Gå til innhold

Flytte til Kristiansand

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen min har veldig lyst til å flytte til Kristiansand! Vi er selv fra Østlandet.

-Hvilket område er det best å bo i med små barn? Vi ser etter et rolig og barnevennlig område. Gjerne med et godt kollektivtilbud! Hvilke skoler og barnehager er «best»?  

-Har fått inntrykk av at dere i Kristiansand er veldig vennlige og lett å komme inn på, med tanke på å få nye venner? Ser for meg at det er enklere å få nye bekjentskap når man har små barn!

Tusen takk for svar! 

Anonymkode: 32f4b...b83

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452751-flytte-til-kristiansand/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kristiansand er fint og idyllisk, og har koselig dialekt, men det er mye KrF/kristen-holdninger der. Gammeldags syn på kvinners rolle, ikke særlig ok å være homofil (da får man sympati, men er en synder) og abort er også sett på som dårlig.

Det kan jo hende at din familie, HI, er helt på linje med disse verdiene og ikke har noe i mot at dette er verdier mange barnehagelærere, lærere og mange av dine barns foreldre vil ha, og da er det bare å kjøre på.

Anonymkode: 642f9...984

Jeg er fra østlandet og bor i Arendal nå, men har bodd i Kristiansand også.

Min erfaring er at det er litt vanskelig å komme innpå sørlendingene, også i Kristiansand. Det tar litt tid rett og slett. Så ofte blir innflyttere venner med hverandre, for det er en del innflyttere her nede.

Jeg fikk flere venner da jeg fikk barn, andre mammaer i barnehagen og på skolen, men det tok mange år før jeg ble tatt ordentlig inn i varmen som noe annet enn "mammaen til Lise" liksom. 

Men er du åpen og tar initiativ er det mange fine mennesker på sørlandet, og finner du først en venn har du en venn for livet.

Jeg bodde i Kristiansand før jeg fikk barn da, på Lund, og trivdes veldig godt der. Nærheten til sentrum var gull når jeg var såpass ung.

Mitt inntrykk den gangen var at mange av barnefamiliene bodde på andre siden, Tinnheia, Slettheia osv.

Anonymkode: 3b4b7...fed

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kristiansand er fint og idyllisk, og har koselig dialekt, men det er mye KrF/kristen-holdninger der. Gammeldags syn på kvinners rolle, ikke særlig ok å være homofil (da får man sympati, men er en synder) og abort er også sett på som dårlig.

Det kan jo hende at din familie, HI, er helt på linje med disse verdiene og ikke har noe i mot at dette er verdier mange barnehagelærere, lærere og mange av dine barns foreldre vil ha, og da er det bare å kjøre på.

Føler kanskje dette bare er fordommer folk har? Har hørt mange ulike stygge utsagn om folk som bor i Oslo, om de som bor på bygda og om de som bor i nord! Så usikker på hvor seriøst jeg skal ta dette😅

Jeg ble skeptisk med engang jeg leste overskriften. Måtte klikke meg inn, og jeg føler jeg må svare deg. 🩷

Jeg snakket med ei venninne som hadde flyttet tilbake til Moss. De bodde noen år i Kristiansand.

De angret veldig på at de flyttet dit. 

Barna deres ble mobbet! Utfryst, hadde det helt jævelig pga de kristne holdningene der nede. Min venninne med familie er norske, men ikke dypt kristne. 

De barna der fikk ikke innslipp i gjengen. 

Tenk dere godt om! Hadde heller valgt Larvik/ Tønsberg osv.

Anonymkode: 674f9...7d7

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ble skeptisk med engang jeg leste overskriften. Måtte klikke meg inn, og jeg føler jeg må svare deg. 🩷

Jeg snakket med ei venninne som hadde flyttet tilbake til Moss. De bodde noen år i Kristiansand.

De angret veldig på at de flyttet dit. 

Barna deres ble mobbet! Utfryst, hadde det helt jævelig pga de kristne holdningene der nede. Min venninne med familie er norske, men ikke dypt kristne. 

De barna der fikk ikke innslipp i gjengen. 

Tenk dere godt om! Hadde heller valgt Larvik/ Tønsberg osv.

