Gå til innhold

Utakknemlig

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Det var derfor jeg skrev at hos meg har disse gavene _(og alle andre)_ like stor verdi. Det er mange måter å kjøpe gaver på. Dette var to eksempler

Anonymkode: 247e8...e18

Nemlig. Så hvorfor skal man «verdsette tanken» når noen åpenbart ikke har lagt en kalori i å finne en gave som får mottakeren til å føle at hen blir satt pris på? For du nekter vel ikke for at det finnes mennesker som synes gaveinnkjøp er et eneste styr og som ikke gidder å legge energi i det?

Anonymkode: 0f96f...d07

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nemlig. Så hvorfor skal man «verdsette tanken» når noen åpenbart ikke har lagt en kalori i å finne en gave som får mottakeren til å føle at hen blir satt pris på? For du nekter vel ikke for at det finnes mennesker som synes gaveinnkjøp er et eneste styr og som ikke gidder å legge energi i det?

Slike finnes også. Det er mest vanlig i gaver til mer perifere. De fleste som kjøper gaver til nærmeste familie legger litt energi og tanke i det. 

I HI sin familie så kjøpte foreldrene gave som de ville hun skulle kose seg med og søsteren en genser som er "så deg" så de har jo tenkt på HI. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Slike finnes også. Det er mest vanlig i gaver til mer perifere. De fleste som kjøper gaver til nærmeste familie legger litt energi og tanke i det. 

I HI sin familie så kjøpte foreldrene gave som de ville hun skulle kose seg med og søsteren en genser som er "så deg" så de har jo tenkt på HI. 

Nei de har jo tydeligvis ikke tenkt veldig nøye på hi, ettersom de kjøper sjokolade (som hun ikke spiser) og en genser hun ikke liker. Kjøper du vin til venninner som ikke drikker vin, eller garn til ei som ikke strikker?

Skrevet

Her tenker jeg at frasen "Det er tanken som teller" faktisk er viktigere enn noen gang for å skjønne hva HI mener, og rundt hvordan mange åpenbart har misforstått uttrykket fullstendig!

Det er vel i utgangspunktet to hovedkategorier for å gi gaver, og selvfølgelig litt gråsoner rundt begge, men omtrent slik:

1. Du gir en gave fordi det er forventet av deg, og kjøper eller gir noe du selv synes passer utfra egen smak, eventuelt bare noe dyrt.

2. Du gir en gave fordi du ønsker å glede mottakeren, og bruker litt tid på tenke igjennom hva vedkommende faktisk liker og ville blitt glad for, eller spør dem etter ønsker hvis du er usikker. 

Som mottaker sier det seg vel egentlig selv at det ikke er like hyggelig å motta gaver fra nr 1 som fra nummer 2? Og de fleste mennesker som selv er nummer 2-givere, vil derfor også føle at det er litt sårt å motta noe fra nummer 1-givere, nettopp fordi at det for dem er tanken bak som teller mest! Jeg er selv en nummer 2-giver, og kan med hånden på hjertet si at jeg ble mye mer glad for den lille posen med hjemmelaget karameller med havsalt jeg fikk av en venninne, enn et svindyrt smykke jeg fikk av min far der det var åpenbart at han ikke kjenner til min smak i det hele tatt, men tydeligvis har følt at han kunne kjøpe seg ut av det med å gi noe dyrt noe. Jeg ville faktisk satt mer pris at han heller hadde gitt de pengene til noen andre og heller skrevet noen koselige ord på et kort til meg eller noe. 

Å gi sjokolade til en som ikke liker sjokolade, vitner jo ikke akkurat om at giveren er spesielt interessert i å glede mottaker, gjør det vel?

Anonymkode: d320f...2e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...