Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Slik ståa er nå så er det USA som leder fredsforhandlingene mellom Ukraina og Russland, det er jo ingen andre som vil gjøre det. Tidligere var tanken at Russland skulle presses militært til å gi fra seg områdene de har okkupert. Nå ser det ut til at Ukraina må gi fra seg områdene som Russland har okkupert. Uten å få noe igjen for det. Eller, det er ikke helt sant, i bytte får de ikke lov til å gå med i NATO og garantert ikke lov søke om å få gå med i EU på i hvert fall 15-20 år frem i tid, om noensinne.

Anonymkode: 18c32...a91

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Slik ståa er nå så er det USA som leder fredsforhandlingene mellom Ukraina og Russland, det er jo ingen andre som vil gjøre det. Tidligere var tanken at Russland skulle presses militært til å gi fra seg områdene de har okkupert. Nå ser det ut til at Ukraina må gi fra seg områdene som Russland har okkupert. Uten å få noe igjen for det. Eller, det er ikke helt sant, i bytte får de ikke lov til å gå med i NATO og garantert ikke lov søke om å få gå med i EU på i hvert fall 15-20 år frem i tid, om noensinne.

Men hva tenker du egentlig er alternativet? Fortsette en krig der ingen, hverken Europa eller USA, er villige til (og heldigvis for det) å bidra med det som egentlig trengs for at Ukraina skal vinne militært. Altså soldater. Det kommer ikke til å skje. Zelenskyj fikk en realitetsorientering på det møtet, som europeiske ledere burde ha gitt ham for lenge siden. 

Anonymkode: 468c4...c23

Det som er skummelt nå i dagene i ettertid, er hvor uforbeholdent europeiske ledere støtter Zelenskyj. Unntatt Marc Rutte da, natos leder. Han ba jo Zelenskyj be om unnskyldning. 
Eller blir jeg manipulert av den norske presse…?

Anonymkode: 352d7...b7b

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Enig i mye av det du skriver, men hvis du har sett hele samtalen fra start, så ser man jo at Trump takler mange stikk og lite diplomatiske kommentarer fra Zelenskyj før det går over styr. Det er kun helt på slutten etter at Zelenskyj ,temmelig uklokt, begynner å belære Trump om hvor fåfengt det er av Trump å tro han kommer noen vei i sitt forsøk på å megle frem fred. For åpen scene.Man snakker ikke ned den amerikanske presidenten på en slik måte uten å måtte forvente bråk. Biden sa forøvrig også til Zelenskyj, at han burde vise litt takknemmelighet for all støtten som Ukraina mottok. 

Ja, den siste delen fremstår det som plutselig klikk, men en ser gjennom hele at det tirrer en stund før det går dit. 

Kanskje mest overraskende er at så mange ble overrasket og sjokkert. Nå har det i mange år vært nærmest konsensus at han er en narsissist, så blir man overrasket over at han faktisk opptrer i samsvar med det. Altså 🤷🏼‍♀️ Er det en ting vi har fått bekreftet er det at Trump gjør som Trumf vil. 

Anonymkode: f891f...2ff

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det som er skummelt nå i dagene i ettertid, er hvor uforbeholdent europeiske ledere støtter Zelenskyj. Unntatt Marc Rutte da, natos leder. Han ba jo Zelenskyj be om unnskyldning. 

Enig. Det er et hylekor blandt de fleste europeiske ledere. Og det til tross for at de nødvendigvis må vite at Ukraina ikke kan vinne denne krigen. Det var sterkt behov for en realitetsorientering. Det burde Europeiske ledere selv gitt Zelenskyj for lenge siden. Selv om innpakningen sikkert kunne ha vært litt "penere", var det ikke noe mindre sant det som Trump sa av den grunn. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Enig. Det er et hylekor blandt de fleste europeiske ledere. Og det til tross for at de nødvendigvis må vite at Ukraina ikke kan vinne denne krigen. Det var sterkt behov for en realitetsorientering. Det burde Europeiske ledere selv gitt Zelenskyj for lenge siden. Selv om innpakningen sikkert kunne ha vært litt "penere", var det ikke noe mindre sant det som Trump sa av den grunn. 

For du vet så mye bedre enn de europeiske lederene gjør.....

Anonymkode: 742e0...e06

Annonse

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ja, den siste delen fremstår det som plutselig klikk, men en ser gjennom hele at det tirrer en stund før det går dit. 

Kanskje mest overraskende er at så mange ble overrasket og sjokkert. Nå har det i mange år vært nærmest konsensus at han er en narsissist, så blir man overrasket over at han faktisk opptrer i samsvar med det. Altså 🤷🏼‍♀️ Er det en ting vi har fått bekreftet er det at Trump gjør som Trumf vil. 

