Anonym bruker Skrevet 21 timer siden #1 Del Skrevet 21 timer siden Jeg vet jeg er utakknemlig, men nå er jeg lei. Gaver innad i familien er noe jeg ikke ser poenget med lenger. Min datter og min niese hadde bursdag i januar. Niesen min fikk gavekort på kino da dette var noe hun ønsket seg. Min datter ønsket seg tilsvarende (kino, bowling eller andre aktiviteter). Er ikke snakk om dyre gaver heller, en kinobillett koster 150 kr, hadde ikke vært et problem å gi deler av summen heller. Min datter på 13 år får en lilla pengebok og en ansiktsmaske. Hun er langt forbi lilla-stadiet, og det er en sånn type pengebok der myntene ramler mellom lommen og glidelåsen slik at pengene ramler ut når man åpner glidelåsen. Ubrukelig. Så var det min bursdag og min søsters bursdag. Jeg kjøpte favoritvinen hennes til 350 kr(hun liker såklart vin, ellers er det idiotisk å kjøpe alkohol). Jeg fikk en genser! "Denne var SÅ deg". Nei, denne var IKKE meg. Likte ikke genseren i det hele tatt. Hvorfor tvinge på noen klær? Hvorfor ikke gi meg et gavekort på 200 kr så kan jeg kjøpe noe selv? Til jul også. Mamma og pappa gikk gavekort på restauranten de liker så godt. Jeg fikk et pledd og diverse sjokolade. Reagerer ikke på summen, må bare ha det klart og tydelig. Men jeg spiser ikke sjokolade og godteri, noe de vet men mener jeg bør kose meg!! Pleddet passer ikke inn hos meg, og jeg tenker det ender opp som piknikpledd til ungene. Jeg vil ikke motta gaver lenger, jeg får bare dritt. Ja jeg er fæl, men jeg mener dette. Er så lei! Hele familien har god råd, jeg også, så jeg fortsetter gjerne å gi mamma og pappa 1000 kr til favorittrestauranten, absolutt. Jeg vil bare ikke motta gaver lenger selv. Hadde blitt mer glad for dopapir og såpe, forbruksvarer eller annet jeg bruker. Men det samler seg opp med ting jeg ikke bruker eller liker. Anonymkode: 0e370...2f1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452750-utakknemlig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20 timer siden #2 Del Skrevet 20 timer siden Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg vet jeg er utakknemlig, men nå er jeg lei. Gaver innad i familien er noe jeg ikke ser poenget med lenger. Min datter og min niese hadde bursdag i januar. Niesen min fikk gavekort på kino da dette var noe hun ønsket seg. Min datter ønsket seg tilsvarende (kino, bowling eller andre aktiviteter). Er ikke snakk om dyre gaver heller, en kinobillett koster 150 kr, hadde ikke vært et problem å gi deler av summen heller. Min datter på 13 år får en lilla pengebok og en ansiktsmaske. Hun er langt forbi lilla-stadiet, og det er en sånn type pengebok der myntene ramler mellom lommen og glidelåsen slik at pengene ramler ut når man åpner glidelåsen. Ubrukelig. Så var det min bursdag og min søsters bursdag. Jeg kjøpte favoritvinen hennes til 350 kr(hun liker såklart vin, ellers er det idiotisk å kjøpe alkohol). Jeg fikk en genser! "Denne var SÅ deg". Nei, denne var IKKE meg. Likte ikke genseren i det hele tatt. Hvorfor tvinge på noen klær? Hvorfor ikke gi meg et gavekort på 200 kr så kan jeg kjøpe noe selv? Til jul også. Mamma og pappa gikk gavekort på restauranten de liker så godt. Jeg fikk et pledd og diverse sjokolade. Reagerer ikke på summen, må bare ha det klart og tydelig. Men jeg spiser ikke sjokolade og godteri, noe de vet men mener jeg bør kose meg!! Pleddet passer ikke inn hos meg, og jeg tenker det ender opp som piknikpledd til ungene. Jeg vil ikke motta gaver lenger, jeg får bare dritt. Ja jeg er fæl, men jeg mener dette. Er så lei! Hele familien har god råd, jeg også, så jeg fortsetter gjerne å gi mamma og pappa 1000 kr til favorittrestauranten, absolutt. Jeg vil bare ikke motta gaver lenger selv. Hadde blitt mer glad for dopapir og såpe, forbruksvarer eller annet jeg bruker. Men det samler seg opp med ting jeg ikke bruker eller liker. Anonymkode: 0e370...2f1 Da sier du bare dette til familien din. Enkelt og greit 😉 Anonymkode: 2d3dd...74d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452750-utakknemlig/#findComment-150186920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19 timer siden #3 Del Skrevet 19 timer siden Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Da sier du bare dette til familien din. Enkelt og greit 😉 Anonymkode: 2d3dd...74d Det er ikke lett. Én ting er å være utakknemlig i tankene, en annen ting er i oppførsel og væremåte. Kunne aldri sagt dette til de. Kanskje jeg kan si at jeg ikke ønsker gaver pga jeg er veldig minimalistisk (noe de vet!) og hvis de vil gi noe så gi en opplevelse(en kafétur sammen er mer enn nok) i stedet for materialistiske ting. Anonymkode: 0e370...2f1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452750-utakknemlig/#findComment-150186933 