Gå til innhold

Vurderer å la datteren min droppe en barnebursdag til ei i klassen🤔🤔

Anbefalte innlegg

Jeg er i utgangspunktet motstander av det. Ungene må gå i alle bursdager så sant vi kan, å vi prioriterer alltid bursdager. Hun her derimot er ett eget kapitel. Hun er stygg mot «alle». Leker fint 1-1, men skal eie og bestemme over alle. Lyver masse, også om stygge ting som ikke er uskyldig. Slår og er ufin. Tåler ikke at noen barn leker med andre, da blir hun frekk, krangler og slår. Det er risikabelt og leke med henne på fritiden. Selv om min datter og hun leker fint bare de to, får det konsekvenser på skolen. Det blir konflikter. Da skal denne jenta eie min datter (eller andre for den slags skyld) å det blir bare bråk. Min datter vil leke med andre men det går ikke. Hun er generelt ufin. Kan finne på å kaste bursdagsbarn fra stoler fordi hun vil sitte der. Lyver masse. Krangler med alle, både gutter og jenter. Det er tiltak på skolen, de følger henne veldig tett. Vært tett på i ca 6mnd med litt resultat. Jeg vet om ikke mindre enn 12 foreldre som har klaget til skolen på henne. Problemet ligger hos foreldrene som ikke ser at sin datter har ett problem. Dessverre. Å når de ikke innser det blir det vanskelig å gjøre noe mer. Det siste i dag var at denne jenta utestengte mitt barn fra leken, å sa at xxx byttet skole fordi min datter mobbet xxx. Noe som ikke er tilfelle. De gikk ikke i klasse, lekte sammen innimellom og aldri hørt at det har vært noe mellom mitt barn og xxx. Kjenner jeg blir så irritert at hun alltid skal slenge ut ufine greier. Ikke bare mot mitt barn. Hun er generelt en stor utfordring på trinnet. Min venninne har møte hver 14 dag med skolen pga vold fra dette barnet mot min venninnes barn. 

Så nå vurderer jeg å la henne slippe å dra. Min datter drar av høffelighet hvis hun må, men jeg tror faktisk jeg skal la henne slippe. Ingen vits å ta dette med foreldrene. De er blinde. Jeg har ikke tall på hvor mange foreldre som har gått på døren deres med saker vedrørende dette barnet uten å komme noen vei. Synd. I noen tilfeller er det kanskje greit å si «beklager, Mia kommer ikke i bursdagen».

Anonymkode: c5974...c7a

Fortsetter under...

Altså: Ønsker datteren din å delta i denne bursdagen? Er jo det som er avgjørende for din beslutning! Langt innlegg men ikke et eneste ord om hva som er ønskelig for datteren din🤔

Høres ut som ei jente som har store utfordringer. Siden hun har ekstra ressurs på seg er dette noe som er søkt om via ppt. der foreldrene har vært i møte med skolen. Foreldre er nok smertelig klar over problemet barnet har, men selv om de jobber med det så er det ikke løsbart over natta. Kan tenkes at foreldrene sliter med jenta, og når det kommer sinte foreldre på døra blir de nok både skamfull og lei seg. Husk at det er ikke foreldrene som oppfører seg uheldig , men barnet. Snakk med foreldrene på en respektfull måte, og støtt foreldrene i denne endringsprosessen barnet er i. At andre foreldre vender ryggen til denne familien, og unnlater å komme i bursdagen er stygt. Dette bidrar til utestenging og vil nok gjøre jenta enda mer «umulig» 

Jeg hører i ordlyden at du er sint og har litt tunellsyn. Ditt barn har hvertfall ikke mobbet andre eller vært ufin på noen måte, det er KUN dette barnet. Du underbygger historien din med at det er så mange andre foreldre som også er enig med deg, dette fordi du er usikker på situasjonen. 
De er bare barn på 9 år. Om 3 år kan denne jenta finne sin plass, og det kan være din datter som mister grepet. Dette vet du ikke, selv om det ikke ser slik ut nå. 
Jeg forstår frustrasjonen din og jeg forstår behovet for å beskytte din datter. 
Men du må tenke gjennom om dette er for å beskytte ditt barn eller om det er «hevn» for å spre tilbake. 
Barn kan være veldig stygg mot hverandre, og de trenger voksen hjelp til å regulere seg. 
Tenker dere må presse mer på skolen og evt melde inn ei 9a sak om du opplever at jenta mobber. Skolen er da pliktig å sette i gang aktivitetsplan, og følg opp om skolen gjør dette!! De fleste skoler feiler stort der. 
Det er de ansattes ansvar å finne gode løsninger for denne jenta både for henne selv og medelever. 
Hvis hun har assistent på fulltid så kan man jo lure på hvordan de jobber med problematikken hvis det er så ille som du beskriver, selv med assistent 

Anonymkode: af1d5...974

Annonse

Mitt barn sier at hun ikke vet om hun vil dra. Det blir sikkert krangling sier hun. Hun så på meg å lurte på hva jeg tenkte. Jeg sa hun måtte bestemme selv. 

