Gå til innhold

Pronomer i dag går i mot alt vi har lært på skolen

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

'Hen' er etter min mening et bra ord til to formål. Det ene er de som ønsker å ha et mer kjønnsnøytralt pronomen da de ikke fullt identifiserer seg med han eller hun. Det andre er flyt i tekster man skriver. I stedet for at man må skrive 'han/hun' kan man nå skrive 'hen'. Dette er mye enklere å lese i flyt. 

Jeg synes fortsatt fleretallspronomen er litt vanskelig å forholde seg til/huske. Tidliger hadde vi De/Dem i høflig form, men det forsvant ut av språket i noen generasjoner før min. Når noen snakket om 'de' nå så tenker jeg automatisk at det er mer enn én og jeg synes det er vanskeligere å huske enn for de som ønsker å bli tiltulert med 'hen'. Om noen spør om is til seg selv og legger til  "kan de også få is" og vi bare har to is, blir det en ekstra runde på at

"Det går dessverre ikke. Vi har bare to is"
"Det går fint. Det er bare til meg og Kim"
"åh. Ja, selvdølgelig kan dere få is."

Anonymkode: 9f99c...a9f

Takk for et godt eksempel, nå skjønte jeg endelig hvordan "de" brukes. Jeg har hørt om det, men ikke forstått. Og det er ikke det at jeg ikke vil, men det er ikke helt enkelt å bare sette seg inn i nye grammatiske regler. 

Anonymkode: 2a7ff...1d3

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva er det du preiker om, hva jeg hadde mellom beina som barn? Haha 😂 vet godt hva CIS er, trodde det var åpenbart av innlegget mitt. Syns det er helt greit at folk er det de er, man kan fint respektere andre uten å nødvendigvis være enige. Jeg tror feks ikke på gud, jeg er ateist. Men respekterer at naboen tror på han. Jeg vil uansett aldri jatte med å si jeg tror på han for å ikke krenke naboen.

Anonymkode: 12401...163

Så om du vet hva CIS er skjønner jeg ikke at du har problemer med å bli kalt det. Blir du kalt det ofte foresten? Jeg har aldri opplevd at noen har henvendt seg til meg med det, på tross av at det er det jeg er.

Hva i all hverden har å jatte med noe med dette å gjøre? Det handler om respekt. Om din nabo sier hen er Kristen så respekterer du at hen definerer seg som det, selv om han både er utro, drikker, lyver, banner og aldri går i kirken eller på møter. Du sier ikke at hen ikke er kristen men ateist.

som født første del av 80 tallet har jeg opplevd at det er mye vi lærte på skolen som ikke stemmer lengre. Verden har gått fremover og vi har større kunnskap, toleranse og en endret verden siden da.

ulenissen skrev (14 minutter siden):

Så om du vet hva CIS er skjønner jeg ikke at du har problemer med å bli kalt det. Blir du kalt det ofte foresten? Jeg har aldri opplevd at noen har henvendt seg til meg med det, på tross av at det er det jeg er.

Hva i all hverden har å jatte med noe med dette å gjøre? Det handler om respekt. Om din nabo sier hen er Kristen så respekterer du at hen definerer seg som det, selv om han både er utro, drikker, lyver, banner og aldri går i kirken eller på møter. Du sier ikke at hen ikke er kristen men ateist.

som født første del av 80 tallet har jeg opplevd at det er mye vi lærte på skolen som ikke stemmer lengre. Verden har gått fremover og vi har større kunnskap, toleranse og en endret verden siden da.

"Cis" er helt unødvendig. Det er normale mennesker. I motsetning til avviket som kan kalle seg selv hva de vil, men ikke kreve at andre er med på den leken.

Anonymkode: 6c5e8...1f1

ulenissen skrev (16 minutter siden):

Så jeg må akseptere å bli kalt CIS fordi det er det jeg er født som selv om jeg ikke liker det (fordi jeg føler ikke jeg trenger en ekstra tittel i min tiltale da jeg er klar over hva jeg er og er født som, kvinne holder), men en mann som identifiserer seg som en kvinne og vil bli kalt en kvinne til tross for at han åpenbart er en mann, det må respekteres? Hvorfor dobbeltmoralen? (Jeg har forøvrig ingenting i mot å kalle en biologisk mann for hun eller hen om han ønsker det).

Nei du sier ikke til en kristen at han er ateist, du kan si at du selv er det men at du respekterer hans måte å leve på selv om du ikke deler hans livssyn. Tror du må lese hva jeg skriver en gang til.

Ja det er greit, men for meg virker det til at mange drar det litt lengre og bruker kjønn og identitet for oppmerksomhet heller enn noen som faktisk er seriøse og føler seg mere vel som en hen osv. Skal man virkelig fore de som gjør dette? For meg virker det til at det er de som ødelegger for alle andre innen fellesskapet. Kommer du og sier du er ei katt (eks), så sorry. Men da burde du kanskje snakke med noen.

Anonymkode: 12401...163

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Vi har ikke HEN, men noen lagde det. Å bruke det er derimot ikke et pålegg.

Anonymkode: 6c5e8...1f1

Vet du hvordan språk blir til?Når man mangler et ord, blir ordet laget.

På samme måte som noen lagde ordet klovn, da det ble bruk for det.

Anonymkode: 021b7...b5f

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...