Gå til innhold

Man skulle trodd at man var kommet lenger i 2025

Anbefalte innlegg

Men reell likestilling er tiår unna. Hverdagsrasismen er så forankret i den norske folkesjela at det vil ta generasjoner å fjerne stigma. 

https://www.nrk.no/stor-oslo/sendte-ut-nesten-3000-falske-jobbsoknader_-svarene-var-slaende-1.17143631

Hva kan man gjøre for at folk skal bedømmes for hvem de er og ikke hvor de eller deres foreldre kommer fra?

Anonymkode: d644b...48f

Fortsetter under...

På min arbeidsplass har vi en regel om at politisk og/eller religiøs tilhørighet får vi ikke signalisere i møte med klienter / brukere. Vi har hatt endel studenter i praksis som kommer fra midtøsten og afrika, samt noen vikarer, og alle lover at dette kan de holde. Men så kommer likevel både hijaben, bønnematta etc. frem. Det går ikke. Vi har også måtte si noen opp pga. at de ikke vil utfordres på egne holdninger, slik vi andre ansatte må, de har ofte et dårlig syn på nordmenn (særlig tenårinsjenter) og ønsker i liten grad å justere seg, slik vi andre må.

Er ikke en enkel gruppe å jobbe med og forholde seg til. Så her tror jeg mange må gå i seg selv, ikke bare på arbeidsgiversiden, og tenke over hvorfor det har blitt slik?

Anonymkode: bf947...a09

Dette kan da ikke overraske noen? Bare i løpet av helga har det vært to tråder her inne som viser tydelige fordommer mot religiøse som dumme og naive. At arbeidsgivere ønsker seg ansatte med et mer nyansert og vitenskapelig basert livssyn er vel bare forståelig?

Anonymkode: f2eb4...d64

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

På min arbeidsplass har vi en regel om at politisk og/eller religiøs tilhørighet får vi ikke signalisere i møte med klienter / brukere. Vi har hatt endel studenter i praksis som kommer fra midtøsten og afrika, samt noen vikarer, og alle lover at dette kan de holde. Men så kommer likevel både hijaben, bønnematta etc. frem. Det går ikke. Vi har også måtte si noen opp pga. at de ikke vil utfordres på egne holdninger, slik vi andre ansatte må, de har ofte et dårlig syn på nordmenn (særlig tenårinsjenter) og ønsker i liten grad å justere seg, slik vi andre må.

Er ikke en enkel gruppe å jobbe med og forholde seg til. Så her tror jeg mange må gå i seg selv, ikke bare på arbeidsgiversiden, og tenke over hvorfor det har blitt slik?

Anonymkode: bf947...a09

Veldig sant.

Anonymkode: 926e7...bcd

Hva skal man mene om noe så dumt egentlig. Jeg blir provosert over hvor tilbakestående enkelte forskere er:

Det handler heller ikke kun om hudfarge:

Jobbsøkere med navn fra land som Kina og Vietnam ble behandlet klart mer fordelaktig enn personer fra Midtøsten.

Man kan derfor ikke peke på én årsak bak diskrimineringen, mener forskerne.

Jeg tror det er en kombinasjon av usikkerhet, fordommer, og stereotypier over hva som kjennetegner ulike grupper, sier Midtbøen.

Jeg kan peke på en tydelig årsak til at fremmede navn er en ulempe, uten at jeg er forsker:

Arbeidsgiver ønsker mennesker som er tilpasset landet, arbeidsplassen, miljøet og kulturen best mulig, og de som kan kommunisere best mulig. Da velges ikke de som passer dårligst på disse kriteriene.

Dette har altså ingen ting med fordommer, stereotypier eller usikkerhet å gjøre. Det handler om kunnskap om andre kulturer og nasjonaliteter. Tenk at forskere skal nevne hudfarge i 2025! Det betyr nada. Garantert. En ansatt mister ikke jobben etter å ha kommet hjem fra 14 dager i syden. Det er patetisk å snakke om hudfarge og fordommer i 2025. Dette er forskning på bunnivå.

