Gå til innhold

Hva gjør man når man er uenig med DPS?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du har omtalt henne som "hun". Da er det naturlig at vi regner med at det er en  jente.

Anonymkode: 61505...5f1

Det er nok autocorrekt som har vært på ferde, men kjønnet har jo ingen relevans. 

hi

Anonymkode: e9227...778

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er nok autocorrekt som har vært på ferde, men kjønnet har jo ingen relevans. 

hi

Neida  det betyr ikke noe, men det forklarer hvorfor vi omtaler pasienten som jente.

Anonymkode: 61505...5f1

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Min opplevelse av dps både som pasient og som ansatt i spesialisthelsetjenesten er at de ofte gjør feil vurderinger fordi de ikke evner å se det store bilde og forstå én og én ting ikke trenger å henge sammen. Jeg anbefaler privat utredning, der har de ett større overblikk og bedre evner til å stille riktige diagnoser. 
Selv om man er «fagfolk» så kan man bli fastlås og gå etter boka. Det er ikke alltid nødvendig. Man kan ha influensa og lungebetennelse samtidig, selv om mange fastleger ikke ville tenkt det. 

Anonymkode: c610f...d68

Takk! Akkurat dette er min oppfatning også, det virker som det er mer viktig å få satt en diagnose enn å se pasienten. Det hjelper nok ikke at det stadig er nye behandlere pga utskiftinger. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Barnet mitt på 25 år har fått diagnosen emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse etter mange år ut og inn av DPS og flere diagnoser som har blitt slettet/endret etterhvert som hn har fått ny behandler. 

Dette er jo en alvorlig og stigmatiserende diagnose som potensielt setter begrensninger på hvilke yrker hn kan velge. Vi som lekfolk og foreldre kjenner ikke igjen vårt barn i noen av kriteriene som settes for å bekrefte diagnosen. Hn har sendt inn klage til statsforvalteren for 7 mnd siden og vi venter på svar. Det som skremmer oss er at man ikke kan anke statsforvalteren sin avgjørelse. Vil det si at hvis klagen blir avvist så vil vårt barn bære med seg denne feilaktige diagnosen resten av livet? Vi som foreldre har skrevet et vedlegg som hn har lagt ved klagen, men jeg vet ikke hvor stor vekt det tillegges.

Dette plager barnet vårt i den grad at hele livet er satt på vent fordi hn ikke ser vitsen i å fortsette en utdannelse hvor en slik diagnose vil være til hinder. 

Er det noen som har kjennskap til, eller råd til oss, i en slik situasjon? Vi er ganske fortvilet, naturlig nok. 

Det er lov å be om ny utredning. Dersom diagnosen skulle stemme per i dag, så er det dessuten ikke en livstidsdom, men gode prognoser for bedring både med og uten behandling.

Anonymkode: 4f6be...0da

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Så ufattelig dumt av deg hi, å være så defensiv og lite samarbeidsvillig. Du går i et eller annet modus som skriker "JEG BESTEMMER", og det er så utrolig lite konstruktivt og sjarmerende.  

Anonymkode: 282e2...d86

Nå er ikke min intensjon å sjarmere deg. 

Jeg er høflig og takknemlig mot dem som svarer på spørsmålene mine. De som har et stort behov for å vite ting som ikke er relevante bringer bare støy til tråden. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Så ufattelig dumt av deg hi, å være så defensiv og lite samarbeidsvillig. Du går i et eller annet modus som skriker "JEG BESTEMMER", og det er så utrolig lite konstruktivt og sjarmerende.  

Dette må være den dummeste og mest arrogante kommentaren i dag.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er lov å be om ny utredning. Dersom diagnosen skulle stemme per i dag, så er det dessuten ikke en livstidsdom, men gode prognoser for bedring både med og uten behandling.

Takk for hyggelig svar. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ja, ikke sant! Hva trenger man psykologer til når man har mennesker som deg?

Sier dama som skal overprøve diagnose satt av psykolog 😂 God dag mann økseskaft! 

Anonymkode: ff15f...4cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Sier dama som skal overprøve diagnose satt av psykolog 😂 God dag mann økseskaft! 

Anonymkode: ff15f...4cd

Jeg tror at du må øve litt på leseforståelsen din. Pluss forståelse av ordtak. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Dette må være den dummeste og mest arrogante kommentaren i dag.

Nja, det får du jo lov å mene. Jeg tenker at det ikke er dummere eller mer arrogant enn grunnen til at jeg skrev det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Takk! Akkurat dette er min oppfatning også, det virker som det er mer viktig å få satt en diagnose enn å se pasienten. Det hjelper nok ikke at det stadig er nye behandlere pga utskiftinger. 

hi

Dps lider desværre under høy turnover pga høyt press, vanskelige ledere (her jeg bor) og høye krav om behandling og antall pasienter. 

Det blir samlebånd og man leser i boka hvilket symptom som passer hvor. Selv var jeg heftig utbrent, med god grunn, og fikk ingen hjelp siden jeg «bare» var sliten. Fikk krangla meg til blodprøver og var nummeret for jeg måtte ha blodoverføring og jeg var kritisk lav på alt av vitaminer. Men siden livet var kaos la de alt på det. 

som flere sier skal det nok mye til å få slettet diagnose, men man har krav på å få den endret. Det innebærer dog ny utredning og ny diagnose og antagelig ny behandler igjen 

Anonymkode: c610f...d68

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke mer behov for å forsvare følelsen, jeg ønsker svar fra folk som vet svar på spørsmålet mitt. 

hi

Det skjønner jeg. Det blir vanskelig å sortere tanker av og til. Men det er vanskelig å få dette endret. Spesielt om dere har brukt en generell liste fra nett og ikke tatt utgangspunkt i resultatene og funnene hos DPS.

Vi har fått feil diagnose selv (men fra BUP). Og da blir det ny runde med en masse dokumentasjon fra skole og hele sykepleier og lege

Anonymkode: f8c64...44a

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det skjønner jeg. Det blir vanskelig å sortere tanker av og til. Men det er vanskelig å få dette endret. Spesielt om dere har brukt en generell liste fra nett og ikke tatt utgangspunkt i resultatene og funnene hos DPS.

Vi har fått feil diagnose selv (men fra BUP). Og da blir det ny runde med en masse dokumentasjon fra skole og hele sykepleier og lege

Hva mener du med generell liste? Jeg har lest journalen og så lest meg opp på det jeg klarer å finne ved å google. Jeg har ingen helsefaglig bakgrunn og syns mye er vanskelig å forstå. (Jeg spør oppriktig og ikke spydig 😅)

Jeg tror nok også at en ny vurdering er den beste løsningen, men hn er så redd for at det skal bli feil igjen. Hn har åpenbart ting hn sliter med siden hn har vært pasient ved DPS, men som en over her sa så virker det ikke som de ser hele mennesket. Hn har opplevd sjelsettende ting og med min lekmannskunnskap så syns jeg det er litt rart at ptsd ikke er nevnt, for eksempel. Men jeg skal være forsiktig med å antyde diagnoser, det har jeg ikke kunnskap nok til å ha. 

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hva mener du med generell liste? Jeg har lest journalen og så lest meg opp på det jeg klarer å finne ved å google. Jeg har ingen helsefaglig bakgrunn og syns mye er vanskelig å forstå. (Jeg spør oppriktig og ikke spydig 😅)

Jeg tror nok også at en ny vurdering er den beste løsningen, men hn er så redd for at det skal bli feil igjen. Hn har åpenbart ting hn sliter med siden hn har vært pasient ved DPS, men som en over her sa så virker det ikke som de ser hele mennesket. Hn har opplevd sjelsettende ting og med min lekmannskunnskap så syns jeg det er litt rart at ptsd ikke er nevnt, for eksempel. Men jeg skal være forsiktig med å antyde diagnoser, det har jeg ikke kunnskap nok til å ha. 

Hi

Det er mulig at diagnosen er rett etter hvilke krav som legges til grunn i helsevesenet, men ikke ut fra hvordan du tolker det ved hjelp av notater i journal (her står det bare sammendrag) og google? Er det helt feil, så må det en ny vurdering til. Det eneste statsforvalter kan gjøre er å si at denne er enig med dere i at det er noe som skurrer og be de ta en ny vurdering. De ber de ikke slette diagnose.

Skrevet

Vår fikk feil diagnose som 7-åring. Tenkte først at det var jeg som var nødt til å lese meg opp på hva som var i vente, siden jeg ikke fikk det til å stemme. Men tvert i mot ble jeg mer sikker. Vi ba om ny vurdering noen år senere, var litt ventetid, men diagnosen ble fjernet. Husker jeg gråt av lettelse i møtet, de ble litt forfjamset. Men det påvirker selvfølgelig hverdagen å ha en relativt tung diagnose å bære på, det er viktig mer avklaring både for den det gjelder og de rundt. 

Selvfølgelig kan fagfolk også ta feil, av mange årsaker, det er mennesker som skal gjøre en vurdering. Det er ikke nødvendigvis rett frem når ikke det bare er et tall som ved en blodprøve. 

Anonymkode: 91f65...4c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nå er ikke min intensjon å sjarmere deg. 

