Anonym bruker Skrevet 22. februar #1 Skrevet 22. februar Søsteren min har en sønn på ungdomsskolen som har blitt mobbet av en medelev over flere år. Det er snakk om alvorlig mobbing, og han har slitt med å komme seg på skolen. Nå er planen at han skal få hjelp til å komme seg inn igjen i klassen. Skolen har nektet for at det er mobbing, siden de ikke klarer å fange det opp. I går tok jeg han med på cafe på senteret her vi bor. På vei ut av kafeen møtte vi han som mobber han med et par kompiser. Han så stygt på nevøen min og rullet med øynene. Det er jo ikke tvil om at denne gutten ikke har respekt for nevøen min. Og derfor blir det vanskelig for han å komme inn i klassen igjen. Spesielt når skolen nekter for at det skjer mobbing. Noen med tips eller erfaringer? Anonymkode: 5a61a...cb4
Anonym bruker Skrevet 22. februar #2 Skrevet 22. februar Koble på mobbeombudet som kan bistå, også med dynamikken i klassen Anonymkode: a71f5...766
Anonym bruker Skrevet 22. februar #3 Skrevet 22. februar Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Koble på mobbeombudet som kan bistå, også med dynamikken i klassen Anonymkode: a71f5...766 Ja, søsteren min har kontaktet mobbeombudet. Statsforvalteren har også vert inne i bilde. Anonymkode: 5a61a...cb4
Anonym bruker Skrevet 22. februar #4 Skrevet 22. februar Datteren min ble mobbet på samme måte, den usynlige måten. Det ble jo fra skolens side krevd at alle skal bli inkludert så lenge de er på skolen, så f.eks i spisefri da så sitter hele jentegjengen rundt et bord og skravler. Alt ser fin ut for lærerne som observerer dem. Det lærerne ikke merker er at datteren min er inkludert rundt bordet fordi de krever det, og mobberne i ettertid kan si de ikke har gjort noe galt. Men datteren min kunne ikke si noe og ble ikke snakket til. Prøvde hun si noe bare latet de som de ikke hørte henne og snakket videre. Så hun satt der som et mehe og var overhodet ikke inkludert, bare plassert ved samme bord. Overhørt, oversett, ledd av, "blikket", rullet med øynene til, alt i det skjulte. Min datter går i 2.klasse på vgs nå, og har heldigvis et helt annet liv. De klarte aldri bryte henne helt ned, og i dag har hun en stor omgangskrets og er sammen med venner hele tiden. Nå er problemet nesten omvendt, hun sier jo aldri nei til noen som spør, så hun har aldri fri Ungdomsskoletiden har hun lagt bak seg som en tøff og vanskelig tid, men heldigvis ble det bedre. Anonymkode: 8e47b...a42
Anonym bruker Skrevet 22. februar #5 Skrevet 22. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Søsteren min har en sønn på ungdomsskolen som har blitt mobbet av en medelev over flere år. Det er snakk om alvorlig mobbing, og han har slitt med å komme seg på skolen. Nå er planen at han skal få hjelp til å komme seg inn igjen i klassen. Skolen har nektet for at det er mobbing, siden de ikke klarer å fange det opp. I går tok jeg han med på cafe på senteret her vi bor. På vei ut av kafeen møtte vi han som mobber han med et par kompiser. Han så stygt på nevøen min og rullet med øynene. Det er jo ikke tvil om at denne gutten ikke har respekt for nevøen min. Og derfor blir det vanskelig for han å komme inn i klassen igjen. Spesielt når skolen nekter for at det skjer mobbing. Noen med tips eller erfaringer? Anonymkode: 5a61a...cb4 Så snart en elev begynner å slite grunnet mobbing og får ufrivillig skolefravær blir skoleledelsen livredd. Dette fordi de ikke gjør jobben sin, og er redd framtidig søksmål. Derfor benekter de at det har skjedd mobbing og legger ofte skyld på offeret, og ønsker gjerne å sende de til bup for utredning. Gjerne kaste på en diagnose. På den måten har skolen ryggen fri. Da kan de bruke at det er gutten det er galt med, ikke skolen. Det du beskriver her er klassisk og det mest vanlige. Hvordan vet rektor at det ikke har foregått mobbing? Er han i klassen eller i gangen en og ser og opplever dynamikken i klassen? vi har stått i same shit, og her prøvde rektor å kontakte bup bak