Gå til innhold

Far ønsker ikke at datteren vår skal gå på adhd medisin.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Medisinering er både og. 
For noen er de til enorm hjelp. Å fungere på skolen og henge med. Uten medisin er det mange som faller ut. 
Det er veldig individuelt. 
Jeg har også en ungdom med adhd som startet med medisin i høst. Jeg merker ikke om han tar medisin eller ikke. Men han selv merket det godt i starten. Han føler han holder seg mer våken på de, men matlysten er totalt fraværende. 
Usikker på om han i det hele tatt har adhd. 

Anonymkode: dd9b8...bee

Min blir også sånn, det eneste vi merker når han ikke tar medisin er at han snakker mye. MYE. 

Han selv derimot, han blir hysterisk hvis han glemmer den pilla. Han husker ingenting, blir helt stressa pga hjernen plutselig ikke virker slik han vil, og han blir så trøtt at han sovner rett etter skolen og er helt i koma resten av dagen. Han klarer ikke fokusere på noe. 

ADHD er ikke sånn at de alltid henger med tenna i tapeten og blir rolige med medisin. For mange handler det om hvordan hjernen fungerer/ikke fungerer. 

Anonymkode: 487d4...8ee

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Er du helt dum? For noen er medisiner faktisk den ENESTE måten å få hjernen til å roe seg såpass ned at man kan tenke en hel tanke ferdig før neste kommer. Det handler ikke om at verden må tilpasse seg, det handler om å ikke bli utslitt av en hjerne som går i hundre og helvete samme hva man gjør. Hvis du ikke har ADHD selv kan du faktisk bare klappe godt igjen. Å ha konstant tankekjør er helt for jævlig, og ALLE jeg kjenner med ADHD, inkludert meg selv, tar heller en 10års avkorting på livet enn å leve med et hamster på speed i hjernen 24/7. Man får jo ikke gjort en dritt når man har det sånn, man virrer jo bare rundt som en hodeløs høne. Hvordan tenker du at omgivelsene skal tilpasse seg noe sånt? Det finnes ikke en jobb i verden som ikke krever noe form for selvkontroll eller evnen til å tenke klart iallefall noen timer i døgnet. I tillegg er det fint å ikke bli utslitt av seg selv. 

Du kan google litt hvordan spesielt damer opplever hjernetåke fram til de får medisiner. Det er et nytt liv! Tenk å kunne tenke at man skal gjøre noe, og så faktisk GJØRE DET. 

Hjelpes altså. 

Jeg bare digger tydelige meldinger! Nydelig skrevet, ...8ee! 

Anonymkode: 0c9fc...e87

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er du helt dum? For noen er medisiner faktisk den ENESTE måten å få hjernen til å roe seg såpass ned at man kan tenke en hel tanke ferdig før neste kommer. Det handler ikke om at verden må tilpasse seg, det handler om å ikke bli utslitt av en hjerne som går i hundre og helvete samme hva man gjør. Hvis du ikke har ADHD selv kan du faktisk bare klappe godt igjen. Å ha konstant tankekjør er helt for jævlig, og ALLE jeg kjenner med ADHD, inkludert meg selv, tar heller en 10års avkorting på livet enn å leve med et hamster på speed i hjernen 24/7. Man får jo ikke gjort en dritt når man har det sånn, man virrer jo bare rundt som en hodeløs høne. Hvordan tenker du at omgivelsene skal tilpasse seg noe sånt? Det finnes ikke en jobb i verden som ikke krever noe form for selvkontroll eller evnen til å tenke klart iallefall noen timer i døgnet. I tillegg er det fint å ikke bli utslitt av seg selv. 

Du kan google litt hvordan spesielt damer opplever hjernetåke fram til de får medisiner. Det er et nytt liv! Tenk å kunne tenke at man skal gjøre noe, og så faktisk GJØRE DET. 

Hjelpes altså. 

Ikke meningen å kuppe tråden. Mern kan du beskrive litt nærmere hvordan det oppleves med slik hjernetåke du beskrtiver. Har en voksen vennine som som lurer på om hun kan ha ADHD. Jo mere det er å gjøre, jo mindre får hun gjort. Kan sitte en halv dag uten å få gjort noe sier hun. Sitter bare å "hopper" i stolen med masse kaotiske tanker. Prokrastinere heter det visst.

Anonymkode: 2c5f7...c16

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hjelpes altså. 

Hvorfor åpner du med å spørre om motdebattanten din er «helt dum?» Det innbyr ikke akkurat til en saklig debatt.

Anonymkode: ac3eb...0f6

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ikke meningen å kuppe tråden. Mern kan du beskrive litt nærmere hvordan det oppleves med slik hjernetåke du beskrtiver. Har en voksen vennine som som lurer på om hun kan ha ADHD. Jo mere det er å gjøre, jo mindre får hun gjort. Kan sitte en halv dag uten å få gjort noe sier hun. Sitter bare å "hopper" i stolen med masse kaotiske tanker. Prokrastinere heter det visst.

Anonymkode: 2c5f7...c16

Slik som dette er det mange som har, så isåfall kan nok 1 av 2 kanskje ha ADHD/ADD da? 

Hjernetåke kan en få etter fødsel, stress, overgangsalder….

Er og en av den som kan beskrives som dette ( har da ADHD i familie og barn som har diagnose) men jeg klarer ikke å tenke at å få en diagnose og piller, vil hjelpe for alt. 
Har komt meg frem i livet med å finne måter som hjelper meg med å lære ting på mine måter og å koble ut. Kjenner på kroppen når jeg trenger egentid osv. Er heller ikke en person som må gjøre som alle andre når ting er trend heller, da slipper en å bruke energi på slike ting.

Livet er ikke en quick fix

Anonymkode: 5fb4a...ab8

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Slik som dette er det mange som har, så isåfall kan nok 1 av 2 kanskje ha ADHD/ADD da? 

Hjernetåke kan en få etter fødsel, stress, overgangsalder….

Er og en av den som kan beskrives som dette ( har da ADHD i familie og barn som har diagnose) men jeg klarer ikke å tenke at å få en diagnose og piller, vil hjelpe for alt. 
Har komt meg frem i livet med å finne måter som hjelper meg med å lære ting på mine måter og å koble ut. Kjenner på kroppen når jeg trenger egentid osv. Er heller ikke en person som må gjøre som alle andre når ting er trend heller, da slipper en å bruke energi på slike ting.

Livet er ikke en quick fix

Anonymkode: 5fb4a...ab8

Det er ingenting ved ADHD som nevrotypiske aldri opplever, men det er ganske stor forskjell på å oppleve noe innimellom eller i en avgrenset periode og det å ha disse utfordringene hver dag livet gjennom. 

Jeg tenker det er veldig trist om du har slike holdninger og samtidig skal være den trygge havnen til et barn  med ADHD. Noe av det en sliter mest med er effekten av alle de ekstra negative tilbakemeldingene og korreksjonene en får i oppveksten. 

Anonymkode: 76ab5...0e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...