Jeg er høflig og takknemlig mot dem som svarer på spørsmålene mine. De som har et stort behov for å vite ting som ikke er relevante bringer bare støy til tråden. 

hi

Du misforstår. Ingen har behov for å vite, men vi skjønner ikke hvorfor livet står på vent pga en diagnose når det er til sjeldenhetene at en arbeidsgiver krever psykiske diagnoser. Det er hele poenget til de om spør. Det må derfor være en særskilt utdannelse/yrke ditt barn går for!?

Anonymkode: d27b9...174

Skrevet

Det er mulig at diagnosen er rett etter hvilke krav som legges til grunn i helsevesenet, men ikke ut fra hvordan du tolker det ved hjelp av notater i journal (her står det bare sammendrag) og google? Er det helt feil, så må det en ny vurdering til. Det eneste statsforvalter kan gjøre er å si at denne er enig med dere i at det er noe som skurrer og be de ta en ny vurdering. De ber de ikke slette diagnose.

Takk for god forklaring. 

Vår fikk feil diagnose som 7-åring. Tenkte først at det var jeg som var nødt til å lese meg opp på hva som var i vente, siden jeg ikke fikk det til å stemme. Men tvert i mot ble jeg mer sikker. Vi ba om ny vurdering noen år senere, var litt ventetid, men diagnosen ble fjernet. Husker jeg gråt av lettelse i møtet, de ble litt forfjamset. Men det påvirker selvfølgelig hverdagen å ha en relativt tung diagnose å bære på, det er viktig mer avklaring både for den det gjelder og de rundt. 

Selvfølgelig kan fagfolk også ta feil, av mange årsaker, det er mennesker som skal gjøre en vurdering. Det er ikke nødvendigvis rett frem når ikke det bare er et tall som ved en blodprøve. 

Anonymkode: 91f65...4c7

Psykriati er jo utrolig vanskelig og det er sjelden et svar med to streker under. Jeg bruker rettssaken mot ABB som eksempel, fire av landets fremste psykriatikere kom frem til to helt forskjellige konklusjoner vedr tilregnelighet. 

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Du misforstår. Ingen har behov for å vite, men vi skjønner ikke hvorfor livet står på vent pga en diagnose når det er til sjeldenhetene at en arbeidsgiver krever psykiske diagnoser. Det er hele poenget til de om spør. Det må derfor være en særskilt utdannelse/yrke ditt barn går for!?

Anonymkode: d27b9...174

Men hvorfor tror du at du trenger å vite dette? Det har absolutt ingenting med hi å gjøre. 

hi

Skrevet

I psykiatrien er en diagnose basert på strenge kriterier, for å få en borderline dg så må pasienten gjennom flere kliniske intervju hvor svarene DE selv gir vil være med på å bestemme diagnosen, sammen med det kliniske bildet over tid. Derfor er det og heelt frivillig å la seg utrede. En del ting må jo Hi sitt barn her da ha vært enig i, selv om ikkr alt, høres det ut som. Når en ønsker en utredning, da må en dessverre og være forberedt på ikke å være enig i resultatet. Om hun/han er sterkt uenig så må en be om en second opinion ved en annen Dps. 

Når det er sagt så vokser de fleste av seg mye av symptomene med årene, og kan uansett da senere be om å få diagnosen fjernet. Da må en se en stabilitet over tid, minst 1-2 år. 

I psykiatrien er diagnoser ofte dynamiske, ikke " dømt til å ha ved livstid" om bildet endrer seg.  

Hi, her bør jo ditt barn be om second opinion, men vær forberedt på at den neste Dps kan vurdere det slik at diagnosen satt stemmer. 

Når det er sagt så er det veldig synd at denne type Pf skal ha en så stigmatiserende effekt, dette er jeg ikke enig i og vi jobber for bedre holdninger til dem med denne diagnosen. Jobber i psykiatrien og har flere pas med emosjonelt ustabil Pf. Handler mye om måten en formidler en diagnose på, det finnes de med mildere grad, og de med alvorlig. Med terapi blir mange bedre, leit om barnet ditt ikke skulle få den hjelpen videre om det er det som ville hjulpet ( Dbt, eller mentaliseringsbasert terapi over tid). 

Anonymkode: 8fd4c...ce9

Skrevet

Det er få arbeidsplasser som ber om innsyn på legejournal. 
Dere er knyttet opp mot en dps i deres distrikt. Ditt barn kan be om en ny utredning hos det private, med tanke på at man er uenig i stilt diagnose. 
Å ha denne diagnosen er privat og ikke noe en trenger å publisere eller informere andre om. En slik diagnose sier noe om symptomer nå, men om et år eller to så er det ikke sikkert hen fyller kriteriene til å ha denne diagnosen lengre. 

