Gå til innhold

Kjørelys, tåkelys, parklys...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår ikke hva som er hva på bilen min. Prøvde å Google men finner ikke svar. Står dette i brukerhåndboken? 

Anonymkode: ef937...68d

Fortsetter under...

Skrevet

Du har alle på bilen din

Anonymkode: ee8aa...21e

Skrevet

Samme her, har ikke peiling på hva som er hva. Når skal man bruke tåkelys? 😅 har bare vanlig lys, og langlys i mørket. 
Burde nok ha frisket opp litt teori igjen. 
Lappen i 25 år og overlater bare mer og mer med bilen til sønnene mine 

Anonymkode: 0dfc5...ca4

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Samme her, har ikke peiling på hva som er hva. Når skal man bruke tåkelys? 😅 har bare vanlig lys, og langlys i mørket. 

Når man skal bruke tåkelys sier seg vel litt selv, eller hva?

Anonymkode: 82315...639

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Du har alle på bilen din

Anonymkode: ee8aa...21e

Mislykket forsøk på å være morsom?

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Kjørelysene slår seg på når jeg starter bilen. Men om jeg setter på auto kommer 2 til på. Det er ulovlig å kjøre med feil lys og kan føre til bot på ca 4000 kr. Så derfor tenke rhegvat det er på tide å finne ut av.

Vet når jeg skal bruke de ulike lysene, men vet ikke hvilke lys som er hva. Kjørelys under kjøring i dagslys, fjernlys i mørket, tåkelys om det er tåkete, parklys når man står i ro(ikke lov å stå i en busslomme feks med kjørelys, man skal svitsje over til parklys). 

Men de lysene som kommer på ved auto er et lys rett over kjørelysene. Pg lys helt nederst på frontfangeren. Disse forstår jeg ikke hva er. 

Annonse

Skrevet

Haha, jeg har hatt lappen i ikke mindre enn 33 år, og tror aldri jeg har brukt noe annet enn kjørelys 🙈

Fjernlys tenker jeg er for mørke veier uten gatelys, og det eksisterer ikke i min hverdag. Alle de andre lysene har jeg aldri satt meg inn i.

Da jeg tok lappen måtte vi sette på lyset, nå kommer de på av seg selv. Jeg rører de aldri.

Anonymkode: b1a17...fb2

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Når man skal bruke tåkelys sier seg vel litt selv, eller hva?

Anonymkode: 82315...639

Det er bare den bakerste bilen som skal bruke tåkelys i tåke. Er du bakerst, og så får en bil bak deg, så skal du skru det av, så det er ikke 100% selvsagt

Anonymkode: c9df0...017

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Det er bare den bakerste bilen som skal bruke tåkelys i tåke. Er du bakerst, og så får en bil bak deg, så skal du skru det av, så det er ikke 100% selvsagt

Anonymkode: c9df0...017

Det kommer litt an på hvor tjukk tåka er. Jeg har hatt lappen i 40 år og tror jeg har brukt tåkebaklys mindre enn fem ganger. Det skal rimelig tjukk tåke til for at det skal være nødvendig. Jeg har også kjørt i så tett tåke at selv om jeg visste at det lå en bil rett bak meg, så så jeg den ikke. Jeg skimtet bare et glimt av lysa der det var noen flekker med tynnere tåke. Da var det greit med tåkebaklys selv om jeg ikke var bakerst. En tommelfingerregel er vel at om det er så tett tåke at du må sakke farta vesentlig, da er det lurt med tåkelys både foran og bak. 

Anonymkode: 7b1b7...7d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...