Gå til innhold

Er det dyreplageri å ha akvarium?

Anbefalte innlegg

Så på et veterinær-program på TV'n hvor de fjernet en svulst fra en gullfisk.
Personlig syns jeg det var fryktelig rart, det var bare en fisk, og de lever vel ikke så lenge heller.
Jeg valgte derfor å google hvor lenge en gullfisk lever og fant ut følgende:
"Under optimale forhold kan gullfisk leve i over 40 år (verdensrekorden oppgis til 41, 43 eller 45 år), men de fleste «tamme» gullfisk blir bare seks til åtte år gamle fordi eierne holder dem i akvarier som er for små."

Altså, gullfisk lever i gjennomsnitt under 1/4, eller under 25% av sin optimale levealder siden folk har for små akvarier.

Er det dyreplageri å ha akvarium?

Anonymkode: 1be9d...1b5

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Må man bry seg om fisk? Mark? Insekter? Hvor går grensen for hvilke dyr som «teller»? 

Anonymkode: 86876...7bd

Vel, mattilsynet bryr seg om oppdrettslaks som er fisk, altså, fisk regnes som dyr man skal bry deg om.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Vel, mattilsynet bryr seg om oppdrettslaks som er fisk, altså, fisk regnes som dyr man skal bry deg om.

Ja, jeg er ikke imot å bry meg om fisk. Og jeg liker ikke måten oppdrettsnæringen behandler fisken. Det er mer et filosofisk spørsmål, fordi jeg klarer ikke danne meg en skikkelig mening. Jeg hater jo flått og mygg, og blir lettet når de dør. Men hvor bør liksom grensen mellom dyr jeg dreper gledelig og dyr jeg bryr meg om gå? 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg er ikke imot å bry meg om fisk. Og jeg liker ikke måten oppdrettsnæringen behandler fisken. Det er mer et filosofisk spørsmål, fordi jeg klarer ikke danne meg en skikkelig mening. Jeg hater jo flått og mygg, og blir lettet når de dør. Men hvor bør liksom grensen mellom dyr jeg dreper gledelig og dyr jeg bryr meg om gå? 

Hvis man velger å gå til innkjøp av fisk og akvarium burde man jo bry seg? Fordi da har man brukt en del penger, man har interesse, og man velger å holde et dyr i fangenskap. 

Nei, er ikke dyreplageri å ha fisk i akvarium, så lenge akvariet er stort nok og man prøver å etterligne fiskens naturlige miljø. 

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Har du stort nok akvarium går det jo bra, men begrepet "gullfiskbolle" kommer jo fra et sted.

Anonymkode: f2b7a...f85

Det begrepet har jeg ikke hørt (annet enn når folk faktisk snakker om en gullfiskbolle da. Som er en bolle i stedet for akvarium) Hva betyr det?

Anonymkode: 1952b...f81

Jeg synes alt dyrehold der dyret ikke får levd et naturlig liv er dyremishandling. 
Nå vil noen sikkert hevde at ingen dyr lever naturlige liv med mennesker. Jeg mener at hund og katt er blitt så domestisert at det er naturlig for de å leve med mennesker. Det er lettere å gi en hund og en katt livskvalitet sammenlignet med burdyr/akvariedyr. 
Hadde akvarie da jeg vokste opp. Og gullfisken vår hadde tanker og følelser. F.eks. fikk den alltid godbit av pappa da han kom hjem fra jobb, så da ventet den under overflaten inntil stolen hans. Han så når han kom hjem og gjorde seg klar. Den tok gjerne noen piruetter i vannet mens den ventet. Den likte at jeg sang til han, pleide å synge Lofot torsk 😂, da kom den også opp til overflaten og lagde bobler i vannet. 
Når det er sagt, man kan gi de fleste dyr fine liv, men det krever innsats. 
Jeg kjøpte et hamster for noen år siden. Den var så tillitsfull i butikken, prøvde krype inn i hånda mi gjennom glasset så jeg måtte kjøpe den. Orket ikke tanken på at han skulle havne i et knøttlite bur på et barnerom. 
Så kjøpte han og et gigantisk bur som jeg bygde på med rør som ledet ned i et akvarium som jeg skiftet miljø på. Jord, sand, kviser, gress og strå. Han ble nesten fem år, men var trolig blid siste året. 
Dyr skal leve gode liv, selv en liten hamster skal få et liv med mening. 

Anonymkode: e7b0a...b87

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Må man bry seg om fisk? Mark? Insekter? Hvor går grensen for hvilke dyr som «teller»? 

Når man tar til seg et dyr så har man et ansvar. 
Jeg har respekt for alt liv. Fluer inne dreper jeg jo, men jeg er oppdratt til å respektere dyr og natur. Det betyr at alle selvsagt er viktig. 
Visste du at uten marken feks ville jorda vært langt mindre fruktbar, marken sørger for at jorda ikke blir så kompakt at det ikke kan vokse noe i den. 
Synes det er rart å måtte sette en grense for å være ydmyk for at levende vesener trenger respekt. 

Anonymkode: e7b0a...b87

En gullfisk er for det første en kaldtvannsfisk og den vokser og blir opptil 40 cm lang.

