Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men at budskapet ble levert på en uhøffelig måte (det synes jeg egentlig gjaldt begge parter), betyr ikke at det er feil det som blir sagt.

Anonymkode: 468c4...c23

Ja, enig at det raknet litt. Uprofesjonelt og barnslig er min oppfatning. 

Anonymkode: 352d7...b7b

Fortsetter under...

Det som overrasker meg med dette møtet er at de ikke har hatt denne diskusjonen tidligere. Jeg trodde de var kommet forbi dette stadiet. Det var skuffende etter alt prat om avtaler som har vært diskutert. For meg ser det ut som at denne krangelen er en konsekvens av at Zelenskyj har sagt nei til avtaler USA har kommet med. 

At alle nå har de ferdigtygde meningene til venstrevridde medier, spesielt i Europa, det overrasker ikke. Zelenskyj har helt klart blitt brifet av europeiske ledere, og fått instruks om å være vanskelig og ikke bøye av for press fra USA. Nå hyller alle han for å være vanskelig, slik de usmarte lederne i Europa hadde rådet han til før møtet. Da blir det som Trump sier, vi kommer ikke lenger, krigen fortsetter.

Som vanlig har Trump rett. Ukraina har ingen gode kort på hånden. Det eneste kortet de har på hånden er å se for seg en tredje verdenskrig, for å gjøre konflikten til noe større enn bare deres egen. Da kan spesielt USA,  men også Europa bare kan si, ok, Russland får Ukraina, så fortsetter livet som før. Det er ikke mange år siden Sovjet hadde Ukraina, verden blir ikke så annerledes.

Ukraina må være ydmyke og ta i mot hjelp som gir fred, ikke hjelp som fortsetter krigen. De må veie fordeler mot ulemper, ingen vil komme seirende ut av dette. Samtidig som at de prioriterer fred som det aller viktigste. Dessverre inneholdt ikke dette møtet mye nyttig og konkret. Et håpløst møte. Zelenskyj tror han er Che Guevara, Trump tror han er John Wayne.

Og dere Trump-hatere kan ta dere en bolle. Deres holdning har holdt krigen i gang i årevis, og kostet ufattelig mange menneskeliv. Europa er en vits, har ikke fått til noe i nærheten av fred, bare delt ut tepper og våpen.

Anonymkode: 3238b...aea

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg lurer på hvor det har blitt av alle Trumpsupporterne som var her inne en stund? Det har blitt merkelig stille. 

Anonymkode: 11d56...c0d

Vi lar mobben få feire seg selv. Jubelscener over at freden er enda lenger unna kan dere ha for dere selv. Dere er en del av dette Muppet-showet.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er kun de enkleste som stormer mot alle bare for å kunne føle seg spesielle. 

Man kunne kanskje tro, og i alle fall håpe, at når man bruker midler på utdanning og sender mennesker på skolen fra de er små, og man lar de lese Ibsen og H. C. Andersen, så er det i det minste noe som fester seg.

Noe. Litt. En smule.

Men nei, det ser ut for at den forbannede kompakte majoritet er like forbannet kompakt uansett hvor mye man betaler for at de ikke skal være det.

Kanskje vi kan like godt legge ned skolen?

Ingen vits å bruke penger på å lære noen å skrive heller, når de ikke har noe å komme med. Så kan vi frigjøre noen midler til krig, la noen flere uskyldige liv gå tapt, så får dere det som dere vil. 

Vinn vinn?

🤨 

Anonymkode: 27166...960

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Enig med deg. Jeg støtter ikke Trump, men jeg blir oppgitt og redd når man ikke engang kan forholde seg nøytral her inne uten å bli anklaget for det ene og det andre, og i noen tilfeller sensurert.

Har sett det samme ulike steder i senere år, ikke bare her inne.

Man kan jo godt si at dette er synd, men det er - legg merke til ironien - helt i tråd med det du skriver her;

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Trump lever i en verden der det er den sterkestes rett, og han har ingen interesse av å kjempe for den svake. 

Om noen år er det dermed kanskje ikke de som støtter Trump som blir sensurert, det er de som ikke gjør det.

Da kan vi sitte der og sutre over at vi brukte 2025 på å føle oss smarte og tøffe, fremfor å våkne opp og henge med. 

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Men at budskapet ble levert på en uhøffelig måte (det synes jeg egentlig gjaldt begge parter), betyr ikke at det er feil det som blir sagt.