Anonymkode: f891f...2ff

Jeg tror USA ønsker en erstatning for Zelenskyj, og det får de kanskje nå etter svært lite profesjonell opptreden også fra den Ukrainske presidentens side. Så det kan godt hende Trump/Vance bare ventet på sjansen til å vise at det ikke vil være mulig å fremforhandle fred med Zelenskyj som president.

Det du sier er at du ikke vet bedre enn Trump, på grunn av hans stilling som er høyere enn noen europeisk leder. Altså kan du ikke kritisere Trump for en fjert. Ikke for at jeg har noe mot at du gjør det, men basert på din egen påstand så kan du ikke det. "For du vet så mye bedre enn det USAs lederene gjør......"

Men europeiske ledere vet jo også dette. Det er derfor heller ikke Europa vil gi noen form for sikkerhetsgaranti til Ukraina. Overhode! Den økonomiske støtten økes kanskje, men det hjelper ikke. Ukraina mangler mannskap. Og det får de ikke. Heller ikke fra Europa. Eneste forskjellen er at USA sier det som det er.

Det du sier er at du ikke vet bedre enn Trump, på grunn av hans stilling som er høyere enn noen europeisk leder. Altså kan du ikke kritisere Trump for en fjert. Ikke for at jeg har noe mot at du gjør det, men basert på din egen påstand så kan du ikke det. "For du vet så mye bedre enn det USAs lederene gjør......"

Haha. Spot on:)

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror USA ønsker en erstatning for Zelenskyj, og det får de kanskje nå etter svært lite profesjonell opptreden også fra den Ukrainske presidentens side. Så det kan godt hende Trump/Vance bare ventet på sjansen til å vise at det ikke vil være mulig å fremforhandle fred med Zelenskyj som president.

Selvfølgelig så vil Trump bli kvitt han, Zelenskyj gir motstand og bøyter ikke så lett av. Men Trump kan ikke styre Ukraina sitt styre, sånn som han styrer sitt eget, ved å sparke alle som ytrer kritikk mot ideene hans. Ukraina har ikke lov til å velge ny president, så lenge landet er i krig. Så hva Trump vil, betyr ikke så mye.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ehh nei.

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Selvfølgelig så vil Trump bli kvitt han, Zelenskyj gir motstand og bøyter ikke så lett av. Men Trump kan ikke styre Ukraina sitt styre, sånn som han styrer sitt eget, ved å sparke alle som ytrer kritikk mot ideene hans. Ukraina har ikke lov til å velge ny president, så lenge landet er i krig. Så hva Trump vil, betyr ikke så mye.

Nei, men USA fryser støtten til Ukraina. Det ønsker nok ikke å fortsatt gi støtte til en krig som mangler en klar strategi. Så skjønner kanskje Ukraina selv til slutt, at de bør finne en ny leder som ikke er "hell-bent" på å kjøre landet ytterligere i grøfta. Ukraina mister jo en hel generasjon unge menn, i en krig de ikke kan vinne. Hvor er logikken?

Annonse

Nei, men USA fryser støtten til Ukraina. Det ønsker nok ikke å fortsatt gi støtte til en krig som mangler en klar strategi. Så skjønner kanskje Ukraina selv til slutt, at de bør finne en ny leder som ikke er "hell-bent" på å kjøre landet ytterligere i grøfta. Ukraina mister jo en hel generasjon unge menn, i en krig de ikke kan vinne. Hvor er logikken?

Jeg skjønner det ikke. Hvis det var Norge som var angrepet av et annet land, vi hadde kjempet og kjempet, men likevel tapte land, ingen ville hjelpe oss med soldater, og nær sagt en hel generasjon ungdom var drept, ville jeg tenkt at vi burde ha overgitt oss. Bare blitt en del av det angripende landet. Hvordan kan det bli verre enn at en hel generasjon er tapt? 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner det ikke. Hvis det var Norge som var angrepet av et annet land, vi hadde kjempet og kjempet, men likevel tapte land, ingen ville hjelpe oss med soldater, og nær sagt en hel generasjon ungdom var drept, ville jeg tenkt at vi burde ha overgitt oss. Bare blitt en del av det angripende landet. Hvordan kan det bli verre enn at en hel generasjon er tapt? 

Og jeg ville i hvert fall ikke risikert en verdenskrig.

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Nåvel.

Macron er i gang med å rasle med atomvåpen, så regner man med at da følger Storbritannia og Tyskland etter. Og skal de få til noe overfor Russland, så har de mer enn nok med internt samarbeid og konsolidere sine egne styrker, om ikke de skal skifte ut Zelenskyy midt oppi det hele.