Hun har ikke ekstra personale via ppt. Det er 9a sak, eller nå heter det noe annet tror jeg. Miljøterapeut er involvert og de følger ekstra med pga at de har kartlagt barna å funnet ut at det er ett barn som er involvert i alle konflikter. Dette røper de på ett møte med min venninne. At de er mye konflikter men at dette barnet er involvert i de alle. 

Hevn er det ikke, men å beskytte mitt barn fra dette barnet. Foreldrene er også problemet her . De ser ikke at datteren deres har ett stort problem. De sier det rett ut. De underbygger det med at de kranglet også masse med sine venner da de var små, men er bestevenner med de nå. Håper skolen har vurdert ppt..

Det er jo dere voksne som er mobbere her. At du får privat info om dette barnet som de har røpet i et møte din venninne har vært på er jo brudd på alle retningslinjer (ja i sånne møter får man klar beskjed at det som snakkes om her, blir i dette rommet), og at voksne sladrer om dette barnet gir jo god grobunn for det som foregår mellom barna. Det er en liten unge det er snakk om, de må lære seg å håndtere konflikter.

Anonymkode: e59f8...56e

Jeg hadde latt det være helt opp til datteren min og tatt på meg å melde avbud for henne om det er det hun vil.

Man skal ikke utestenge, men man skal ikke plage og erte heller. Hun er så stor at hun må skjønne at handling har konsekvens, er man ikke snill med andre så blir man stående alene. 

Jeg ville også hørt på hva datteren min ville, men også prøvd å hjelpe henne med å sette grenser for seg selv. Hvis hun er sliten og lei av krangling på skolen, er det greit å ikke gå i bursdag dersom hun tror det blir krangling der også. Og det er gyldig grunn å melde avbud om syns jeg. 

Anonymkode: ed5cf...86a

Jeg synes det høres ut som denne jenta er veldig utrygg og har store vanskeligheter med emosjonell regulering. Hun er et sårbart barn. Foreldre med normaltfungerende barn må i slike tilfeller oppføre seg som voksne. Ut fra hvordan du skriver, er jeg usikker på om du klarer det. 

På den annen side: Det skal ikke gå unødvendig ut over din datter. Hvis hun ikke vil gå i bursdagen, ville jeg latt henne slippe. Men jeg ville ikke ha lagd noe drama, eller fortalt noen andre foreldre om grunnen. Det ville vært dårlig gjort å bidra til ytterligere negativ stemning mot denne jenta. Jeg ville bare sørget for å være opptatt den dagen, slik at det dessverre ikke passer. 

Anonymkode: 1daa2...909

La datteren din velge, men send en melding og si at du ikke kommer om hun ikke vil. Det er kjempe leit for det barnet om mange lar være å dukke opp, da får foreldrene tid til å dekke bordet til de antallet som kommer, tomme plasser er bare trist. Det er en grunn til at det barnet oppfører seg sånn, ingen velger å være sånn. Noe er vanskelig i livet når barne oppfører seg sånn, så andre voksne rundt bør være gode, trygge voksenpersoner ovenfor barnet.

Anonymkode: b8a2a...f5a

Hadde foreldrene erkjent problemet hadde det vært annerledes. Men så lenge de ikke erkjenner det blir det vanskelig å skulle behandle barnet som ett barn med ekstra behov. De står frem å sier at deres barn ikke er problemet , selv om kartlegging viser at det er tilfelle. Foreldrene hadde heller ikke fått telefon hjem tre-fire ganger i uken heller. Det vet jeg fordi skolen sier det høyt foran andre barn. De sier at i dag får «hun» tlf hjem fordi hun har slått, vært frekk, dyttet m.m». Hun ødelegger ofte bursdagene til andre med oppførselen sin. Trist for hver gang jeg henter har det vært noe med dette barnet å foreldrene til den som feirer er oppgitt pga drama med denne jenta. Hver gang. Vi har flere barn hvor det er barn i klassen med utfordringer, men ikke på samme nivå og med foreldre som erkjenner problemene. Ikke at alle andres barn er uskyldige heller. Det er de ikke. Absolutt ikke.

hi

Annonse

Nei, det syns jeg faktisk ikke er greit. Jeg antar denne jenta er med i alle andre bursdagsselskaper også, ikke bare sitt eget, så å demonstrativt la være å komme i dette selskapet syns jeg er ufint. Akkurat de samme problemene kan jo oppstå i en hvilken som helst bursdag. 