Alle de tre barna deres hadde det vanskelig på barneskolen, pga. de kristne. Oppegående ,høflige barn , hadde det forferdelig. 

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Føler kanskje dette bare er fordommer folk har? Har hørt mange ulike stygge utsagn om folk som bor i Oslo, om de som bor på bygda og om de som bor i nord! Så usikker på hvor seriøst jeg skal ta dette😅

Det er helt klart flere "bedehusmiljøer" her enn på østlandet, men jeg har aldri opplevd det som problematisk.

Da datteren min ble konfirmert i fjor ble klassevenninner konfirmert i flere forskjellige menigheter, som sørlandskirken og frikirken, men at folk er spesielt religiøse har vi aldri merket noe til.

Det er selvfølgelig noen, men ikke merkbart flere enn andre steder tror jeg.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fordommer er jo det av en grunn. Jeg bodde de første 30 årene av mitt liv i Oslo, og jeg kan bekrefte at mange av fordommene stemmer, for mange som bor i Oslo. Ikke for alle selvsagt! Men mange.

Det samme for Hedmarken der jeg bor nå. Mange av fordommene stemmer.

Så finn deg et sted der du kan leve med de dårlige tingene. Om det er spisse albuer og stress osv i Oslo, treghet og koselighet på Hedmarken, eller kristne holdninger i Kristiansand. Osv osv

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Er det virkelig så ille der? At man blir mobbet om man ikke er kristne?

Nei, det er ikke så ille. 

Selv om det er noen ekstreme kristne i "bibelbeltet" så er flertallet helt normale mennesker.

Datteren min har akkurat nå tre venninnr på besøk, en er muslim, en er adventist og en er som oss fra en familie som ikke er spesielt religiøs. Som de fleste andre steder i landet er det mange forskjellige religiøse retninger og det er helt greit.

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Selv om det er noen ekstreme kristne i "bibelbeltet" så er flertallet helt normale mennesker.

Datteren min har akkurat nå tre venninnr på besøk, en er muslim, en er adventist og en er som oss fra en familie som ikke er spesielt religiøs. Som de fleste andre steder i landet er det mange forskjellige religiøse retninger og det er helt greit.

Åh! Tusen takk for svar😅 Blir nesten helt skremt av det folk skriver: at man må velge et annet sted å flytte bare fordi det er så mange kristne der?

På flere forum jeg har lest så høres det ut som det er en skikkelig uting å være kristen? Så lenge de ikke har høyreekstreme holdninger så er jeg fornøyd!

Jeg tenker det bare er fordommer mot byen.

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Veldig enig. Jeg blir helt svett av så mye fordommer ang sørlendinger.

Anonymkode: 95982...97e

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Veldig enig. Jeg blir helt svett av så mye fordommer ang sørlendinger.

Anonymkode: 95982...97e

Jeg synes det er veldig trist selv! Kristiansand må vel være den vakreste byen i Norge. Derfor vi vil flytte dit🥰

Men om jeg hadde skrevet at vi vil flytte til Nordland så hadde jeg nok fått høre «naboen din vil komme uanmeldt på besøk 5 ganger om dagen» 😂 

Jeg har bodd flere år på Sørlandet, riktignok ikke Kristiansand, og andre steder, men forskjellen er ikke så stor fra sted til sted. Jeg (vi) stortrivdes og opplevde ikke folk verken mer eller mindre religiøse der enn andre steder.  Men det som i alle fall var litt "typisk" var nok at det kunne være vanskelig å komme inn på folk, men når man først gjorde det, fikk man fort flere og gjerne gode venner.  Egentlig akkurat sånn som det er der jeg bor nå også.  Etter hvert som folk blir voksne, har det ofte fått på plass sine egne vennegjenger / grupper og det er vanskeligere å få venner som voksen enn som barn.  Det er rett og slett en hard jobb, uansett hvor man flytter og hvor gammel man er.  Om man ikke skulle være heldig å bare havne rett i smørøyet. Men selv om man gjør det, så har man antageligvis gjort en liten jobb for det også, selv om man ikke tenker over det.

Anonymkode: 402ce...6be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...