Om ikke dette er å adlyde Trump, så vet ikke jeg. De kan komme til å beholde Zelenskyy ene og alene for å beholde noen slags europeisk ære. Det skal de få lov til av meg om de setter Putin på plass uten noe mer om og men.

Anonymkode: 27166...960

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nåvel.

Macron er i gang med å rasle med atomvåpen, så regner man med at da følger Storbritannia og Tyskland etter. Og skal de få til noe overfor Russland, så har de mer enn nok med internt samarbeid og konsolidere sine egne styrker, om ikke de skal skifte ut Zelenskyy midt oppi det hele.

Om ikke dette er å adlyde Trump, så vet ikke jeg. De kan komme til å beholde Zelenskyy ene og alene for å beholde noen slags europeisk ære. Det skal de få lov til av meg om de setter Putin på plass uten noe mer om og men.

Jeg skjønte ikke hva du mente med dette. 
Jeg syns Zelenskyj er i ferd med å kreve og risikere for mye. Verden risikerer atomkrig her for noen kvadratkilometer med land og litt ære. Alle er enige om at Putin er aggressoren her, men hva får man gjort da? Vil han ha Ukraina, tar han Ukraina, og det er faktisk ingenting vi får gjort. 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Men Ukraina er ikke Norge. Jeg er ikke villig, rent personlig, til å krige for Ukraina. Men jeg er veillig til å krige for Norge, og andre vesteuropeiske land/NATO-land. Ingen andre i Europa er heller villige til å krige for Ukraina. Så i stedet for å føre en krig Ukraina ikke kan vinne, bør de heller prøve å få til en diplomatisk løsning. Det er uredelig av Europeiske ledere å ikke realitetsorientere Zelenskyj på dette. 

Men Ukraina er ikke Norge. Jeg er ikke villig, rent personlig, til å krige for Ukraina. Men jeg er veillig til å krige for Norge, og andre vesteuropeiske land/NATO-land. Ingen andre i Europa er heller villige til å krige for Ukraina. Så i stedet for å føre en krig Ukraina ikke kan vinne, bør de heller prøve å få til en diplomatisk løsning. Det er uredelig av Europeiske ledere å ikke realitetsorientere Zelenskyj på dette. 

Nettopp. Så hvorfor gjør de ikke det? Hvorfor realitetsorienterer de ikke han? Hvorfor pøser de på med penger inn i en krig som ikke kan vinnes? Tjener vi penger på dette? (Ja, jeg vet jo vi gjør det.) 

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Vil han ha Ukraina, tar han Ukraina, og det er faktisk ingenting vi får gjort. 

Er ikke helt sikker på det, det har vært en veldig utmattende krig for Russland også.

Det de politiske lederne i Europa risikerer mest på, slik jeg ser det, er at de samarbeider dårlig og i tillegg har en dårlig forståelse av hvordan Putin tenker. Jeg tror en slik forståelse er langt mer viktig enn det å ha mange atomvåpen.

Har ikke helt klart for meg hva jeg tenker om dette, men jeg vet i alle fall at;

1. det finnes en god del kompetanse på Putin innad i de ulike forsvarsstyrkene som jeg håper politikerne lytter til

2. det samme gjelder Trump, mer enn noen sinne, it takes one to know one, og jeg ser for meg at det henger høyt for han å få navnet sitt på en slik fredsavtale 

3. jeg tror at for at Europa skal stå sterkt nok mot Russland, så må nok USA stille seg moralsk bak det hele, noe de gjentatte ganger hinter om at de vil 

Så altså, et spleiselag, kanskje? Europa bidrar med materiell, USA med andre ting?

Men men, dette har jeg ikke tenkt så nøye gjennom så det vet jeg ikke helt hva jeg skal tenke om. Det blir spennende å se hva som skjer! :) 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det var det som skjedde også. Vår regjering og vår konge innså at dette var en tapt kamp, derfor trakk de seg fra landet. Hadde de fortsatt å krige ville ikke bare de, vår regjering og vår konge, blitt drept, men også en hel masse flere av vårt folk. Der var ingen mening bak det. Derfor trakk regjering og konge seg ut av landet. Den kampen fikk heller fortsette når der var en mulighet for å ta opp kampen igjen. Eller kjempe på andre måter for vår frihet.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er et spørsmål om handlekraft og raske direkte beslutninger. Røde Europa er ikke handlekraftig, de tar bare i mot nød, framfor å sette en stopper for nød der den oppstår. De er opptatt av skrukorker på plastflasker.