vår rygg og presser på om autisme diagnose. Bup kontaktet oss og informerte om dette. Jeg fikk da også et skriv fra bup. Neste skolemøte med rektor tok jeg opp med rektor at jeg hører han driver å kontakter bup og ønsker å få på en autisme diagnose? Bup opplever dette stadig, da skoler er livredd fremtidig søksmål grunnet mobbing. Rektor var rød som en tomat og prøvde først benekte det. Jeg las opp skrivet om at gutten ikke kommer til å bli utredet for dette, fordi det er ingen mistanke eller tegn til autisme. Rektor prøvde først å si at det er vi foreldre som ikke vil utrede barnet vårt. Nå fikk han et brev fra bup om at det er de som ikke ønsker utredning. Når skoler har mobbesaker hjelper de ikke barna, men prøver benekte at det har foregått mobbing. Anonymkode: 7988e...eda
Anonym bruker Skrevet 22. februar #6 Skrevet 22. februar Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Så snart en elev begynner å slite grunnet mobbing og får ufrivillig skolefravær blir skoleledelsen livredd. Dette fordi de ikke gjør jobben sin, og er redd framtidig søksmål. Derfor benekter de at det har skjedd mobbing og legger ofte skyld på offeret, og ønsker gjerne å sende de til bup for utredning. Gjerne kaste på en diagnose. På den måten har skolen ryggen fri. Da kan de bruke at det er gutten det er galt med, ikke skolen. Det du beskriver her er klassisk og det mest vanlige. Hvordan vet rektor at det ikke har foregått mobbing? Er han i klassen eller i gangen en og ser og opplever dynamikken i klassen? vi har stått i same shit, og her prøvde rektor å kontakte bup bak vår rygg og presser på om autisme diagnose. Bup kontaktet oss og informerte om dette. Jeg fikk da også et skriv fra bup. Neste skolemøte med rektor tok jeg opp med rektor at jeg hører han driver å kontakter bup og ønsker å få på en autisme diagnose? Bup opplever dette stadig, da skoler er livredd fremtidig søksmål grunnet mobbing. Rektor var rød som en tomat og prøvde først benekte det. Jeg las opp skrivet om at gutten ikke kommer til å bli utredet for dette, fordi det er ingen mistanke eller tegn til autisme. Rektor prøvde først å si at det er vi foreldre som ikke vil utrede barnet vårt. Nå fikk han et brev fra bup om at det er de som ikke ønsker utredning. Når skoler har mobbesaker hjelper de ikke barna, men prøver benekte at det har foregått mobbing. Anonymkode: 7988e...eda Dette var da ekstremt unyansert, mange skoler legger masse ressurser mot mobbing og gjør en glimrende jobb, men de kan ikke fjernstyre elever. Anonymkode: d7cb0...a09
Anonym bruker Skrevet 22. februar #7 Skrevet 22. februar Anonym bruker skrev (3 timer siden): Dette var da ekstremt unyansert, mange skoler legger masse ressurser mot mobbing og gjør en glimrende jobb, men de kan ikke fjernstyre elever. Anonymkode: d7cb0...a09 Nei ikke ekstremt, det er sannheten. Mobbekampanjer har aldri fungert, det viser statistikken. De kan ikke fjernstyre elever? Nei det kan de ikke, men de må sette fra seg kaffekoppen og være der det skjer. Så må de tørre ta tak i det, så må de tørre og handle. Vi hadde en mobbesak på skolen til vårt barn. Skolen ble knust av myndighetene etter vår klage 💪🏼 konsekvens for skolen? Ingenting.. fortsetter som før. Dette som er skummelt med offentlige skoler, ingen konsekvenser om man ikke gjør jobben sin. Burde vært privat Anonymkode: 7988e...eda
Anonym bruker Skrevet 22. februar #8 Skrevet 22. februar Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Nei ikke ekstremt, det er sannheten. Mobbekampanjer har aldri fungert, det viser statistikken. De kan ikke fjernstyre elever? Nei det kan de ikke, men de må sette fra seg kaffekoppen og være der det skjer. Så må de tørre ta tak i det, så må de tørre og handle. Vi hadde en mobbesak på skolen til vårt barn. Skolen ble knust av myndighetene etter vår klage 💪🏼 konsekvens for skolen? Ingenting.. fortsetter som før. Dette som er skummelt med offentlige skoler, ingen konsekvenser om man ikke gjør jobben sin. Burde