Gå til innhold

Hvorfor signerte Ukraina avtalen med USA?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det står jo ganske klart i avisene, å holde seg inne med USA er kjempeviktig for Ukraina 

Klippet fra TV2:

Det er et tegn på stor imøtekommenhet for å berede grunnen for bredere og mer omfattende samarbeid med USA, som går utover det økonomiske området, og som på sikt, i fredsforhandlingene, kan inkluderer sikkerhetsgarantier, sier Heier.

Anonymkode: 9d1e4...60d

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Putin må jo bli rasende nå, kan ikke forstå annet. Det var jo blant annet disse mineralutvinningene Russland ønsket å få råderett over. 

Anonymkode: f9b4c...622

Du tror ikke de har gjort en avtale på kamerset?

At USA har frekkhetens nådegave til å grabbe til seg fra et land i krig - og samtidig stemmer mot FNs nye Ukrainaresolusjon.. når man ser hvem de stemte mot sammen med så sier det vel alt. 

Anonymkode: 2a355...4c3

Annonse

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Du tror ikke de har gjort en avtale på kamerset?

At USA har frekkhetens nådegave til å grabbe til seg fra et land i krig - og samtidig stemmer mot FNs nye Ukrainaresolusjon.. når man ser hvem de stemte mot sammen med så sier det vel alt. 

Tja man kan jo si det samme om land som produserer og tjener gode penger på å selge våpen til et land i krig. 

Anonymkode: 83da5...830

Denne avtalen var vel hårfint bedre enn den første de ble forelagt, og hvem vet hva slags trusler som kom på bakrommet.

Men det er egentlig merkelig å forvente gode svar på det her inne, bedre å lese aviser, vil jeg tro.

Anonymkode: 1453a...c88

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Tenker da på mineral- og oljeavtalen. Hva får Ukraina igjen? Hvorfor selger de landet sitt? Jeg synes det virker urimelig av Trump, og forstår ikke hvorfor Ukraina går med på det. 

Anonymkode: a63a9...95f

Det er vanskelig å forstå, fordi journalistene som refererer gjør alt de kan for at det skal se ut som et ran og noe veldig urettferdig. Uansett hvor god en avtale er, for Ukraina, vil journalistene aldri legge vekt på det.

Om Ukraina signerer, så er jeg sikker på at det er fordi det er til fordel for begge parter, slik det alltid er ved avtaler. Vi får se, om sannheten til slutt kommer fram. 

Anonymkode: f1fba...93a

Hi her. 
Jeg syns ikke det kommer klart fram i noen aviser/medier hva Ukraina får igjen for denne avtalen.
Hvorfor signerer de?

Slik jeg ser det virker det mer som et ran av et land som ligger nede med brukket rygg. USA burde i det minste tilby garantier mot Russland angrep, men jeg ser ikke at de gjør det heller. Det vil si at da bare rasker de til seg Ukrainas fremtidige inntekter, uten å gi noe tilbake. Og å si at det er gjenbetaling for bistand, det holder ikke.
Til syvende og sist er ikke dette noe bedre enn hva Russland har bedrevet de siste tre årene. Dette er ran. 

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Hi her. 
Jeg syns ikke det kommer klart fram i noen aviser/medier hva Ukraina får igjen for denne avtalen.
Hvorfor signerer de?

Slik jeg ser det virker det mer som et ran av et land som ligger nede med brukket rygg. USA burde i det minste tilby garantier mot Russland angrep, men jeg ser ikke at de gjør det heller. Det vil si at da bare rasker de til seg Ukrainas fremtidige inntekter, uten å gi noe tilbake. Og å si at det er gjenbetaling for bistand, det holder ikke.
Til syvende og sist er ikke dette noe bedre enn hva Russland har bedrevet de siste tre årene. Dette er ran. 

Avtalen ble vel inngått i går kveld, så det er nok ikke så mange som har rukket å sette seg inn i den og kommentere. Jeg antar det kommer mer informasjon i løpet av dagen, men uansett kan vi ikke vite hva de har blitt truet med på bakrommet. 

Det er veldig trist at USA tar den veien de tar nå, det er jeg helt enig i.

Anonymkode: 1453a...c88

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hi her. 
Hvorfor signerer de?

Ingen vil være uvenner med USA, det er vel det som er Ukrainas gevinst.

De vet at Putin ikke kan angripe interessene til USA, så det ligger en viss trygghet i det allerede der.

Ukraina vil også inn i Nato, så samarbeidet med USA gir også der en fot i dørsprekken.

De har rett og slett mer å vinne enn å tape på et samarbeid

Og Trump er en kynisk forretningsmann, så han skyr ingenting for å sikre seg en del av verdiene i Ukraina. 

Anonymkode: 9d1e4...60d

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hi her. 
Hvorfor signerer de?

Hvis du leser artikkelen som ligger på NRK så ser du at 

- avtalen kan åpne for langsiktig sikkerhetssamarbeid (USA gir Ukraina sikkerhetsgarantier på lengre sikt)

-USA og Ukraina skal SAMMEN invistere i utvinning av mineraler

- USA skal ha gått bort fra kravet om å få mineraler som betaling for støtte de har gitt Ukraina i forbindelse med krigen

- Avtalen er ikke signert

Anonymkode: fc1ae...4b3

Annonse

Vil tro de velger mellom pest og kolera. Det er enorme verdier som stormaktene uansett vil kjempe om. Heller USA enn Russland, om ikke USA beskytter Ukraina, beskytter de i hvert fall investeringene. 

Litt hallik i den store verden, jeg beskytter deg hvis du betaler meg. Men hvilket valg har de? Europa? 

Anonymkode: 9e45a...99c

Anonym bruker skrev (På 27.2.2025 den 0.04):

Han bestemmer ikke dette alene

Anonymkode: aa2c9...87a

Folket i Amerika har sørger for at Trump nå har flertallet på sin side på alle kanter. En skam for verden. Jeg skal aldri i mitt liv sette mine føtter i USA. I mine øyne er det verre enn steder somTyrkia og Dubai. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...