Når folk (og det er maaaaaaange av de) kjøper en liten bolle/akvarium og setter det opp i en varm stue så lider gullfisken.  Jeg jobber i dyrebutikk og hører om dette hver eneste uke. Heldigvis er gullfiskboller forbudt nå og mange kjeder har sluttet  å ha gullfisk i butikken.

Når jeg forteller kundene mine om dette, altså at gullfisk er kaldtvannsfisk og at de blir 40 cm lang og at de på ingen måte bør bo i akvarium, så er det typiske svaret "Jamen, MIN fisk har levd i mange år sånn, den har det helt fint, spiser og koser seg."

Da svarer jeg at både du og jeg hadde overlevd i fengsel også i åresvis, vi hadde også spist og sett tilsynelatende grei ut, men det betyr ikke at vi hadde trivest så bra fordiom.

Grunnen til at gullfisk dør rundt 8 års alderen er fordi da har innvollene deres vokst seg for store for kroppen. Altså, i dårlige forhold så vokser den ytre delen av kroppen og skjelettet til fisken for tregt i forhold til innvollene, så den lider en grusom og sakte død.

Å ha fisk i akvarium er i utgangspunktet ikke dyreplageri ,men når en skaffer seg et akvarium så må en lese seg opp. Det er enormt mye å sette seg inn i når det gjelder vannverdier til de ulike fiskene og hvilke fisk som kan bo sammen. De fleste tror at så lenge en fisk ikke klarer å spise en annen så passer de fint sammen i samme akvarium. Det er mye mer komplisert en som så.

Og igjen- selv om de overlever betyr ikke det at de har det bra. (dette gjelder for så vidt alle levende vesener)

*Nøtta* skrev (30 minutter siden):

En gullfisk er for det første en kaldtvannsfisk og den vokser og blir opptil 40 cm lang.

Når folk (og det er maaaaaaange av de) kjøper en liten bolle/akvarium og setter det opp i en varm stue så lider gullfisken.  Jeg jobber i dyrebutikk og hører om dette hver eneste uke. Heldigvis er gullfiskboller forbudt nå og mange kjeder har sluttet  å ha gullfisk i butikken.

Når jeg forteller kundene mine om dette, altså at gullfisk er kaldtvannsfisk og at de blir 40 cm lang og at de på ingen måte bør bo i akvarium, så er det typiske svaret "Jamen, MIN fisk har levd i mange år sånn, den har det helt fint, spiser og koser seg."

Da svarer jeg at både du og jeg hadde overlevd i fengsel også i åresvis, vi hadde også spist og sett tilsynelatende grei ut, men det betyr ikke at vi hadde trivest så bra fordiom.

Grunnen til at gullfisk dør rundt 8 års alderen er fordi da har innvollene deres vokst seg for store for kroppen. Altså, i dårlige forhold så vokser den ytre delen av kroppen og skjelettet til fisken for tregt i forhold til innvollene, så den lider en grusom og sakte død.

Å ha fisk i akvarium er i utgangspunktet ikke dyreplageri ,men når en skaffer seg et akvarium så må en lese seg opp. Det er enormt mye å sette seg inn i når det gjelder vannverdier til de ulike fiskene og hvilke fisk som kan bo sammen. De fleste tror at så lenge en fisk ikke klarer å spise en annen så passer de fint sammen i samme akvarium. Det er mye mer komplisert en som så.

Og igjen- selv om de overlever betyr ikke det at de har det bra. (dette gjelder for så vidt alle levende vesener)

Tusen takk for forklaringen.

Veldig interessant. Nå fikk jeg brått lyst til å kjøpe meg at hus med et enormt akvarium, ha kaldt vann i og vokse frem en 40 cm gullfisk 😀 Det hadde vært utrolig gøy

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Veldig interessant. Nå fikk jeg brått lyst til å kjøpe meg at hus med et enormt akvarium, ha kaldt vann i og vokse frem en 40 cm gullfisk 😀 Det hadde vært utrolig gøy

Masse lykke til  med det. :D :D 

Anonymkode: e3736...d9a

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Du kan bare lage en hagedam.

Så lenge dammen er stor nok til å ikke bunnfryse om vinteren trives gullfisken utmerket ute her i Norge. 

Anonymkode: 4ed3e...a87

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Jeg personlig klarer ikke smådyr som mus, lemen, hamster osv, men jeg bryr meg om dem i den grad at jeg aldri plager dyr, uansett. Jeg unngår helst å drepe fluer og veps også, jager dem heller ut enn å kline dem i vinduskarmen. 

Alle dyr som lever i fangenskap lider jo i større og mindre grad, alt fra fisker i en tank til kyr på bås som aldri ser dagslys og som får kalven fjernet umiddelbart etter fødsel for at vi skal få melk. Jeg får ikke redde verden, men jeg kan forsøke å handle frittgående dyr i den grad man kan det. 

Endret av MissSaigon

Så lenge de har stort nok akvarium og godt nok klima så er det jo topp å ha fisker. En del dyr er ikke skapt til å leve fritt. Jeg har hund, og vet ikke om noen plass i verden der hunder går fritt og overlever i naturen. Heller ikke gårdsdyr 

Anonymkode: fa679...8e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...