Gå til innhold

Noen andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har startet med å oppleve nedstemt og depresjon på dag 3-4 i menstruasjonen og varer til eggløsning ca. Altså omvendt av pms. Har vært hos lege men hun sier ikke så mye. En gynekolog jeg var hos sa pms men hallo.. er dette virkelig normalt? Er 40 år og dette har aldri vært normalt for meg. Min pms er hodeverk og sinne. Aldri depresjon og gråting.. føler meg litt hjelpeløs

Anonymkode: d98ce...683

Skrevet

Det kan godt være overgangsalder, ville tatt en tur til gynekolog. Fastleger kan ofte lite om dette, med mindre de har egen erfaring.

Overgangsalderen er ikke at hormonene brått slutter eller at de går jevnt nedover. Det er mer sånn at de hakker og hoster, som en ketchupflaske, det er alt eller ingenting.

HRT virker slik at det jevner ut nivået av hormoner. 

Anonymkode: b482e...915

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det kan godt være overgangsalder, ville tatt en tur til gynekolog. Fastleger kan ofte lite om dette, med mindre de har egen erfaring.

Overgangsalderen er ikke at hormonene brått slutter eller at de går jevnt nedover. Det er mer sånn at de hakker og hoster, som en ketchupflaske, det er alt eller ingenting.

Var hos gynekolog sist uke og hun sa det kun var pms.. jeg var for ung osv til overgangsalder.. p piller kunne jeg ta men jeg vil ikke bare ta piller uten å vite hva liksom.. hun snakket da om p piller kunne hjelpe mot hodeverk og pms. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hva er HRT?

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Var hos gynekolog sist uke og hun sa det kun var pms.. jeg var for ung osv til overgangsalder.. p piller kunne jeg ta men jeg vil ikke bare ta piller uten å vite hva liksom.. hun snakket da om p piller kunne hjelpe mot hodeverk og pms. 

Jeg mistet mensen da jeg var 43 år gammel, så ujevnheter i hormonmemgde hadde jo begynt i slutten av 30 årene uten at jeg visste det var premenopause.

Jeg fikk diagnosen tidlig overgangsalder da, så ikke normalen, men det skjer jo.

Uansett ser jeg ikke helt problemet med å prøve hormoner om du er plaget. Jeg kjenner mange kvinner som har valgt å ha hormonspiral gjennom hele 40 åra for å lette på overgangsplager.

Anonymkode: c484b...72c

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Hva er HRT?

Østrogen og progesteron, plaster eller spray. 

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Var dette en offentlig gynekolog?

Ville definitivt forsøkt å sette meg inn i dette, og tatt en tur til privat gynekolog (de er ofte mer oppdatert), da det høres helt klart ut som det har med alderen din å gjøre dersom ingenting annet er endret. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg mistet mensen da jeg var 43 år gammel, så ujevnheter i hormonmemgde hadde jo begynt i slutten av 30 årene uten at jeg visste det var premenopause.

Jeg fikk diagnosen tidlig overgangsalder da, så ikke normalen, men det skjer jo.

Uansett ser jeg ikke helt problemet med å prøve hormoner om du er plaget. Jeg kjenner mange kvinner som har valgt å ha hormonspiral gjennom hele 40 åra for å lette på overgangsplager.

Jepp, ville definitivt sjekket ut dette. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Østrogen og progesteron, plaster eller spray. 

Var dette en offentlig gynekolog?

Ville definitivt forsøkt å sette meg inn i dette, og tatt en tur til privat gynekolog (de er ofte mer oppdatert), da det høres helt klart ut som det har med alderen din å gjøre dersom ingenting annet er endret. 

Ja var hos ei offentlig. Hun var helt grusom og virker mer som bare å ha lest i boka uten å sette seg mer inn i det. Tragisk. Ja hvis dette fortsetter tar jeg kontakt med den private gynekologen jeg har gått til før. For dette her orker jeg ikke st jeg skal miste meg selv i 14 dager hver mnd med angst og depresjon. Helt grusomt var det og jeg gråt jo piggede hver dag. Jeg er en så følsom person fra før av også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Såpass ja. Ja desverre så kan man komme tidligere i overgangsalderen og man skal ikke bare gå ut over at det er kun de som er over 50 år. Blir så provosert av legene som sier det, for de lytter jo ikke til oss pasienter men kommer bare men en fakta tekst som står i en bok.. og så viser det seg jo at det er lite forska på dette området fra før av. Nei kvinnehelse.. den blir glemt som vanlig pga alle tester kun skal gå på menn.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...