vært privat Anonymkode: 7988e...eda Sette fra seg kaffekoppen…? For en utrolig nedlatende holdning. Minner om mobbing faktisk…Vi kommer aldri til å få bukt med mobbing så lenge ansvaret legges på folk som verken har ansvaret for, eller ressursene til, å stoppe mobbingen. Sinnet og frustrasjonen bør rettes mot de som faktisk mobber samt foreldrene deres. Og selvfølgelig får det ingen konsekvenser. Hva skulle det ha vært? Vi sliter allerede nok med å få folk med å jobbe i skolen om ikke vanlige ansatte skal få bot eller fengsel fordi Per velger å mobbe Trond også. Det er helt utopisk å tro at skolene alene skal klare å stoppe mobbing. Hva risikerer en elev som ønsker å mobbe noen i dag? Hvilke sanksjonsmuligheter tror du skolen har? Anonymkode: d7cb0...a09
Anonym bruker Skrevet 22. februar #9 Skrevet 22. februar Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Sette fra seg kaffekoppen…? For en utrolig nedlatende holdning. Minner om mobbing faktisk…Vi kommer aldri til å få bukt med mobbing så lenge ansvaret legges på folk som verken har ansvaret for, eller ressursene til, å stoppe mobbingen. Sinnet og frustrasjonen bør rettes mot de som faktisk mobber samt foreldrene deres. Og selvfølgelig får det ingen konsekvenser. Hva skulle det ha vært? Vi sliter allerede nok med å få folk med å jobbe i skolen om ikke vanlige ansatte skal få bot eller fengsel fordi Per velger å mobbe Trond også. Det er helt utopisk å tro at skolene alene skal klare å stoppe mobbing. Hva risikerer en elev som ønsker å mobbe noen i dag? Hvilke sanksjonsmuligheter tror du skolen har? Anonymkode: d7cb0...a09 Hehe, det står skrevet i stein at barn har rett til et trygt og godt skolemiljø. Dette står i opplæringsloven, den som rektor på skolen er ansvartlig for å følge. Brudd på dette er ett brudd. Barn mobber andre barn, det er skolens ansvar å få stoppet dette, samt søke hjelp fra ppt og helse hvis de ikke klarer det alene. Dette er skolen forpliktet til etter Erna Solberg fikk gjennom aktivitetsplikten i 2018. Dette er lovpålagt, likevel er det 80% av skolene som ikke følger opp. I skoletiden er det skolens ansvar, hjemme er det foreldrenes ansvar. Anonymkode: 7988e...eda
Anonym bruker Skrevet 22. februar #10 Skrevet 22. februar Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Hehe, det står skrevet i stein at barn har rett til et trygt og godt skolemiljø. Dette står i opplæringsloven, den som rektor på skolen er ansvartlig for å følge. Brudd på dette er ett brudd. Barn mobber andre barn, det er skolens ansvar å få stoppet dette, samt søke hjelp fra ppt og helse hvis de ikke klarer det alene. Dette er skolen forpliktet til etter Erna Solberg fikk gjennom aktivitetsplikten i 2018. Dette er lovpålagt, likevel er det 80% av skolene som ikke følger opp. I skoletiden er det skolens ansvar, hjemme er det foreldrenes ansvar. Anonymkode: 7988e...eda Hva mener du med «hehe»? Rektor har plikt til å sette opp en aktivitetsplan, men tror du helt oppriktig at det er en garanti for at mobbingen stopper? Det er jo bare ord på et papir, det er så enkelt for politikerne å bare bestemme seg for at sånn skal det være, da blir alt så bra! Vi har vel sett gjennom mange, mange år nå at det ikke er så enkelt? Barn og unge fortsetter å mobbe, og det er rett og slett mobbernes skyld! Mange foreldre er jo komplett brød i hodet også, og hjelper ikke akkurat til i antimobbearbeidet. Jeg husker lærerne på skolen vår, allerede på foreldremøtet i tredje (!) klasse nærmest bønnfalt foreldrene om å ikke la barna få laste ned sosiale medier, fordi de hadde erfaring med så sykt mye mobbing via disse mediene. Og hva gjør 95% av foreldrene? Lar barna laste ned Instagram og Snapchat så klart, lenge før barna deres var gamle nok iht aldersgrensen. Med det resultat at det oppstår en kjempestygg mobbesak på Snapchat. Hva gjør foreldrene? Retter seg mot skolen så klart, dette er uhørt, dette har skolen bare å rydde opp i! Skolen altså, de samme som advarte og tryglet foreldrene om å holde barna langt unna sosiale medier. Man mistet jo trua totalt. Anonymkode: d7cb0...a09
Anonym bruker Skrevet 22. februar #11 Skrevet 22. februar Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Hva mener du med «hehe»? Rektor har plikt til å sette opp en aktivitetsplan, men tror du helt oppriktig at det er en garanti for at mobbingen stopper? Det er jo bare ord på et papir, det er så enkelt for politikerne å bare bestemme seg for at sånn skal det være, da blir alt så bra! Vi har vel sett gjennom mange, mange år nå at det ikke er så enkelt? Barn og unge fortsetter å mobbe, og det er rett og slett mobbernes skyld! Mange foreldre er jo komplett brød i hodet også, og hjelper ikke akkurat til i antimobbearbeidet. Jeg husker lærerne på skolen vår, allerede på foreldremøtet i tredje (!) klasse nærmest bønnfalt foreldrene om å ikke la barna få laste ned sosiale medier, fordi de hadde erfaring med så sykt mye mobbing via disse mediene. Og hva gjør 95% av foreldrene? Lar barna laste ned Instagram og Snapchat så klart, lenge før barna deres var gamle nok iht aldersgrensen. Med det resultat at det oppstår en kjempestygg mobbesak på Snapchat. Hva gjør foreldrene? Retter seg mot skolen så klart, dette er uhørt, dette har skolen bare å rydde opp i! Skolen altså, de samme som advarte og tryglet foreldrene om å holde barna langt unna sosiale medier. Man mistet jo trua totalt. Anonymkode: d7cb0...a09 At det er mange dumme foreldre er det ikke tvil om. Så lenge mitt barn har det bra osv. har ei venninne som nettopp boikottet en bursdag fordi sønnen hennes ikke liker bursdagsbarnet.. de går i 1 klasse. Slike mødre er farlige og de bidrar sterkt til mobbing. Skolen har aktivitetsplikt som innebærer å varsle, undersøke, dokumentere og sette inn nødvendige tiltak. Barn med antisosiale holdninger og adferd som plager andre må meldes til barnevernet og videre inn i hjelpeapparatet. Det må følges opp. Et tiltak kan også være å sette inn ressurser på mobbere. Istedenfor blir det satt inn helsehjelp og ressurser til de som blir mobbet når det har gått for langt. Samme utgiften. Blir fort slutt på mobbingen om barnevernet kommer inn, og mobberene må ha assistenter på seg i skoletiden. Så er det slik at alle barn skal ha det bra på skolen, både de som mobber og de som blir mobbet. Uansett er det de ansatte som har ansvar for å ordne opp i dette, søke hjelp utenfra Anonymkode: 7988e...eda
Anonym bruker Skrevet 22. februar #12 Skrevet 22. februar Anonym bruker skrev (40 minutter siden): At det er mange dumme foreldre er det ikke tvil om. Så lenge mitt barn har det bra osv. har ei venninne som nettopp boikottet en bursdag fordi sønnen hennes ikke liker bursdagsbarnet.. de går i 1 klasse. Slike mødre er farlige og de bidrar sterkt til mobbing. Skolen har aktivitetsplikt som innebærer å varsle, undersøke, dokumentere og sette inn nødvendige tiltak. Barn med antisosiale holdninger og adferd som plager andre må meldes til barnevernet og videre inn i hjelpeapparatet. Det må følges opp. Et tiltak kan også være å sette inn ressurser på mobbere. Istedenfor blir det satt inn helsehjelp og ressurser til de som blir mobbet når det har gått for langt. Samme utgiften. Blir fort slutt på mobbingen om barnevernet kommer inn, og mobberene må ha assistenter på seg i skoletiden. Så er det slik at alle barn skal ha det bra på skolen, både de som mobber og de som blir mobbet. Uansett er det de ansatte som har ansvar for å ordne opp i dette, søke hjelp utenfra Anonymkode: 7988e...eda Nettopp, barnevern og assistenter på mobberne er tiltak jeg tror kan fungere mye bedre enn «dialog og koseprat». Men nå er det jo ikke de ansatte i skolen som har myndighet til å instruere barnevernet i hvor de skal sette inn ressursene. Det er heller ikke de ansatte i skolen som har budsjettansvar, og de kan ikke bare bestemme at skolen skal ansette tilstrekkelig med assistenter. Det ansvaret og den myndigheten er det skoleeier som har. På skolen der mine barn går har de ikke engang ressurser til å ansette tilstrekkelig med lærere. Da blir det jo litt vanskelig? Vi kommer ALDRI til å få bukt med mobbingen så lenge vi insisterer på å legge ansvaret på ansatte i skolen. De har ikke ressursene, ansvaret eller myndighet til å sette inn de tiltakene de mener er nødvendige. De får jo varsel på seg bare for å snakke hardt til en elev. Dette er og blir et politisk ansvar. Anonymkode: d7cb0...a09
