Anonym bruker Skrevet 24. februar #1 Skrevet 24. februar Hun er 13, snart 14 år! Hun ble sint for Hun ikke fikk vilja si. Hun unnskjylder det med at hun ikke liker oss. Jeg har vært I livet hennes fra Hun var 8 mnd så jeg er ikke en ny inntrenger i livet hennes. Vi hadde ett godt forhold frem til Hun var 10. Lillesøster er 6 år og fikk med seg at hun spyttet på kaka hennes og ble helt knust. Begynte å gråte og stedatter responderer med " hold kjeft lille drittunge". Er rett før jeg tar med mine to små og flytter. Men jeg elsker mannen min så det er ett dilemma. Han har gjort alt for å stramme henne opp. Anonymkode: 75dfa...b57
Anonym bruker Skrevet 24. februar #2 Skrevet 24. februar Dette er jo ikke normal oppførsel av en tenåring, det må ligge noe under? Har dere bedt om hjelp? En frisk tenåring som har det bra gjør ikke sånt, så enkelt og så vanskelig, så her er det ting dere må jobbe med og nøste opp i. Anonymkode: d3027...11a
Anonym bruker Skrevet 24. februar #3 Skrevet 24. februar Tenåringer kan få seg til å både gjøre og si mye rart. Husk å vise at du elsker dem når de trenger det mest, ikke bare når de fortjener det mest. Anonymkode: 2581a...6cc
MStyx Skrevet 24. februar #4 Skrevet 24. februar Oj, verken handlingen eller unnskyldningen kan vel unnskyldes. Her ville jeg også bedt om hjelp. Og jeg ville blitt veldig synlig lei meg og snakket med jenta. Latt henne forså hvordan hennes ord og handlinger påvirker andre.
Anonym bruker Skrevet 24. februar #5 Skrevet 24. februar Ok så dere hadde et bra forhold fra hun omtrent ble født til lillesøster ble to år? Hun er kanskje sjalu og begynte å merke det da lillesøster ble større. Hun har hatt deg og pappa for seg selv fram til det. Det er ikke lett å føle at man ikke «tilhører familien» ordentlig. Fikk hun bursdagskake og feiring hos dere da hun hadde bursdag f.eks? Det forsvarer ikke oppførselen hennes, men mye kan helt kanskje løses med at du og pappaen bruker litt mer tid eksklusivt på henne? Selvom det ikke er særlig fristende når hun oppfører seg sånn… Og koble på Helsesykepleier/bup før det tar av om det ikke er gjort. Anonymkode: 4feca...235
Anonym bruker Skrevet 24. februar #6 Skrevet 24. februar Hun får både kake og gaver osv når hun har bursdag. Hun bor kun hos oss, da moren er rusmisbruker. Hun blir inkludert på alle mulige måter. Stort sett er hun snill men avogtil klikker det for henne. Å spytte i noens kake er ikke akseptabelt eller normalt. Anonymkode: 75dfa...b57
MStyx Skrevet 24. februar #7 Skrevet 24. februar Uffda. Så her kan det være mye følelser. Kanskje dere bør ta en tur til bup? Snakke om morsrollen og sånt? Sikkert sårt at søsteren har en mamma som virker.
Anonym bruker Skrevet 24. februar #8 Skrevet 24. februar Hvis du har vært i livet hennes fra hun var noen mnd gammel er du praksis som en mor for henne, og å ville flytte bort fordi hun i frustrasjon spyttet på kaka er ikke greit. Du kan ikke forlate henne sånn! Hun er glad i deg! Anonymkode: 22f10...e35
Anonym bruker Skrevet 24. februar #9 Skrevet 24. februar Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Hun får både kake og gaver osv når hun har bursdag. Hun bor kun hos oss, da moren er rusmisbruker. Hun blir inkludert på alle mulige måter. Stort sett er hun snill men avogtil klikker det for henne. Å spytte i noens kake er ikke akseptabelt eller normalt. Anonymkode: 75dfa...b57 Det er noe hun gjør fordi hun ikke har det bra. I stedet for å dytte henne bort må du ta henne inn under vingen. Snakk med familievernkontoret Anonymkode: 22f10...e35
Anonym bruker Skrevet 24. februar #10 Skrevet 24. februar Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Hun får både kake og gaver osv når hun har bursdag. Hun bor kun hos oss, da moren er rusmisbruker. Hun blir inkludert på alle mulige måter. Stort sett er hun snill men avogtil klikker det for henne. Å spytte i noens kake er ikke akseptabelt eller normalt. Anonymkode: 75dfa...b57 Hun merker det skillet mellom dine egne barn og henne du bare er stemor til, og synes det er vondt og vanskelig. Selvfølgelig er det overhodet ikke greit å spytte på noens kake, men hun gjør ikke dette fordi hun er ond. Hun trenger hjelp. Kanskje trenger hun noen å snakke med om sin følelse av utenforskap, sorgen over at mammaen hennes er rusmisbruker osv. Skaff henne den hjelpen. Ikke slå hånden av henne, hun har det så vondt inni seg og klarer ikke håndtere det... Anonymkode: d3027...11a
