Anonym bruker Skrevet 27. februar #1 Del Skrevet 27. februar Jeg har flere kroniske diagnoser og sliter med den mentale båndbredden. Likevel så har mannen en tendens til å få meg til å tenke for han. En typisk situasjon er at jeg sier jeg har for mye å tenke på og ber han ordne middag, han sier ja men kommer rett tilbake med spørsmål til meg om hva vi skal spise eller hvordan han bør lage maten som han enten egentlig vet eller kan google. Spør jeg han når han kjører hjemmefra svarer han “det begynner jo fire”, han svarer aldri og da mener jeg aldri på spørsmålet jeg stiller i en slik situasjon, men tvinger meg til å ta hele resonnementet for ham. Du kan banne på ar om jeg spør når han er fremme, så svarer han når han kjører. Dette gjør han selv om jeg til eksempel står og skal gjøre ferdig krevende oppgaver på jobb og må konsentrere meg for å ikke gjøre feil og bare trenger et kjapt svar på spørsmålet. For meg føles det som om han hopper over sin egen tankeprosess og heller kjører oppgavene gjennom min overbelastede hjerne. Jeg har aldri sett dette beskrevet selv om noen eksempler på weaponized incompetence kan minne. Jeg tror heller ikke det er med vilje, men en vane han ikke er bevisst på. Tanker? Anonymkode: d771c...0de Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452855-har-dette-et-navn-kommunikasjon-i-fohold/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. februar #2 Del Skrevet 27. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har flere kroniske diagnoser og sliter med den mentale båndbredden. Likevel så har mannen en tendens til å få meg til å tenke for han. En typisk situasjon er at jeg sier jeg har for mye å tenke på og ber han ordne middag, han sier ja men kommer rett tilbake med spørsmål til meg om hva vi skal spise eller hvordan han bør lage maten som han enten egentlig vet eller kan google. Spør jeg han når han kjører hjemmefra svarer han “det begynner jo fire”, han svarer aldri og da mener jeg aldri på spørsmålet jeg stiller i en slik situasjon, men tvinger meg til å ta hele resonnementet for ham. Du kan banne på ar om jeg spør når han er fremme, så svarer han når han kjører. Dette gjør han selv om jeg til eksempel står og skal gjøre ferdig krevende oppgaver på jobb og må konsentrere meg for å ikke gjøre feil og bare trenger et kjapt svar på spørsmålet. For meg føles det som om han hopper over sin egen tankeprosess og heller kjører oppgavene gjennom min overbelastede hjerne. Jeg har aldri sett dette beskrevet selv om noen eksempler på weaponized incompetence kan minne. Jeg tror heller ikke det er med vilje, men en vane han ikke er bevisst på. Tanker? Anonymkode: d771c...0de Min ex var også slik. Livet et altså sååååå mye lettere uten ham. Han kunne aldri tenke eller finne svar på loe selv. I tillegg stilte han spm utifra sin egen tankerekke helt uten kontekst for meg, jeg visste jo ikke hva han tenkte på, også måtte jeg bruke masse energi på å spille spm og finne ut hva han egentlig spurte om. Jeg begynner å tenke at ordet du er ute etter er "mann", det virker jo som de fleste i den kategorien er fullstendig ubrukelige. Anonymkode: fad2c...02e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452855-har-dette-et-navn-kommunikasjon-i-fohold/#findComment-150188820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Nøtta* Skrevet 28. februar #3 Del Skrevet 28. februar Anonym bruker skrev (15 timer siden): Min ex var også slik. Livet et altså sååååå mye lettere uten ham. Han kunne aldri tenke eller finne svar på loe selv. I tillegg stilte han spm utifra sin egen tankerekke helt uten kontekst for meg, jeg visste jo ikke hva han tenkte på, også måtte jeg bruke masse energi på å spille spm og finne ut hva han egentlig spurte om. Jeg begynner å tenke at ordet du er ute etter er "mann", det virker jo som de fleste i den kategorien er fullstendig ubrukelige. Anonymkode: fad2c...02e Samme her. Helt håpløst. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452855-har-dette-et-navn-kommunikasjon-i-fohold/#findComment-150188971 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar #4 Del Skrevet 28. februar Anonym bruker skrev (På 27.2.2025 den 19.18): Min ex var også slik. Livet et altså sååååå mye lettere uten ham. Han kunne aldri tenke eller finne svar på loe selv. I tillegg stilte han spm utifra sin egen tankerekke helt uten kontekst for meg, jeg visste jo ikke hva han tenkte på, også måtte jeg bruke masse energi på å spille spm og finne ut hva han egentlig spurte om. Jeg begynner å tenke at ordet du er ute etter er "mann", det virker jo som de fleste i den kategorien er fullstendig ubrukelige. Anonymkode: fad2c...02e 😆 om ikke annet så er det greit å få bekreftelse på at det finnes andre. Anonymkode: d771c...0de Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452855-har-dette-et-navn-kommunikasjon-i-fohold/#findComment-150189157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leeloo76 Skrevet 28. februar #5 Del Skrevet 28. februar Decision fatigue 🤯 https://www.thelavendertherapy.com/blog/the-hidden-toll-of-decision-fatigue-in-relationships-insights-from-a-burnout-therapist-in-new-york Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452855-har-dette-et-navn-kommunikasjon-i-fohold/#findComment-150189173 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leeloo76 Skrevet 28. februar #6 Del Skrevet 28. februar Har han vokst opp med foreldre som har tatt alle avgjørelser for ham/over hodet på ham? Ev. kombinert med å få mye kritikk om man tar en «dum» avgjørelse? Jeg kan se for meg at en slik person ender opp med å se til folk rundt seg for å slippe å sitte med ansvaret for å bare tenke selv. Jeg vil si det er en dårlig vane som må trenes bort. Start med å finne områder der du ikke skal involveres når avgjørelser skal tas, han må rett og slett øve seg. Jeg plottet problemstillingen inn i ChatGPT for moro skyld: There are several reasons why some people may leave all decision-making to their partner, which can lead to decision fatigue: 1. Desire for Harmony: Some individuals prefer to avoid conflict and may feel that allowing their partner to make decisions will lead to a more harmonious relationship. They might believe that their partner knows their preferences better or that their choices will create less tension. 2. Overwhelm and Anxiety: For some, the sheer number of decisions that need to be made in daily life can be overwhelming. They may feel anxious about making the "right" choice, so they defer to their partner to alleviate that pressure. 3. Lack of Confidence: People who struggle with self-esteem may doubt their decision-making abilities. They might feel that their partner is more capable or better informed, leading them to step back and let their partner take the lead. 4. Traditional Roles: In some relationships, traditional gender roles or societal expectations may influence who makes decisions. One partner may have been socialized to take on more of the decision-making responsibilities, leading to an imbalance. 5. Decision Fatigue: When a person is faced with numerous decisions throughout the day, they can experience decision fatigue, making them less likely to want to engage in further decision-making. This can lead to them deferring to their partner simply to avoid the mental strain. 6. Different Priorities: Sometimes, one partner may have different interests or priorities, leading them to feel that their partner's choices are more aligned with what they want, thus opting out of the decision-making process. It's important for couples to communicate openly about decision-making and to find a balance that works for both partners to prevent decision fatigue and ensure both feel valued in the relationship. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452855-har-dette-et-navn-kommunikasjon-i-fohold/#findComment-150189175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar #7 Del Skrevet 28. februar Ta deg en skikkelig prat med han. Og gi han disse eksemplene. Når du spør om han kan fiske middag så innebærer det også å tenke ut middag, og lage den uten å gå gjennom ditt hode. Hvis du både skal tenke ut, og si hvordan han skal gjøre det så kunne du like godt gjort det selv, og det er poenget og derfor du ber han om det. hvis han likevel spør, svar han at det må han finne ut av selv. Dette høres ut som en dårlig uvane, og kanskje han er vant til at du fisker. Du må nok minne han på dette en del ganger før det går inn Anonymkode: def5a...2cd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452855-har-dette-et-navn-kommunikasjon-i-fohold/#findComment-150189177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar #8 Del Skrevet 28. februar Jeg har også en slik. Det er heller ikke slikt at han ikke kan ta avgjørelser selv. Han tar masse avgjørelser på jobb. Han er fullt ut i stand til å finne ut av ting, bestemme seg for noe og planlegge selv, om det er noe han vil. Han bare slutter å virke om han har meg i nærheten. Jeg har bare begynt å svare at han får finne ut av det selv.. seriøst, jeg har nok barn! Anonymkode: 60ae0...ee0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452855-har-dette-et-navn-kommunikasjon-i-fohold/#findComment-150189201 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. mars #9 Del Skrevet 1. mars Respektløst, heter det. Behøver ikke noe fancy nymotens ord. Anonymkode: fe15f...ab8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452855-har-dette-et-navn-kommunikasjon-i-fohold/#findComment-150189213 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. mars #10 Del Skrevet 1. mars Anonym bruker skrev (3 timer siden): Ta deg en skikkelig prat med han. Og gi han disse eksemplene. Når du spør om han kan fiske middag så innebærer det også å tenke ut middag, og lage den uten å gå gjennom ditt hode. Hvis du både skal tenke ut, og si hvordan han skal gjøre det så kunne du like godt gjort det selv, og det er poenget og derfor du ber han om det. hvis han likevel spør, svar han at det må han finne ut av selv. Dette høres ut som en dårlig uvane, og kanskje han er vant til at du fisker. Du må nok minne han på dette en del ganger før det går inn Anonymkode: def5a...2cd Nei ærlig talt, ikke rart dere ender opp med sånne menn, hvis dere behandler de som mødre. Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har også en slik. Det er heller ikke slikt at han ikke kan ta avgjørelser selv. Han tar masse avgjørelser på jobb. Han er fullt ut i stand til å finne ut av ting, bestemme seg for noe og planlegge selv, om det er noe han vil. Han bare slutter å virke om han har meg i nærheten. Jeg har bare begynt å svare at han får finne ut av det selv.. seriøst, jeg har nok barn! Anonymkode: 60ae0...ee0 Dette er riktig metode. Anonymkode: fe15f...ab8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452855-har-dette-et-navn-kommunikasjon-i-fohold/#findComment-150189214 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå