Gå til innhold

Galskap å koste på mye på huset?

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å bygge på litt på huset siden vi snart har 3 ungdommer som krever plass. To deler rom nå og vi har bare ett bad, og ett ekstra WC rom. 

Da får alle hver sine litt større rom og de får et nytt bad på deling. Det kommer til å koste over 1 million, er det galskap? Huset er i dag verdt ca 6 millioner og vi har bare 1 million i lån, så ender opp med 2,3 el noe i lån etter dette evt.

Det føles som mye penger, men de kan jo ikke dele rom snart lenger heller, og det er allerede kø på badet.

Anonymkode: 9bcc1...e0c

Fortsetter under...

Jeg tenker ikke det er galskap, dere trenger plassen og dere har god sikkerhet i huset allerede, og den vil fortsatt være god selv om dere øker lånet.

Men det kommer jo også litt an på hvordan boligmarkedet er der dere bor. Selv om en utbygging vil øke verdien på huset, så er det ikke sikkert at markedet er villig til å betale det.

Jeg bor i Oslo, her ville det ha lønt seg. Men jeg har familie på et lite sted i Nord-Norge, og da de bygde ut for noen år siden tenkte de seg veldig godt om hvorvidt de var helt sikre på om de kom til å bli boende. For hvis ikke ville det være vanskelig å få solgt til den prisen de måtte ha for at det skulle lønne seg. 

Anonymkode: 92923...423

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

2,3 millioner i lån er ikke mye altså. Selvsagt ikke galskap da å tilpasse huset til familiesituasjonen. Jeg hadde uten tvil bygget ut i deres situasjon.

Anonymkode: 5874e...118

Nei, det er ikke mye samlet lån, men vi har lave inntekter da. Og vi bygger da på for ca 20 % av hele husets verdi. Føles bare så enormt mye ut. 

Vi greier lånet, men det blir nok bare akkurat med penger hver mnd.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det var et veldig billig påbygg, ville gått for det

Anonymkode: 3f20c...663

Helt uavhengig av betalingsevne liksom? Prisen på tilbygget er din eneste avgjørende faktor?

Anonymkode: 9f94b...f50

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Helt uavhengig av betalingsevne liksom? Prisen på tilbygget er din eneste avgjørende faktor?

Nei, virker som de har god kontroll på økonomien. Virker bare som det å bygge på et hus er mye dyrere per kvm enn å bygge et hus.

Anonymkode: 3f20c...663

Helt umulig for en haug med fremmede å si om dette er galskap for dere eller ikke. Dere må jo se på inntektene deres, livene deres, forbruket deres og ønskene deres. Men på et helt generelt nivå, er ikke gjeldsgraden særlig høy. 

Anonymkode: eb6ad...6a6

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Vi vurderer å bygge på litt på huset siden vi snart har 3 ungdommer som krever plass. To deler rom nå og vi har bare ett bad, og ett ekstra WC rom. 

Da får alle hver sine litt større rom og de får et nytt bad på deling. Det kommer til å koste over 1 million, er det galskap? Huset er i dag verdt ca 6 millioner og vi har bare 1 million i lån, så ender opp med 2,3 el noe i lån etter dette evt.

Det føles som mye penger, men de kan jo ikke dele rom snart lenger heller, og det er allerede kø på badet.

Det høres veldig billig ut! Hvis det seriøst er totalprisen for så omfattende jobb, hadde jeg ikke nølt et sekund. 

Anonymkode: 815a0...ce5

Det eneste fornuftige å gjøre er å snakke med noen i banken som har oversikt over deres økonomi og hva dere vil tåle av eventuell økt rente, økt inflasjon, arbeidsledighet osv. Vi lever tross alt i en urolig tid.

Hvis dere har lave inntekter nå og klarer dere akkurat hver måned så er det merkelig med de som sier «det var billig, bare gå for det!». Men det forklarer kanskje hvorfor så mange nordmenn sliter så fort det blir en endring i økonomien, de skjønner ikke at man ikke bare kan se på prisen man må betale for noe, men se på totalen (inntekter, risiko osv). Dette kan en økonom i banken hjelpe dere med.

Annonse

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Det eneste fornuftige å gjøre er å snakke med noen i banken som har oversikt over deres økonomi og hva dere vil tåle av eventuell økt rente, økt inflasjon, arbeidsledighet osv. Vi lever tross alt i en urolig tid.

Hvis dere har lave inntekter nå og klarer dere akkurat hver måned så er det merkelig med de som sier «det var billig, bare gå for det!». Men det forklarer kanskje hvorfor så mange nordmenn sliter så fort det blir en endring i økonomien, de skjønner ikke at man ikke bare kan se på prisen man må betale for noe, men se på totalen (inntekter, risiko osv). Dette kan en økonom i banken hjelpe dere med.

Vi har snakket med banken og finansiering får vi. Nå har vi litt ekstra hver mnd, blir litt mindre med mer lån,men det går fint. Men man kan jo tenke at pengene kunne vært "gjemt" til noe annet. Bad og kjøkken skulle vært oppgradert, kun estetisk viktig, og plutselig må man ha ny bil og da blir det jo vanskeligere å få til dette. Men barna trenger jo plass nå... 

Samtidig så tenker jeg at andre lever på små plasser og kanskje heller bruke penger på noe annet senere, vet ikke. Mannen er klar for å kjøre på han. Men han tenker ikke så langsiktig ofte.

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Vi har snakket med banken og finansiering får vi. Nå har vi litt ekstra hver mnd, blir litt mindre med mer lån,men det går fint. Men man kan jo tenke at pengene kunne vært "gjemt" til noe annet. Bad og kjøkken skulle vært oppgradert, kun estetisk viktig, og plutselig må man ha ny bil og da blir det jo vanskeligere å få til dette. Men barna trenger jo plass nå... 

Samtidig så tenker jeg at andre lever på små plasser og kanskje heller bruke penger på noe annet senere, vet ikke. Mannen er klar for å kjøre på han. Men han tenker ikke så langsiktig ofte.

Det koster å flytte også, og finnes det billigere bolig med plass til 3 ungdommer i nærmiljøet deres? Klart de klarer å dele rom, men dere går en alder i møte nå hvor privatliv settes høyt. Det er en god investering å ha plass nok til at ungdommene trives med å få besøk hjem, heller enn å alltid farte rundt på besøk til andre. For meg ville dette veid tyngre enn et oppgradert kjøkken akkurat disse årene her.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis dere får finansiering så vurderer banken det dithen at dere har økonomi til det. Jeg ville absolutt prioritert mer plass fremfor oppgraderinger av kun estetisk art.

Hvis dere vet nøyaktig hva lånekostnadene totalt blir med en million ekstra i lån, kunne dere satt av det dere må betale ekstra i noen måneder bare for å føle på hvordan økonomien blir?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...