Anonym bruker Skrevet 22. februar #13 Skrevet 22. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Nettopp, barnevern og assistenter på mobberne er tiltak jeg tror kan fungere mye bedre enn «dialog og koseprat». Men nå er det jo ikke de ansatte i skolen som har myndighet til å instruere barnevernet i hvor de skal sette inn ressursene. Det er heller ikke de ansatte i skolen som har budsjettansvar, og de kan ikke bare bestemme at skolen skal ansette tilstrekkelig med assistenter. Det ansvaret og den myndigheten er det skoleeier som har. På skolen der mine barn går har de ikke engang ressurser til å ansette tilstrekkelig med lærere. Da blir det jo litt vanskelig? Vi kommer ALDRI til å få bukt med mobbingen så lenge vi insisterer på å legge ansvaret på ansatte i skolen. De har ikke ressursene, ansvaret eller myndighet til å sette inn de tiltakene de mener er nødvendige. De får jo varsel på seg bare for å snakke hardt til en elev. Dette er og blir et politisk ansvar. Anonymkode: d7cb0...a09 Ppt er de som setter inn ressurser, men da helst på barn med diagnoser, og barn som sliter faglig/ sosialt. Men vil jo absolutt si at de som mobber sliter sosialt. Slik som det er i dag er jo ikke skolene rigget til å håndtere mobbing, og siden økende mobbetall og skolevegring er skolen er pliktig til å sørge for et godt psykososialt miljø så blir det jo lovbrudd. Mobbing koster samfunnet milliarder! Det er mange som faller ut av skolen og arbeidslivet grunnet traumer etter mobbing. Jeg har selv blitt mobbet en periode på barneskolen, og selv om ungdomsskolen og vgs og arbeidslivet går fint så vil det alltid sitte i meg. Den sosiale usikkerheten. Jeg banket opp han som mobbet meg da jeg var rundt 11-12 år. Ble slutt på plagingen etter dette. En annen venninne av meg tok en gutt som plaget hennes sønn. Da var de rundt 10-11 år. Møtte han tilfeldig ute og kjeftet på han og truet han. Det er ikke greit det heller, men det ble helt slutt på mobbingen. De som mobber må ha helt klar tale, også i form av å bli banket opp tilbake eller bli skremt skikkelig. Dette kan bidra til at de ikke tør mobbe. For slik det er i dag er det som du sier «koseprat» Anonymkode: 7988e...eda
Anonym bruker Skrevet 23. februar #14 Skrevet 23. februar Anonym bruker skrev (3 timer siden): Ppt er de som setter inn ressurser, men da helst på barn med diagnoser, og barn som sliter faglig/ sosialt. Men vil jo absolutt si at de som mobber sliter sosialt. Slik som det er i dag er jo ikke skolene rigget til å håndtere mobbing, og siden økende mobbetall og skolevegring er skolen er pliktig til å sørge for et godt psykososialt miljø så blir det jo lovbrudd. Mobbing koster samfunnet milliarder! Det er mange som faller ut av skolen og arbeidslivet grunnet traumer etter mobbing. Jeg har selv blitt mobbet en periode på barneskolen, og selv om ungdomsskolen og vgs og arbeidslivet går fint så vil det alltid sitte i meg. Den sosiale usikkerheten. Jeg banket opp han som mobbet meg da jeg var rundt 11-12 år. Ble slutt på plagingen etter dette. En annen venninne av meg tok en gutt som plaget hennes sønn. Da var de rundt 10-11 år. Møtte han tilfeldig ute og kjeftet på han og truet han. Det er ikke greit det heller, men det ble helt slutt på mobbingen. De som mobber må ha helt klar tale, også i form av å bli banket opp tilbake eller bli skremt skikkelig. Dette kan bidra til at de ikke tør mobbe. For slik det er i dag er det som du sier «koseprat» Anonymkode: 7988e...eda Hvem er det som avgjør skolebudsjettet? Gymlæreren? Renholderen? Nei. Det er politikerne. Ser du for deg dette som en sannsynlig samtale: Kommunalsjefen: Hei, rektor! Vi har diskutert litt i kommunestyret og bestemt oss for å sette av mere penger i skolebudsjettet sånn at vi kan ansette en ekstra helsesøster, et par miljøterapeuter med god erfaring innen forebyggende psykososialt arbeid og mobbing samt en psykolog. Det er jo elever som både sliter med mobbing og skolevegring på skolen der du jobber, så vi tenkte ekstra ressurser kunne hjelpe dere med å løse de problemene. Rektor: Takk, men det er virkelig ikke nødvendig, bruk de pengene på noe annet dere! Norsklæreren har litt ledig tid mellom femten og sjette time på tirsdager, og vaktmesteren har sagt seg villig til å være friminuttvakt på base 2 annenhver fredag, så dette løser vi lett med de ressursene vi har! Anonymkode: d7cb0...a09
Anonym bruker Skrevet 23. februar #15 Skrevet 23. februar Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hvem er det som avgjør skolebudsjettet? Gymlæreren? Renholderen? Nei. Det er politikerne. Ser du for deg dette som en sannsynlig samtale: Kommunalsjefen: Hei, rektor! Vi har diskutert litt i kommunestyret og bestemt oss for å sette av mere penger i skolebudsjettet sånn at vi kan ansette en ekstra helsesøster, et par miljøterapeuter med god erfaring innen forebyggende psykososialt arbeid og mobbing samt en psykolog. Det er jo elever som både sliter med mobbing og skolevegring på skolen der du jobber, så vi tenkte ekstra ressurser kunne hjelpe dere med å løse de problemene. Rektor: Takk, men det er virkelig ikke nødvendig, bruk de pengene på noe annet dere! Norsklæreren har litt ledig tid mellom femten og sjette time på tirsdager, og vaktmesteren har sagt seg villig til å være friminuttvakt på base 2 annenhver fredag, så dette løser vi lett med de ressursene vi har! Anonymkode: d7cb0...a09 Ser den, men hva med lovbruddene? Har vi lover for gøy eller blir det konsekvenser når de brytes? Når stat og kommune ikke vil bruke penger inn i skolen får vi snu på pedagogikken da? Da får elever bare ta igjen, slå tilbake til de som mobber. Vi ønsker jo ikke mer vold og slossing i skolegården som det var på 80-90 tallet? Men hvis det er eneste måten å få stoppet mobbere så er det jo det staten vil da? barn under 15 blir jo ikke straffet for det. Mener selvfølgelig ikke det, men alternativet i dag er jo at elever får psykiske vansker og dropper ut av skolen, og får skolevegring. Anonymkode: 7988e...eda
Anonym bruker Skrevet 23. februar #16 Skrevet 23. februar Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Ser den, men hva med lovbruddene? Har vi lover for gøy eller blir det konsekvenser når de brytes? Når stat og kommune ikke vil bruke penger inn i skolen får vi snu på pedagogikken da? Da får elever bare ta igjen, slå tilbake til de som mobber. Vi ønsker jo ikke mer vold og slossing i skolegården som det var på 80-90 tallet? Men hvis det er eneste måten å få stoppet mobbere så er det jo det staten vil da? barn under 15 blir jo ikke straffet for det. Mener selvfølgelig ikke det, men alternativet i dag er jo at elever får psykiske vansker og dropper ut av skolen, og får skolevegring. Anonymkode: 7988e...eda Vi har lover for at politikerne skal kunne slå seg på brystet og si til seg selv at nå er jobben gjort, de har nemlig laget en LOV om at ingen elever skal mobbes (selvsagt uten å følge opp med ressurser) så da blir liksom ingen elever mobbet, ifølge deres logikk. Anonymkode: d7cb0...a09
Anonym bruker Skrevet 23. februar #17 Skrevet 23. februar Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Vi har lover for at politikerne skal kunne slå seg på brystet og si til seg selv at nå er jobben gjort, de har nemlig laget en LOV om at ingen elever skal mobbes (selvsagt uten å følge opp med ressurser) så da blir liksom ingen elever mobbet, ifølge deres logikk. Anonymkode: d7cb0...a09 Siden loven er der og loven blir brutt kan det ende opp med at mange kan gå til søksmål mot kommunen. Politikere vil at folk skal løpe fortere og fortere og gjøre samme jobben pluss alt det nye som legges på, uten mer bemanning. Samtidig som de lurer på hvorfor sykefraværet øker Anonymkode: 7988e...eda
Anonym bruker Skrevet 23. februar #18 Skrevet 23. februar Jeg kan bare referere til den pågående saken i NordØsterdalen, der Peder Angel ble mobbet til døde. Ene ungdommen som er med der, er sønnen til en ansatt på det lokale politikammeret, de andre er av "eliten" i området. Hva tror dere skjedde når denne saken blåste opp? Trådde foreldrene til mobberne til, tok ansvar og snakket med sine barn? Neida! Enorme skylapper kom på, for deres lille gutt var selvfølgelig helt uskyldig, selv om det både ligger videobevis og skriftlige meldinger ute. Flere av foreldrene kontaktet advokat, fordi de mente at skolen ikke gjorde nok i å beskytte deres barn (som hadde mobbet, oppfordret Peder Angel til å henge seg, drukne seg og skyte seg). Jada, skolen har ikke gjort det de skulle, på langt nær. Men hvordan skal skolen kunne ta tak, når foreldre selv nekter å hjelpe til, når de bortforklarer, beskytter og forsvarer barna som mobber. Den ene forelderen påstår til og med at Peder Angel la opp til mobbingen selv, og at såpass skulle han ha tålt, og det ikke var sønnens skyld at Peder Angel var så hårsår. Anonymkode: 55e65...667
Anonym bruker Skrevet 23. februar #19 Skrevet 23. februar Anonym bruker skrev (16 timer siden): Så snart en elev begynner å slite grunnet mobbing og får ufrivillig skolefravær blir skoleledelsen livredd. Dette fordi de ikke gjør jobben sin, og er redd framtidig søksmål. Derfor benekter de at det har skjedd mobbing og legger ofte skyld på offeret, og ønsker gjerne å sende de til bup for utredning. Gjerne kaste på en diagnose. På den måten har skolen ryggen fri. Da kan de bruke at det er gutten det er galt med, ikke skolen. Det du beskriver her er klassisk og det mest vanlige. Hvordan vet rektor at det ikke har foregått mobbing? Er han i klassen eller i gangen en og ser og opplever dynamikken i klassen? vi har stått i same shit, og her prøvde rektor å kontakte bup bak vår rygg og presser på om autisme diagnose. Bup kontaktet oss og informerte om dette. Jeg fikk da også et skriv fra bup. Neste skolemøte med rektor tok jeg opp med rektor at jeg hører han driver å kontakter bup og ønsker å få på en autisme diagnose? Bup opplever dette stadig, da skoler er livredd fremtidig søksmål grunnet mobbing. Rektor var rød som en tomat og prøvde først benekte det. Jeg las opp skrivet om at gutten ikke kommer til å bli utredet for dette, fordi det er ingen mistanke eller tegn til autisme. Rektor prøvde først å si at det er vi foreldre som ikke vil utrede barnet vårt. Nå fikk han et brev fra bup om at det er de som ikke ønsker utredning. Når skoler har mobbesaker hjelper de ikke barna, men prøver benekte at det har foregått mobbing. Anonymkode: 7988e...eda Dette er jo ikke sant. Rektor har aldri kunnet henvise noen til Bup, det må gå gjennom fastlegen. Bup henter inn opplysninger fra skolen, det er alt. Om en rektor har gått på tvers av dette må det meldes opp i systemet. Mobbing er skadelig og må bekjempes hver dag, men din historie om deres skole er kun det, det finnes mange gode skoler som tar tak og virkelig prøver å få gjort noe med mobbingen. Men som det beskrives over her så er det nærmest umulig for de voksne å oppfatte den usynlige mobbingen. Den subtile som overser, snur ryggen bare sånn akkurat nok til slik at den som prøver å få kontakt blir avvist, at man ‘ikke hører’ når bestemte personer prøver å komme med innspill, at ikke alle blir lagt til i snap-gruppen +++ Anonymkode: 24ad2...5eb
Anonym bruker Skrevet 23. februar #20 Skrevet 23. februar Takk for svar! BV har vert inn i bilde, uten at det har hjulpet. Det er selvsagt ikke skolen sin skyld at mobberen mobber. Det er foreldrene! Men, de har ansvar for å sette inn tiltak. Og når de beskytter mobberen er det vanskelig å få slutt på mobbingen dessverre. HI Anonymkode: 5a61a...cb4