Enig. Det var mye feil. Men jeg tror det vil vise seg å bli et viktig møte likevel. Krig er skitne greier. Det er ikke noe du pynter deg for, Zelenskyj hadde valgt riktig antrekk. Men han må være smartere enn Europa. Europa og de venstrevridde mediene ønsker å framstille Zelenskyj som en snill uskyldig venn vi må stryke over håret. Han bør velge USA som sin prioriterte støtte, bare USA kan skape fred. Trump vet hvordan han skal håndtere bøller som Putin, han er jo en bølle selv. Europa består av fisefine politikere som tror at man kan peke på moral med nesa i sky, og oppnå resultater. Det er alt for virkelighetsfjernt. Livet går bare videre med fred. Ikke med nesa i sky. 

Annonse

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Veldig enig i det du skriver. Og i talen til Vance. Det er et ønske om å fremstille Trump og hans administrasjon i dårligst mulig lys. Det er to sider av en hver sak. Også denne.  Enig i det du skriver om Zelenskyy også. Ser forøvrig en del poeng i det Trump/Vance sier, men innpakningen på budskapet kunne jo vært bedre selvsagt.

Tja, den er jo nokså cowboyaktig…

Dette er en mann som skryter av seg selv, blir åpenbart furt hver gang han taper, tar for seg av mer eller mindre villige damer, betaler disse for å holde tåta, stormer kongressen, tar seg en tur på en-til-en visitt med verdens mest skumle og brutale ledere, kommer tilsynelatende overens med disse, hø hø hø, gutta boys med Putin og Kim.

Jeg tror - eller, kan kanskje driste meg til å si vet, i akkurat dette tilfellet - det er denne måten som får mennesker til å steile og tenke at fyren må være ond.

Men hva om han bare er flinkere til å få ting til å faktisk skje?

Jeg mener - hallo! - ‘jeg spiller på lag med verden, jeg spiller på lag med Europa, jeg vil ha fred, fred er det viktigste’…hvordan kan man se på denne innstillingen som ondskap, det er forbi meg. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Om noen år er det dermed kanskje ikke de som støtter Trump som blir sensurert, det er de som ikke gjør det.

Da kan vi sitte der og sutre over at vi brukte 2025 på å føle oss smarte og tøffe, fremfor å våkne opp og henge med. 

Trump ønsker faktisk å få satt en stopper for sensuren, det er jo derfor han og Musk går så hardt ut mot medier som formidler fake budskap. Det er venstrevridd sensur som er starten på MAGA. Det er en reaksjon mot WOKE som formidles gjennom alle som har tilgang til mikrofon og kamera. Den venstrevridde strategien ved å skaffe dominans i det offentlige rom gjennom medier, er den samme strategien som ga makten til nasjonalsosialistene til Hitler. Propaganda kaltes det den gangen, nazistene hadde tidlig en egen propagandaminister, Goebbels, som formidlet forvridde nyheter som var enkle å sluke for massene. Denne oppskriften har sosialistene brukt i flere tiår nå, de er posisjonert i alle kanaler som kan påvirke massene. Det er skremmende. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje vi må våge å gå ut av komfortsonen og innrømme at det i hvert fall skjer noe nå. 

Godt poeng. Trump er ikke redd for å stikke hånda ned i dritten, og røre litt rundt. Vi har aldri vært nærmere en fred i Ukraina og Midt-Østen enn nå. 

Da kan de besteborgerlige europeiske lederne bare fortsette å rynke på nesa mens de spiser sine kanapeer og nipper til champagnen.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Trump ønsker faktisk å få satt en stopper for sensuren, det er jo derfor han og Musk går så hardt ut mot medier som formidler fake budskap. Det er venstrevridd sensur som er starten på MAGA. Det er en reaksjon mot WOKE som formidles gjennom alle som har tilgang til mikrofon og kamera. Den venstrevridde strategien ved å skaffe dominans i det offentlige rom gjennom medier, er den samme strategien som ga makten til nasjonalsosialistene til Hitler. Propaganda kaltes det den gangen, nazistene hadde tidlig en egen propagandaminister, Goebbels, som formidlet forvridde nyheter som var enkle å sluke for massene. Denne oppskriften har sosialistene brukt i flere tiår nå, de er posisjonert i alle kanaler som kan påvirke massene. Det er skremmende. 

Hysj, ikke si sånt, da fortsetter de bare :) 

Men ja, du har jo rett i dette.

Må si jeg har lurt på om det faktisk er mulig å få til, verdensfred, ingen sensur. At ikke alt bare ender opp med et nytt terrorregime av noe slag. Det er jo iboende i menneskenaturen å ville vinne, det vil alltid finnes psykopater, alltid finnes noen bøller.

Men kanskje det er en forgangen tid. Det sies jo at verden blir stadig fredeligere. De unge nå til dags er antageligvis bedre mennesker enn hva vi er.

Kim Jong-Un fremstår tidvis som en liten løvetann, som kan komme opp av betongen. Kanskje Trump er det som skal til for at det skjer?

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje vi må våge å gå ut av komfortsonen og innrømme at det i hvert fall skjer noe nå. 

Flere i denne tråden har skrevet at de ikke støtter Trump, ikke har vært Trump supporter, etc, men at de ser at han har et poeng.

For meg fremsto plutselig hele situasjonen som en far som sier til ungene sine at de må slutte å krangle og sloss, og de roper tilbake at de skal slutte…de skal bare få det som de vil først, og så sier far; nei nå.

Og det er lett å se det når det gjelder andre, men jeg vet jo at dette gjelder meg også. Jeg vil jo gjerne ha det slik og sånn, før jeg er villig til å gi meg. Men med den holdningen kommer man aldri i mål.

Diplomati betinger at man gir fra seg noe, og kanskje det smerter, men det er sånn det må være.

Visste dere forresten at Melania kom til USA for å forsøke å finne Kurt Cobain, men så snakket hun så gebrokkent, om mannen med de lyse lokkene, at ingen forsto hva hun mente og hun endte opp med Donald Trump i stedet?

(Neida, det var fake news, jeg innrømmer det. Det var bare fantasien min som løp litt løpsk en gang jeg kom på at Kurt het Donald 😌)

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Vi lar mobben få feire seg selv. Jubelscener over at freden er enda lenger unna kan dere ha for dere selv. Dere er en del av dette Muppet-showet.

Så sørgelig forsøk. Mannen kjører hele verden mot stupet og dere hyller han på veien. Fremtiden vil vise hvor feil dere tar. 

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Må si jeg har lurt på om det faktisk er mulig å få til, verdensfred, ingen sensur. At ikke alt bare ender opp med et nytt terrorregime av noe slag. Det er jo iboende i menneskenaturen å ville vinne, det vil alltid finnes psykopater, alltid finnes noen bøller.

Dette er et stort og eksistensielt spørsmål. Jeg tror eneste løsning er at vi må slutte å hele tiden gå mot noe større. Slik det er i dag er alle mål knyttet opp mot noe større. Bedrifter fusjonerer, det har de gjort siden tidenes morgen. Nasjoner går sammen, som i EU. Sosialistene synger Internasjonalen, og drømmer om en sosialistisk jordklode uten landegrenser https://no.wikipedia.org/wiki/Internasjonalen, Alt skal vokse og bli større. Det er her feilen ligger tror jeg. Vi må finne en bedre størrelse på enhetene enn at alt skal bli større. Vi høre omtrent aldri om at noe endelig blir mindre.

Her kan vi lære noe av USA, og Sveits, med stater og kantoner. Vi må få mindre enheter hvor alle finner sin plass. Vi passer ikke sammen alle sammen. Og vi kan ikke ha enorme grupper. Det er grenser for hvor mye makt enkeltemennesker takler. Vi er ikke skapt for distanse og ansvarsløshet. Vi mennesker trenger nærheten i mindre enheter. 

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Vi høre omtrent aldri om at noe endelig blir mindre.

Sant nok :) 

Det kan godt tenkes at du har rett.

Er helt enig i at multikulturalisme ikke fungerer, men på et eller annet vis må man få noe til å fungere hvis man vil ha fred. 

Instinktet mitt, da du skrev om USA og Sveits, var å komme trekkende med eksempler på ting som ikke fungerer. Men jeg innser det er en automatisk refleks. Vil man ha endring her i verden, må man utfordre seg selv, før man utfordrer noen andre.

Sånn apropos det…

Det ble mistenkelig stille her nå, etter at noen spurte hvor Trump-supporterne ble av og hele sju eller åtte stykker svarte på rappen om at de er åpen eller stiller seg positiv for det som skjer nå. Tipper jeg riktig, så innså de første at de ikke kunne hevde seg med sure og spydige onelinere, og er nå i gang med å rapportere oss i stedet, og poff så er tråden borte, slik det har vært i det siste. 

Uansett, ville bare si at det var hyggelig og oppmuntrende så lenge det varte :) 

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Sant nok :) 

Det kan godt tenkes at du har rett.

Er helt enig i at multikulturalisme ikke fungerer, men på et eller annet vis må man få noe til å fungere hvis man vil ha fred. 

Instinktet mitt, da du skrev om USA og Sveits, var å komme trekkende med eksempler på ting som ikke fungerer. Men jeg innser det er en automatisk refleks. Vil man ha endring her i verden, må man utfordre seg selv, før man utfordrer noen andre.

