Anonym bruker Skrevet 28. februar #1 Del Skrevet 28. februar Jeg blir så forbanna. Hun går i 9.klasse, fikk en 2'er til jul i gym, og er generelt lite motivert for skolen nå. Jeg sier ikke at hun skal ha verken 5 eller 6, men noe mer enn 2 klarer man i gym, hvis man gidder å møte opp da. Vet at 9.klasse er et litt sånn dritt år, var sånn med hun eldste og, men vi gir de ikke lov til å drite i timer og slappe av. Så nå fikk vi melding igjen om at hun ikke hadde deltatt. Jeg er så lei, det er mer som ligger bak det og, hun er generelt en ufyselig tenåring nå, frekk, sur osv. Hun sier at hun har det bra osv, så da må man stole på det. Hun er generelt ganske lat med ting. Konsekvensen blir at hun er uten mobil nå i helgen ihvertfall, den svir, for hun er veldig avhengig av den, dessverre. Sikkert feil straff, men fader heller, er jo ikke noe annet som svir. Sånn, måtte bare lufte litt, men får sikkert en del tyn herifra. Anonymkode: 0e706...a6d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452869-igjen-har-9klassingen-droppet-gym/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar #2 Del Skrevet 28. februar Tenk å slenge så mye dritt om ungdommen sin. Jøss! Les mer om ungerdommer. Google Hedvig Montgomery. Der lærer du hvordan du skal møte ungdom. Gym er problematisk for mange i den aldern. Jeg hadde 5' ere og 6'ere i alle fag, men i gym fikk jeg 2. ( fikk 5 tidligere.) Jeg spilte på et håndballag. Men akkurat gum ble vanskelig. Visste ikke helt årsaken selv engang. Men! Det har noe med at når man har det dårlig inni seg, vil man være synlig. Ikke vise seg fram, stikke seg ut, prestere foran andre. Husker gymlæreren min ringte meg og sa at dette skulle vi finne ut av. Jeg fikk trene sammen med en venninne på trimsykkel osv. Slapp hjørnefotball. Har du snakket med barnet ditt? Snakket meg gymlærer? Det er bedre at barnet feks jogger en tur osv, enn å fra fravær. Hjelp barnet ditt med løsninger. Hjelper ikke at du er forbanna , skuffet osv. Og at du tar fra mobil .. Hva faen hjelper det for? Ingenting! Du gjør det bare verre. Du lager bare større avstand fra dere. Ungdommer trenger foreldrene sine like mye som små barn. Vær litt mere hyggelig. Anonymkode: e7f43...0ae Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452869-igjen-har-9klassingen-droppet-gym/#findComment-150188985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar #3 Del Skrevet 28. februar Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Tenk å slenge så mye dritt om ungdommen sin. Jøss! Les mer om ungerdommer. Google Hedvig Montgomery. Der lærer du hvordan du skal møte ungdom. Gym er problematisk for mange i den aldern. Jeg hadde 5' ere og 6'ere i alle fag, men i gym fikk jeg 2. ( fikk 5 tidligere.) Jeg spilte på et håndballag. Men akkurat gum ble vanskelig. Visste ikke helt årsaken selv engang. Men! Det har noe med at når man har det dårlig inni seg, vil man være synlig. Ikke vise seg fram, stikke seg ut, prestere foran andre. Husker gymlæreren min ringte meg og sa at dette skulle vi finne ut av. Jeg fikk trene sammen med en venninne på trimsykkel osv. Slapp hjørnefotball. Har du snakket med barnet ditt? Snakket meg gymlærer? Det er bedre at barnet feks jogger en tur osv, enn å fra fravær. Hjelp barnet ditt med løsninger. Hjelper ikke at du er forbanna , skuffet osv. Og at du tar fra mobil .. Hva faen hjelper det for? Ingenting! Du gjør det bare verre. Du lager bare større avstand fra dere. Ungdommer trenger foreldrene sine like mye som små barn. Vær litt mere hyggelig. Anonymkode: e7f43...0ae Akkurat nå et jeg så dritt lei oppførselen hennes at jeg spyr. Dere som skriver sånn som dette, møter dere aldri motstand blant barna deres? Prøver de aldri grenser osv? Eller bare sitter dere og sier med mild stemme, "dette er ikke greit, men jeg skjønner at du føler det sånn og sånn inni deg..."