Gå til innhold

Pronomer i dag går i mot alt vi har lært på skolen

Anbefalte innlegg

Jeg er et 80 talls barn, jeg er vokst opp med datidens norsk gramatikk hvor man omtaler en person i entall. Jeg kjenner at å skulle kalle en person they eller dem blir helt feil i mitt hode. Hen skjønner jeg, men they? Forstår det sånn at dette blir mer og mer anerkjent, spesielt i USA. Jeg er vokst opp med at vi skal akseptere at ikke alle er A4, men jeg føler meg ikke komfortabel med at folk refererer til meg som CIS eller å gå i mot det jeg har lært. Hvor går grensen mellom hva man bør akseptere og når det går for langt egentlig?

Anonymkode: 12401...163

Fortsetter under...

Generelt så betyr ikke din og min mening noe som helst, så noen ting er det bare å la gå. Folk må gjerne kalle seg enhjørning   for min del, det påvirker ikke mitt liv det minste. Vil noen at jeg kaller dem for dem, helt ok. Det er ikke opp til meg å styre hvordan andre lever. 

Anonymkode: 17b6e...148

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Generelt så betyr ikke din og min mening noe som helst, så noen ting er det bare å la gå. Folk må gjerne kalle seg enhjørning   for min del, det påvirker ikke mitt liv det minste. Vil noen at jeg kaller dem for dem, helt ok. Det er ikke opp til meg å styre hvordan andre lever. 

Anonymkode: 17b6e...148

Nei folk må være en enhjørning om de vil, det er forventningen at jeg skal tro på dem jeg ikke er helt med på. 

HI

"They" på engelsk om entall person hvor kjønn er ukjent har blitt brukt i hundrevis av år. Dette husker jeg at jeg lærte fra engelskspråklige venner på 90-tallet og dette var helt vanlig og akseptert. Men på skolen fikk jeg beskjed om at dette var feil. 

På norsk er det ikke brukt på samme måte, men dette er helt akseptert på engelsk og er ikke noe nytt. 

Enig. 

På norsk funker hen helt greit for intetkjønn. At man da skal oversette fra engelske they og dra inn en flertallsform, ser bare tåpelig ut. Fremstår som et behov for å være spesiell mer enn et kjønnsuttrykk.

Anonymkode: 458e1...e55

Annonse

MStyx skrev (1 minutt siden):

Vi er veldig heldige i Norge som har et så godt ord som "hen". De er ikke like heldige på engelsk.

Vi har ikke HEN, men noen lagde det. Å bruke det er derimot ikke et pålegg.

Anonymkode: 6c5e8...1f1

'Hen' er etter min mening et bra ord til to formål. Det ene er de som ønsker å ha et mer kjønnsnøytralt pronomen da de ikke fullt identifiserer seg med han eller hun. Det andre er flyt i tekster man skriver. I stedet for at man må skrive 'han/hun' kan man nå skrive 'hen'. Dette er mye enklere å lese i flyt. 

Jeg synes fortsatt fleretallspronomen er litt vanskelig å forholde seg til/huske. Tidliger hadde vi De/Dem i høflig form, men det forsvant ut av språket i noen generasjoner før min. Når noen snakket om 'de' nå så tenker jeg automatisk at det er mer enn én og jeg synes det er vanskeligere å huske enn for de som ønsker å bli tiltulert med 'hen'. Om noen spør om is til seg selv og legger til  "kan de også få is" og vi bare har to is, blir det en ekstra runde på at

"Det går dessverre ikke. Vi har bare to is"
"Det går fint. Det er bare til meg og Kim"
"åh. Ja, selvdølgelig kan dere få is."

Anonymkode: 9f99c...a9f

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg er et 80 talls barn, jeg er vokst opp med datidens norsk gramatikk hvor man omtaler en person i entall. Jeg kjenner at å skulle kalle en person they eller dem blir helt feil i mitt hode. Hen skjønner jeg, men they? Forstår det sånn at dette blir mer og mer anerkjent, spesielt i USA. Jeg er vokst opp med at vi skal akseptere at ikke alle er A4, men jeg føler meg ikke komfortabel med at folk refererer til meg som CIS eller å gå i mot det jeg har lært. Hvor går grensen mellom hva man bør akseptere og når det går for langt egentlig?

