Gå til innhold

Vil dette bli opplevd som masete? Ang jobbsøkeprosess.

Anbefalte innlegg

Har søkt på en jobb jeg har veldig lyst på, men den er veldig generell og derav veldig mange søkere. Det var via finn, men søknad med CVs skulle sendes på mail. Søknadsfristen er i mai, men det står at de kontakter aktuelle kandidater fortløpende. Jeg sendte søknad her om dagen, også lurer jeg på om jeg skal sende en mail til med referanser slik at de har det om ønskelig. Eller vil det oppleves som masete? Bør jeg vente til jeg evt blir kontaktet?

Anonymkode: 8c726...199

Fortsetter under...

Vet ikke hva slags jobb det er! Men jeg synes i hvert fall lite om at folk henvender seg til oss i søknadsprosessen. Det er en kjempestor jobb å gå gjennom søknader, vurdere, rangere, lage gode intervjuer og caser. Det kommer alltid på topp av andre arbeidsoppgaver. Søknad og cv skal gi informasjonen jeg trenger for å vite hvem jeg skal kalle inn. Hvis disse ikke er relevante eller bra nok, taler det for seg. Folk som ikke forstyrrer får stjerne i boka av meg. 
Men jeg vet ikke - det finnes sikkert arbeidsgivere som synes det er ok eller kanskje til og med positivt, kanskje særlig hvis jobben krever at man er litt pågående, type selger? 

Anonymkode: 7347d...48d

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Har søkt på en jobb jeg har veldig lyst på, men den er veldig generell og derav veldig mange søkere. Det var via finn, men søknad med CVs skulle sendes på mail. Søknadsfristen er i mai, men det står at de kontakter aktuelle kandidater fortløpende. Jeg sendte søknad her om dagen, også lurer jeg på om jeg skal sende en mail til med referanser slik at de har det om ønskelig. Eller vil det oppleves som masete? Bør jeg vente til jeg evt blir kontaktet?

Anonymkode: 8c726...199

Referanser oppgir man vel ikke får etter førstegangsintervju? God skikk overfor referanser.. 

Lykke til

Anonymkode: 1393a...2f3

Ikke send mail med referanser. Det trenger de ikke så tidlig i prosessen, og det vil nok bare bli oppfattet som støy. Dessuten vil det ikke være positivt for deg, for om du tenker det er nødvendig å legge ved referanser nå så burde de ha vært i søknaden din med en gang og ikke noe du tilfeldigvis kom på og ettersendte. 
Om det blir aktuelt en gang senere kan du skrive i søknaden at referanse oppgies på forespørsel, denne gangen oppgir du evt referanse under et intervju om de ber om det. 

Anonymkode: 324a0...d08

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

jeg skal sende en mail til med referanser slik at de har det om ønskelig

Nei takk. Det blir støy. De som kalles inn til intervju får spørsmål om å oppgi referanser. Om arbeidsgiver ønsker det i søknaden, eller i forkant av intervju, så står det i utlysningsteksten. 

Anonymkode: d3a83...6c0

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...