Gå til innhold

Dere som er imot privatisering og stemmer rødt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ettersom du stemmer Rødt, så gjetter jeg at du er sterkt uenig med for eksempel FrPs politikk. Innebærer dette at du

1: Ikke kjenner til FrPs partiprogram?
2: Ikke kjenner til hvem som stemmer på FrP?
3: Ikke burde uttale deg om FrPs politik fordi det innebærer at du ikke vet hva du snakker om?

Anonymkode: c42f5...c92

De fleste gjør seg jo kjent med partiprogrammet til de største partiene før de bestemmer hvem de skal stemme på. 

Hvilket grunnlag baserer du valget ditt på?

Anonymkode: f0d35...22d

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

De fleste gjør seg jo kjent med partiprogrammet til de største partiene før de bestemmer hvem de skal stemme på. 

Hvilket grunnlag baserer du valget ditt på?

Ja, det gjør nok de fleste. Så jeg spør igjen; hvorfor må jeg lese meg opp på Rødts partiprogram og hvem som stemmer på Rødt? Mener du virkelig at du har noe som helst kunnskap om hva jeg vet og ikke vet fra tidligere? Eller bare antok du at fordi jeg har andre politiske synspunkter enn deg, så kan jeg umulig ha oversikt over de ulike partienes partiprogram? Er det fordi du selv ikke har lest deg opp på partiprogrammene til partiene du ikke stemmer på, eller hva er greia?

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Helsevesen og skole bør aldri privatiseres. Det bør være lik kvalitet og lik behandling uavgengig av den enkeltes lommebok. Helsevesenet slik det er nå må endres bort fra new public management, at pasientene er kunder og at enkelte typer behandlinger gir sykehusene mer igjen enn andre. Det gir en vridning og i år med med mye eller nye sykdommer som krever innleggelser (som ved Covid) så sporer alt av. Folk blir ofte ikke syke etter et mønster som følger budsjett. 

Bruker vi mer penger tidlig i forløp i helse og tidlig i skolen, vil vi spare mye penger på lang sikt. En elev som får hjelp tidlig til å finne sin måte å lære på, vil knap kreve ressurser senere. Elever som ikke får denne hjelpen, vil få huller i sin lærdom og grunnmuren blir mer og mer ustødig ettersom hullen/avstanden til de andre/det man skulle kunnet blir større. Er hullene store nok, havner man utenfor arbeidslivet.

I helse ser man det samme. Ryggoperasjoner var et felt som var tidlig ute med underkapasitet. Folk må vente så lenge på operasjon at de går forbi sykemeldingsåret og mister jobben i stedet for at de kunne ha fått operasjon mye tidligere og kommet fullt tilbake i sin egen stilling. Samme med utredning. Prognosen blir verre og behandlingsløpet dyrere ved sen diagnose. 

Vi burde også hentet inn igjen legemiddelindustrien. Her er dessverre det mest privat. Her er den evige pasient målet og det er ingen insentiver til å kurere. Vi betaler enorme summer unødvendig fordi disse selskapene skal tjene (mye) penger. I tillegg begraver de forskning som viser at behandling ikke virker noe som fører til at helsevesenet bruker penger på medikamenter og behandling som burde vært erstattet med noe annet. Medikamenter som virker blir gjerne også avsluttet når patentet går ut. Et eksempel på dette en p pille som had en fin bivirkningsprofil, men som produsentent sluttet å produsere da patentet gikk ut. De ble erstattet med andre p piller som dessverre har flere bivirkninger (husker dessverre ikke navnet).

I USA er det forresten flere som dør av diabetes årlig fordi de ikke har råd til hurtigvirkende insulin. Forsikringsselskapene tvinger dem over på langstidsvirkende som er billigere. Problemet er at når man går rett fra hurtigvirkende til langstidsvirkende så har man en periode der man ikke har god nok virknig. Her dør mennesker. Det er ganske tragisk når man kjenner til historien til insulinet. "Banting, Best og Collip, som var forskerne bak insulin, solgte patentet til University of Toronto for en dollar hver. De ville at den livreddende medisinen skulle bli tilgjengelig også for de fattigste som led av diabetes. I en berømt uttalelse sa Banting: «Insulin tilhører ikke meg, det tilhører verden."

Anonymkode: d8eb2...fa3

Amen.

Anonymkode: d4b8a...722

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Ja, det gjør nok de fleste. Så jeg spør igjen; hvorfor må jeg lese meg opp på Rødts partiprogram og hvem som stemmer på Rødt? Mener du virkelig at du har noe som helst kunnskap om hva jeg vet og ikke vet fra tidligere? Eller bare antok du at fordi jeg har andre politiske synspunkter enn deg, så kan jeg umulig ha oversikt over de ulike partienes partiprogram? Er det fordi du selv ikke har lest deg opp på partiprogrammene til partiene du ikke stemmer på, eller hva er greia?

