Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen forrige uke og skulle bare ha en sjekk og blodtrykket var veldig veldig høyt. Det er utrolig mye stress på jobb og daglig leder er sykmeldt ergo utrolig mye mer for meg å gjøre og mer ansvar. Det er endel på hjemmebane som stresser meg, men jeg kan ikke forstå at dette skal gi høyt blodtrykk? Kan jobben påvirke så mye? Og hvordan skal jeg fikse dette?? 

Anonymkode: 9b824...e84

Skrevet

Trening, særlig turer utendørs, mye frukt og grønt. Teknikker for å slappe av. Blodtrykksmedisiner bør du også forsøke.  

Anonymkode: 2c179...bf4

Skrevet

Stress påvirker blodtrykket noe, men er det veldig høyt er det mer en medisinsk greie enn noe du kan fikse med livsstil.

Mannen min fikk også plutselig høyt blodtrykk og var helt sikker på at han kunne fikse det med livsstil, men det var egentlig ikke så mye han kunne gjøre. Han var hos legen og målte to ganger, og fikk døgnregistrering, prøvde å spise sunt, trente osv, men det var rett og slett for høyt.

Så han måtte på medisiner.

Du kan lese om det på Helsenorge, noen ting kan du endre når det kommer til livsstil, men stress er ikke hovedproblemet.

https://www.helsenorge.no/sykdom/hjerte-og-kar/hoyt-blodtrykk/

Anonymkode: a1420...745

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Var hos legen forrige uke og skulle bare ha en sjekk og blodtrykket var veldig veldig høyt. Det er utrolig mye stress på jobb og daglig leder er sykmeldt ergo utrolig mye mer for meg å gjøre og mer ansvar. Det er endel på hjemmebane som stresser meg, men jeg kan ikke forstå at dette skal gi høyt blodtrykk? Kan jobben påvirke så mye? Og hvordan skal jeg fikse dette?? 

Hvor gammel er du og hvor høyt var det?

Anonymkode: 3dc0a...ded

Skrevet

Sa ikke legen noe om hva du skal gjøre? Ei pulsklokke kan hjelpe deg å se når du blir mest stresset. Dropp salt i maten og gå ned i vekt hvis du klarer. Fikk du ikke tilbud om medisin. ? 

Anonymkode: 76fef...531

Skrevet

Redusere stress, droppe salt og kaffe.

Anonymkode: cdbbc...77e

Skrevet

Ja, stress påvirker blodtrykket ditt. Likevel kan det neppe ha vært voldsomt høyt hvis ikke legen har sagt noe om hva du bør gjøre, gitt deg medisiner eller anbefalt sykemelding? 

Uansett så er det viktig å se på fire faktorer: 

1. Kosthold. Mye salt, fett, rødt kjøtt, sukker og lakris ol. vil kunne bidra til høyere blodtrykk. Ren mat, og spesielt salat, grønnsaker og sitrusfrukter er gunstig, og fett fra olivenolje, avokado ol. Se om det er noen endringer du kan gjøre her. Å legge om hele kostholdet dersom dette er dårlig kan bli voldsomt, men selv små grep kan utgjøre en forskjell. 

2. Stressreduksjon i hverdagen. Prøv å logge dagene dine i noen dager for å få skikkelig oversikt, og se om det er noe det er mulig å endre på slik at belastningen blir redusert. Kan noe delegeres bort? Flyttes på slik at det også blir roligere stunder? Hvilke ting er spesielt triggende for deg, og er det noe her du kan endre på? Hvis du for eksempel opplever økt puls når det plinger inn en ny mail, så kanskje du kan slå av varslingen og heller ha bestemte tider du gjennomgår innboksen på.

3. Fysisk aktivitet. Uansett om man liker eller misliker det, så er det nå en gang slik at det gang på gang viser at fysisk aktivitet er viktig for oss, inkludert rundt å regulere blodtrykket. Hvis du ikke allerede driver på med noe, bør du starte, men prøv å finne noe du faktisk liker, eller i hvert fall ikke direkte misliker. Det trenger heller ikke å være mye eller veldig krevende. Selv en tur på 10-15 minutter i skogen, eller gå trappene i stedet for å ta heis vil hjelpe. 

4. Mental aktivitet. Med alt det digitale, sosiale medier, jobb, unger osv er hjernen i høygir og utsatt for enorme mengder inntrykk i ett kjør. Det er rett og slett ikke sunt, og er definitivt noe som er med på å gi økt stress og økt blodtrykk. Gi derfor hjernen din fri i løpet av dagen. Dette må du rett og slett ta deg tid til hvis du mener at du ikke har tid. Om det er for eksempel 2 x 10 minutter i løpet av arbeidsdagen, til og/eller fra jobb, før eller etter jobb, men gi hjernen din pause. Ingen telefon, ingen tv, ikke en bok, en samtale, musikk eller noe, bare det som er rundt deg. Gjerne en tur ut i naturen der du kun tar inn lyder, lukter og syn derfra, eller bare setter deg på en noenlunde rolig plass på jobb eller hjemme og ser ut vinduet eller lukker øynene. Du må ikke meditere el., men bare la tankene få flyte fritt, la hjernen få ro fra alle inntrykk og bearbeide det.