? De skal jo pokker meg forstås ihjel, og det syns jeg er feil. Skal de aldri få konsekvenser for ting de gjør? Skal de bare fortsette å gjøre gale ting og tro at det er greit? Avstanden dra oss er jo allerede der siden hun sitter så mye å mobilen, kanskje man kommer nærmere hverandre ved å la hun ha en pause, hun blir direkte sur hvis vi ber henne legge bort mobilen. Du sier de trenger oss foreldre fortsatt, selvfølgelig gjør de det, men å la de holde på som de selv vil og forsure hele familien er ikke greit, da må de få tilsnakk/konsekvrnser. Og vi kan være enige om å være uenige ihvertfall. Uansett takk for svar. Hi Anonymkode: 0e706...a6d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452869-igjen-har-9klassingen-droppet-gym/#findComment-150188992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pele Skrevet 28. februar #4 Del Skrevet 28. februar Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Jeg blir så forbanna. Hun går i 9.klasse, fikk en 2'er til jul i gym, og er generelt lite motivert for skolen nå. Jeg sier ikke at hun skal ha verken 5 eller 6, men noe mer enn 2 klarer man i gym, hvis man gidder å møte opp da. Vet at 9.klasse er et litt sånn dritt år, var sånn med hun eldste og, men vi gir de ikke lov til å drite i timer og slappe av. Så nå fikk vi melding igjen om at hun ikke hadde deltatt. Jeg er så lei, det er mer som ligger bak det og, hun er generelt en ufyselig tenåring nå, frekk, sur osv. Hun sier at hun har det bra osv, så da må man stole på det. Hun er generelt ganske lat med ting. Konsekvensen blir at hun er uten mobil nå i helgen ihvertfall, den svir, for hun er veldig avhengig av den, dessverre. Sikkert feil straff, men fader heller, er jo ikke noe annet som svir. Sånn, måtte bare lufte litt, men får sikkert en del tyn herifra. Anonymkode: 0e706...a6d Har ikj skjedd her men eg hadde og blitt forbanna. Men kanskje snakke og sei at neste gang det skjer blir det kosekvenser. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452869-igjen-har-9klassingen-droppet-gym/#findComment-150188995 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pele Skrevet 28. februar #5 Del Skrevet 28. februar Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Tenk å slenge så mye dritt om ungdommen sin. Jøss! Les mer om ungerdommer. Google Hedvig Montgomery. Der lærer du hvordan du skal møte ungdom. Gym er problematisk for mange i den aldern. Jeg hadde 5' ere og 6'ere i alle fag, men i gym fikk jeg 2. ( fikk 5 tidligere.) Jeg spilte på et håndballag. Men akkurat gum ble vanskelig. Visste ikke helt årsaken selv engang. Men! Det har noe med at når man har det dårlig inni seg, vil man være synlig. Ikke vise seg fram, stikke seg ut, prestere foran andre. Husker gymlæreren min ringte meg og sa at dette skulle vi finne ut av. Jeg fikk trene sammen med en venninne på trimsykkel osv. Slapp hjørnefotball. Har du snakket med barnet ditt? Snakket meg gymlærer? Det er bedre at barnet feks jogger en tur osv, enn å fra fravær. Hjelp barnet ditt med løsninger. Hjelper ikke at du er forbanna , skuffet osv. Og at du tar fra mobil .. Hva faen hjelper det for? Ingenting! Du gjør det bare verre. Du lager bare større avstand fra dere. Ungdommer trenger foreldrene sine like mye som små barn. Vær litt mere hyggelig. Anonymkode: e7f43...0ae Noen barn treger noe annet en det du skisserer.Noen trenger at sånn er det og sånn blir det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452869-igjen-har-9klassingen-droppet-gym/#findComment-150188996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar #6 Del Skrevet 28. februar Jeg forstår godt frustrasjonen. Det er en «artig» alder. Lo godt av Jon Almås da sønnen tok opp en e-post han sendte da de var i 10. klasse. Nå gidder jeg ikke mer. Jeg vil ha svar i løpet av dagen, eller så flytter jeg 😆😆 Anonymkode: f4475...563 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452869-igjen-har-9klassingen-droppet-gym/#findComment-150189001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar #7 Del Skrevet 28. februar Akkurat det med gym og jenter er en veldig vanskelig greie, kom ganske overraskende på meg også for jeg kan ikke huske at det var sånn da jeg var tenåring. Har en tiendeklassing selv, som er ganske skoleflink, men hun sliter med gym altså. Handler ikke om at hun er i dårlig form heller, for hun trener flere dager i uken på kveldstid. Slank, aktiv, mestrer det meste fysisk, men gym på skolen stopper seg psykisk. Hun prøvde å sette ord på det forrige dagen, men klarer ikke helt det heller. Det handler mye om det sosiale, de føler seg utrygge på en måte. Datteren min har droppet 3 gymtimer etter jul. Jeg tror det er helt feil å straffe datteren din med å ta mobilen hele helgen da, det er kommunikasjonsplattformen med vennene hennes. Straffen vil gjøre henne forbanna og skape avstand mellom dere. Hun kommer ikke til å bruke helga til å reflektere over en skulket gymtime, hun kommer til å bruke den på å være forbannet på deg. Anonymkode: c750d...bfb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452869-igjen-har-9klassingen-droppet-gym/#findComment-150189010 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar #8 Del Skrevet 28. februar Men hvis man sliter med matte f.eks, skal man bare ikke møte opp da eller? Man må møte opp i timene uansett hva det er, sier ikke at man må være god i det, men man møter. Som sagt så forventes det ikke høye karakterer heller, men man møter. Det hu drivet med på mobilen er tik tok og så og si det. Ingen fare at hun går glipp av det 2 dager. Hun kan bli så forbanna hun vil, vi foreldre skal ikke være bestekompisen uansett. Så dere som sier at den straffen er feil, hva slags konsekvens skal ungdommen få da? Skal de aldri få konsekvenser? Kom gjerne med tips altså, for her er det bare mobilen som betyr noe. Hi Anonymkode: 0e706...a6d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452869-igjen-har-9klassingen-droppet-gym/#findComment-150189012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar #9 Del Skrevet 28. februar Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men hvis man sliter med matte f.eks, skal man bare ikke møte opp da eller? Man må møte opp i timene uansett hva det er, sier ikke at man må være god i det, men man møter. Som sagt så forventes det ikke høye karakterer heller, men man møter. Det hu drivet med på mobilen er tik tok og så og si det. Ingen fare at hun går glipp av det 2 dager. Hun kan bli så forbanna hun vil, vi foreldre skal ikke være bestekompisen uansett. Så dere som sier at den straffen er feil, hva slags konsekvens skal ungdommen få da? Skal de aldri få konsekvenser? Kom gjerne med tips altså, for her er det bare mobilen som betyr noe. Hi Anonymkode: 0e706...a6d Ingen fag er så stigmatiserende ingen fag fgjør det så synlig at man sliter som i gym. Har dere nøstet opp i om hun prestasjon i gym fører til mobbing? At de andre gjør narr av henne osv? Vi nådde gjennom til ungdommen vår ved å slutte å kjefte og gi konsekvenser, og heller validere følelsene. Da åpnet hun seg etterhvert opp, og vi kunne ta tak i det hun faktisk sleit med. Anonymkode: 46a84...d42 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452869-igjen-har-9klassingen-droppet-gym/#findComment-150189015 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar #10 Del Skrevet 28. februar Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Men hvis man sliter med matte f.eks, skal man bare ikke møte opp da eller? Man må møte opp i timene uansett hva det er, sier ikke at man må være god i det, men man møter. Som sagt så forventes det ikke høye karakterer heller, men man møter. Det hu drivet med på mobilen er tik tok og så og si det. Ingen fare at hun går glipp av det 2 dager. Hun kan bli så forbanna hun vil, vi foreldre skal ikke