Anonym bruker Skrevet 23. februar 2025 #1 Skrevet 23. februar 2025 Kan jeg bare ta en hvilken som helst kakeoppskrift og bytte ut mel med en glutenfri melblanding eller er det noe mer jeg bør tenke på? Anonymkode: e2f6c...32c
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2025 #2 Skrevet 24. februar 2025 Nei, søk heller etter glutenfri opp skrift på det du ønsker å lage. Det er ikke alltid samme mengde mel, eller samme forhold mellom fint/grovt mel. Og så er det gjerne blandet flere meltyper i glutenfri bakst. Som «erstatning» for gluten, blir det også brukt f.eks. fiberhusk. Anonymkode: c3f6b...0cb
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2025 #3 Skrevet 24. februar 2025 I noen oppskrifter kan du det, men veldig ofte ikke. Glutenfritt blir gjerne kompakt, siden glutenet i hvetemelet gjør bakverket luftig. Så det må ofte erstattes av andre ting. Men ligger veldig mange glutenfri oppskrifter på nett, bare å google etter den kaken du ønsker glutenfri. F.eks glutenfritt sukkerbrød. https://glutenfrihet.no/2017/05/12/glutenfritt-sukkerbrod/ Anonymkode: 91619...f74
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2025 #4 Skrevet 24. februar 2025 For vanlige kaker, så stort sett ja. Det er få kaker jeg har opplevd at jeg ikke kan gjøre det med, og jeg har bakt veldig mye siden eldstemann fikk cøliaki for 8 år siden. Gjærbakst og kjeks derimot, der bør du bruke egne glutenfrie oppskrifter. Anonymkode: bdbc6...cf3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå