Gå til innhold

Sent å starte på master?

Anbefalte innlegg

Jeg er over 55, men det er bare noen få år siden jeg tok bachelor. Jeg har veldig lyst til å ta en master også, men da vil jeg være 60 før jeg er ferdig. Det vil koste franske mye, omtrent 180.000 ser det ut til. Jeg må ta det på deltid i tillegg til full jobb, så økonomisk vil det nok ikke lønne seg selv om jeg jobber til jeg er 70.

Er det idioti?

Anonymkode: cd629...a7a

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452894-sent-%C3%A5-starte-p%C3%A5-master/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var da voldsomt dyrt. Er det privat? 

Hvis det er av økonomiske motiver, så synes jeg kanskje at det ikke er så stor vits i, men det er jo selvfølgelig alltid bra med økt kunnskap og kompetanse. Altså ville jeg gjort det dersom du ønsker det for deg selv også, ikke bare for å tjene mer penger. 

Ellers går det an å ta det fortere også, med mindre det er mye obligatorisk oppmøte. Jeg tok min mastergrad på normert tid ved siden av full jobb og med fire barn, men da var det innenfor et felt jeg er veldig interessert i slik at det gikk veldig greit. 

Anonymkode: e65c8...fa7

Det er mulig å gjøre det raskere, mannen min tok det på to år ved siden av 100% jobb, og skolebarn. Han måtte pendle en uke ca i mnd, og hadde da hjemmekontor - dvs jobben med seg den uka han var borte. Sjekk om din arbeidsgiver kan være fleksibel, at du kan jobbe kveldstid utenom obligatorisk studietid, så trenger det ikke være så ille økonomisk.

Anonymkode: b969f...ab7

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det var da voldsomt dyrt. Er det privat? 

Hvis det er av økonomiske motiver, så synes jeg kanskje at det ikke er så stor vits i, men det er jo selvfølgelig alltid bra med økt kunnskap og kompetanse. Altså ville jeg gjort det dersom du ønsker det for deg selv også, ikke bare for å tjene mer penger. 

Ellers går det an å ta det fortere også, med mindre det er mye obligatorisk oppmøte. Jeg tok min mastergrad på normert tid ved siden av full jobb og med fire barn, men da var det innenfor et felt jeg er veldig interessert i slik at det gikk veldig greit. 

Anonymkode: e65c8...fa7

Det er ikke privat men det koster mye å ta utdanning som etterutdanning. Undervisning på nett eller kveld koster ofte minst 2000 kr per studiepoeng. Jeg har pengene, men det er jo mye annet morsomt man kan gjøre med 180000.

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er over 55, men det er bare noen få år siden jeg tok bachelor. Jeg har veldig lyst til å ta en master også, men da vil jeg være 60 før jeg er ferdig. Det vil koste franske mye, omtrent 180.000 ser det ut til. Jeg må ta det på deltid i tillegg til full jobb, så økonomisk vil det nok ikke lønne seg selv om jeg jobber til jeg er 70.

Er det idioti?

Hvorfor koster det så mye når du går i full jobb? Du vil komme bedre ut som pensjonist med høyere lønn. Uansett økonomi- har du lyst så gå for det

Anonymkode: 6dd22...20f

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er mulig å gjøre det raskere, mannen min tok det på to år ved siden av 100% jobb, og skolebarn. Han måtte pendle en uke ca i mnd, og hadde da hjemmekontor - dvs jobben med seg den uka han var borte. Sjekk om din arbeidsgiver kan være fleksibel, at du kan jobbe kveldstid utenom obligatorisk studietid, så trenger det ikke være så ille økonomisk.

Anonymkode: b969f...ab7

Kanskje det er mulig, men jeg tror egentlig ikke det.

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Det er ikke privat men det koster mye å ta utdanning som etterutdanning. Undervisning på nett eller kveld koster ofte minst 2000 kr per studiepoeng. Jeg har pengene, men det er jo mye annet morsomt man kan gjøre med 180000.

Det er fullt mulig å ta en master på deltid uten å gå via et dyrt videreutdanningsløp. Disse er gjerne basert på at arbeidsgiver betaler. 

Jeg har tett master selv om jeg har et hovedfag fra før. Betalte kun semesteravgift og bøker.

Anonymkode: 4de87...341

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Kanskje det er mulig, men jeg tror egentlig ikke det.

En venn av oss tok jusstudiet som er 5 åring masterprogram på 2,5 år. 
Dette ved siden av jobb. Han er ekstremt smart og dedikert. 

Anonymkode: 6dd22...20f

Hvis jeg var deg ville jeg undersøkt mulighetene for å redusere kostnaden.  Jeg tok selv en master på UiB som var en "vanlig master" og dermed ikke kostet mer enn semesteravgiftene og bøker.  Jeg tok en toårig master over fire år, og arbeidsgivers bidrag var at jeg fikk avspasere for å delta på forelesinger (kontor nær Universitetet).  

Jeg har også tatt fag på både UiB og NTNU som arbeidsgiver har betalt for.  

Jeg elsker å studere, så motivasjonen for meg har vært å lære noe nytt.  Hvis motivasjonen din hovedsakelig er økonomi så er det kanskje bortkastet energi? 

Anonymkode: d8750...bb5

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...