være bestekompisen uansett. Så dere som sier at den straffen er feil, hva slags konsekvens skal ungdommen få da? Skal de aldri få konsekvenser? Kom gjerne med tips altså, for her er det bare mobilen som betyr noe. Hi Anonymkode: 0e706...a6d Straffen for å skulke gym er dårlig karakter og at hun med det kanskje ikke kommer inn på linjen hun ønsker på vgs.... Jeg som er voksen er selvfølgelig enig med deg i at hun må møte opp, snakke med lærer, evt få tilpasninger osv om faget er vanskelig. Men i den tøffeste perioden i livet psykisk, sosialt osv er det ofte lettere sagt enn gjort. Ungdomsskolen kan være et helvete å komme gjennom, og det er mange som setter opp et "tøff i trynet" skall for å overleve. Å innrømme på skolen at de sliter blir helt umulig. Jeg sier ikke at du skal dille og puse ungen din gjennom ungdomstiden, det har det blitt altfor mye av så vi får en hel generasjon med sarte pyser, de må rustes til å klare seg selv. Men det virker som du har så liten forståelse for at hun har tøffe dager. Snakker dere sammen? Anonymkode: c750d...bfb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452869-igjen-har-9klassingen-droppet-gym/#findComment-150189020 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar #11 Del Skrevet 28. februar Jeg skjønner godt at du blir forbanna og det ville sikkert jeg blitt også i samme situasjon. Jeg beit meg likevel fast i en ting du skriver, du skriver at hun garantert ville klart bedre enn 2 om hun gadd å møte opp. Det er kanskje opplagt for deg, men dattera di oppfatter det sannsynligvis ikke sånn. Da jeg var på den alderen var jeg helt overbevist om at jeg hadde fått bedre resultat om jeg skulket, ettersom alt jeg gjorde i gymtimene trakk meg ned og ikke opp. Jeg hadde også flere venninner som skulket mye og fikk bedre karakter enn meg, noe som for meg bekreftet at dette stemte, selv om de selvfølgelig gjorde det langt bedre enn meg når de faktisk var til stede. (Eneste grunnen til at jeg ikke skulket selv var at jeg var redd for å få kjeft og ikke turte.) Så prøv å snakke med dattera di om hvorfor hun skulker gym, om du får til i løpet av helga. Er hun redd for noe? Blir hun ledd av? Føler hun (som jeg gjorde) at hun er så håpløs i gym at alt, inkludert skulk, er bedre enn det hun får til i gymtimene? Å finne ut av årsaken til dårlig oppførsel er første steg til å rette den opp. Anonymkode: 217ed...8c9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452869-igjen-har-9klassingen-droppet-gym/#findComment-150189049 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar #12 Del Skrevet 28. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Men hvis man sliter med matte f.eks, skal man bare ikke møte opp da eller? Man må møte opp i timene uansett hva det er, sier ikke at man må være god i det, men man møter. Som sagt så forventes det ikke høye karakterer heller, men man møter. Det hu drivet med på mobilen er tik tok og så og si det. Ingen fare at hun går glipp av det 2 dager. Hun kan bli så forbanna hun vil, vi foreldre skal ikke være bestekompisen uansett. Så dere som sier at den straffen er feil, hva slags konsekvens skal ungdommen få da? Skal de aldri få konsekvenser? Kom gjerne med tips altså, for her er det bare mobilen som betyr noe. Hi Anonymkode: 0e706...a6d Enig med deg hi. Folk er jo livredde for å forvente noe av ungdommen sin, gi konsekvenser og stille krav. På barneskolen ble sønnen vår plutselig en skikkelig dust på skolen. Læreren var «på», vi snakket med ham og hele den pakka der, men han fortsatte med å forstyrre og generelt oppføre seg som en drittunge. Vi valgte å pakke sammen PCen hans (som han brukte til spill) og gi klar beskjed om at den ikke kom tilbake før han hadde begynt å oppføre seg på skolen. Siden har skolen aldri hatt noen problemer med ham, og han er i ferd med å fullføre vgs med gode resultater (bare sånn for å