Anonymkode: 21252...ef1

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

hi

Kjønn er alltid relevant.

Anonymkode: 0508a...fca

Skrevet

Det er MYE feil som skjer på dps og i bup. Altså det offentlige. Mitt barn ble henvist til BUP grunnet mobbing og vegring for å dra på skolen. Kom ut med adhd diagnose. 
Det er flere leger i etterkant som sier at de ikke har lov å utrede et barn for adhd i en pågående mobbesituasjon, da symptomene er like. 
Det er om og gjøre å få satt diagnose med en gang utelukkende. 
Man kan jo stille spm når bup selv går ut i Aftenposten og sier at 40% av barn med adhd mest sannsynlig ikke har det. 
Spesialistene må begynne å se hele mennesket og forstå historikken. Istedenfor får man et skjema å fylle ut så er diagnosen satt 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

I psykiatrien er en diagnose basert på strenge kriterier, for å få en borderline dg så må pasienten gjennom flere kliniske intervju hvor svarene DE selv gir vil være med på å bestemme diagnosen, sammen med det kliniske bildet over tid. Derfor er det og heelt frivillig å la seg utrede. En del ting må jo Hi sitt barn her da ha vært enig i, selv om ikkr alt, høres det ut som. Når en ønsker en utredning, da må en dessverre og være forberedt på ikke å være enig i resultatet. Om hun/han er sterkt uenig så må en be om en second opinion ved en annen Dps. 

Når det er sagt så vokser de fleste av seg mye av symptomene med årene, og kan uansett da senere be om å få diagnosen fjernet. Da må en se en stabilitet over tid, minst 1-2 år. 

I psykiatrien er diagnoser ofte dynamiske, ikke " dømt til å ha ved livstid" om bildet endrer seg.  

Hi, her bør jo ditt barn be om second opinion, men vær forberedt på at den neste Dps kan vurdere det slik at diagnosen satt stemmer. 

Når det er sagt så er det veldig synd at denne type Pf skal ha en så stigmatiserende effekt, dette er jeg ikke enig i og vi jobber for bedre holdninger til dem med denne diagnosen. Jobber i psykiatrien og har flere pas med emosjonelt ustabil Pf. Handler mye om måten en formidler en diagnose på, det finnes de med mildere grad, og de med alvorlig. Med terapi blir mange bedre, leit om barnet ditt ikke skulle få den hjelpen videre om det er det som ville hjulpet ( Dbt, eller mentaliseringsbasert terapi over tid). 

Anonymkode: 8fd4c...ce9

Hn har på ingen måte gått med på en slik utredning og har ikke gitt samtykke til intervjuer. For meg så virker det som diagnosen er satt på svært tynt grunnlag. At noen er mildt rammet er nok sikkert, men hva tenker du om at verken vi, kjærest eller bestevenn kjenner igjen noen av symptomene? Kan det likevel være riktig diagnose? 

Personlig syns jeg at vi burde glemme hele diagnosen, men hn føler seg så misforstått og såret og det har blitt viktig å få innrømmelse om at de har vurdert feil. Hvis hn er rolig og fattet blir det oppfattet som hn er distansert og ikke anerkjenner følelser, men om hn er opprørt og frustrert er hn ustabil og oppfarende. 

Ellers tusen takk for et informativt svar! Det settes stor pris på. 

Kjønn er alltid relevant.

Anonymkode: 0508a...fca

Ikke for mitt spørsmål. 

hi

Skrevet

Men… det er vel ikke sånn at man kan cherry picke diagnoser ut fra hva som passer i øyeblikket?

Anonymkode: 66eae...b64

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hn har på ingen måte gått med på en slik utredning og har ikke gitt samtykke til intervjuer. For meg så virker det som diagnosen er satt på svært tynt grunnlag. At noen er mildt rammet er nok sikkert, men hva tenker du om at verken vi, kjærest eller bestevenn kjenner igjen noen av symptomene? Kan det likevel være riktig diagnose? 

Personlig syns jeg at vi burde glemme hele diagnosen, men hn føler seg så misforstått og såret og det har blitt viktig å få innrømmelse om at de har vurdert feil. Hvis hn er rolig og fattet blir det oppfattet som hn er distansert og ikke anerkjenner følelser, men om hn er opprørt og frustrert er hn ustabil og oppfarende. 

Ellers tusen takk for et informativt svar! Det settes stor pris på. 

Ikke for mitt spørsmål. 

hi

At diagnoser har strenge kriterier har de, men hvorfor er da 40% av barn i landet mulig feildiagnotisert med adhd? 
feil skjer hele tiden, og statistikk er ikke absolutt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...