Anonym bruker Skrevet 24. februar #11 Skrevet 24. februar Du har vært i livet hennes siden hun var 9mnd, mor er ikke i bildet, barnet er nå snart 14 og du kaller henne stedatter!? Ikke til henne håper jeg? Anonymkode: 4feca...235
Anonym bruker Skrevet 24. februar #12 Skrevet 24. februar Det høres ut som hun er sjalu på lillesøster og har det vanskelig. Og ut fra det du ellers skriver, virker det forståelig at hun strever. Anonymkode: bbbd0...d1e
Anonym bruker Skrevet 24. februar #13 Skrevet 24. februar Du har vært i livet hennes siden hun var baby. Du kaller henne stedatter, selv om hun bor hos dere på fulltid og har vært din hele livet. Du skriver at du vil ta med deg «dine to» og flytte, men du elsker mannen din. Elsker du ikke henne? I måten du ordlegger deg virker det åpenbart for meg at du har fått dine to barn som er dine, og dette merker hun veldig. For å endre på dette, tar du med deg henne på shopping og bruker tid dere sammen, så får far passe de minste. Ikke rart hun er sjalu på søsken og sint på de i det hele tatt. Hun savner nok å ha en mor som gir henne ubetinget kjærlighet slik hun ser søskenene får Anonymkode: e6a2a...8ae
Anonym bruker Skrevet 25. februar #14 Skrevet 25. februar En barnepsykolog forklarte det veldig enkelt, hvordan en kan komme seg igjennom de verste ungdomsopprøret. Møter en ungdommen med en innstilling om at ungdommen har en midlertidlig hjerneskade, blir det lettere å forstå hva ungdommen går igjennom. Barnepsykologen forklarte omgjøringen av hjernen til ungdommen som nettopp det, en midlertidlig hjerneskade fordi forandringene i hjernen er så enorm. Anonymkode: 2c0cf...384
Anonym bruker Skrevet 25. februar #15 Skrevet 25. februar Anonym bruker skrev (14 timer siden): Hun er 13, snart 14 år! Hun ble sint for Hun ikke fikk vilja si. Hun unnskjylder det med at hun ikke liker oss. Jeg har vært I livet hennes fra Hun var 8 mnd så jeg er ikke en ny inntrenger i livet hennes. Vi hadde ett godt forhold frem til Hun var 10. Lillesøster er 6 år og fikk med seg at hun spyttet på kaka hennes og ble helt knust. Begynte å gråte og stedatter responderer med " hold kjeft lille drittunge". Er rett før jeg tar med mine to små og flytter. Men jeg elsker mannen min så det er ett dilemma. Han har gjort alt for å stramme henne opp. Anonymkode: 75dfa...b57 Du ser ikke på henne som din datter til tross for at du har vært i livet hennes alltid? Du skiller på henne og dine? Tipper mye av problemet ligger der. Anonymkode: de301...e0e
prekæs Skrevet 25. februar #16 Skrevet 25. februar Helt ærlig. En unge på 14 som spytter på en bursdagskake, fortjener øyeblikkelig irettesettelse. Hva skal det bli av unger som liksom skal få aksept og forståelse for all avvikende oppførsel. Skal de bli 30 og forvente aksept for det samme?
Anonym bruker Skrevet 25. februar #17 Skrevet 25. februar Jøss. Et innlegg på ti linjer og dib-damene vet hvorfor tenåringen spytter på kaka og alle hennes kvaler og årsaken til dem. Imponerende 😆 Anonymkode: 45ad9...5b2
MissSaigon Skrevet 25. februar #18 Skrevet 25. februar Jeg reagerer også på at du tiltaler henne som stedatter. Du har vært i livet hennes alltid og er det nærmeste hun kommer en fungerende mor, da er det rart at du enda skiller på henne og dine barn. Det er vel lite tvil om at det er vondt for henne å vite at hennes biologiske mor ikke kan ta seg av henne og hun føler seg kanskje utenfor i familien så lenge du har disse skillene på barna. Når det er sagt så er det ingen unnskyldning for å spytte på mat, eller kalle søsken for drittunger, og det burde blitt slått ned på der og da. Man er ikke ferdig med å oppdra barn når de når tenårene, tvert i mot er det noen av de viktigste årene iom at hormonene raser og grenser testes. Om det er et vedvarende problem at hun utagerer og er lite samarbeidsvillig så ville jeg søkt hjelp, det er utrolig viktig at dere tar tak i dette nå. Og du må jobbe med deg selv for å inkludere henne i hele deres familiedynamikk, det kan ikke være henne og mine!