allerede nå kneble den standard «herreguuuuud, du kan ha gitt sønnen din varige sår på sjela, han har kanskje mistet ALL tillit til dere, du har ødelagt ham!!!» som jeg vet kommer her på dib ). Noen ganger skal det ikke så mye til. Anonymkode: f443d...ca1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452869-igjen-har-9klassingen-droppet-gym/#findComment-150189053 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar #13 Del Skrevet 28. februar pele skrev (2 timer siden): Noen barn treger noe annet en det du skisserer.Noen trenger at sånn er det og sånn blir det. Mennesker er ganske like i utviklingen, altså. Jeg synes det er merkelig at folk ikke setter seg litt mer inn i de ulike utviklingstrinnene når man har barn og bare kjefter og straffer. Det har aldri virket, og hvis det mot formodning skulle virke, så har man ødelagt selvfølelsen på veien. Mange voksne bryter med foreldrene sine fordi foreldre har fått dem til å føle seg mindreverdige og skamfulle. Man kommer aldri noen vei med å være forbanna på andre mennesker. Skal man liksom skremme dem til fornuft? Jeg vil nesten kalle det psykisk vold. HI, les deg litt opp om temaet. Tenåringer vil helst gjøre sitt beste. Det er noe som skurrer her. Du kommer mye lenger med kjærlighet og nysgjerrighet. Anonymkode: abd8e...29f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452869-igjen-har-9klassingen-droppet-gym/#findComment-150189059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar #14 Del Skrevet 28. februar Altså, har du prøvd å snakke med henne? Sånn ordentlig, på en lyttende, ikke-dømmende og vennlig måte, virkelig åpen for å høre på det hun føler uten å kjefte eller kritisere? Både rundt oppførsel generelt og gym. Jeg har fire barn selv i alderen 15-22 år, og jobber i vgs, så jeg er veldig godt kjent med tenåringer. Ikke er jeg en motstander av å stille krav, ha forventinger, sette grenser og i noen tilfeller også gi konsekvenser/straff, men all erfaring er at man kommer mye lenger og får en mer harmonisk tenåringstid dersom man prøver å lytte og vise litt forståelse framfor for mye kjefting og straff. Anonymkode: e179e...454 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452869-igjen-har-9klassingen-droppet-gym/#findComment-150189063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar #15 Del Skrevet 28. februar Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg blir så forbanna. Hun går i 9.klasse, fikk en 2'er til jul i gym, og er generelt lite motivert for skolen nå. Jeg sier ikke at hun skal ha verken 5 eller 6, men noe mer enn 2 klarer man i gym, hvis man gidder å møte opp da. Vet at 9.klasse er et litt sånn dritt år, var sånn med hun eldste og, men vi gir de ikke lov til å drite i timer og slappe av. Så nå fikk vi melding igjen om at hun ikke hadde deltatt. Jeg er så lei, det er mer som ligger bak det og, hun er generelt en ufyselig tenåring nå, frekk, sur osv. Hun sier at hun har det bra osv, så da må man stole på det. Hun er generelt ganske lat med ting. Konsekvensen blir at hun er uten mobil nå i helgen ihvertfall, den svir, for hun er veldig avhengig av den, dessverre. Sikkert feil straff, men fader heller, er jo ikke noe annet som svir. Sånn, måtte bare lufte litt, men får sikkert en del tyn herifra. Anonymkode: 0e706...a6d Den store feilen her er at du ser på henne som en ufyselig tenåringer og straffer henne hele helga med å ta mobilen, det viktigste tenåringer har, for å skulke gym?!? Det du burde gjort var jo å vise forståelse, snakke med henne og prøve å finne ut hva som plager henne, og validere følelsene hennes. Å være tenåring er ikke lett, enda vanskeligere når man har en forelder som bare straffer og ikke forstår. Barna og ungdommene våre må vite at de kan komme til oss om det er noe, møte forståelse og ikke straff. Ellersviø forholdet deres gradvis visne bort og hun har ingen å støtte seg