Anonymkode: 2af0b...152

Annonse

Jeg har en kollega som er utenlandsk (jeg har flere, men kun denne ene som det blir litt vanskelig med). Vi sender daglig mail til kunder, og med lavere språkforståelse, så blir det vanskelig, og jeg bruker minst 20% av arbeidsdagen min på å hjelpe denne kollegaen, og denne bruker ekstremt lang tid på å behandle mail fordi den ikke forstår hva kundene mener eller ønsker. Det vil si at denne ene bruker dobbelt så lang tid som oss andre på å behandle en forespørsel, og det øker arbeidsmengden min. Om vi uttrykker frustrasjon for dette, er vi rasister. Så med rasismekortet i hånden kan denne personen ture på som den vil, gjøre kun enklere oppgaver og overlate det vanskelige til meg. Det her går nok mer på personlighet enn nasjonalitet da. De andre er ikke sånn i det hele tatt. Tror vi har sånn 30% utenlandske på kontoret

Anonymkode: fe3f8...c5a

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har en kollega som er utenlandsk (jeg har flere, men kun denne ene som det blir litt vanskelig med). Vi sender daglig mail til kunder, og med lavere språkforståelse, så blir det vanskelig, og jeg bruker minst 20% av arbeidsdagen min på å hjelpe denne kollegaen, og denne bruker ekstremt lang tid på å behandle mail fordi den ikke forstår hva kundene mener eller ønsker. Det vil si at denne ene bruker dobbelt så lang tid som oss andre på å behandle en forespørsel, og det øker arbeidsmengden min. Om vi uttrykker frustrasjon for dette, er vi rasister. Så med rasismekortet i hånden kan denne personen ture på som den vil, gjøre kun enklere oppgaver og overlate det vanskelige til meg. Det her går nok mer på personlighet enn nasjonalitet da. De andre er ikke sånn i det hele tatt. Tror vi har sånn 30% utenlandske på kontoret

Et godt eksempel. Det avhenger også mye av hvilken jobb det er tale om. Tenk om forskerne i linken over hadde søkt modelljobber hos klesbutikker, da ville personer med utenlandske navn blitt valgt foran norske. Det snakkes det ingen ting om. 

Anonymkode: 2af0b...152

Jeg tror noe også handler om tidligere erfaring hos arbeidsgivere og bortsett fra det tror jeg det først og fremst handler om språk. Ikke hudfarge, religion eller noe annet.  Jeg har hatt en jobb der jeg ansatte folk både til faste stillinger og vikariater. Vi hadde også en regel om at minst en av de fem vi intervjuet skulle ha bakgrunn fra en annen nasjonalitet. Jeg jobbet i en bransje der det å beherske norsk muntlig og skriftlig godt er uhyre viktig. Det var også presisert i stillingsutlysninger. Jeg har ikke tall på hvor mange jeg hadde på intervju, som hadde levert en søknad på plettfritt norsk, og som på intervjuet knapt kunne snakke annet enn sitt morsmål. De har sikkert fått hjelp av velmenende mennesker, men som arbeidsgiver ender du bare med nok en bekreftelse på at du ikke kan stole på at slike søknader må tas med en klype salt. Når det er sagt var over 30% av mine ansatte av en annen bakgrunn enn heilnorsk. Jeg sier ikke at jeg synes det er riktig, men jeg kan forstå arbeidsgivere som plukker ut fremmedartede navn fra bunken når de har mange søkere, helst skulle ansatt noen i går og språket er viktig. 

Anonymkode: 811bf...4f6

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette kan da ikke overraske noen? Bare i løpet av helga har det vært to tråder her inne som viser tydelige fordommer mot religiøse som dumme og naive. At arbeidsgivere ønsker seg ansatte med et mer nyansert og vitenskapelig basert livssyn er vel bare forståelig?

Kan man vurdere noens livssyn basert på navnet? Her er saken at de ikke engang blir kalt inn til intervju selv om papirene ellers er helt like dem med norskklingende navn. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Og en slik utfordring vil bli oppdaget i et intervju. Her er det snakk om at de ikke engang kommer forbi første hinder og får vise hvor bra/dårlig språket er. Det er jo mange annengenerasjons innvandrere som snakker like bra norsk som meg, da er det veldig feil at de blir sortert bort kun basert på navnet sitt. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kan man vurdere noens livssyn basert på navnet? Her er saken at de ikke engang blir kalt inn til intervju selv om papirene ellers er helt like dem med norskklingende navn. 

De har jo tatt med livssyn i undersøkelsen sin, så det må jo stå i søknadene.

Anonymkode: 926e7...bcd

Det er mye enklere å sortere bort kandidater med potensiale for trøbbel på gruppenivå enn å gjøre grundige individuelle vurderinger hvis man likevel har nok å velge i.

Akkurat som utleiere gjør.

Til man begynner å snakke om hvorvidt det er reelle årsaker til disse fordommene, fremfor bare å klage på dem som har dem, tror jeg ikke dette vil endre seg. 

Anonymkode: f33f1...fa3

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis man har et navn som Muhammed, Ahmed eller Aisha så er vel sannsynligheten veldig stor for at man har med en muslim å gjøre?

Okay. Hadde du et poeng?

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Okay. Hadde du et poeng?