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18 timer siden #4 Del Skrevet 18 timer siden Du må jo bare se an familien din hvordan du skal gripe dette an. Du kan heller ikke bestemme at datteren din på 13 år ikke skal få gaver, for selv om gavene ikke alltid treffer like godt er det koselig med gaver for de fleste tenåringer altså. -Hva ønsker du deg til jul? -Vet du, nå er jeg så gammel at jeg har alt jeg trenger, og tjener godt nok til å kjøpe det jeg har lyst på når jeg har lyst på det, så jeg ønsker ingen gave. Kan vi ikke gjøre om litt på tradisjonene? Bruke pengene litt annerledes? Istedenfor å kjøpe gave til hverandre kan vi gjøre noe sammen kanskje? Kjøpe billetter til en forestilling/julekonsert, gå ut og spise eller noe sånt? -Men det blir jo så kjedelig uten en eneste pakke under juletreet.... -Jaaaa, om dere synes det så kan vi kanskje gjøre noe som fyller opp litt? Jeg kan ønske meg en pakke fra gårdsbutikken, bare ting til å bruke og spise opp. Anonymkode: 56f72...706 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452750-utakknemlig/#findComment-150186964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17 timer siden #5 Del Skrevet 17 timer siden Ja, du er sær, materalistisk og overflafisk. Familien din forsøker å kjøpe noe du vil ha glede av. Utveksling av gaver er en måte å skape bånd mellom mennesker. Å slutte den tradisjonen bør du bære forsiktig med hvis du ikke vil ødelegge forholdet til familien din. Anonymkode: 50470...fd8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452750-utakknemlig/#findComment-150187012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14 timer siden #6 Del Skrevet 14 timer siden Anonym bruker skrev (4 timer siden): Du må jo bare se an familien din hvordan du skal gripe dette an. Du kan heller ikke bestemme at datteren din på 13 år ikke skal få gaver, for selv om gavene ikke alltid treffer like godt er det koselig med gaver for de fleste tenåringer altså. -Hva ønsker du deg til jul? -Vet du, nå er jeg så gammel at jeg har alt jeg trenger, og tjener godt nok til å kjøpe det jeg har lyst på når jeg har lyst på det, så jeg ønsker ingen gave. Kan vi ikke gjøre om litt på tradisjonene? Bruke pengene litt annerledes? Istedenfor å kjøpe gave til hverandre kan vi gjøre noe sammen kanskje? Kjøpe billetter til en forestilling/julekonsert, gå ut og spise eller noe sånt? -Men det blir jo så kjedelig uten en eneste pakke under juletreet.... -Jaaaa, om dere synes det så kan vi kanskje gjøre noe som fyller opp litt? Jeg kan ønske meg en pakke fra gårdsbutikken, bare ting til å bruke og spise opp. Anonymkode: 56f72...706 Har aldri sagt at barna ikke skal gå gaver, kom med eksempler på hvor stor forskjell det er fordi enkelte bare kjøper for å kjøpe. Anonymkode: 0e370...2f1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452750-utakknemlig/#findComment-150187046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14 timer siden #7 Del Skrevet 14 timer siden Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ja, du er sær, materalistisk og overflafisk. Familien din forsøker å kjøpe noe du vil ha glede av. Utveksling av gaver er en måte å skape bånd mellom mennesker. Å slutte den tradisjonen bør du bære forsiktig med hvis du ikke vil ødelegge forholdet til familien din. Anonymkode: 50470...fd8 De forsøker ikke engang, de kjøper ting de liker. Ikke ting jeg liker. Denne utvekslingen skaper ikke bånd, den skaper avstand. Kjenner at jeg ikke ønsker gaver fra egne familiemedlemmer i stedet for å motta en vase som visstnok passer sååååå godt ved tv'en min. Anonymkode: 0e370...2f1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452750-utakknemlig/#findComment-150187047 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14 timer siden #8 Del Skrevet 14 timer siden Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ja, du er sær, materalistisk og overflafisk. Familien din forsøker å kjøpe noe du vil ha glede av. Utveksling av gaver er en måte å skape bånd mellom mennesker. Å slutte den tradisjonen bør du bære forsiktig med hvis du ikke vil ødelegge forholdet til familien din. Anonymkode: 50470...fd8 Hele poenget til hi er jo nettopp at de IKKE forsøker å kjøpe noe hi vil ha glede av. Da hadde de kjøpt noe annet enn en lilla, dårlig lommebok til tenåringsdattera og sjokolade til hi som ikke spiser sjokolade. Det at man har betalt for noe som man gir bort innebærer ikke at man nødvendigvis har lagt noe omtanke bak. Du reflekterer vel over hva dem du kjøper gaver til vil bli glade for du også, eller kjøper du bare noe random? Anonymkode: 0f96f...d07 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452750-utakknemlig/#findComment-150187052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå