Gå til innhold

Barn sykdom og skilte foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er nye som skilte og med barn boende i to hjem. Nå er barna hos far og han ringte i kveld og sa at ene barnet er blitt syk og jeg kunne hente. Han vil ikke ta sykt barn dag, jeg er ufør. Jeg har planer i morgen, avtaler, men det forventes tydeligvis at jeg som "bare er hjemme" skal være tilgjengelig og fleksibel.

Det er jeg også, men begynner jeg å si ja til dette blir jeg vel sykt barn passer hver gang det er noe. Synes faktisk han også kan gjøre sitt selv on det ikke er så gøy. Jeg er gjerne med barna mine altså, men er redd han igjen finner måter og utnytte meg på. 

Er det vanlig at den som har barnet tar sykedager selv om den andre forelderen kanskje har fri eller er ufør som meg? Eller returneres barna da?

Anonymkode: 9c5f0...cef

Skrevet

Når det er hans uke med barnet skal han ta ansvaret også om barna blir syk. Da tar han sykt barn dag. Dere har en avtale. Det er jo klart det er praktisk at du tar barnet ved sykdom slik at han slipper å ta fri fra jobb når du er hjemme. Men det er ikke slik det skal fungere. 

Anonymkode: 2f3ca...25a

Skrevet

Fleksibilitet er stikkordet, begge veier.

Jeg er alene, har ett barn og jobber som nattevakt med friperioder. Pappaen er gift, har 3 andre barn (særkull og ste) i huset og driver to firmaer. 

Jeg står som enslig forsørger og har alle 20 sykt barn dager. For oss er det helt naturlig at sønnen vår er hos meg når han er syk. Færre å smitte og jeg trenger i så fall kun barnevakt på natta. Pappaen må være hjemme fra jobb og tape inntekt.

Samtidig skal jeg ikke tas for gitt og jeg har absolutt mulighet til å si "nei, det går ikke fordi jeg har avtaler". Men mine avtaler kan lettere flyttes på enn hans jobbavtaler, så jeg er som regel tilgjengelig. 

Forrige helg var sønnen hos pappaen selv om det var min helg. Jeg var invitert til ei venninne på vinkveld og spurte da om sønnen kunne ta en ekstra helg der, noe som var greit. 

Og helt til slutt; uavhengig av hva pappaen og jeg ønsker og vil, så er det sønnens behov som står sterkest. Og han vil stort sett være hos mamma når han er syk. 

Anonymkode: cc221...31e

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Når det er hans uke med barnet skal han ta ansvaret også om barna blir syk. Da tar han sykt barn dag. Dere har en avtale. Det er jo klart det er praktisk at du tar barnet ved sykdom slik at han slipper å ta fri fra jobb når du er hjemme. Men det er ikke slik det skal fungere. 

Anonymkode: 2f3ca...25a

Vi har ingen avtale heller skjønner du. Han nekter å skrive under, mener vi bare kan bli enige "etterhvert". Jeg har presset på for å få en på plass men han trenerer. Han vil jo ikke ha forpliktelser og vil kunne gjøre slik det passer ham. Og siden jeg er ufør skal liksom jeg være buffer hans føler jeg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Fleksibilitet er stikkordet, begge veier.

Jeg er alene, har ett barn og jobber som nattevakt med friperioder. Pappaen er gift, har 3 andre barn (særkull og ste) i huset og driver to firmaer. 

Jeg står som enslig forsørger og har alle 20 sykt barn dager. For oss er det helt naturlig at sønnen vår er hos meg når han er syk. Færre å smitte og jeg trenger i så fall kun barnevakt på natta. Pappaen må være hjemme fra jobb og tape inntekt.

Samtidig skal jeg ikke tas for gitt og jeg har absolutt mulighet til å si "nei, det går ikke fordi jeg har avtaler". Men mine avtaler kan lettere flyttes på enn hans jobbavtaler, så jeg er som regel tilgjengelig. 

Forrige helg var sønnen hos pappaen selv om det var min helg. Jeg var invitert til ei venninne på vinkveld og spurte da om sønnen kunne ta en ekstra helg der, noe som var greit. 