Anonym bruker Skrevet 25. februar #19 Skrevet 25. februar Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jøss. Et innlegg på ti linjer og dib-damene vet hvorfor tenåringen spytter på kaka og alle hennes kvaler og årsaken til dem. Imponerende 😆 Anonymkode: 45ad9...5b2 Jepp, utrolig hvordan oppførselen kan unnskyldes. Anonymkode: 72d57...f29
Anonym bruker Skrevet 25. februar #20 Skrevet 25. februar Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Jepp, utrolig hvordan oppførselen kan unnskyldes. Anonymkode: 72d57...f29 Det er da virkelig ingen som unnskylder oppførselen... Det absolutt alle her skriver er at dette overhodet ikke er greit, at jenta må ha det veldig vanskelig og trenger hjelp. Få hjelp til henne. Anonymkode: d3027...11a
Anonym bruker Skrevet 25. februar #21 Skrevet 25. februar Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Jepp, utrolig hvordan oppførselen kan unnskyldes. Anonymkode: 72d57...f29 Det folk uten pedagogisk innsikt ikke skjønner at det er forskjell på en forklaring og en unnskyldning. Det er aldri greit å spytte på mat, men det er heller ikke greit å ikke skjønne at slik oppførsel kommer fra et sted. Man kan både sette grenser og ha forståelse. Anonymkode: 9e462...a9a
Anonym bruker Skrevet 25. februar #22 Skrevet 25. februar prekæs skrev (10 timer siden): Helt ærlig. En unge på 14 som spytter på en bursdagskake, fortjener øyeblikkelig irettesettelse. Hva skal det bli av unger som liksom skal få aksept og forståelse for all avvikende oppførsel. Skal de bli 30 og forvente aksept for det samme? Enig! Uansett hva som ligger bak: Noe normal folkeskikk, som å ikke spytte på andres kaker, er å forvente. Vanskelig liv eller ikke. En 13-14 åring vet utmerket godt at dette er ugrei adferd. Anonymkode: 90968...509
Anonym bruker Skrevet 25. februar #23 Skrevet 25. februar Anonym bruker skrev (11 timer siden): En barnepsykolog forklarte det veldig enkelt, hvordan en kan komme seg igjennom de verste ungdomsopprøret. Møter en ungdommen med en innstilling om at ungdommen har en midlertidlig hjerneskade, blir det lettere å forstå hva ungdommen går igjennom. Barnepsykologen forklarte omgjøringen av hjernen til ungdommen som nettopp det, en midlertidlig hjerneskade fordi forandringene i hjernen er så enorm. Anonymkode: 2c0cf...384 Nettopp! Man trenger ikke psykologisk utredning ordinær en ungdom raser i sinne og spytter på ei kake i sjalusi. Ikke rart dagenes unge er lite robuste. Anonymkode: e6a2a...8ae
Anonym bruker Skrevet 25. februar #24 Skrevet 25. februar Hvis den ene dattern din hadde gjort dette mot andre dattern din...... Ja, du hadde blitt sint. Men dubhadde ikke lagt henne for hat, eller lagt det på nett. Hvordan møter du 14 åringen? Ungdomstiden er tøff! Hun sier hun hater dere.. Hva gjør du for at hun skal ha det bedre? Anonymkode: 3a7db...5fd
Anonym bruker Skrevet 26. februar #25 Skrevet 26. februar Når dere har kommet dit, er det kanskje på tide å søke profesjonell hjelp? Selv om hun har vært hos dere nesten hele livet, er det noe sårt i en mamma som ikke er der, uansett hvor mye de rundt stiller opp og ofte tas det ut på den man stoler på. Men virker som hun trenger hjelp til å regulere følelsene sine? Det er ingen av dere som har skyld i at moren har gjort det hun har gjort, men det er like fullt dere som må bære ansvaret og byrden for konsekvensene. Jeg er helt enig i at oppførsel er uakseptabel og hun må faktisk be søsteren om unnskyldning. Det er mye læring i det også. Men å blankt snu ryggen til sårbar tenåring med den historien er direkte skadelig. Stiller meg bak de andre her, det er mulig å forstå, samtidig sette grenser. Anonymkode: a7fea...bf9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå