Gå til innhold

Hormonbehandling kun mot vektøkning i overgangsalderen?

Anbefalte innlegg

Det har vært mye snakk om overgangsalderen her i det siste og det har fått meg til å tenke. Kanskje jeg er der sjøl? Jeg er 45 år, men merker ingen symptomer på overgangsalder bortsett fra en merkelig vektoppgang. Jeg forsøkte meg på faste i høst, med kun 7 timers spisevindu over 3 mnd, men det hjalp ingenting, enda jeg sultet hver eneste dag. Vekta sto bom fast. Da jeg ga meg, raste det derimot på, selv om jeg ikke spiste mer enn før. Det fikk meg til å tenke på at jeg kanskje har lave østrogennivåer. Er dette noe man kan få hormonbehandling for? Noen med erfaring?

Anonymkode: 8a198...634

Fortsetter under...

Gjennomsnittlig vektøkning pga overgangsalderen er 5 kg, så om du har rast opp i vekt uten å endre inntaket kan det ligge helt andre grunner bak 

Ville startet med en time hos legen.

Anonymkode: 6c08c...0a7

Anonym bruker skrev (På 24.2.2025 den 14.01):

Det har vært mye snakk om overgangsalderen her i det siste og det har fått meg til å tenke. Kanskje jeg er der sjøl? Jeg er 45 år, men merker ingen symptomer på overgangsalder bortsett fra en merkelig vektoppgang. Jeg forsøkte meg på faste i høst, med kun 7 timers spisevindu over 3 mnd, men det hjalp ingenting, enda jeg sultet hver eneste dag. Vekta sto bom fast. Da jeg ga meg, raste det derimot på, selv om jeg ikke spiste mer enn før. Det fikk meg til å tenke på at jeg kanskje har lave østrogennivåer. Er dette noe man kan få hormonbehandling for? Noen med erfaring?

Anonymkode: 8a198...634

Ja, det kan du og bør du - hvis du har muligheten til det. Det vil si, hvis du ikke er i risikosonen for brystkreft eller lignende. 

HRT ikke bare hjelper i overgangsalderen, det har i tillegg direkte helsefremmende effekter. Dessverre er det enda mange myter om den saken, på grunn av en undersøkelse på starten av årtusenet, hvor de ga hormoner til kvinner som ikke hadde hatt syklus på flere tiår. Man må begynne omtrent samtidig som menopausen (siste mens).

https://sykepleien.no/fag/2022/12/hormonterapi-kan-trygt-brukes-i-overgangsalderen

Lavere sykelighet. Lavere dødelighet.

Anonymkode: 28784...903

Anonym bruker skrev (På 24.2.2025 den 14.14):

Gjennomsnittlig vektøkning pga overgangsalderen er 5 kg,

Dette stemmer ikke. 

Anonym bruker skrev (På 24.2.2025 den 14.14):

så om du har rast opp i vekt uten å endre inntaket kan det ligge helt andre grunner bak 

Ville startet med en time hos legen.

Anonymkode: 6c08c...0a7

Å rase opp i vekt er en talemåte. Det er ingen grunn til å tro man er syk bare fordi man går noe opp i vekt når man er i førtiårene. Å uforklarlig gå ned i vekt, er noe helt annet, da bør man oppsøke lege.

Sju timers spisevindu er heller ikke å sulte, slik HI skal ha det til, det er helt normalt spisemønster for store deler av befolkningen. Men mest sannsynlig vil det være enklere å balansere inntaket av mat, hvis hormonene spiller på lag. 

Anonymkode: 28784...903

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...