Anonymkode: 5823d...eb9

Skrevet

Jeg skal tilbake på døgnmåling om en uke. Hun ville dobbeltsjekke før videre steg tas. Blodtrykket var 190/140 alle gangene hun målte det. Jeg må ned i vekt men er ikke tykk tykk. Utover det er det jobben som stresser mest men samtidig elsker jeg jobben så ønsker ikke å være vekke. 
HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skal tilbake på døgnmåling om en uke. Hun ville dobbeltsjekke før videre steg tas. Blodtrykket var 190/140 alle gangene hun målte det. Jeg må ned i vekt men er ikke tykk tykk. Utover det er det jobben som stresser mest men samtidig elsker jeg jobben så ønsker ikke å være vekke. 
HI

Hvor gammel er du da?

Det er vel vanlig at blodtrykket blir høyere med alderen?

Jeg er 50 år og er 10-15 kg for tung, og blodtrykket mitt er normalt nå. Men jeg har alltid hatt veldig lavt blodtrykk.

Hadde mitt blodtrykk vært normalt tidligere i livet ville det jo vært for høyt nå....

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hvor gammel er du da?

Det er vel vanlig at blodtrykket blir høyere med alderen?

Jeg er 50 år og er 10-15 kg for tung, og blodtrykket mitt er normalt nå. Men jeg har alltid hatt veldig lavt blodtrykk.

Hadde mitt blodtrykk vært normalt tidligere i livet ville det jo vært for høyt nå....

Jeg er 50 men hun målte det mange ganger fordi hun mente dette var alt for høyt - sikkert uavhengig av alder eller noe. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er 50 men hun målte det mange ganger fordi hun mente dette var alt for høyt - sikkert uavhengig av alder eller noe. 

190/140 er MEGET høyt, og handler ikke om stress. Er ingenting du kan få gjort med dette, dra bare og få målt det ordentlig, og avvent instruksjoner. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

HI

Ja, det var høyt. Hr du noen plager av det`?

Anonymkode: f179a...c9f

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

190/140 er MEGET høyt, og handler ikke om stress. Er ingenting du kan få gjort med dette, dra bare og få målt det ordentlig, og avvent instruksjoner. 

Kan du huske feil?

Jeg tror nemlig du ville blitt innlagt på dagen med 190/140.

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

HI

Wow, ville hun virkelig vente en uke og sjekke med døgnregistrerimg før hun behandlet så høyt blodtrykk?

https://www.helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/blodtrykksmaling/

Screenshot_20250302_113810_Chrome.jpg

Skrevet

Du burde blitt innlagt. Det er farlig høyt. Alvorlig! Det kan ikke stemme at du gikk fra legen uten noen råd og oppfølging 

Anonymkode: 50a23...960

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Wow, ville hun virkelig vente en uke og sjekke med døgnregistrerimg før hun behandlet så høyt blodtrykk?

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Du burde blitt innlagt. Det er farlig høyt. Alvorlig! Det kan ikke stemme at du gikk fra legen uten noen råd og oppfølging 

Anonymkode: 50a23...960

Ikke alltid det er lett å måle, og hun så vel an pasienten sin. Har hun ingen spesielle symptomer, som hodepine eller synsforstyrrelser eller kvalme, er det fullt mulig at legen tenker målingen ble feil. 

Skrevet

Jeg fikk målt veldig høyt hos legen, men med døgnmåling var jeg godt innafor normalen. 

Tror jeg bare kaver meg opp når jeg måler hos legen. 

Døgnmåling gir nok et riktigere bilde. 

Anonymkode: 6a917...980

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg fikk målt veldig høyt hos legen, men med døgnmåling var jeg godt innafor normalen. 

Tror jeg bare kaver meg opp når jeg måler hos legen. 

Døgnmåling gir nok et riktigere bilde. 

Anonymkode: 6a917...980

Jeg nålte og høyt hos legen, ikke så høyt som hi riktig nok. Men hadde ideelt blodtrykk ved 24-timers måling. Kontorblodtrykk kalte legen det, sa det var helt normalt å får høyere målinger hos legen.

Anonymkode: f179a...c9f

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

HI

Sikker på det ikke var 140/90?

Anonymkode: 37b43...f45

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Sikker på det ikke var 140/90?

Anonymkode: 37b43...f45

Nei. Fikk det nedskrevet.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...