha god bruk for.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg føler meg sikker på at det eksperten mener er en kolossal tabbe, ikke er en kolossal tabbe ja.

Jeg tror du burde lære deg å være mer kritisk til kildene dine. Du vet at journalister veldig ofte leter opp eksperter som kan bekrefte det de selv mener? Det er ikke ekspertene som står i kø og ringer til VG for å forklare oss mindre smarte hva som skjer i verden skjønner du. Bare et tips. Det kan du ha god bruk for.

Det er faktisk imponerende hvordan du nedvurderer fagfolk. Gjelder det alle forskere og phd, eller kun de som ikke støtter ditt synspunkt. 

Anonymkode: 48dbf...58a

Det hylekoret vi ser i hovedstrømsmediene og blandt europeiske politikere gjør meg rett og slett skremt. Fornuften er død, tror jeg. I hvertfall hos Europas politiske elite. Selv om man ikke nødvendigvis er enig i de manøvreringene som Donald Trump foretar seg, så er de jo på ingen måte uten logikk. Derfor er det veldig ubehagelig å se våre politiske ledere miste hodet så fullstendig. Det er ikke en gang opp som tema, muligheten for at Putin ikke er en gal ekspansjonist, men faktisk reelt bekymret for NATO`s endeløse utvidelse østover. På samme måte som USA ikke aksepterte kjernefysiske våpen på Cuba, og Europa ikke aksepterer at Russland anekterer Ukraina utifra argumentasjonen om at han da bare vil fortsette å ekspandere. Det er jo nettopp det argumentet Putin bruker om hvorfor det går en rød linje ved Ukraina. Men den muligheten er ikke oppe til diskusjon en gang. Jeg tenker det må ligge noe bak Europas motvilje mot å forhandle om fred. Jeg forstår bare ikke hva det er. Forhandlinger er ikke det samme som at man må akseptere de betingelsene som blir tilbudt. Men det er jo ikke en gang interesse for å prøve. Heldigvis ser det nå ut som det blir både mineralavtale (som er den beste sikkerhetsgarantien Ukraina kan få), og fredsforhandlinger, med tanke på hvordan Zelenskyj har uttalt seg i dag.

Anonymkode: a15d2...637

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er faktisk imponerende hvordan du nedvurderer fagfolk. Gjelder det alle forskere og phd, eller kun de som ikke støtter ditt synspunkt. 

Anonymkode: 48dbf...58a

Fagfolk vil alltid være fagfolk. Det er din tolkning at jeg nedvurderer. For du tenker at fagfolk alltid har rett, så det er bare å stille seg bak uten å tenke selv. Der står du trygt, for du kan sitere andre, og behøver ikke argumentere for egne meninger, det har du jo ikke.

I motsetning til deg så klarer jeg å lese nyansene i hva som skrives. Jeg sier ikke amen til alt som står i avisen, uansett hvilken status den som siteres har. Jeg har hatt mye kontakt med fagfolk i mitt liv, og vet utmerket godt at de også kan ta feil, akkurat som alle oss andre. Det betyr ikke at fagfolk ikke vet best, det betyr bare at fagfolk ikke vet ALT. Det må være trist for deg å innse. Det er så trygt å ta feil når du har fagfolk i ryggen. Det fine er jo at når fagfolk tar feil, da tar nye fagfolk over. For fagfolk er jo aldri enige, alle sammen. Det kan være forvirrende for dere som ikke har egne meninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...