Jeg ser ikke problemet. Om du ikke vil bli kalt CIS (jeg har vanskelig for å tro at det er noe som skjer ofte) så sier du fra om det når det er et problem og du blir antakeligvis ikke kalt CIS mer der. 
Om noen har et sterkt ønske om å bli kalt noe så kaller jeg dem det, det spiller da virkelig ingen rolle for meg? Om du heter Gerd eller Gunda er jo likegyldig. Om du tenker at du er en katt kan jeg godt kalle deg katten Gunda uten at det betyr noe for meg. 

Anonymkode: 78693...4dc

MStyx skrev (10 minutter siden):

https://ordbokene.no/nob/bm,nn/hen

Jo, det har vi. Og det er strålende. 

Det er ikke det jeg får opp når jeg søker etter "hen" i ordboken.

https://naob.no/ordbok/hen

Anonymkode: 549c5...dd6

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke det jeg får opp når jeg søker etter "hen" i ordboken.

https://naob.no/ordbok/hen

Bruker du den ordentlige ordboka, så får du nok samme oppslag. 

Og ja, det er https://ordbokene.no/ som er den ordentlige. 

Anonymkode: f7702...9db

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Bruker du den ordentlige ordboka, så får du nok samme oppslag. 

Og ja, det er https://ordbokene.no/ som er den ordentlige. 

Anonymkode: f7702...9db

Takk, jeg var litt usikker på om Det Norske Akademi for Språk og Litteratur er fakta eller bare noe falskt oppspinn.

https://naob.no/

Takk for oppklaringen!

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Takk, jeg var litt usikker på om Det Norske Akademi for Språk og Litteratur er fakta eller bare noe falskt oppspinn.

https://naob.no/

Takk for oppklaringen!

Det kom ny rettskriving nettopp og ordbøkene.no er derfor oppdatert. Det er det som er referanseordboka for de andre.

https://www.forskning.no/sprak/farvel-til-grevje-og-allonge-nye-ord-har-kommet-inn-i-ordbokene/2456471

Kjempe gøy. Du mener du aksepterer at ikke alle er a4, samtidig vise alt du sier at det er så lenge det er innenfor en viss strek. Hva plager det deg at noen vil bli omtalt som noe annet en han og hun? Og hver du hva CIS betyr? Det betyr simpelthen at du er biologisk født i det kjølne du fremstår som. Men for all del, om du ikke ønsker at noen skal vite det så kan vi heller tenke vårt om hva du hadde mellom beina som spedbarn.

Her er det du som er lett krenket og vanskelig- hilsen dame på 40

ulenissen skrev (2 timer siden):

Kjempe gøy. Du mener du aksepterer at ikke alle er a4, samtidig vise alt du sier at det er så lenge det er innenfor en viss strek. Hva plager det deg at noen vil bli omtalt som noe annet en han og hun? Og hver du hva CIS betyr? Det betyr simpelthen at du er biologisk født i det kjølne du fremstår som. Men for all del, om du ikke ønsker at noen skal vite det så kan vi heller tenke vårt om hva du hadde mellom beina som spedbarn.

Her er det du som er lett krenket og vanskelig- hilsen dame på 40

Hva er det du preiker om, hva jeg hadde mellom beina som barn? Haha 😂 vet godt hva CIS er, trodde det var åpenbart av innlegget mitt. Syns det er helt greit at folk er det de er, man kan fint respektere andre uten å nødvendigvis være enige. Jeg tror feks ikke på gud, jeg er ateist. Men respekterer at naboen tror på han. Jeg vil uansett aldri jatte med å si jeg tror på han for å ikke krenke naboen.

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Orker faktisk ikke forholde meg til alt dette. Bruker han, hun, kvinne og mann. Og transe, om man er det. Noe mer gidder jeg ikke bruke tid på. 

Anonymkode: 1cb73...6f9

Så da kan jeg bruke han, hun, hen og drittsekk.

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Er forsåvidt mye man lærte på skolen på 80- og 90-tallet som ikke er gyldig lenger. Land er endret, kommaregler er endret, kostholdsråd er endret.... Verden er i endring, enten vi liker det eller ikke.

MStyx skrev (Akkurat nå):

Jeg synes og det er dumt å si at du skal kalle folk transe hvis de ønsker å bli kalt hen. Like dumt. 

Herlighet, det var jo ikke det hun sa. Leseforståelse er en fin ting.

Anonymkode: 2bc89...a2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...