Hvis du er redd for at det skal bli mye konflikter kan du tilby deg å være med og hjelpe til. Da får foreldrene litt avlastning også, slik at de (forhåpentligvis) kan følge opp eget barn bedre.

Anonymkode: 19240...437

Så lenge dette barnet ikke mobbet mitt barn og mitt barn ikke var redd dette barnet, hadde jeg sendt barnet i bursdagen. Så hadde jeg vært i nærheten og hentet om det ble så mye drama at barnet ville hjemme. Om andre trekker seg demonstrativt bort, vil dette gjøre det verre for barnet. Da er det mye større sjanse for at foreldrene da får bekreftet at alle andre er slemme mot deres barn og den felles oppdragelsen/guidingen av barnet som skjer på skolen vil bli enda vanskeligere. 

Anonymkode: f9343...908

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er jo dere voksne som er mobbere her. At du får privat info om dette barnet som de har røpet i et møte din venninne har vært på er jo brudd på alle retningslinjer (ja i sånne møter får man klar beskjed at det som snakkes om her, blir i dette rommet), og at voksne sladrer om dette barnet gir jo god grobunn for det som foregår mellom barna. Det er en liten unge det er snakk om, de må lære seg å håndtere konflikter.

Anonymkode: e59f8...56e

Foreldre føler ofte et sterkere både og fellesskap når de har en felles «fiende» noen de ikke liker og kan snakke stygt om. 
dessverre. 
det er alle voksne rundt dette barnet som skal bidra å hjelpe til. Ikke rart jenta blir sjalu om de andre snakker om henne og trekker seg bort. Mange barn er klønete sosialt og kan lett ødelegge leiken for å komme inn i den. Redd for å bli stengt ute, og setter derfor på en sjefsrolle. Gruppedynamikken er sterk, men virker som at hun er tryggere i en til en lek. 
Hi oppsummerer alt hun kommer på som er galt med jenta, men blir veldig sår og lei seg når det ble påpekt at hennes datter hadde mobbet noen. For det var absolutt ikke sant! Beskytte eget barn for alt det er verdt, noe som sikkert foreldrene til jenta ingen liker prøver på også. De ser den gode jenta si ❤️ 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det vet jeg fordi skolen sier det høyt foran andre barn. De sier at i dag får «hun» tlf hjem fordi hun har slått, vært frekk, dyttet m.m».

Det er veldig uklokt av dem. Det virker som om alle voksne i denne situasjonen er så drittlei denne jenta at de bidrar til å eskalere situasjonen, og det blir enda vanskeligere for henne å få innpass og gode sosiale interaksjoner. 

Slik jeg leser deg, er alle enige, også barna, om at denne jenta er et problem. Da har hun vel gjerne begrenset makt til å skade andre ved å påstå usanne ting? Ingen tror på henne likevel?

Sånn sett løper din datter liten risiko ved å gå i denne bursdagen, om det blir mer et spørsmål om trenger en pause enn at det skal skje noe ekstraordinært vanskelig. 

Anonymkode: 59226...6d9

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hadde foreldrene erkjent problemet hadde det vært annerledes. Men så lenge de ikke erkjenner det blir det vanskelig å skulle behandle barnet som ett barn med ekstra behov. De står frem å sier at deres barn ikke er problemet , selv om kartlegging viser at det er tilfelle. Foreldrene hadde heller ikke fått telefon hjem tre-fire ganger i uken heller. Det vet jeg fordi skolen sier det høyt foran andre barn. De sier at i dag får «hun» tlf hjem fordi hun har slått, vært frekk, dyttet m.m». Hun ødelegger ofte bursdagene til andre med oppførselen sin. Trist for hver gang jeg henter har det vært noe med dette barnet å foreldrene til den som feirer er oppgitt pga drama med denne jenta. Hver gang. Vi har flere barn hvor det er barn i klassen med utfordringer, men ikke på samme nivå og med foreldre som erkjenner problemene. Ikke at alle andres barn er uskyldige heller. Det er de ikke. Absolutt ikke.

hi

Ansatte snakker negativt om barnet foran andre barn, og en mor sprer informasjon om barnet fra et møte. Begge dele er helt uakseptabelt og gjør bare situasjonen mye verre,

Anonymkode: ea1b5...f1f

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Foreldre føler ofte et sterkere både og fellesskap når de har en felles «fiende» noen de ikke liker og kan snakke stygt om. 
dessverre. 
det er alle voksne rundt dette barnet som skal bidra å hjelpe til. Ikke rart jenta blir sjalu om de andre snakker om henne og trekker seg bort. Mange barn er klønete sosialt og kan lett ødelegge leiken for å komme inn i den. Redd for å bli stengt ute, og setter derfor på en sjefsrolle. Gruppedynamikken er sterk, men virker som at hun er tryggere i en til en lek. 
Hi oppsummerer alt hun kommer på som er galt med jenta, men blir veldig sår og lei seg når det ble påpekt at hennes datter hadde mobbet noen. For det var absolutt ikke sant! Beskytte eget barn for alt det er verdt, noe som sikkert foreldrene til jenta ingen liker prøver på også. De ser den gode jenta si ❤️ 

Så når hi sier at hennes datter ikke mobber så har du bestemt at det ikke er sant? 

