Gå til innhold

Noen som har erfaringer med adhd medisin før leggetid?

Anbefalte innlegg

Er det andre her som tar en liten dose med adhd medisin for å få sove?
Når ca tar dere den?
På 7 dager har jeg hatt tre netter der jeg ikke har sovet noe i det hele tatt,får ikke sove pga tankekjør.
Psykriateren har skrevet ut 5 mg som jeg kan ta ettermiddag/kveld for å roe tankekjøret,å da forhåpentligvis få sove.
Jeg har fått litt mikset resultat;noen dager sovner jeg fort og sover hele natten,mens igår fikk jeg ikke sove i det hele tatt.
Hører gjerne erfaringer fra dere som tar en liten dose om kvelden for å få sove :)

Anonymkode: 83e78...17b

Fortsetter under...

Jeg sovnet litt lettere hvis jeg la meg med medisinvirkning, men ikke sånn at det var nok. Heldigvis for meg har jeg en lege som er villig til å prøve ut litt, så jeg fikk Quetiapin og har aldri sovet bedre! Det både roer ned tankekjør og gjør meg søvnig, så en lavdose av dette har gitt meg en helt annen søvnkvalitet enn jeg noen gang har hatt tidligere. 

Anonymkode: dd843...a1a

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg sovnet litt lettere hvis jeg la meg med medisinvirkning, men ikke sånn at det var nok. Heldigvis for meg har jeg en lege som er villig til å prøve ut litt, så jeg fikk Quetiapin og har aldri sovet bedre! Det både roer ned tankekjør og gjør meg søvnig, så en lavdose av dette har gitt meg en helt annen søvnkvalitet enn jeg noen gang har hatt tidligere. 

Er det veldig hangover dagen etterpå av Quetiapin?

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Er det veldig hangover dagen etterpå av Quetiapin?

I starten var det litt, ja, så jeg kjøpte sånn tablettdeler og tok 0,5 tablett i stedet. Det fungerte bra et par måneder, men så måtte jeg øke til en hel tablett og har tatt det siden, altså i over 1,5 år nå. En sjelden gang i blant tar jeg to, men i omtrent 59 av 60 dager holder det med én. Nå er jeg sjeldent noe særlig hangover, det gav seg etter noen uker, så lenge jeg bare tar den til rett tid i forhold til når jeg skal stå opp, og adhd-medisinen tar bort eventuelle rester av hangover hvis jeg har tatt den litt sent kvelden i forveien, så det er ikke noe problem. 

ADHD medisin skal ikke takes før leggetid, da det inneholder amfetamin som nettopp gjør at du holder deg våken og skjerpet. Mange sliter jo med å sove pga medisinene. 
Tror det er bedre for deg å heller ta noe annet til natta som både roer ned tankene og gir deg søvn. 

Anonymkode: 83fb1...394

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

ADHD medisin skal ikke takes før leggetid, da det inneholder amfetamin som nettopp gjør at du holder deg våken og skjerpet. Mange sliter jo med å sove pga medisinene. 
Tror det er bedre for deg å heller ta noe annet til natta som både roer ned tankene og gir deg søvn. 

Anonymkode: 83fb1...394

Nja, du må huske at for oss med ADHD, så virker medisinene gjerne annerledes enn om noen uten ADHD tar dem. Både jeg, ungdommene mine med ADHD og omtrent alle jeg kjenner med ADHD som bruker medisiner, opplever at medisinene virker på den måten at en blir roligere både i kroppen og hodet. Jeg tok Ritalin x2 tidligere, nå Aduvanz, og da virket fortsatt kapsel nummer to ved leggetid. Jeg sovnet som regel enklere da enn uten, rett og slett fordi jeg er mer rolig og avslappet med medisinvirkning enn uten. Psykiatrien som hadde medisinutprøving med meg sa at, litt satt på spissen, kunne en nesten bekrefte om en ADHD-diagnose var rett eller ei nettopp ved at de uten ADHD vil bli mer giret og våken av medisinene, mens en med ADHD vil bli roligere og kanskje til og med litt trøtt. 

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nja, du må huske at for oss med ADHD, så virker medisinene gjerne annerledes enn om noen uten ADHD tar dem. Både jeg, ungdommene mine med ADHD og omtrent alle jeg kjenner med ADHD som bruker medisiner, opplever at medisinene virker på den måten at en blir roligere både i kroppen og hodet. Jeg tok Ritalin x2 tidligere, nå Aduvanz, og da virket fortsatt kapsel nummer to ved leggetid. Jeg sovnet som regel enklere da enn uten, rett og slett fordi jeg er mer rolig og avslappet med medisinvirkning enn uten. Psykiatrien som hadde medisinutprøving med meg sa at, litt satt på spissen, kunne en nesten bekrefte om en ADHD-diagnose var rett eller ei nettopp ved at de uten ADHD vil bli mer giret og våken av medisinene, mens en med ADHD vil bli roligere og kanskje til og med litt trøtt. 

Dette.

Jeg er tidligere rusavhengig og da jeg festet kunne jeg sove på amfetamin. Nå har ikke jeg fått adhd på papiret (er 42 år), men det er liten tvil om at jeg har det. 

Bare vet ikke om jeg vil utredes, da jeg klarer livet ganske greit. 

Anonymkode: ea3c3...471

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...