En kan lure på hva deres egentlige agenda er. Det er en grunn til at mennesker med ambisjoner ønsker aller helst å komme til USA, langt unna den destruktive sosialismen med det byråkratiske flisespikkeriet som dominerer Europa.

På den andre siden har vi Zelenskyj som ikke er en egnet leder for Ukraina. Han er kanskje en mann av folket, men han er ikke en mann som kan lede en nasjon med 40 millioner mennesker. Det framgikk ganske tydelig i intervjuet med Trump. Han skjønner det opplagte, men ingen ting av diplomati og forhandling, selv Trump er en mester til sammenligning. Trump vil fjerne hatet som aldri gir fred. Akkurat som i Midt-Østen. Hat gir aldri fred.

Zelenskyj har tidligere satt sin lit til EU, Merkel & co. Resultatet er 25 signerte avtaler som er brutt av Putin. Trump ønsker å være en mellommann, en megler, fordi han er ikke en du kødder med. Men da kan du ikke starte en offentlig samtale med en fredsmegler ved å kalle den fraværende part for "morder og terrorist" og forvente at megleren er enig.

Vi kan alle være enige om at han har mye rett, men en megler kan selvsagt ikke si seg enig i det. Men hva spiller dette for noen rolle? Hele den venstrevridde pressen ser bare at Trump er en farlig bølle. Farlig ja, for tafatte sosialister med et krampaktig kontrollbehov over detaljer i hverdagen. Blir ting for stort da mister de motet og gjemmer seg, bak direktiver og bortforklaringer.

Anonymkode: 3238b...aea

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Det er et spørsmål om handlekraft og raske direkte beslutninger. Røde Europa er ikke handlekraftig, de tar bare i mot nød, framfor å sette en stopper for nød der den oppstår. De er opptatt av skrukorker på plastflasker.

En kan lure på hva deres egentlige agenda er. Det er en grunn til at mennesker med ambisjoner ønsker aller helst å komme til USA, langt unna den destruktive sosialismen med det byråkratiske flisespikkeriet som dominerer Europa.

På den andre siden har vi Zelenskyj som ikke er en egnet leder for Ukraina. Han er kanskje en mann av folket, men han er ikke en mann som kan lede en nasjon med 40 millioner mennesker. Det framgikk ganske tydelig i intervjuet med Trump. Han skjønner det opplagte, men ingen ting av diplomati og forhandling, selv Trump er en mester til sammenligning. Trump vil fjerne hatet som aldri gir fred. Akkurat som i Midt-Østen. Hat gir aldri fred.

Zelenskyj har tidligere satt sin lit til EU, Merkel & co. Resultatet er 25 signerte avtaler som er brutt av Putin. Trump ønsker å være en mellommann, en megler, fordi han er ikke en du kødder med. Men da kan du ikke starte en offentlig samtale med en fredsmegler ved å kalle den fraværende part for "morder og terrorist" og forvente at megleren er enig.

Vi kan alle være enige om at han har mye rett, men en megler kan selvsagt ikke si seg enig i det. Men hva spiller dette for noen rolle? Hele den venstrevridde pressen ser bare at Trump er en farlig bølle. Farlig ja, for tafatte sosialister med et krampaktig kontrollbehov over detaljer i hverdagen. Blir ting for stort da mister de motet og gjemmer seg, bak direktiver og bortforklaringer.

Anonymkode: 3238b...aea

Jeg er mere skremt av den manglende realitetsorienteringen hos europeiske politikere, enn av Trumps noe krasse fremferd mot Zelenskyj. Ukraina kan ikke vinne krigen bare på moralsk støtte fra Europa, og det er i realtiteten alt Europeiske politikere er villige til å gi. Uansett hvor indignert Ursula von der Leyen måtte fremstå, så har det ikke (heldigvis) blitt sendt en eneste soldat fra noen NATO-land til den ukrainske fronten i de årene krigen har pågått. Så hvordan fru von der Leyen har tenkt at Ukraina da skal kunne gruse Rusland militært og på den måten få en slutt på krigen, er en gåte.

Det er pussig at "realitetsorientering" bare betyr at Ukraina skal gi opp. Russland skal ikke "realitetsorientere" seg og innse at de ikke kan vinne denne krigen.

Selvfølgelig kommer Europa til å fortsette å støtte Ukraina militært. Vi vet jo godt at diplomatiske avtaler med Russland ikke er verdt papiret det er skrevet på, og at Russland vil fortsette videre vestover om de nå får det de ønsker. Det blir en omstilling å måtte gjøre det uten USA, men det må gjøres, og de fleste landene er allerede i gang med å øke forsvarsbudsjettene sine.

Anonymkode: 24e06...427

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...