Sånn apropos det…

Det ble mistenkelig stille her nå, etter at noen spurte hvor Trump-supporterne ble av og hele sju eller åtte stykker svarte på rappen om at de er åpen eller stiller seg positiv for det som skjer nå. Tipper jeg riktig, så innså de første at de ikke kunne hevde seg med sure og spydige onelinere, og er nå i gang med å rapportere oss i stedet, og poff så er tråden borte, slik det har vært i det siste. 

Uansett, ville bare si at det var hyggelig og oppmuntrende så lenge det varte :) 

Vi er her nok, men for å snakke for meg selv så blir jeg både lei og skremt av holdningene deres, så for å skåne meg selv bruker jeg ikke mer tid på dere. 

Tiden vil vise hvem som har rett, men jeg er redd det blir en svært høy pris å betale for oss som ser hvor galt det er på vei. Dere andre får bare som fortjent. 

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Vi er her nok, men for å snakke for meg selv så blir jeg både lei og skremt av holdningene deres, så for å skåne meg selv bruker jeg ikke mer tid på dere. 

For all del, den kan jeg godta :) gjør jo det samme selv innimellom. 

Håper det går raskt bedre med deg, og at du også plutselig ser ting i et mer positivt lys.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvor har du det fra at det er en unnskyldning? En unnskyldning for hva? 

Anonymkode: f891f...2ff

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Hva mener du med det?

Anonymkode: 742e0...e06

De er nok bare redde.

Hvem kan klandre de når mediene har fremstilt Europa som moralsk og politisk fremragende, og Trump som ondskapen og dumskapen selv? 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

For all del, den kan jeg godta :) gjør jo det samme selv innimellom. 

Håper det går raskt bedre med deg, og at du også plutselig ser ting i et mer positivt lys.

Det er jo ikke snakk om holdning, det er snakk om kunnskap. Man kan ikke ønske ting bedre. 

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hvem kan klandre de når mediene har fremstilt Europa som moralsk og politisk fremragende, og Trump som ondskapen og dumskapen selv? 

Det er en fordummende retorikk, og forteller like mye om dem selv. Det er slik "eksperter" analyserer hvordan andre verdenskrig og nazismen kunne finne sted. Sentrale nazister beskrives med kjennetegn som tilbakestående, einstøinger, tapere med mange nederlag bak seg, homofile, personer med sære vaner og tvangstanker, totalt sett som bitre ubrukelige individer.

Dette er beskrivelsen av nazistene, de latterliggjøres og framstilles som onde og dumme, uten unntak. Og uten tanke på hva det sier om de såkalte "gode og intelligente",  som var handlingslammet og lot seg grisebanke i årevis av en så ubrukelig gjeng med tullinger.

Samme latterliggjørende retorikk brukes om Frp. Det er hån og snakk om lav intelligens. Jeg tror det er mye bedre å lytte til hva som er problemet. Ekstrem høyre setter fingeren på mye som faktisk er galt i samfunnet. Selvsagt bommer de mye også, og løsningene er ikke alltid like gode.  Å tro at løsningen er å kalle dem onde idioter er lavmål. Det gir bare enda mer ekstrem ekstremisme.

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Og uten tanke på hva det sier om de såkalte "gode og intelligente",  som var handlingslammet og lot seg grisebanke i årevis av en så ubrukelig gjeng med tullinger.

Ja, men man må ta høyde for Milgram-menneskene.

Det er de som blindt adlyder det de til en hver tid opplever som en autoritet, og som er villig til å gi dødelige støt bare fordi autoriteten sier at det er riktig. Flesteparten av menneskene er på dette nivået, og ikke nok med det, men de er blitt til ved hjelp av naturlig seleksjon. Hadde alle mennesker vært oppegående og intelligente og gjort det de selv mente var riktig, så hadde ikke menneskeheten overlevd.

Det er jo disse som nå er fortvilet og ikke vet hva de skal gjøre, fordi de autoritetene de har satt sin lit til, har skapt et skremmebilde av Trump, mens alle vi andre begynner å se gjennom dette. Jeg tenker nok at dette kommer til å gå i orden, etterhvert, når de samme autoritetene klarer å komme opp med en passende unnskyldning for hvorfor man nå må snu 180 grader, eller noen nye autoriteter kommer på banen.

Men man så jo hvor lenge og mye kaos det var under pandemien da ingen visste noe, og dermed ikke klarte å fungere som autoritet. Det er nok litt det samme nå. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvor har du det fra at det er en unnskyldning? En unnskyldning for hva? 

Anonymkode: f891f...2ff

En unnskyldning for å forklare Trump og Vance sin dårlige oppførsel. At Trump støtter Putin er det jo liten tvil om.

Anonymkode: 742e0...e06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...