Gå til innhold

Jeg går bare opp og opp i vekt

Anbefalte innlegg

Kvinne, 44. Ikke tegn på overgangsalder enda. Øker gradvis i vekt selv om jeg ikke har endret noen vaner. Mosjonerer, går turer. Spiser frokost, lunsj, middag. Vurderer å endre lunsjen min. Kan jeg gå ned noen kilo ved å bytte ut de to brødskivene mine med frukt? En appelsin og litt druer for eksempel? Eller et eple og litt nøtter? 

Anonymkode: f7f4e...bd6

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452824-jeg-g%C3%A5r-bare-opp-og-opp-i-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis kaloriene forblir det samme så vil det ikke bli noen endring. Du må finne ut hvor mye kalorier lunchen din har og bytte den ut med noe som er mettende men med mindre kalorier. Perimenipause starter mange år før overgangsalder. En av de viktigste en kvinne kan gjøre i denne perioden er å trene vekter for å øke muskelmassen og styrke kroppen. 

Anonymkode: cf3a1...69b

du må på et eller annet vis minske kalorier inn eller bevege deg enda mer.

En ting jeg har gjort som fungerer veldig bra for meg er å erstatte frokost med å drikke buljong eller misosuppe. Det er bare 30 kalorier eller noe, men fyller godt opp og jeg holder helt fint fram til lunsj. 

Anonymkode: d25a0...b60

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Ikke tegn på overgangsalder enda. Øker gradvis i vekt selv om jeg ikke har endret noen vaner.

Det du beskriver her, er et tegn på overgangsalderen. 

Det at du er 44 er definitivt et tegn på at du er i nærheten. 

Anonymkode: b633f...a8f

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Perimenipause starter mange år før overgangsalder.

Helt riktig. Menopause betyr at man har sin siste menstruasjon. Overgangsalderen starter derimot flere år før, og er man rundt 45 år så er man der, enten man vil eller ei. 

Annonse

Sliter med det samme.

Det eneste som funker her, er et strengt spisevindu mellom 12 og 20.00. da holder vekta seg i ro. Noen dager krymper jeg det ned til 6 timer og kan gå ned litt. Har gått ned igjen 7 kg på denne måten, men har fremdeles lang vei å gå. Bare ett lite glipp straffer seg i en ukes tid.

Anonymkode: c696d...385

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Ok. Si det er perimenopause. Må jeg slutte å spise da, for å unngå kiloene? Jeg spiser absolutt ikke mye nå, teller kalorier og ligger på rundt 1400-1500 om dagen. 
HI

1400-1500 er svært lite og skyldes typisk enten at du teller feil eller faktisk spiser for lite. Hva med å heller spise mer og bevege deg litt? 

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

1400-1500 er svært lite og skyldes typisk enten at du teller feil eller faktisk spiser for lite. Hva med å heller spise mer og bevege deg litt? 

Jeg har telt kalorier i åresvis, så det er nok riktig ja. Jeg går så mye jeg får til i en hektisk hverdag med full jobb, barn og det som hører med.

HI

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Kvinne, 44. Ikke tegn på overgangsalder enda. Øker gradvis i vekt selv om jeg ikke har endret noen vaner. Mosjonerer, går turer. Spiser frokost, lunsj, middag. Vurderer å endre lunsjen min. Kan jeg gå ned noen kilo ved å bytte ut de to brødskivene mine med frukt? En appelsin og litt druer for eksempel? Eller et eple og litt nøtter? 

Slet med samme, for meg hjalp faste. Dvs 6-8 timer spisevindu og faste resten. Da kunne jeg også spise hva som helst de timene virket det som.

Anonymkode: e524c...e4f

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har telt kalorier i åresvis, så det er nok riktig ja. Jeg går så mye jeg får til i en hektisk hverdag med full jobb, barn og det som hører med.

HI

Ja, da er det ikke rart det stopper opp…

Jeg har et innlegg her inne om at jeg endelig har gått ned i vekt.

Jeg er 47 og kiloene har vært limt til kroppen. Jeg startet med Grete Roede og logger alt jeg spiser i app. Her får jeg en kostholdsscore som viser om jeg har satt sammen kostholdet på riktig måte.

Det jeg oppdaget var at jeg - til tross for at jeg også har talt kalorier - faktisk har fått i meg mer enn jeg trodde. Jeg har også oppdaget at jeg har hatt et helt feil sammensatt kosthold og at jeg har drukket alt for lite vann.

Nå logger jeg alt jeg skal spise dagen før istedenfor underveis i dagen, eller til slutt på dagen. Da har jeg full kontroll på at jeg spiser akkurat det jeg skal. Ingenting går forbi munnen utover det. Godteri/snacks har jeg kuttet helt og alkohol kun ved spesielle anledninger

Vekten sto stille noen uker også etter jeg startet med dette, men nå begynner det å krype nedover. Ikke fort, men det er første tegn til at det funker jeg har hatt på flere år. Har nå gått ned 4 kilo siden starten av januar. Det jeg merker det mest på er centimeter. Har gått fra 104 til 89 rundt livet. Så mål deg også. 

Lykke til 🎉

Anonymkode: 5e0af...fa6

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...