Anonymkode: ae1a5...3f6

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De sier at i dag får «hun» tlf hjem fordi hun har slått, vært frekk, dyttet m.m».

Wow - sier skolen det?  Den skolen ville ikke jeg hatt barnet mitt på.  Ikke fordi de vil snakke med foreldrene til dette barnet, men for at de sier det på den måten til resten av klassen.  

Anonymkode: 4de12...b6e

Jeg ser an hva mitt barn ønsker. I utgangspunktet er vi bortreist med storesøster på kamp, men hvis hun ønsker å gå kan hun sikkert være hos en venninne i klassen som også skal i bursdag. Vi får ikke fulgt å vært tilstede i bursdagen da det kun er en forelder hjemme neste helg. Å den forelderen må kjøre på kamp. 

Jeg personlig verdsetter at skolen ringer hjem. Andre barn får med seg mye å de er nok veldig oppmerksomme på dette barnet dessverre. Tror ikke skolen roper høyt at de ringer hjem, men de kan si det foran andre barn ja. Nylig hevdet dette barnet at mitt barn risset en kniv i armen hennes, å da fikk barnet beskjed om pga dårlig oppførsel mot mitt barn (utestenging og dytting i tillegg) og løgn at skolen skulle ringe hjem. Å det fikk mitt barn med seg. Å det er daglige hendelser nesten så ungene får jo med seg det, å de snakker om det. 

hi

Synes ikke dette er så enkelt, tror jeg hadde latt datteren bestemme selv.

Når det er nesten daglige hendelser på skolen som går sterkt utover andre barn, så synes jeg faktisk det er greit at skolen sier til de barna som rammes av det at de skal ta det opp med jentas foreldre. For skolen har ikke bare et ansvar for å følge opp den jenta som er slik, de har også et ansvar for å trygge de elevene som utsettes for den jenta. En del av det hun gjør er jo vold. Da tenker jeg det er helt greit at skolen sier til elevene det gjelder at de jobber med saken og tar det opp med foreldrene.

Siden foreldrene til jenta ikke samarbeider for å løse problemet, så ville jeg ha ringt barnevernet og varslet om dette, fortalt at det er en sak på skolen, og fortalt om omfanget av alt jenta gjør, hvor mange barn som utsettes for dette og at jentas foreldre synes å ikke ville samarbeide for å få løst jentas problemer. For når det er slik så kan det ligge problemer i hjemmet også (trenger ikke gjøre det, men faginstans bør i det minste undersøke det).

Anonymkode: 4dbec...f15

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Synes ikke dette er så enkelt, tror jeg hadde latt datteren bestemme selv.

Når det er nesten daglige hendelser på skolen som går sterkt utover andre barn, så synes jeg faktisk det er greit at skolen sier til de barna som rammes av det at de skal ta det opp med jentas foreldre. For skolen har ikke bare et ansvar for å følge opp den jenta som er slik, de har også et ansvar for å trygge de elevene som utsettes for den jenta. En del av det hun gjør er jo vold. Da tenker jeg det er helt greit at skolen sier til elevene det gjelder at de jobber med saken og tar det opp med foreldrene.

Siden foreldrene til jenta ikke samarbeider for å løse problemet, så ville jeg ha ringt barnevernet og varslet om dette, fortalt at det er en sak på skolen, og fortalt om omfanget av alt jenta gjør, hvor mange barn som utsettes for dette og at jentas foreldre synes å ikke ville samarbeide for å få løst jentas problemer. For når det er slik så kan det ligge problemer i hjemmet også (trenger ikke gjøre det, men faginstans bør i det minste undersøke det).

Anonymkode: 4dbec...f15

Enig i at HI bør kontakte barnevernet når hun ser at jenta har så store adferdsvansker som hun beskriver, og at foreldre ikke bryr seg og skolen ikke klarer håndtere det. Da dette går hardt utover andre barn, samt ødeleggende for jenta selv. Barnevernet kan da gå inn å hjelpe foreldrene og jenta. 

Jeg tvinger ikke mine barn til å måtte omgås barn som utøver vold og har en generell lite funksjonell adferd. På skolen må ungene mine oppføre seg mot disse barna, men på fritiden skal de få slippe å være sammen med dem. 

Ingen voksne hadde heller ville brukt fritiden sin på å sosialisere sammen med voldelige og utagerende mennesker

Anonymkode: 9c6d4...409

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...