Anonym bruker Skrevet 23. februar #21 Skrevet 23. februar Jeg mener det står i loven at det er tilstrekkelig at en elev sier at den ikke har det bra på skolen for at skolen må iverksette tiltak. Anonymkode: 8ec45...10a
Anonym bruker Skrevet 23. februar #22 Skrevet 23. februar I mine øyne, og erfaring fra flere år (ikke som pedagog) i skolen, er at den beste, og muligens eneste, måten å skape et skikkelig godt miljø på skole / sfo er en god dialog og godt samarbeid mellom skolen og foreldrene. Fra dag 1. Og der svikter begge sider i altfor mange tilfeller. Skolen sitter gjerne og snakker om de vanskelige foreldrene, og foreldrene snakker om hvor vanskelige og tiltaksløse de er på skolen (og sfo når barna er i den alderen, og sikkert barnehagen også). Det heter ikke "Hva vil dere gjøre for at Emil og Emma har det bra?". Det heter "Hva kan vi sammen gjøre for at de har det bra", ikke lage noen konkurranse om hvem som er mest eller minst idiot. Foreldre og skole må være på lag, man trenger ikke alltid å være enig, men man må komme til en enighet og forhold seg til det og eventuelt gjøre en forandring om det ikke fungerer. Er det lett? Nei, og ja. Kamel-svelging er også en god egenskap å lære seg, for begge sider, og gode samtaler og respekt for hverandre. Anonymkode: bc10a...c8e
Anonym bruker Skrevet 23. februar #23 Skrevet 23. februar Anonym bruker skrev (9 timer siden): I mine øyne, og erfaring fra flere år (ikke som pedagog) i skolen, er at den beste, og muligens eneste, måten å skape et skikkelig godt miljø på skole / sfo er en god dialog og godt samarbeid mellom skolen og foreldrene. Fra dag 1. Og der svikter begge sider i altfor mange tilfeller. Skolen sitter gjerne og snakker om de vanskelige foreldrene, og foreldrene snakker om hvor vanskelige og tiltaksløse de er på skolen (og sfo når barna er i den alderen, og sikkert barnehagen også). Det heter ikke "Hva vil dere gjøre for at Emil og Emma har det bra?". Det heter "Hva kan vi sammen gjøre for at de har det bra", ikke lage noen konkurranse om hvem som er mest eller minst idiot. Foreldre og skole må være på lag, man trenger ikke alltid å være enig, men man må komme til en enighet og forhold seg til det og eventuelt gjøre en forandring om det ikke fungerer. Er det lett? Nei, og ja. Kamel-svelging er også en god egenskap å lære seg, for begge sider, og gode samtaler og respekt for hverandre. Anonymkode: bc10a...c8e I skolene i dag er problemet ofte at lærere vil ikke se at det foregår mobbing. Ofte skylder de på de som blir mobbet, at de må endre seg eller at det er galt med de. De er veldig raske til å fraskrive seg ansvaret. De kan også komme med at offeret mobber selv. Dette for å sette foreldrene i taushet. Jeg har jobbet i sektoren mange år selv og kjenner igjen mekanismene. foreldre på sin side klarer ikke snakke sammen. Ting som skjer på skolen skal takes opp med skolen, men foreldrene fyrer løs meldinger til hverandre «din unge starter først!! Nei, min unge sier det var motsatt» og da er ballen i gang. Foreldre bør kurses i hvordan håndtere konflikter mellom barna. For det er ganske mye stygt ute å går. På en fb foreldregruppe i klassen til mitt barn var det en mor som tok opp noe, me ente ikke navn eller noe, men generelt at guttene var kjip mot jentene. Det var flere gutte mammaer som gikk til frontalangrep og de kranglet på denne siden i 2 døgn, foran alle oss foreldre. Jeg viste chatten til rektor og sa at slik kan det være i foreldregruppa. Hun ble helt sjokkert. Det er ikke et skoleproblem, da dette var på fritiden, men da får de jo et innblikk i hvor fæl foreldre kan være mot hverandre Anonymkode: 7988e...eda
Anonym bruker Skrevet 24. februar #24 Skrevet 24. februar Mulig jeg er dum altså, men går det ikke an å politianmelde mobber eller skolen her? Når alt annet er forsøkt mener jeg. Anonymkode: 1f1ea...e8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå