Gå til innhold

Hjemmeboende 18 år, er dette ok?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Gutt fylte 18 for noen mnd siden og ønsket å flytte heltid til meg. Helt greit selvfølgelig. Far betaler han 3000 i mnd for lommepenger, klær, bilutgifter og mobil, han får også mere penger om han trenger fra han. Jeg betaler forsikring fram til han er 20, kost og losji. Han har bil han selv betaler forsikring på, ingen lån. Han går siste året vgs og skal i miliæret om 1 år. Fram til da har han deltidsjobb med mulighet for større stillingsprosent da de trenger folk.

Mitt spm er, er det innafor av meg at han må kjøpe feks proteinpulver og sin egen brus? En pose koster 500kr og han trener nesten hver dag. I tillegg drikker han 1 flaske 1,5 liter brus om dagen. Han synes det er kjipt å måtte betale selv, men jeg har ikke kjempegod råd. Alt av mat ++ betaler jeg og han har selvsagt ingen boutgifter. Er det virkelig dårlig gjort av meg å forvente at han handler noen ting selv?

Anonymkode: a5d53...214

Selvsagt helt innafor! 

Vi har fire barn på 12,14,16 og 20. Akkurat nå bor alle hjemme, eldste midlertidig. 

Jeg ukehandler og sponser selvsagt felles måltider, men "ønskemat" utover dette må de kjøpe selv. Jeg lager ikke flere middager og jeg kjøper f.eks ikke mer ost hvis den er tom dag 2. Da får de spise annet pålegg.

Til helgen kjøper jeg inn et par store brus til middag, samt litt snacks. Skal de ha noe mer må de kjøpe selv. Proteinpulver, snus, brus, egne middager, spesielle shampoer osv er eksempler på ting jeg ikke sponser.

Barna mine er vant til at sånn har det alltid vært, så de stusser ikke på det.

Tyveåringen tjener litt egne penger så det skjer titt og ofte at han kjøper og lager middag til hele gjengen. 

Anonymkode: d17a1...a81

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Jeg har god råd. Ingen får proteinpulver. Kjøper kylling, egg, fisk, kjøtt, grove kornprodukter. Det er vel ingen unge menn i Norge som ikke får i seg nok proteiner med mindre de er syke og ikke klarer å spise ordentlig. Også blant de som trener aktivt (mine er på elitenivå). Kroppen klarer ikke å nyttiggjøre seg av overflødig protein, og skiller den rett ut. Mao tisser han ut 500 kr hver gang han kjøper en pose. Rart om du skal betale for urin. 

Anonymkode: e519b...abb

Det er jo bare tull. Enten blir proteinene brukt til energi og hvis det går i overskudd så omdannes protein til Fett og lagres i kroppen som fett. Altså som alt annet mat man spiser. Mener du hvis du spiser for mye knekkebrød og får i deg altfor mye karbohydrat så bare tisser du det ut? 

Anonymkode: 966bc...352

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Selvsagt helt innafor! 

Vi har fire barn på 12,14,16 og 20. Akkurat nå bor alle hjemme, eldste midlertidig. 

Jeg ukehandler og sponser selvsagt felles måltider, men "ønskemat" utover dette må de kjøpe selv. Jeg lager ikke flere middager og jeg kjøper f.eks ikke mer ost hvis den er tom dag 2. Da får de spise annet pålegg.

Til helgen kjøper jeg inn et par store brus til middag, samt litt snacks. Skal de ha noe mer må de kjøpe selv. Proteinpulver, snus, brus, egne middager, spesielle shampoer osv er eksempler på ting jeg ikke sponser.

Barna mine er vant til at sånn har det alltid vært, så de stusser ikke på det.

Tyveåringen tjener litt egne penger så det skjer titt og ofte at han kjøper og lager middag til hele gjengen. 

Anonymkode: d17a1...a81

Ganske enig der. Snop og ekstra ting som snus osv. må de kjøpe selv. Vi er jo ikke utømmelig vi heller. 
Jeg kan godt sponse han på hybel, vipse han litt så han kan unne seg noe. 
Han spør aldri etter penger, og han klarer seg godt økonomisk. Spiser billig og enkelt for å spare. Han bør unne seg litt mer 

Anonymkode: 0eca4...cbd

amandine skrev (8 timer siden):

Jeg tenker at om hun har kjøpt hus når hun var 18 så har hun jobbet og prioritert pengene sine godt, og hun har garantert ikke brukt tusenvis av kroner på proteinpulver og brus.

Ja, sikkert vært fornuftig med pengene sine. Men du rekker ikke å spare opp nok penger til egenkapital til huskjøp som 18 åring kun ved å jobbe ved siden av skolen altså. 

Anonymkode: 341ff...dd1

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Ja, sikkert vært fornuftig med pengene sine. Men du rekker ikke å spare opp nok penger til egenkapital til huskjøp som 18 åring kun ved å jobbe ved siden av skolen altså. 

Vel, mine unge voksne barn klarer det. De har kanskje ikke nok når de er 18, men de nærmer seg når de er 21. De studerer og jobber. Men de kjøper ikke proteinpulver. Jeg betaler noe for dem selv om de har flyttet ut, blant annet har jeg sagt at lege, tannlege, medisiner står jeg for. Og jeg stikker til dem litt her og der, sender med dem en sekk dopapir eller lar dem ta en ekstra pose kaffe eller to når de er hjemom. Men de klarer seg fint. Det gjorde de da de bodde hjemme også, de betalte ikke vanlige matutgifter og sånt eller husleie, men de sparte det meste av det de tjente. Vi hadde faktisk avtale om at alt over 1500 -2000 skulle inn på konto. Ikke tale om at jeg skal slave og jobbe for å betale luksusforbruk for en pr definisjon voksen person! Jeg vil jo dessuten oppdra ansvarlige unge voksne, så dette må de jo lære seg.

amandine skrev (2 timer siden):

Vel, mine unge voksne barn klarer det. De har kanskje ikke nok når de er 18, men de nærmer seg når de er 21. De studerer og jobber. Men de kjøper ikke proteinpulver. Jeg betaler noe for dem selv om de har flyttet ut, blant annet har jeg sagt at lege, tannlege, medisiner står jeg for. Og jeg stikker til dem litt her og der, sender med dem en sekk dopapir eller lar dem ta en ekstra pose kaffe eller to når de er hjemom. Men de klarer seg fint. Det gjorde de da de bodde hjemme også, de betalte ikke vanlige matutgifter og sånt eller husleie, men de sparte det meste av det de tjente. Vi hadde faktisk avtale om at alt over 1500 -2000 skulle inn på konto. Ikke tale om at jeg skal slave og jobbe for å betale luksusforbruk for en pr definisjon voksen person! Jeg vil jo dessuten oppdra ansvarlige unge voksne, så dette må de jo lære seg.

Mitt yngste barn er 17 og har allerede nok til egenkapital til bolig. Dette grunnet en stor forsikringsutbetaling. Når barn blir mobbet og plaget og skolen er med på leken fører det til dårlig helse hos barnet. 
Vil heller ha et barn som har det bra enn flere hundretusen på kontoen til barnet. 

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg kjøpte hus i 2002 når kravene var helt anderledes enn nå. Poenget var ikke når/hvor man har nok egenkapital, men at man faktisk kan regnes som vokse som 18-åring. Har man da inntekt så bør man også klare å kjøpe ting man har lyst på helt selv 

Anonymkode: 09ae9...d30

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg kjøpte hus i 2002 når kravene var helt anderledes enn nå. Poenget var ikke når/hvor man har nok egenkapital, men at man faktisk kan regnes som vokse som 18-åring. Har man da inntekt så bør man også klare å kjøpe ting man har lyst på helt selv 

Vi kjøpte også hus i 2002, vi hadde 100.000 på sparing og det brukte vi til å bytte gulv og male vegger. Trengte ikke egenkapital, men nok å vise til at vi hadde faste jobber. Vi var da 23 og 24 år 

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Vi kjøpte også hus i 2002, vi hadde 100.000 på sparing og det brukte vi til å bytte gulv og male vegger. Trengte ikke egenkapital, men nok å vise til at vi hadde faste jobber. Vi var da 23 og 24 år 

Nettopp. Og det hadde jeg hatt siden jeg var 15, som var mer enn nok å «vise til» i banken. Barna mine begynte å jobbe når de var hhv 14 og 15, sparer penger i bsu og får en ålreit cv.  De trenger ikke puter under arma eller brus hver dag 

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Jo det kan man faktisk. 

Vår 20-åring begynte å jobbe da han var 15. På 16-åring dagen fikk han traktorlappen og har siden det hatt sitt eget firma. Han har jobbet ved siden av skolen, hadde lønn som lærling fra han var 18 og ordinær jobb med fagbrev fra han var 20. Og nå tjener han 600 000 i året som fagarbeider og 400 000 i egen firma på si - uten å ha en krone i studielån. 

Anonymkode: 8c7d2...a93

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Til og med denne tåden ender opp i skryt....sukk.

Anonymkode: 9cf8f...3bc

Ikke skryt, men folk prøver å vise at om man er fornuftig er det helt innafor. Og at det å være fornuftig økonomer en fordel, men da kan man ikke vente å bruke tusenvis på proteinpulver og brus. 

Anonymkode: 6deab...db2

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...