Ja. Det var basert på spørsmålet «kan man vurdere noens livssyn basert på navnet?», men så glemte jeg å sitere.

Når man ser hvilke stillinger de hadde søkt på så er det kanskje ikke så rart. F.eks. kan ei muslimsk jente mikse drinker og jobbe i en bar/resturant? Joda liberale muslimer kan helt sikkert det, men det ser man ikke på navnet. Og vi har hatt flere eksempler på at bacon ble kastet på eldrehjem fordi de muslimske som jobbet på kjøkkenet ikke ville ta i det. 

I tillegg til dette så kommer dessverre episoder hvor flere har hatt dårlig erfaringer, så klart ikke med alle, men tar man prosentvis så blir den ganske høy i forhold til nordmenn. 

I en del land i Midtøsten så er det ofte en litt annen måte å jobbe på. I Norge er vi vandt til å ta ansvar og gjør det som trengs. I flere andre land er det vanlig at man kun gjør det som faller inn under sine oppgaver. 

Anonymkode: f59af...850

Som arbeidsgiver hadde jeg nok gjort det samme selv, nettopp fordi bedriften skal fungere og utvikle seg framover. Men det kommer jo an på hvilke kompetanse vedkommende har, om den er relevant for stillingen. Jeg jobber i barnehage, og vi har flere utenlandske vikarer. De er hyggelig, snill og gjør det de får beskjed om. Men de misforstår mye. De forstår ikke kjernen av det vi jobber med. De leker og passer på barna, men fødet stopper der. Når man jobber i en pedagogisk institusjon må man kunne og forstå hva det går ut på. Ikke har de relevant utdannelse, og språket er også vanskelig. For min del i en hektisk hverdag er dette en ekstra belastning. Jeg ønsker folk som er kvalifisert og gjør jobben sin 

Anonymkode: 9149c...7d6

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Som arbeidsgiver hadde jeg nok gjort det samme selv, nettopp fordi bedriften skal fungere og utvikle seg framover. Men det kommer jo an på hvilke kompetanse vedkommende har, om den er relevant for stillingen. Jeg jobber i barnehage, og vi har flere utenlandske vikarer. De er hyggelig, snill og gjør det de får beskjed om. Men de misforstår mye. De forstår ikke kjernen av det vi jobber med. De leker og passer på barna, men fødet stopper der. Når man jobber i en pedagogisk institusjon må man kunne og forstå hva det går ut på. Ikke har de relevant utdannelse, og språket er også vanskelig. For min del i en hektisk hverdag er dette en ekstra belastning. Jeg ønsker folk som er kvalifisert og gjør jobben sin 

Anonymkode: 9149c...7d6

Men alt dette kan unngås om man har dem inne til intervju. Poenget her er jo at de ikke får vist hva de kan fordi de ikke kommer gjennom førstesortering. 

Noen ganger virker det ikke som de gidder å lese verken søknad eller cv. En kompis av meg, født og oppvokst i Norge, med norsk vitnemål og master, ble spurt om han snakket norsk. Da hadde de ikke lest mer enn at han har et nederlandsk navn. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ja. Det var basert på spørsmålet «kan man vurdere noens livssyn basert på navnet?», men så glemte jeg å sitere.

1. Det er ikke alle med muslimske navn som praktiserer religion, eller engang er religiøse. 
2. Det er ulovlig å diskriminere pga religion. 

1. Det er ikke alle med muslimske navn som praktiserer religion, eller engang er religiøse. 

Sant nok, men etter en del episoder så for å unngå å bli tatt for å diskriminere p.g..a religion er enklere å ikke kalle inn noen. 

Sant nok, men etter en del episoder så for å unngå å bli tatt for å diskriminere p.g..a religion er enklere å ikke kalle inn noen. 

Akkurat. Og det skulle man trodd ikke trengte å skje i 2025. Hvor lang tid skal det gå før fordommene dør ut? Jeg har troen på den nye generasjonen, det virker som de ikke tenker over hverken opprinnelse, hudfarge eller legning 😇

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

1: Nei, men sannsynligheten er vesentlig større.

2: Nei, det har jeg heller aldri påstått.

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

1: Nei, men sannsynligheten er vesentlig større.

2: Nei, det har jeg heller aldri påstått.

Og det er vel der hi sitt hjertesukk kommer inn. Man burde virkelig kommet lenger enn at man forkaster noen kun basert på navnet deres. At noen faller fra etter intervju er jo helt greit, men denne forskningen viser jo at de har mye mindre sjans til å bli kalt inn. Og det må vel alle være enig i at er feil? Man skal bedømmes etter kvalifikasjoner, ikke navn og hudfarge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...