på. Vil du ikke ha et nært forhold til barnet ditt? Anonymkode: e0cc8...288 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452869-igjen-har-9klassingen-droppet-gym/#findComment-150189065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar #16 Del Skrevet 28. februar Anonym bruker skrev (3 timer siden): Konsekvensen blir at hun er uten mobil nå i helgen ihvertfall, den svir, for hun er veldig avhengig av den, dessverre. Sikkert feil straff, men fader heller, er jo ikke noe annet som svir Da min gjorde det samme i 8.klasse (uteble og skulket gymmen) ble konsekvensene følgende: Jeg satte opp et møte med ungdommen og gymlærer (ringte gymlærer og hun var med på det) Til møtet måtte ungdommen min lage en plan for hva som skulle til for å møte opp og delta i gymmen - planen skule være realistisk Ungdommen måtte legge frem planen i møte med gymlærer og sammen ble de enige om en felles plan med mål om at ungdommen fast skulle ha fysisk aktivitet i gymmen og til slutt delta på lik linje med alle andre Ungdommen var ikke fornøyd med dette, men hun måtte pent møte opp og bidra. Og vet du hva: Det fungerte faktisk og etterhvert ble hun ganske god i gym, mestret gym og møtte opp hver gang. Nå i 9.klasse fikk hun 5 i gym til jul Hva tenker du er sammenhengen mellom inndragning av mobil og skulk av gymtimer? Hva ønsker du at hun skal lære og hva ønsker du at hun skal oppnå? Ikke at min metode fungerer for alle, men noen ganger må vi være litt smarte i valg av konsekvenser med tanke på hva vi ønsker å oppnå Anonymkode: a9c7f...3f7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452869-igjen-har-9klassingen-droppet-gym/#findComment-150189066 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar #17 Del Skrevet 28. februar Anonym bruker skrev (3 timer siden): Straffen for å skulke gym er dårlig karakter og at hun med det kanskje ikke kommer inn på linjen hun ønsker på vgs.... Jeg som er voksen er selvfølgelig enig med deg i at hun må møte opp, snakke med lærer, evt få tilpasninger osv om faget er vanskelig. Men i den tøffeste perioden i livet psykisk, sosialt osv er det ofte lettere sagt enn gjort. Ungdomsskolen kan være et helvete å komme gjennom, og det er mange som setter opp et "tøff i trynet" skall for å overleve. Å innrømme på skolen at de sliter blir helt umulig. Jeg sier ikke at du skal dille og puse ungen din gjennom ungdomstiden, det har det blitt altfor mye av så vi får en hel generasjon med sarte pyser, de må rustes til å klare seg selv. Men det virker som du har så liten forståelse for at hun har tøffe dager. Snakker dere sammen? Anonymkode: c750d...bfb Ville du sakt det samme om det var mattetentamen hun skulket? Stadig skulk og 2 i karakter så ville du fortsatt sakt at den dårlige karakteren var konsekvens nok og ikke gjort noe med det? Anonymkode: 41180...32e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452869-igjen-har-9klassingen-droppet-gym/#findComment-150189092 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar #18 Del Skrevet 28. februar Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Ville du sakt det samme om det var mattetentamen hun skulket? Stadig skulk og 2 i karakter så ville du fortsatt sakt at den dårlige karakteren var konsekvens nok og ikke gjort noe med det? Anonymkode: 41180...32e Ingen av de som svarer her sier at de syns det er OK at hun skulker og at hun bare får fortsette med det. De foreslår ulike måter TS kan forsøke å nå fram til jenta på slik at de kan få slutt på problemet. Og jeg hadde i hvertfall foreslått det samme om det var snakk om matte. Hvorfor skulker hun mattetimene når hun risikerer å gå ut med dårlig karakter? Snakk med henne! Anonymkode: 217ed...8c9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452869-igjen-har-9klassingen-droppet-gym/#findComment-150189100 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar #19 Del