Og helt til slutt; uavhengig av hva pappaen og jeg ønsker og vil, så er det sønnens behov som står sterkest. Og han vil stort sett være hos mamma når han er syk. 

Anonymkode: cc221...31e

Ja, ikke uenig. Det er bare at min stemme har aldri blitt hørt. Han nekter å skrive under på avtale om fordeling for han vil ha det fleksibelt og gjøre ting slik han vil. Han vil ha minst mulig jobb med ting. Siden jeg er ufør har han jo ment at da tar jeg "alt". Var sånn når vi var sammen også. Han kunne da kun tenke på jobb, ingen forpliktelser hjemme for jeg var jo bare hjemme og kunne ta alt med hus og barn. Nå ser det ut til at han prøver å fortsette med dette. Mine avtaler vil alltid være mindre viktige enn hans og han fortsetter å overkjøre meg.

Vet at ungene har det bedre hos meg, og da greier jeg jo heller ikke sette foten ned. De kommer jo selvsagt først.

Skrevet

Enkelt og greit, hans uke hans ansvar. Sånn er det å ha barn og ansvar. Man kan ikke bare ta det kjekke men og det tøffe. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi har ingen avtale heller skjønner du. Han nekter å skrive under, mener vi bare kan bli enige "etterhvert". Jeg har presset på for å få en på plass men han trenerer. Han vil jo ikke ha forpliktelser og vil kunne gjøre slik det passer ham. Og siden jeg er ufør skal liksom jeg være buffer hans føler jeg.

Men dere har vel en samværsavtale? Man skal jo ha mekling hos fvk ved samlivsbrudd. 

Anonymkode: f6edd...328

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men dere har vel en samværsavtale? Man skal jo ha mekling hos fvk ved samlivsbrudd. 

Nei vi har ingen avtale. Vi var på mekling, og de sa bare at avtalen var mellom oss, den la ikke de seg oppi. Og han ville ikke på flere meklingstimer så da får jeg heller ingen hjelp og støtte i å få på plass avtale. Skal de ikke hjelpe til? De hørte jo bare på gam som ikke ville ha noe hjelp, jeg som sa jeg ville ble ikke hørt. Jeg får ikke time hos dem uten ham og han vil ikke. 

Skrevet

Mannen har avtale om at barnet blir hos den forelder den blir syk hos til det er friskt nok til å reise til den andre. 
Men som oftest bytter de som normalt slik at far tar første sykt barn dag og mor overtar etter arbeidstid/skoleslutt den dagen barnet skal til mor, og omvendt. 
Vet ikke hva som er normalen, en venninne har at barnet skal bringes til henne umiddelbart ved sykdom, hun mener hennes eks ikke har de rette omsorgsevnene ved sykdom. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 359ab...2c1

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Nei vi har ingen avtale. Vi var på mekling, og de sa bare at avtalen var mellom oss, den la ikke de seg oppi. Og han ville ikke på flere meklingstimer så da får jeg heller ingen hjelp og støtte i å få på plass avtale. Skal de ikke hjelpe til? De hørte jo bare på gam som ikke ville ha noe hjelp, jeg som sa jeg ville ble ikke hørt. Jeg får ikke time hos dem uten ham og han vil ikke. 

Avtalen er mellom dere, de skal bare være der som en nøytral tredjeperson i rommet så det er mindre sjanse for krangel.

Men man skal jo skrive en avtale og få en meklingsattest som kan sendes inn til nav for å utløse rettighetene som enslig forsørger. En ekstra barnetrygd, og for din del som enslig og mamma vil jeg tro du har krav på mer barnetillegg på trygden enn da dere var gift/samboere og selvfølgelig betegning av bidrag.

Anonymkode: c3199...048

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Det skal vel foreligge en samværsavtale når man skal søke diverse fra NAV.

Her vil barna alltid hjem til meg når de er syke, og det får de lov til. Jeg har 60 sykt barn dager og aldri brukt de opp, så det er innafor for meg.

Skrevet

Det beste er selvsagt å være fleksibel, men med en ex som din, ville jeg holdt igjen! Hans uke, hans ansvar! Også ville jeg prøvd å være ute av huset når en slik forespørsel kommer, slik at han ikke plutselig dukker opp med ungen. Da blir det jo umulig for deg å si nei.

Anonymkode: 8dacf...b7d

Skrevet

Avtalen er mellom dere, de skal bare være der som en nøytral tredjeperson i rommet så det er mindre sjanse for krangel.

Men man skal jo skrive en avtale og få en meklingsattest som kan sendes inn til nav for å utløse rettighetene som enslig forsørger. En ekstra barnetrygd, og for din del som enslig og mamma vil jeg tro du har krav på mer barnetillegg på trygden enn da dere var gift/samboere og selvfølgelig betegning av bidrag.

Ja, vi fikk meklingsattest, de var bare ikke interessert i å se på avtalen med oss da det var mellom oss. Jeg trodde vi skulle spikre den der nærmest. Jeg prøvde å be om hjelp der, men da snakket mannen dem etter munnen så jeg fremstod som den vanskelige der. Føler hele møtet var bare for å ha hatt det, null støtte og hjelp. Jeg sliter jo veldig med dårlig samarbeid og trenger virkelig en avtale. Eller bare å snakke med noen, men finnes ikke støtte for det dessverre. 

Skrevet

Det skal vel foreligge en samværsavtale når man skal søke diverse fra NAV.

Her vil barna alltid hjem til meg når de er syke, og det får de lov til. Jeg har 60 sykt barn dager og aldri brukt de opp, så det er innafor for meg.

Trenger ikke avtalen for støtteordninger, bare meklingsattest og den får man jo bare ved å møte opp der. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det beste er selvsagt å være fleksibel, men med en ex som din, ville jeg holdt igjen! Hans uke, hans ansvar! Også ville jeg prøvd å være ute av huset når en slik forespørsel kommer, slik at han ikke plutselig dukker opp med ungen. Da blir det jo umulig for deg å si nei.

Anonymkode: 8dacf...b7d

Ja😔 Dessverre så føler jeg sånn på at de ikke har det greit der så jeg tar jo i mot dem når som helst. Og det vet jo han å utnytte. Da hadde det vært bedre med mer fast tid hos meg og samvær hos ham sånn at han kunne prioritert dem når de er der. Og da kunne jeg også krevd bidrag for tiden jeg faktisk har dem.

Han ville jo ha delt for å slippe bidrag.

Skrevet

Ja😔 Dessverre så føler jeg sånn på at de ikke har det greit der så jeg tar jo i mot dem når som helst. Og det vet jo han å utnytte. Da hadde det vært bedre med mer fast tid hos meg og samvær hos ham sånn at han kunne prioritert dem når de er der. Og da kunne jeg også krevd bidrag for tiden jeg faktisk har dem.

Han ville jo ha delt for å slippe bidrag.

Han slipper ikke bidrag selv om dere har delt.

Om han er i full jobb og du er ufør regner jeg med han tjener en del mer enn deg? Da skal han også betale mer enn deg, og du skal ha bidrag selv om dere har barna 50/50.

Husk også å søke om barnetillegg nå som du har blitt enslig, for når du ikke lenger har en mann blir det heller ikke lenger noe fratrekk i barnetillegget.

Skrevet

Selv om dere har delt bosted 50/50 så tjener han mer enn deg som uføre. Ergo han skal betale bidrag til deg. Du må jo kreve det som er ditt og ikke la han kjøre over deg. Du sier jo selv at du vil ha hoved ansvaret nettopp pga dette, og du kan kontakte meklings kontoret alene for å få en avtale. Og de tar kontakt med han. Hvis du mener de på meklings kontoret ikke bryr seg om avtalen mellom dere så lurer jeg litt på hvor dere har vært henne. Det er jo nettopp en mekling skal gå ut på. Hvis dere ikke har det så kan du heller ikke kreve barnebidrag fra far. Her må du stå på ditt, og de vil hente han inn. Hvis ikke går du bare videre med det. Han virker som han har styrt alt og du har bare godtatt det, mens han har fått det som plommen i egget. Hvis du vil ha avtale må du søke om det. At han velger å ikke dukke opp går ut over han og det viser dårlig samarbeids evne og det er positivt for din del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...