Du får roe pærå litt, det var ikke met du svarte i utgangspunktet. Jeg bare kom med mitt bidrag. Og siden du spør, så virker det ikke som du har satt deg så godt inn i politikken til for eksempel Rødt 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Å kalle andres meninger for pisspreik gjør diskusjoner unødvendig. Du har tydeligvis ikke forstått det essensielle i en diskusjon. Da er dine meninger av liten betydning. Uansett hvor du jobber. Jeg vet tydeligvis mer om offentlig virksomhet kontra privat enn deg. Det handler om mer enn deg og din familie. Du er inhabil, og dine meninger er preget av ditt liv, og din jobb. 

Anonymkode: 910ea...e1a

Jøss, min mening som del av helsevesenet betyr ikke noe, men det gjør din. Akkurat ja.

Anonymkode: d8421...d92

Annonse

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

De aller fleste i Usa får forsikring gjennom jobben. Derfor sparer de mange tusen dollar i lønn hver måned! Tenk om vi også fikk det sånn her! Det kan vi få hvis vi kutter ned på pengebruken til de offentlige.

Anonymkode: 860d2...d52

Har du lest deg opp på dette? For mange i usa MED helseforsikring blir nektet å få livsnødvendig helsehjelp dekket av forsikringen. De sitter dermed igjen med enorme regninger. 

Anonymkode: d8421...d92

Jeg kan ikke på noen måte finne ord som dekker min takknemlighet for at vi har bl.a. offentlig helsevesen her til lands. Når man har stått med mer enn ett bein i grava et par ganger, så innser man hvor ufattelig heldige vi er som får nødvendig helsehjelp bare ved å betale en begrenset del av lønna i skatt. Jeg har mottatt ekstremt kostbar behandling flere ganger, jeg har keisersnittbarn og jeg har svært nære slektninger med flere ulike proteser, og med alvorlige kroniske sykdommer. Bare dette gjør at jeg gladelig betaler skatt. Enda har jeg ikke nevnt alle de andre offentlige tjenestene! 

Anonymkode: 09655...bb3

Når det gjelder helseforsikring som i USA så er det også der slik at de mest attraktive og best betalte jobbene tilbyr de beste forsikringene. Så de som tjener bra/mye har bedre forsikringsvilkår enn de som tjener lite. Hvordan kan noen ønske seg dette i Norge? Jeg føler at det er så arrogant, tenk å sette så liten pris på velferdsstaten! 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Når det gjelder helseforsikring som i USA så er det også der slik at de mest attraktive og best betalte jobbene tilbyr de beste forsikringene. Så de som tjener bra/mye har bedre forsikringsvilkår enn de som tjener lite. Hvordan kan noen ønske seg dette i Norge? Jeg føler at det er så arrogant, tenk å sette så liten pris på velferdsstaten! 

Enig med deg,, det er skikkelig arrogant.

Anonymkode: 67cb6...ed5

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du får roe pærå litt, det var ikke met du svarte i utgangspunktet. Jeg bare kom med mitt bidrag. Og siden du spør, så virker det ikke som du har satt deg så godt inn i politikken til for eksempel Rødt 

Er dette dagen for særdeles ulogiske slutninger her på dib…? «Og siden du spør, så virker det ikke som du har satt deg så godt inn i politikken til for eksempel Rødt»…? Hva pokker mener du? Hva er det jeg har spurt om som skulle tilsi at jeg ikke har satt meg inn i politikken til Rødt? 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Er dette dagen for særdeles ulogiske slutninger her på dib…? «Og siden du spør, så virker det ikke som du har satt deg så godt inn i politikken til for eksempel Rødt»…? Hva pokker mener du? Hva er det jeg har spurt om som skulle tilsi at jeg ikke har satt meg inn i politikken til Rødt? 

Jøss. Les gjennom innleggene dine før du tar helt av. Du spør om det virker som du ikke har lest programmet deres og mitt svar er ja, det virker slik. 

Hva synes dere om at folk må stå i kø i opp til et år? Det offentlige fungerer jo ikke i dag. Folk må jo få ta ansvar for eget liv og helse. Jeg går til privat gyn, fordi jeg vil ikke gå til fastlege og få henvisning til gyn pol og det går flere mnd til time. 
Privat får man time innen en uke, og da slipper man å vente 

Anonymkode: 39fce...960

Annonse

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Hva synes dere om at folk må stå i kø i opp til et år? Det offentlige fungerer jo ikke i dag. Folk må jo få ta ansvar for eget liv og helse. Jeg går til privat gyn, fordi jeg vil ikke gå til fastlege og få henvisning til gyn pol og det går flere mnd til time. 
Privat får man time innen en uke, og da slipper man å vente 

Anonymkode: 39fce...960

Ventetidene er uakseptable og det må gjøres noe med. Å bygge ut det private blir som å pisse i buksa for å holde seg varm, det hjelper ingenting på sikt. Hvis vi vil beholde velferdssamfunnet må man legge pengene i det som har fungert i årtider. 

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Ventetidene er uakseptable og det må gjøres noe med. Å bygge ut det private blir som å pisse i buksa for å holde seg varm, det hjelper ingenting på sikt. Hvis vi vil beholde velferdssamfunnet må man legge pengene i det som har fungert i årtider. 

Enkelte tilbud kan det private ta av støyten for det offentlige. At det grunnleggende tilbudet er rustet i offentlig, men toppene kan håndteres av det offentlige. Det finnes en rekke eksempler hvor det fungere bra. Optiker - øyelege, testing av korona under pandemien, rusbehandling gjennom fritt behandlingsvalg. Bedriftshelsetjeneste. 

Mye av dette gagner den vanlige mann i gata. Da man fjernet private aktører i fritt behandlingsvalg, økte køene og tilbudene forsvant. Det var de med minst som betalte prisen for det. 

Anonymkode: ad105...7ac

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jøss. Les gjennom innleggene dine før du tar helt av. Du spør om det virker som du ikke har lest programmet deres og mitt svar er ja, det virker slik. 

Jeg tror kanskje det er du som må lese gjennom innleggene mine? Det blir så tåpelig med utsagn av typen «jeg tror kanskje du må sette deg mer inn i…», uten å underbygge med noe som helst. Kan du ikke heller være litt voksen og redelig, og fortelle nøyaktig hva det er jeg har skrevet som skulle tilsi at jeg må lese Rødts partiprogram?

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Bare for å nevne det, ikke ment som kritikk på noen som helst måte, ordet "velferdssamfunnet" fantes ikke før Erna ble statsminister, tilbake i 2009. Høyresiden bruker det ordet for alt det er verdt, for å viske ut begrepet "velferdsstaten". Fordi ordet "velferdsstaten" insinuerer at velferd er noe vi får bygget opp gjennom fellesskapet og støttet gjennom fellesskapet. "Velferdssamfunnet" er et ord som insinuerer at det er privat næringsliv som står for velferd. Men privat næringsliv driver ikke veldedighet. Privat næringsliv iler ikke til for å hjelpe en uteligger. Velferden, den kommer fra staten gjennom de ressurser vi sikrer staten.

Derfor er det viktig å holde på begrepet "velferdsstaten" og ikke la høyresiden få vinne frem med sitt forsøk på å viske ut.

Anonymkode: 98108...ec4

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Bare for å nevne det, ikke ment som kritikk på noen som helst måte, ordet "velferdssamfunnet" fantes ikke før Erna ble statsminister, tilbake i 2009. Høyresiden bruker det ordet for alt det er verdt, for å viske ut begrepet "velferdsstaten". Fordi ordet "velferdsstaten" insinuerer at velferd er noe vi får bygget opp gjennom fellesskapet og støttet gjennom fellesskapet. "Velferdssamfunnet" er et ord som insinuerer at det er privat næringsliv som står for velferd. Men privat næringsliv driver ikke veldedighet. Privat næringsliv iler ikke til for å hjelpe en uteligger. Velferden, den kommer fra staten gjennom de ressurser vi sikrer staten.

Derfor er det viktig å holde på begrepet "velferdsstaten" og ikke la høyresiden få vinne frem med sitt forsøk på å viske ut.

Tull og vås.

Anonymkode: 7ee86...b7a

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Tull og vås.

Bevis det. Bevis at privat næringsliv noe sted driver ut fra veldedighet og ikke ut fra profitt/fortjeneste.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Bevis det. Bevis at privat næringsliv noe sted driver ut fra veldedighet og ikke ut fra profitt/fortjeneste.

Hvem er det du tror du er? Jeg gidder da ikke bruke tiden min på å bevise noe som helst for deg! 

Jeg har ikke med ett ord antydet at privat næringsliv ikke drives for profitt, så du får ta de idiotiske stråmennene dine et annet sted. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvem er det du tror du er? Jeg gidder da ikke bruke tiden min på å bevise noe som helst for deg! 

Jeg har ikke med ett ord antydet at privat næringsliv ikke drives for profitt, så du får ta de idiotiske stråmennene dine et annet sted. 

Du kom med en påstand. Jeg gir deg mulighet til å bevise din påstand. 🤷‍♀️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...