Skrevet 28. februar Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Ville du sakt det samme om det var mattetentamen hun skulket? Stadig skulk og 2 i karakter så ville du fortsatt sakt at den dårlige karakteren var konsekvens nok og ikke gjort noe med det? Anonymkode: 41180...32e Hva mener du, jeg har da aldri sagt at man ikke skal gjøre noe med det... Men jeg tror ikke å ta mobilen er veien å gå, hun må snakke med jenta, få en forståelse av hvorfor gym skulkes, snakke med skolen, få til et opplegg som kan hjelpe henne. Selvfølgelig skal man stille krav, men rasende foreldre som bare straffer hjelper ikke ungdommen i det hele tatt. Anonymkode: c750d...bfb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452869-igjen-har-9klassingen-droppet-gym/#findComment-150189102 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar #20 Del Skrevet 28. februar Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Ville du sakt det samme om det var mattetentamen hun skulket? Stadig skulk og 2 i karakter så ville du fortsatt sakt at den dårlige karakteren var konsekvens nok og ikke gjort noe med det? Anonymkode: 41180...32e Hvis ungdommen min lå på 2-er i matte og skulket mattetentamen, så hadde jeg i hvert fall ikke tenkt at å kjefte på henne og fjerne mobilen hennes en helg ville vært til noen som helst form for motivasjon til å bli bedre i matte. Jeg skjønner rett og slett ikke at noen voksne mennesker ser en form for sammenheng her. I dette tilfellet er en skikkelig prat løsningen synes jeg. Og de fleste ungdommer, i hvert fall hvis de er vant med å bli møtt med kjeft, mas og straff, vil selvfølgelig svare at alt er ok om man spør dem. De orker eller tør ikke å svare noe annet. Likevel tenker jeg at en ungdom som begynner å skulke skolen helt åpenbart ikke har det greit, uansett hva de sier, så da må man jo prøve å finne ut hva som er ugreit, hvorfor de ser på skulking som eneste utvei. Og for å få til en slik samtale må ungdommen føle seg trygg nok til å åpne seg opp, noe som vil kreve litt tålmodighet av de foresatte fordi det neppe er noe som skjer på første forsøk. Anonymkode: e179e...454 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452869-igjen-har-9klassingen-droppet-gym/#findComment-150189103 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar #21 Del Skrevet 28. februar Jeg syns egentlig ikke det er dumt å fjerne mobilen (midlertidig), men mest for å få henne til å snakke med de rundt seg, ikke lukke seg inne. Ikke som straff, men hun ville sikkert oppfatte det som straff uansett. Anonymkode: 217ed...8c9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452869-igjen-har-9klassingen-droppet-gym/#findComment-150189107 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar #22 Del Skrevet 28. februar Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg syns egentlig ikke det er dumt å fjerne mobilen (midlertidig), men mest for å få henne til å snakke med de rundt seg, ikke lukke seg inne. Ikke som straff, men hun ville sikkert oppfatte det som straff uansett. Anonymkode: 217ed...8c9 Det er jo litt forskjell på disse to tingene da. Altså scene 1: Mor, rasende: "Nå er jeg drittlei av den oppførselen din! Og så får jeg vite at du har skulket - igjen! Det er ikke greit, og du kan bare glemme å få ha mobilen din denne helgen! Her, gi den til meg!" Og scene 2: Mor, rolig: "Du, nå ringte de fra skolen og sa at du ikke kom til gymtimene i dag heller. Dette er jo ikke greit, og jeg regner med at det er en grunn til det. Nå vil jeg at vi to skal snakke skikkelig sammen, og da skal du legge bort mobilen din i mellomtiden slik at den ikke forstyrrelser oss." Begge to her oppdiktede scener, men likevel. Anonymkode: e179e...454 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452869-igjen-har-9klassingen-droppet-gym/#findComment-150189113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå